Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wilt U liever een belgische staat, een onafhankelijk vlaanderen of een hereniging met Nederland?
onafhankelijk vlaanderen 234 34,41%
de huidige belgische staat 190 27,94%
een hereniging met Nederland 256 37,65%
Aantal stemmers: 680. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 maart 2004, 09:58   #541
Steenbok66
Parlementsvoorzitter
 
Steenbok66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Locatie: Hesbaye, Haspengouw en Midden-Limburg
Berichten: 2.009
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66
och ja, lachen mag hoor...
spotten ook... voor zolang het "intellectueel eerlijk" blijft...
en dat een "over de riveieren Naderlander" de eigenheden vanhier niet begrijpt en soms grappig vindt... dat mag, hoor...
trouwens omgekeerd ook...
U vindt dit: "Nederlanders zijn pedant... Nederlanders denken dat zij overal de besten zijn en dat anderen maar naar hun pijpen moeten dansen... Nederlanders misprijzen de NL-taligen van België.... " en dit: "Nederland zoog ons uit voor 1830 en zal dat weer doen indien ze het nu bij ons hadden" wel intellectueel eerlijk? U wilt dat ik een nette discussie voer terwijl uzelf ondertussen met rotte eieren gooit?

In uw eerste bericht waren het nog "de Nederlanders", nu zijn het de "over de rivieren Nederlanders", als u eens op vakantie gaat in het noorden of oosten van Nederland zijn het alleen nog "de Hollanders" en als u echt meer mensen leert kennen blijkt het "een Hollander" te zijn die u niet graag mocht, waar u uw beeld van heel Nederland op heeft geprojecteerd. Kortom: allemaal vooroordelen uit de categorie "alle Belgen zijn dom en corrupt".
Citaat:
ook de taal omvat grappige dingen voor de ene en de andere...
en als we daarover het gaan hebben, dan zijn we op weg voor een hele lange discussie...

zoals hier beneden zegt men dat men bloed geeft...
en daarboven dat men bloed doneert...
wat is nu Vlaams en wat is Nederlands??
Hier in Rotterdam zegt men ook bloed geven, dus dat is alvast een heel slecht voorbeeld. Het doet me nog meer vermoeden dat u Nederland helemaal niet goed kent en alleen maar wat loze vooroordelen heeft gebruikt.
Taalverschillen zijn er trouwens altijd binnen een taalgebied, het gaat er alleen om dat er een overkoepelende taal bestaat die iedereen begrijpt. Anders kunnen we de Franstalige Belgen ook wel afschrijven als Franstaligen en beter Waalstalig of Belgischtalig noemen, gezien de verschillen met het Frans in Frankrijk.
ok, ik aanvaard je opmerkingen.... waarschijnlijk zijn het die enkele zeer slechte ervaringen met sommige Nederlanders die mijn geest beïnvloed hebben... ik bied je mijn excuses aan...
ik ga vanaf nu de argumenten en uitspraken van de Nederlanders wat genuanceerder bekijken...
en eerst nog wat lezen alvorens te reageren...
__________________
Het oude Land van Loon en Luiks Haspengouw in de Eurregio Maas-Rijn, zijn mijn geliefde verblijfsplaatsen...
Steenbok66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2004, 10:47   #542
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
stab's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2004
Berichten: 11.299
Standaard

Toch wel eigenaardig dat het idee van hereniging van VL met NL zoveel reacties met zich meebrengt. Reeds 37 pagina's... Niets is logischer dan gewoon dit land in drie te delen: bij NL , Fr en Duitsland (evtl Lux). Brussel moet maar zelf kiezen (en de gevolgen van zijn keuze dragen). Hoe of in welke vorm VL dan moet aansluiten bij NL? Kan mij niet schelen. ALLES is beter dan dit belachelijk belgenlandje.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2004, 11:15   #543
Steenbok66
Parlementsvoorzitter
 
Steenbok66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Locatie: Hesbaye, Haspengouw en Midden-Limburg
Berichten: 2.009
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab
Toch wel eigenaardig dat het idee van hereniging van VL met NL zoveel reacties met zich meebrengt. Reeds 37 pagina's... Niets is logischer dan gewoon dit land in drie te delen: bij NL , Fr en Duitsland (evtl Lux). Brussel moet maar zelf kiezen (en de gevolgen van zijn keuze dragen). Hoe of in welke vorm VL dan moet aansluiten bij NL? Kan mij niet schelen. ALLES is beter dan dit belachelijk belgenlandje.
neen... niet bij NL exclusief... voor ons Limburgers, ten minste...
wel bij de Eurregio Maas-Rijn....

http://www.euregio-mr.org/N/N3/N32/N321.htm
__________________
Het oude Land van Loon en Luiks Haspengouw in de Eurregio Maas-Rijn, zijn mijn geliefde verblijfsplaatsen...
Steenbok66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2004, 11:23   #544
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66
neen... niet bij NL exclusief... voor ons Limburgers, ten minste...
wel bij de Eurregio Maas-Rijn....

http://www.euregio-mr.org/N/N3/N32/N321.htm
Deze euroregio is helemaal geen staat- of volkskundige entiteit. Het is slechts een van de regio's die omwille van min of meer economische motieven tot stand kwamen. Met taal- of volkskundige eenheid heeft het gewoon niets te maken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2004, 11:33   #545
Olivier
Banneling
 
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Berichten: 453
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66
neen... niet bij NL exclusief... voor ons Limburgers, ten minste...
wel bij de Eurregio Maas-Rijn....

http://www.euregio-mr.org/N/N3/N32/N321.htm
Deze euroregio is helemaal geen staat- of volkskundige entiteit. Het is slechts een van de regio's die omwille van min of meer economische motieven tot stand kwamen. Met taal- of volkskundige eenheid heeft het gewoon niets te maken.
Jan kan jij dan even uitleggen waarom Limburg bij Vlaanderen zou horen ?

Stel, we zaten nu in 1830, en Belgie zou nooit opgericht zijn geweest. Zou Limburg dan nog altijd bij de Vlamingen hebben gezeten ?
Olivier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2004, 11:59   #546
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Olivier
Jan kan jij dan even uitleggen waarom Limburg bij Vlaanderen zou horen ?
Merkwaardige vraag. Limburg IS een deel van Vlaanderen. Ook staatkundig is dat zo: Limburg is deel van het Nederlands taalgebied, van het Vlaams Gewest en deel van de Vlaamse Gemeenschap.

De "waarom" en de "zou" zijn dus allerminst gepast.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2004, 12:03   #547
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Olivier
Stel, we zaten nu in 1830, en Belgie zou nooit opgericht zijn geweest. Zou Limburg dan nog altijd bij de Vlamingen hebben gezeten ?
Dan waren we met z'n allen Nederlanders, zoals we in de loop van de geschiedenis altijd geweest zijn. Maar er bestaat zoiets in de geschiedenis als ontwikkeling, evolutie, verandering.

Het Rusland van nu is ook niet het Rusland van de 10e eeuw (dat "Land van Roes" lag trouwens waar nu de Oekraïne ligt...).

Stel, we zaten nu in 1846 en de Savoye zou nooit door de Franse staat ingelijfd zijn. Zou de Savoye dan nog altijd bij de Fransen hebben gezeten (sic)?

De geschiedenis kent haar verloop: de Savoyards zijn nu Fransen geworden, alhoewel ze zich begin 19e eeuw helemaal niet met de Fransen of de Franse staat identificeerden. De geschiedenis zorgt dat zaken veranderen, evolueren.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2004, 12:19   #548
Steenbok66
Parlementsvoorzitter
 
Steenbok66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Locatie: Hesbaye, Haspengouw en Midden-Limburg
Berichten: 2.009
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Olivier
Stel, we zaten nu in 1830, en Belgie zou nooit opgericht zijn geweest. Zou Limburg dan nog altijd bij de Vlamingen hebben gezeten ?
Dan waren we met z'n allen Nederlanders, zoals we in de loop van de geschiedenis altijd geweest zijn. Maar er bestaat zoiets in de geschiedenis als ontwikkeling, evolutie, verandering.

Het Rusland van nu is ook niet het Rusland van de 10e eeuw (dat "Land van Roes" lag trouwens waar nu de Oekraïne ligt...).

Stel, we zaten nu in 1846 en de Savoye zou nooit door de Franse staat ingelijfd zijn. Zou de Savoye dan nog altijd bij de Fransen hebben gezeten (sic)?

De geschiedenis kent haar verloop: de Savoyards zijn nu Fransen geworden, alhoewel ze zich begin 19e eeuw helemaal niet met de Fransen of de Franse staat identificeerden. De geschiedenis zorgt dat zaken veranderen, evolueren.
Interessant...
Ik heb me voorgenomen nog iets van je te leren.
__________________
Het oude Land van Loon en Luiks Haspengouw in de Eurregio Maas-Rijn, zijn mijn geliefde verblijfsplaatsen...
Steenbok66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2004, 23:00   #549
Gorefest
Minister
 
Gorefest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2003
Locatie: % VLAANDEREN! %
Berichten: 3.093
Standaard

onafhankelijk vlaanderen 33% [ 177 ]
de huidige belgische staat 27% [ 142 ]
een hereniging met Nederland 39% [ 206 ]

Totaal aantal stemmen : 525 << toch al ne serieuze poll precies
Zou da in een echt referendum ook zo zijn?
Gorefest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2004, 09:40   #550
Steenbok66
Parlementsvoorzitter
 
Steenbok66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Locatie: Hesbaye, Haspengouw en Midden-Limburg
Berichten: 2.009
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66
neen... niet bij NL exclusief... voor ons Limburgers, ten minste...
wel bij de Eurregio Maas-Rijn....

http://www.euregio-mr.org/N/N3/N32/N321.htm
Deze euroregio is helemaal geen staat- of volkskundige entiteit. Het is slechts een van de regio's die omwille van min of meer economische motieven tot stand kwamen. Met taal- of volkskundige eenheid heeft het gewoon niets te maken.
Ja, maar dat is het precies, mijn waarde, voor mij heeft het ook niets met taal te maken omdat taal voor mij van ondergeschikt belang is (zie vorige postings).
Het belangrijkste is nu precies het socio-economische omdat dit ons de nodige leefmiddelen moet geven : werk, loon, huisvesting, kleding, etc...
Ik heb mijn gans professioneel leven doorgemaakt bij Ford Genk en dat was een Amerikaanse maatschappij, afdeling van FordWerke AG te Keuelen. Ik was daar van de eersten en hb kunnen merken dat de Duitse en Engelse taal heel snel door nagenoeg iedereen eigengemaakt werd. En het functioneerde goed...
Taal is ook belangrijk op cultureel gebied. Maar daarvoor kan in het Europa van morgen een associatie tussen de verschillende regio's met eenzelfde taalgebied opgezet worden. En zoals je al liet opmerken... in de beide pProvincies Vlaanderen, of Brabant, of Antwerpen, of Limburg, of de verschillende Nederlandse regio's bestaan er eiegenheden die min of meer lokaal moeten ingevuld worden, daar waar onderwijs englobale cultuurnoden per één-taal-regio kunnen ingevuld worden.
Je zal daar wel niet ten volle mee eens zijn en ik begrijp dat omdat je het taalgegeven anders ziet. Ik geef toe dat de verschillende taken hier en in het buitenland mij anders geconditioneerd hebben.

En wat de verschillende initiatieven op Eurregio niveaiu betreffen: tussen het Rijnland en Nederland en een gedeelte van Luik bestaan er al Eurregionale trainverbindingen onder de vorm van een sneltram. In Belgisch Limburg en Luik is dat nog niet mogelijk omdat Den Haag en Broekzele (Bruxelles) daar een stokje voorsteken wegens belangen van Amsterdam en nog niet vrijgemaakte spoorwegen. De opsplitsing van b.v. de NMBS in drie waardoor het net een eigen leven zal leiden zal daar veel aan veranderen omdat de infrastructuur zal bepaald worden door het potentieel cliënteel... en dat is er in groete mate op de Eurregio spoorverbindingen. Je moet op de traditionele koopdagen eens zien hoeveel Duitsers en Nederlanders in Maasmechelen zitten in die nieuwe shopping centra, in Maastricht, Aken, Erkelenze en zelfs Keulen loopt over van Belgen en Nederlanders...
Wij geraken zeer moeilijk in Antwerpen of Broekzele en stilaan komen de Luikse nieuwe shopping centra in zwang bij Limburgers en zelfs Oost-Brabanders (Belle-Ile is er zo een dat ontsloten werd met de neiuwe verbinding Antwerpen-Luxemburg doorheen de heuvel van Cointe.
Geloof me vrij. Er verandert heel wat in Europese contekst en mijn kinderen van 25 en 28 zitten nu meer in Maasmechelen, Aken en Luik zonder dat ik ze daartoe verplicht. De zoon heeft nochtans in Antwerpen gestudeerd maar de E313 is zo slecht qua doorstroming. De E314 werd gekelderd door het schrappen van de verbinding tussen Holsbeek en Mechelen door Tobback en Co van Leuven. Alles moet over de Antwerpse en Brusselse ringen en stropt daar vast. Aken en Maastricht evenals Luik zijn nooit opgestropt.
__________________
Het oude Land van Loon en Luiks Haspengouw in de Eurregio Maas-Rijn, zijn mijn geliefde verblijfsplaatsen...
Steenbok66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2004, 09:45   #551
Steenbok66
Parlementsvoorzitter
 
Steenbok66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Locatie: Hesbaye, Haspengouw en Midden-Limburg
Berichten: 2.009
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gorefest
onafhankelijk vlaanderen 33% [ 177 ]
de huidige belgische staat 27% [ 142 ]
een hereniging met Nederland 39% [ 206 ]

Totaal aantal stemmen : 525 << toch al ne serieuze poll precies
Zou da in een echt referendum ook zo zijn?
Toegegeven, maar het staal waarop de peiling gebaseerd is is grotendeels Vlaams-Nationalistisch (zie ook de andere poll) en taalfanaten zijn uiteraard ook Nederland gericht.

Dat is precies wat peilingen zo onbetrouwbaar maakt. De echte wetten van de statistiek worden niet als grondslag genomen.

Het "gebruikte staal" moet representatief zijn voor de gehele bevolking en tot nader order is in de NL-talige regio van België slechts tussen de 25 en 30 percent min of meer kiezer voor een van de taalpartijen en aan andere partijen verbonden kartels met dergelijke sympathieën.
__________________
Het oude Land van Loon en Luiks Haspengouw in de Eurregio Maas-Rijn, zijn mijn geliefde verblijfsplaatsen...
Steenbok66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2004, 13:59   #552
Gorefest
Minister
 
Gorefest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2003
Locatie: % VLAANDEREN! %
Berichten: 3.093
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gorefest
onafhankelijk vlaanderen 33% [ 177 ]
de huidige belgische staat 27% [ 142 ]
een hereniging met Nederland 39% [ 206 ]

Totaal aantal stemmen : 525 << toch al ne serieuze poll precies
Zou da in een echt referendum ook zo zijn?
Toegegeven, maar het staal waarop de peiling gebaseerd is is grotendeels Vlaams-Nationalistisch (zie ook de andere poll) en taalfanaten zijn uiteraard ook Nederland gericht.

Dat is precies wat peilingen zo onbetrouwbaar maakt. De echte wetten van de statistiek worden niet als grondslag genomen.

Het "gebruikte staal" moet representatief zijn voor de gehele bevolking en tot nader order is in de NL-talige regio van België slechts tussen de 25 en 30 percent min of meer kiezer voor een van de taalpartijen en aan andere partijen verbonden kartels met dergelijke sympathieën.
Ja maar toch verbaast het me dat in die peiling een onafhankelijk Vlaanderen onderdoet aan een hereniging met Nederland, ik heb trouwens ook voor het laatste gekozen.
Een samengaan van een Vlaamse staat, een Nederlandse staat + de (herenigde) Limburgse staat zou de max zijn, we zouden een superregio kunnen worden! Op zoveel positiefs kunnen de Walen toch niks op tegen hebben, die trekken hunne plan maar met Frankrijk!
Gorefest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2004, 14:43   #553
Bakkebaard
Provinciaal Gedeputeerde
 
Bakkebaard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 december 2003
Locatie: België en niet het stomme Vlaanderen
Berichten: 845
Stuur een bericht via MSN naar Bakkebaard
Standaard

Vinden die hollanders da wel tof dat wij bij hun zouden willen komen wonen?
Die jongens worden in elk VLAAMS mopje gepest. Die zouden ons toch niet graag zien komen.
Dan moeten ze er nog is 5000 BEF miljard schulden bijpakken ook.
__________________
"1 op de 4 vlamingen is racist. Je mag fier zijn op uw vlaanderen"

Filip de Winter schreef :" de mensenrechten zijn valse schijnwaarden".
Er is geen enkele dictator in de wereld die dat mag zeggen. Niet in Azië,niet in Afrika,... nergens te wereld of hij zou veroordeeld worden. Hier stemt 1/4 van de mensen daarvoor, een echte schande.
Bakkebaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2004, 18:14   #554
Gorefest
Minister
 
Gorefest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2003
Locatie: % VLAANDEREN! %
Berichten: 3.093
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bakkebaard
Vinden die hollanders da wel tof dat wij bij hun zouden willen komen wonen?
Die jongens worden in elk VLAAMS mopje gepest. Die zouden ons toch niet graag zien komen.
Dan moeten ze er nog is 5000 BEF miljard schulden bijpakken ook.
Hoezo? Dan hebben we wel geen transfers meer naar Wallonië en is die schuld op in no time afbetaald
Gorefest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2004, 18:30   #555
Bakkebaard
Provinciaal Gedeputeerde
 
Bakkebaard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 december 2003
Locatie: België en niet het stomme Vlaanderen
Berichten: 845
Stuur een bericht via MSN naar Bakkebaard
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gorefest
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bakkebaard
Vinden die hollanders da wel tof dat wij bij hun zouden willen komen wonen?
Die jongens worden in elk VLAAMS mopje gepest. Die zouden ons toch niet graag zien komen.
Dan moeten ze er nog is 5000 BEF miljard schulden bijpakken ook.
Hoezo? Dan hebben we wel geen transfers meer naar Wallonië en is die schuld op in no time afbetaald
We hebben een staatsschuld van ongeveer 10000 miljard had ik overtlaatst gehoord? Enfin, toch heel veel. Dus als we in 2 worden gesplits, zal elk deel wel de helft van de schuldenlast krijgen zeker? Dus ongeveer 5000 miljard BEF.
5000 miljard is niet niks, en vergeet niet dat ge dan ook waarschijnlijk een stuk naar Nederland moet sturen. Want ja, zelf iets ontvangen, daar doen we niet aan mee e. Want als Wallonie niets mag ontvangen, wij ook niets van Nederland.
__________________
"1 op de 4 vlamingen is racist. Je mag fier zijn op uw vlaanderen"

Filip de Winter schreef :" de mensenrechten zijn valse schijnwaarden".
Er is geen enkele dictator in de wereld die dat mag zeggen. Niet in Azië,niet in Afrika,... nergens te wereld of hij zou veroordeeld worden. Hier stemt 1/4 van de mensen daarvoor, een echte schande.
Bakkebaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2004, 10:04   #556
Steenbok66
Parlementsvoorzitter
 
Steenbok66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Locatie: Hesbaye, Haspengouw en Midden-Limburg
Berichten: 2.009
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gorefest
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bakkebaard
Vinden die hollanders da wel tof dat wij bij hun zouden willen komen wonen?
Die jongens worden in elk VLAAMS mopje gepest. Die zouden ons toch niet graag zien komen.
Dan moeten ze er nog is 5000 BEF miljard schulden bijpakken ook.
Hoezo? Dan hebben we wel geen transfers meer naar Wallonië en is die schuld op in no time afbetaald
maar mensen toch, hoe is het mogelijk??
Dachten jullie nu echt dat jullie iets van Nederland te verwachten hebben???
Jullie zouden stukken slechter af zijn bij Nederland dan bij wie dan ook.
Een Nederlander misprijst de Vlaming.
Dat was zo in 1830 en dat is nu nog steeds zo.
Europa en Eurregionale samenwerking dat is het van het...
Misschien cultuur met Nederland, ofschoon nu reeds die van over de rivieren, van de Vlamingen niet veel moeten hebben. We verslaan ze wel in spellekes en bij die zever van Groot-Dictee's. Alsof die taalkronkels die daar geserveerd worden aan de taal iets zouden kunnen bijbrengen. Laat me lachen. En smoelen trekken met de huidige theaterproducties, dat zegt 98 percent van de mensen niet het minste van de wereld. Geef ze maar volkse programma's �* la VTM en BNN
__________________
Het oude Land van Loon en Luiks Haspengouw in de Eurregio Maas-Rijn, zijn mijn geliefde verblijfsplaatsen...
Steenbok66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2004, 11:58   #557
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C uit W's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door "Steenbok66

maar mensen toch, hoe is het mogelijk??
Dachten jullie nu echt dat jullie iets van Nederland te verwachten hebben???
Jullie zouden stukken slechter af zijn bij Nederland dan bij wie dan ook.
Een Nederlander misprijst de Vlaming.
Dat was zo in 1830 en dat is nu nog steeds zo.
Lieg je, of lul je?
__________________
"Denken ist schwer, darum urteilen die meisten."
C uit W is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2004, 12:03   #558
Steenbok66
Parlementsvoorzitter
 
Steenbok66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Locatie: Hesbaye, Haspengouw en Midden-Limburg
Berichten: 2.009
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door "Steenbok66

maar mensen toch, hoe is het mogelijk??
Dachten jullie nu echt dat jullie iets van Nederland te verwachten hebben???
Jullie zouden stukken slechter af zijn bij Nederland dan bij wie dan ook.
Een Nederlander misprijst de Vlaming.
Dat was zo in 1830 en dat is nu nog steeds zo.
Lieg je, of lul je?
Zo is het, stukken beter zonder die Nederlanders en hun verwaande streken...
als jij dat lul noemt, dat staat je vrij...
niets verbind ons met Nederland, zelfs de taal niet, want zij hebben hun eigen brabbeltaaltje
__________________
Het oude Land van Loon en Luiks Haspengouw in de Eurregio Maas-Rijn, zijn mijn geliefde verblijfsplaatsen...
Steenbok66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2004, 12:17   #559
ossaert
Minister-President
 
ossaert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2003
Locatie: Mechelen
Berichten: 4.827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66
Zo is het, stukken beter zonder die Nederlanders en hun verwaande streken...
als jij dat lul noemt, dat staat je vrij...
niets verbind ons met Nederland, zelfs de taal niet, want zij hebben hun eigen brabbeltaaltje
U spreekt echt met de vrijheid van iemand die er geen iota van begrijpt. Denkt u echt dat 'de Nederlander de Vlaming misprijst'? Dat zij 'hun eigen brabbeltaaltje hebben' (maar u voelt zich wel Luikenaar annex Limburger, begrijpe wie kan)? Heeft u eigenlijk ooit wel 's een Nederlander van dichtbij gezien? Bent u er ooit geweest?... Enfin, dit is echt wel de achterlijkste (excusez le mot) vorm van hollanderhaat die ik ooit gezien heb. Proficiat!
__________________
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2004, 12:36   #560
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Lieg je, of lul je?
Zo is het, stukken beter zonder die Nederlanders en hun verwaande streken...
als jij dat lul noemt, dat staat je vrij...
niets verbind ons met Nederland, zelfs de taal niet, want zij hebben hun eigen brabbeltaaltje
Jij weet blijkbaar niet dat Vlaanderen beter was met de Hollanders dan na 1830!

Je moet dringend eens het werk van historicus Slosse (1850-1930) Lezen.
Hij heeft rond 1870 honderden mensen geïnterviewd die toen 60-70-80-100 jaar waren. Dus mensen die het aan de lijve kunnen weten!
Zij bevestigen dat Vlamingen NIET wilden afscheuren van Nederland. Vlaanderen werd rijkelijk behandeld door Nederland, omdat ze goed wisten welke kwaliteiten Vlaanderen in huis had! Dat was een mix van Nederlands verkoopstalent met Vlaamse breins!

Als Vlaanderen bij Nederland was gebleven, was Nederland en Vlaanderen niet wat het nu is! Dan waren we het aller machtigste land van de wereld! Er was van de VS als wereldmacht zelfs geen sprake geweest.
Daarom hebben de fransen en de Engelsen kost wat kost Vlaanderen en Wallonië (Tegen de wil van het Volk) samengevoegd, om de macht van Nederland -Vlaanderen te breken.

Eerst heeft Frankrijk ism de kerk beginnen investeren na 1830 in Wallonië om Vlaanderen financieel afhankelijk te maken van Wallonië. Want toen waren er ook vele verzetshaarden tegen de Belgische revolutie! Vooral in West-Vlaanderen waren die hevig.
(vandaar dat de eerste industrie in België vooral in Wallonië was). Zo kon Wallonië Vlaanderen chanteren.. En dat deden ze (Zie maar naar de uitspraken van Rogiers).

Tuurlijk hebben privé investeerders vlug ingezien dat de Waalse mentaliteit niet de meest interessante was om bedrijven te laten functioneren. Vandaar dat ze na WO I meer en meer naar Noord Frankrijk en Vlaanderen zijn verhuisd.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:34.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be