Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Jef Van den bergh (CD&V) 7 tot 13 mei
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Jef Van den bergh (CD&V) 7 tot 13 mei (°5-02-1973) Was van 2000 - 2004 Wetenschappelijk Medewerker CD&V-fractie Vlaams Parlement. Sinds 2004 federaal volksvertegenwoordiger CD&V,

 
 
Discussietools
Oud 8 mei 2007, 16:20   #1
Isabella
Burgemeester
 
Isabella's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Berichten: 510
Standaard Kinderopvang

Beste, heeft de CD&V een idee of voorstel om het probleem van kinderopvang op te lossen?
In 2007 is het namelijk zo, dat als men in februari informeerde naar kinderopvang, men via officiële kanalen pas in januari 2008 zijn kinderen ergens naar de opvang kon doen.
Met andere woorden, iemand die vb 7 weken zwanger is, kan geen opvang krijgen tegen dat ze bevalt, men moet al op een wachtlijst staan van voor men zwanger is.
Ik heb enkele dagen geleden mijn job moeten opgeven omdat ik geen opvang heb gevonden voor mijn twee kinderen.
Dit is een probleem dat al een hele tijd aansleept, ook in 2004 had ik al dat probleem voor opvang bij mijn eerste zoontje.

Welke oplossing zou uw partij hiervoor concreet kunnen aanreiken?
Isabella is offline  
Oud 8 mei 2007, 17:36   #2
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Die toestand klopt al jaren.. ik had samen met mijn vrouw tot 2002 een "kinderopvangstgelegenheid" & zelfs onze huisdokter(es) vroeg aan ons of het ogenblik opportuun was om zwanger te worden .. We hebben haar 3 kinderen dan ook allemaal opgevangen tot hun 2,5 jaar & de ouderen ook een uurtje naschools..

Ik zou zeggen : wordt deel van de oplossing ipv. het probleem en wordt onthaalmoeder een zeer dankbare stiel...
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline  
Oud 8 mei 2007, 17:45   #3
duveltje382
Secretaris-Generaal VN
 
duveltje382's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2005
Locatie: geel 2440
Berichten: 27.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
Die toestand klopt al jaren.. ik had samen met mijn vrouw tot 2002 een "kinderopvangstgelegenheid" & zelfs onze huisdokter(es) vroeg aan ons of het ogenblik opportuun was om zwanger te worden .. We hebben haar 3 kinderen dan ook allemaal opgevangen tot hun 2,5 jaar & de ouderen ook een uurtje naschools..

Ik zou zeggen : wordt deel van de oplossing ipv. het probleem en wordt onthaalmoeder een zeer dankbare stiel...
heel juist,maar beter is het om zelf je kinderen op te voeden(sorry dat ik dit weer zeg hé)
__________________
In alles zit er wel wat waarheid ,je moet er enkel maar naar willen luisteren
duveltje382 is offline  
Oud 8 mei 2007, 18:18   #4
Isabella
Burgemeester
 
Isabella's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Berichten: 510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
heel juist,maar beter is het om zelf je kinderen op te voeden(sorry dat ik dit weer zeg hé)
Over zelf onthaalmoeder worden:
Ik kan hier wel inkomen, en heb hier al voor onderhoord, maar een onthaalmoeder die fulltime het aantal toegelaten kinderen opvangt heeft nog maar een 600euro per maand, en die werkt zich ook uit de naad de hele dag van hier naar ginder crossen, en eten bereiden, pampers verversen, snottebellen kuisen, kots opkuisen, kindjes op potjes zetten, activiteiten organiseren, veeeel afwassen (al die bordjes, bestekjes, bekers), slabben wassen, beddengoed van x aantal bedjes wassen per week, en als 's avonds alle kindjes weg zijn heel haar kot nog beginnen kuisen na de kinder-overdondering, nog een warme maaltijd voor haar gezin serveren, en er 's ochtens weer vroeg uit.
Zwaar onderbetaald is het toch wel hoor!
Het is een job die even zwaar is als een ander.

Men zou idd zelf voor zijn kinderen moeten zorgen, wat tegenwoordig ook niet evident is. Als je dopt kan je ook niet voor je kinderen zorgen, want als je dopt ben je op zoek naar werk, en als je thuis wil blijven voor je kinderen ben je niet op zoek naar werk.
Je kan ook ten laste staan van je partner, maar dat beetje meer dat je partner dan meer heeft kan zeker niet op tegen een volwaardig loon.
Ik geloof dat het wel mogelijk is om gewoon thuis te blijven en dat er dan ook een tegemoetkoming is, maar ook dit is zeker niet voldoende.

Het hangt er ook vanaf hoeveel geld met nodig heeft tegenwoordig, maar in deze tijd in een gezin met vier mensen is het toch wel moeilijk om van 1 inkomen te leven, hetgeen wij nu noodgedwongen moeten doen.

Wat mij ook ergens brengt bij het kindergeld, wat zeker niet voldoende is om je kinderen te onderhouden, zeker niet eens ze wat ouder worden (wat hier gelukkig niet niet het geval is). Maar ook met het kindergeld komen we hier niet rond wat betreft uitgaven voor de kinderen.

Verder vind ik het wel een heel goed initiatief dat iemand met vier kinderen ten laste niet meer belast wordt. Maar dit initiatief zou moeten worden doorgetrokken naar mensen met drie kinderen.
Nu houden veel mensen het bij twee kinderen, omdat dat nog net te combineren valt met een job. Drie kinderen schrikt mensen af, het is moeilijk te combineren met werk, en als je ervoor thuisblijft krijg je er ook geen extra tegemoetkoming voor, en de loonstijging van de partner indien hij iedereen ten laste neemt is ook niet om over naar huis te schrijven.
Thuisblijven met vier kinderen daarentegen is veel haalbaarder, er kan een partner thuisblijven terwijl de werkende ouder zijn loon brutto krijgt.
Thuis zijn met vier kinderen is ook zwaar, maar het is iets wat ik bijvoorbeeld wel heel graag zou doen.
Ik wil graag meer kinderen, ik zou er graag vier hebben.
Maar ook hier blijft het bij twee kinderen omdat de druk financieel (indien thuisblijvende moeder), of de druk op mezelf (indien ik ook nog eens zou gaan werken) veel te groot wordt met drie kinderen. Laat staan hoeveel kinderopvang we zouden betalen voor drie kinderen. (als je al kinderopvang vindt).
Indien men het bruttoloon zou hanteren als loon wat op de rekening komt, reeds bij drie kinderen, zouden mensen veel meer kiezen voor een groot gezin.
Wat later heel welkom zal zijn, willen we de belastingdruk voor onszelf en onze kinderen later houdbaar houden ivm latere pensioenen als de grote vergrijzing eraan komt. De druk van de sociale lasten zou hiermee fel verminderen.
Dat bruttoloon kan worden gezien als een investering waar men later de vruchten van kan plukken.
Isabella is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be