Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 november 2019, 13:15   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.233
Standaard BMW i4 pas in 2021

De clickbait-media zinspeelt alweer over Tesla.

Maar ik vrees dat in 2 jaar Tesla toch weer een stukje verder staat, zeker qua batterijtechniek en drivetrain. Tesla blijft nooit stilstaan.

Wel positief dat BMW er nu eindelijk serieus aan begint.

Citaat:
https://www.techpulse.be/nieuws/2416...current-tesla/

De BMW i4 EV wordt een échte concurrent voor Tesla

15/11/2019 om 10:24

Kijk uit Elon. De BMW i4 EV zou het een stuk langer volhouden dan de Tesla Model 3.

BMW heeft de boot een tijdje afgehouden maar werkt nu volop aan een nieuwe line-up van elektrische wagens. Voornamelijk met de BMW i4 EV wil de Duitse autobouwer een échte concurrent worden voor Tesla’s Model 3. Met een enorme autonomie en nieuwe productietechnieken wil de autobouwer Elon Musk doen zweten.

BMW i4 EV 2021

De BMW i4 doet al een tijdje de ronde. Zo doen al minstens een jaar verschillende foto’s en scoops van de nieuwe EV de ronde. Nu plakt er een officiële lancering op de wagen. In 2021 zou de i4 EV in productie gaan en een onderdeel worden van de 25 elektrische wagens die BMW tegen 2023 wil lanceren.

Specificaties

Dat de nieuwe i4 een Tesla-killer wordt staat vast. En wel om deze specificaties. Met een knaller van een 80 kWh batterij, een autonomie van 600 kilometer en 530 paarden onder de motorkap zal de de i4 in zo’n 4 seconden van 0 naar 99 km/h vliegen. Maar, de wagen zal een beperkte topsnelheid behalen van 193 km/h. Alsof dat niet genoeg is. Vermoedelijk heeft BMW deze beperking ingeschakeld om de autonomie van de wagen te verlengen.

Maar geen zorgen, je zal nog steeds gemakkelijk kunnen scheuren op de Duitse Autobahn. Verder zal de batterij in de i4 een stuk minder groot en zwaar wat maakt dat de autobouwer zijn nieuwe generatie batterijen efficiënter zal kunnen inzetten voor de toekomst.

Autonomie

Autonomie blijft de belangrijkste specificatie bij elektrische wagens. En ook hier zal de nieuwe i4 EV niets tekort komen. Volgens WLTP normen zou de wagen het tegen de 600 kilometer moeten volhouden. Volgens Roadshow zou de autobouwer echter nog een verrassing in petto hebben waarbij het mogelijk is om een grotere batterij in optie aan te schaffen.

Laatst gewijzigd door Micele : 15 november 2019 om 13:16.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2019, 19:35   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.233
Standaard

Het zou natuurlijk om WLTP-rijbereik gaan, m.a.w. 70 tot 110 km aftrekken imho
(naargelang kwaliteit stroomverbruikers vooral airco en verwarming)

2021 is natuurlijk laat voor een merk zoals BMW.

Volgens enkele bronnen is het 80 kWh-batterijpack nog altijd ~70 kg zwaarder dan het batterijpack van Tesla model 3 anno 2017... (bruto 80,5 kwh)

Citaat:
https://www.autovisie.nl/nieuws/bmw-...reik-en-550-pk

Dit geldt ook voor de gehele batterij van 80 kWh die door dit principe maar 550 kilogram weegt.
Citaat:
https://cleantechnica.com/2018/07/08...acks-examined/

The Tesla Model 3 pack weighs 1,054 lb (480 kg), giving the pack gravimetric density of 168 Wh/kg. Essentially, the pack energy is the same as the heavier (1,300 lb) Model S P85 pack.

The pack energy of 80.5 kWh consists of a total 96s (96 series) cell pack nominally the same voltage as S, 400V. With 96s, that gives a fully charged voltage per cell of about 4.17V, and at about 5A each.

Laatst gewijzigd door Micele : 20 november 2019 om 19:54.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2019, 21:01   #3
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Waarom zou je veel EV bouwen als er niet veel laadpunten zijn?

Dat is hetzelfde als smartphones verkopen waar geen verbinding is.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2019, 23:52   #4
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

En ook.


De BMW i Hydrogen Next Development Vehicle toont de evolutie van het merk op waterstofvlak. Als je dacht dat ze de piste na de 7 Hydrogen verlaten hadden heb je het mis, want BMW wil in 2022 een heel aanbod aan waterstofmodellen in het gamma hebben. De techniek van de i Hydrogen Next Development Vehicle zou echter pas in 2025 in de modellen van het merk te zien moeten zijn. Daardoor is het niet verwonderlijk dat BMW ons nu een model laat zien dat de tongen los moet maken, maar vooral gelijkenissen vertoont met de huidige X5. Dat zal tegen dan ook nog zo zijn, want BMW wil gewoon een aangepaste X5 van waterstof voorzien.


Veel sneller opgeladen dan die duracel rommel.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2019, 11:37   #5
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

1) Een fuel cell is ook een zeer kostelijke zaak.
2) Waterstof wordt vaak uit aardgas gemaakt en is dus niet groen. Waterstof uit groene stroom: hopeloos inefficient. Er is wel een doorbraak recent op labo schaal, maar eer dat dat zijn weg vindt naar de praktijk zijn we 10-15 jaar verder.
3) Het is een onzinnige tussenstap in alle gevallen.

Waterstof: forget it, voor personenvervoer, allesinds. Voor vracht en schepen, zie ik het wel een nut hebben.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2019, 12:34   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.233
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
En ook.

De BMW i Hydrogen Next Development Vehicle toont de evolutie van het merk op waterstofvlak. Als je dacht dat ze de piste na de 7 Hydrogen verlaten hadden heb je het mis, want BMW wil in 2022 een heel aanbod aan waterstofmodellen in het gamma hebben. De techniek van de i Hydrogen Next Development Vehicle zou echter pas in 2025 in de modellen van het merk te zien moeten zijn. Daardoor is het niet verwonderlijk dat BMW ons nu een model laat zien dat de tongen los moet maken, maar vooral gelijkenissen vertoont met de huidige X5. Dat zal tegen dan ook nog zo zijn, want BMW wil gewoon een aangepaste X5 van waterstof voorzien.
Ook die gaat naar het museum van BMW zoals hun vorige waterstofauto-experimenten en fantasietjes als marketing.
https://de.wikipedia.org/wiki/BMW_Hydrogen_7 lol

Daarom:
https://forum.politics.be/showpost.p...6&postcount=16

En daarom:
Citaat:
In 2021 zou de i4 EV in productie gaan en een onderdeel worden van de 25 elektrische wagens die BMW tegen 2023 wil lanceren.
De verkoop van FCEV-wagens loopt gelijk een slak.

De evolutie van nog betere batterijen is nog maar begonnen => Jeff Dahn

Laatst gewijzigd door Micele : 21 november 2019 om 12:48.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2019, 12:45   #7
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

We zullen het wel zien.
Als men ons intussen geen spuitje geeft tenminste.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2019, 13:00   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.233
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
We zullen het wel zien.
Als men ons intussen geen spuitje geeft tenminste.
Ik geef je alvast de statistieken van het aantal H2-tankstations in groot-Europa (EU+EFTA+Turkije)

Citaat:
https://www.eafo.eu/alternative-fuel...tations-stats#

voorlopig 17 per 10.000 km. (0,17 per 100 km)
Als dat oploopt naar 3.000 geef me een seintje.

Laatst gewijzigd door Micele : 21 november 2019 om 13:00.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2019, 13:07   #9
IJsboer
Europees Commissaris
 
IJsboer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juli 2009
Berichten: 7.240
Standaard

Een Tesla kost dubbel zo veel als een diesel en je kan 120% aftrekken, dat zou 250% moeten zijn.

De overheid pusht de burger om vuile auto's aan te schaffen. Begrijpelijk als je zien wat ze binnenrijven aan accijnzen.
__________________
Het probleem met de wereld is dat de lompe mensen vol zelfzekerheid zitten en de slimme mensen vol twijfels.
IJsboer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2019, 13:23   #10
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik geef je alvast de statistieken van het aantal H2-tankstations in groot-Europa (EU+EFTA+Turkije)


Als dat oploopt naar 3.000 geef me een seintje.
BMW schijnt wel een groot belang te hebben in die oplaad affaires.

Tja hoe dan ook waar investeer je eerst in?
Eerst overal laad mogelijkheid of eerst overal wagens.
De kip of het ei.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2019, 15:21   #11
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.233
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
BMW schijnt wel een groot belang te hebben in die oplaad affaires.
BMW heeft voorlopig geen FCEV op de markt, enkel Toyota, Honda en Hyundai (en die scheuren hun broek aan die wagens).

De meeste merken zijn rechttijdig gestopt of kwamen niet verder dan concepten of prototypes:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_o..._cell_vehicles

Citaat:
Tja hoe dan ook waar investeer je eerst in?
Eerst overal laad mogelijkheid of eerst overal wagens.
Of beide. Laden? H2 tanken bedoel je bij FCEV.
Citaat:
De kip of het ei.
En beide zijn peperduur.
FCEV kun je enkel daar tanken...

Duitsland heeft nu nog redelijk wat H2-stations (75) (gans EU = 125), maar de FCEV geraken niet meer verkocht, ook niet aan dumpingprijzen.

ADAC spreekt er zelfs niet meer over bij de maandelijkse inschrijvingen oktober 2019, maar wel over 125 LPG-wagens... :
Citaat:
https://www.adac.de/der-adac/aktuell...ungen-kfz-kba/

Dabei legten Fahrzeuge mit alternativen Antriebsarten überdurchschnittlich zu: Ihr Anteil lag im Oktober 2019 bei 11,3 Prozent aller Neuzulassungen. Hybridfahrzeuge führen die Liste der alternativen Antriebe mit 26.382 neuzugelassenen Fahrzeugen deutlich an, gefolgt von Elektroautos (4979), Erdgas- (732) und Flüßiggasfahrzeugen (125).

Der Anteil von Dieselfahrzeugen lag im Oktober 2019 bei 30,9 Prozent. Das ist immer noch weit unter dem Niveau von 2015, als der Dieselanteil bei gut 50 Prozent lag. Weiterhin am gefragtesten sind Pkw mit Benzinmotor mit einem Anteil von 57,7 Prozent.

Unvermindert steht der deutsche Automarkt im Zeichen des SUV-Booms: Mit 32,9 Prozent verteilt sich etwa ein Drittel aller Neuzulassungen auf die vom KBA unterteilten Segmente SUV und Geländewagen. Stark rückläufig war die Nachfrage nach Kleinstwagen, deren Marktanteil auf 5,4 Prozent schrumpfte.
Ik ga het eens moeten opzoeken hoeveel FCEV in Duitsland nog verkocht worden of al daar zijn, want ze hebben tenslotte 60% van alle H2-tankstations in de EU.

vwala:
Citaat:
https://www.spiegel.de/auto/aktuell/...a-1273042.html

Zum 1. Januar 2019 registrierte das Kraftfahrt-Bundesamt nur 392 Fahrzeuge, die mit Wasserstoff betrieben werden. Insgesamt waren in Deutschland 57,3 Millionen Kraftfahrzeuge zugelassen. Der Marktanteil von Autos mit Brennstoffzelle lag somit nur bei 0,0007 Prozent. Insgesamt gab es 83.175 Elektroautos - die allermeisten davon mit Batterie. Dass Wasserstoff bisher floppt, hat mehrere Gründe:

1. Es gibt zu wenig Tankstellen
2. Die Autos sind für Privatkunden zu teuer
3. Wasserstoff als Treibstoff ist teurer als Strom
4. Autohersteller zögern
5. Das Henne-Ei-Problem
Pakweg 6 FCEV per H2-tankstation. lol. Die gaan ook hun broek scheuren... ofwel zijn er nog andere (zwaardere) voertuigen die daar tanken.

Laatst gewijzigd door Micele : 21 november 2019 om 15:50.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2019, 20:11   #12
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

RTLZ Z
Business
Fossiele industrie gaat miljarden extra in waterstof pompen
18 januari 2017 11:22

Beeld © ANP
Dertien bedrijven die je niet direct associeert met schone technologie gaan de krachten bundelen om waterstof de brandstof van de toekomst te maken. Ook Shell is van de partij.

Ad
Dat maakten de bedrijven, vanaf nu verenigd in de 'Hydrogen Council' (waterstofraad), bekend tijdens het World Economic Forum in Davos. In de Hydrogen Council nemen naast Shell ook automakers als Toyota, Daimler, Honda en BMW plaats.

9,5 miljard aan investeringen
Samen geven de multinationals op dit moment naar eigen zeggen 1,4 miljard euro per jaar uit aan de ontwikkeling en het uitrollen van waterstoftechnologie. In de komende vijf jaar willen de leden dat opschroeven naar minstens 1,9 miljard euro per jaar. Dat komt neer op 9,5 miljard in de periode 2018 tot en met 2022.

Met het gebruik van waterstof willen de bedrijven hun bijdrage leveren aan het verlagen van de CO2-uitstoot. Overigens past het wel om het bedrag van 1,9 miljard per jaar in perspectief te plaatsen. De bedrijven hebben een gezamelijke jaarlijkse omzet van ruim 1 biljoen euro. De investering in waterstof komt neer op krap 2 promille van dat bedrag.

Lobbyclub
De Hydrogen Council moet verder vooral ook gaan werken als een enorme lobbyclub. Zo roept het overheden op om fors te investeren in de noodzakelijk infrastructuur die gebruik van waterstof mogelijk moet maken.

Voor de volledigheid nog even alle deelnemende bedrijven op een rijtje: Air Liquide, Alstom, AngloAmerican, BMW, Daimler, Engie, Honda, Hyundai, Kawasaki, Shell, The Linde Group, Total en Toyota.

twitter
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2019, 20:15   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.233
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
RTLZ Z
Business
Fossiele industrie gaat miljarden extra in waterstof pompen
18 januari 2017 11:22
2017. LOL. Shell ook? Dat betwijfel ik.

9,5 miljard maar? Dat is peanuts of 2 promille...

Daimler heeft een bestelwagen en een bus op H2
Citaat:
Daimler:
Mercedes-Benz Sprinter fuel cell van
Mercedes-Benz Citaro fuel cell bus
De rest van de merken heeft eentje op de markt, BMW knutselt nog wat.
De rest is die hypocriete tankstationslobby die wat pluimen verliezen omdat EVs nooit tanken.


Citaat:
In de Hydrogen Council nemen naast Shell ook automakers als Toyota, Daimler, Honda en BMW plaats.

9,5 miljard aan investeringen

Samen geven de multinationals op dit moment naar eigen zeggen 1,4 miljard euro per jaar uit aan de ontwikkeling en het uitrollen van waterstoftechnologie. In de komende vijf jaar willen de leden dat opschroeven naar minstens 1,9 miljard euro per jaar. Dat komt neer op 9,5 miljard in de periode 2018 tot en met 2022.

Met het gebruik van waterstof willen de bedrijven hun bijdrage leveren aan het verlagen van de CO2-uitstoot. Overigens past het wel om het bedrag van 1,9 miljard per jaar in perspectief te plaatsen. De bedrijven hebben een gezamelijke jaarlijkse omzet van ruim 1 biljoen euro. De investering in waterstof komt neer op krap 2 promille van dat bedrag.

Lobbyclub

De Hydrogen Council moet verder vooral ook gaan werken als een enorme lobbyclub. Zo roept het overheden op om fors te investeren in de noodzakelijk infrastructuur die gebruik van waterstof mogelijk moet maken.

Voor de volledigheid nog even alle deelnemende bedrijven op een rijtje: Air Liquide, Alstom, AngloAmerican, BMW, Daimler, Engie, Honda, Hyundai, Kawasaki, Shell, The Linde Group, Total en Toyota.
Citaat:
https://www.hln.be/auto/volkswagen-i...gens~adbd7120/

Volkswagen investeert tegen 2024 60 miljard euro in elektrische en zelfrijdende wagens

TT 15 november 2019 16u05 Bron: Belga
Enkel Volkswagen...

Laatst gewijzigd door Micele : 21 november 2019 om 20:28.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2019, 20:25   #14
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Tja komt daar natuurlijk ook bovenop dat diezelfde ongeveer ook eigenaar zijn van ionity.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2019, 20:30   #15
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.233
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Tja komt daar natuurlijk ook bovenop dat diezelfde ongeveer ook eigenaar zijn van ionity.
Tja geld hebben ze genoeg om alles op te slokken.

Tesla haten ze natuurlijk, die hebben hun eigen laadnetwerk.

Vergeet niet dat de oliebedrijven bij H2-bevoorrading vooral aan bussen en vrachtwagens denken. Personenwagens? Vergeet het.

Laatst gewijzigd door Micele : 21 november 2019 om 20:46.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2019, 20:49   #16
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Tja geld hebben ze genoeg om alles op te slokken.

Tesla haten ze natuurlijk, die hebben hun eigen laadnetwerk.
Ik weet niet of ze tesla haten.
Die steekt bij elke laadbeurt geld in hun lade.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2019, 21:05   #17
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.233
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ik weet niet of ze tesla haten.
Die steekt bij elke laadbeurt geld in hun lade.
Bron?
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2019, 21:12   #18
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Bron?
Ah telkens er eentje gaat laden.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2019, 21:13   #19
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Tja geld hebben ze genoeg om alles op te slokken.

Tesla haten ze natuurlijk, die hebben hun eigen laadnetwerk.

Vergeet niet dat de oliebedrijven bij H2-bevoorrading vooral aan bussen en vrachtwagens denken. Personenwagens? Vergeet het.
Ze gaan er toch een hele hoop maken.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2019, 21:22   #20
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.233
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ah telkens er eentje gaat laden.
Dat is geen bron dat de Tesla Superchargers hun stroom van fossiele oorsprong krijgen.

Probeer nog eens.

Laatst gewijzigd door Micele : 21 november 2019 om 21:30.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:12.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be