Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Hagen Goyvaerts (Vlaams Belang) - 21 tot 27 mei
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Hagen Goyvaerts (Vlaams Belang) - 21 tot 27 mei (°23-03-1961) Sinds 2003 volksvertegenwoordiger voor de kieskring Leuven. Van opleiding is hij industrieel ingenieur (kernenergie) met een bijzondere licentie biomedische ingenieurstechnieken.

 
 
Discussietools
Oud 24 mei 2007, 23:06   #1
DenMathias
Schepen
 
Geregistreerd: 20 december 2004
Berichten: 427
Standaard Elektronisch stemmen

Sorry, Maddox, 'k ga even je post stelen:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Denkt U dat echt? U bent ingenieur, en U denkt dat de stemming eerlijk verloopt? Een domme vraag van me. Maar als ik een paar scenario's kan bedenken hoe elke electronische stemming vervalst kan worden, op voorwaarde dat de programmeurs omkoopbaar zijn.
Meneer Goyvaerts, wat denkt u van het idee om de broncode van de stemsoftware voor de verkiezingen open source te maken? Op die manier kan elke programmeur controleren of er geen fouten aanwezig zijn.

Bij dergelijke essentiële software lijkt dat mij behoorlijk belangrijk.

Let wel, ik zeg niet dat er geknoeid wordt of zo (ik zou het begot niet weten :-p ), maar om programmeerfouten (zowel per ongeluk als opzettelijk) in het heden en in de toekomst te vermijden lijkt me dit een belangrijk thema.
DenMathias is offline  
Oud 25 mei 2007, 13:08   #2
Hagen Goyvaerts
 
 
Hagen Goyvaerts's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2007
Berichten: 32
Standaard

Het openstellen van de broncode is misschien een leuk middel om wat programmeurs gerust te stellen aangaande de degelijkheid van de programmatuur voor het electronisch stemmen. Wat voor mij evenwel veel fundamenteler is: hoe neem je het wantrouwen bij de kiezer weg mbt de electronische stemming. Ik herinner maar aan het geknoei van Digipolis (Antwerpen) bij de gemeenteraadsverkiezingen die er maar in slaagden om de Antwerpse kiesresultaten over te maken aan het ministerie van Binnenlandse Zaken omdat de "beveiligingssleutels" niet overeenkwamen.
Waarom heeft men bij Binnenlandse Zaken nog steeds geen ticket-systeem voorzien waarbij de kiezer na het uitbrengen van zijn stem een soort van kasticket krijgt met de bevestiging van de partij waarvoor hij/zij gestemd heeft. Zo is er tenminste een controle en zal de kiezer het electronisch stemsysteem beter aanvaarden. Maar blijkbaar werkt men in de belgische democratie liever met gesloten dozen waarop geen externe controle mogelijk is.
Hagen Goyvaerts is offline  
Oud 25 mei 2007, 14:21   #3
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.092
Standaard

Hello Haagje

wij zoeken nog een patij die voor SMS voting is.

http://forum.politics.be/showthread....=1#post2683987
brother paul is offline  
Oud 26 mei 2007, 10:06   #4
Hagen Goyvaerts
 
 
Hagen Goyvaerts's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2007
Berichten: 32
Standaard

En welke waarborgen zijn er dat SMS-voting eerlijk en transparant zal verlopen? Wie dient daar controle op te houden. Toch de gsm-operatoren zelf niet, neem ik aan. Lijkt mij een leuke technologische gadget.
Hagen Goyvaerts is offline  
Oud 26 mei 2007, 16:54   #5
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.092
Standaard

Haagje

denk eerst aan het hyperdemocratische super burgervriendelijke van het systeem
en als je nu een voordeel voor ogen houdt, probeer je de technische kantjes uit te werken. Jij verliest u al in de technische details vooraleer je de voordelen van een systeem bekeken hebt ???
brother paul is offline  
Oud 27 mei 2007, 09:35   #6
Hagen Goyvaerts
 
 
Hagen Goyvaerts's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2007
Berichten: 32
Standaard

Hyperdemocratisch? super burgervriendelijk? Wat een superlatieven! Iedereen heeft de mond vol van democratie, inspraak, de kloof tussen burger en politeiek enz.... Maar als ze om de zoveel jaar 1 uur moeten vrijmaken om hun democratische plicht te doen om te gaan stemmen in een stemhokje, zijn er blijkbaar altijd 101 redenen om het niet te doen. Ik ben in principe niet tegen het gebruik van nieuwe technologiën om verkiezingen te organiseren, maar eerste leuke ideetjes lanceren zonder rekening te houden met de (technische)haalbaarheid lijkt mij voor het organiseren van verkiezingen iets te voorbarig. Zelfs in een wereld waar internetbeveiliging iets alledaags is, slaagt de overheid er blijkbaar niet in om een verkiezingen via internet te organiseren. Dat zou nochthans ook al een hele stap voorwaarts zijn.
Hagen Goyvaerts is offline  
Oud 27 mei 2007, 12:39   #7
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hagen Goyvaerts Bekijk bericht
Zelfs in een wereld waar internetbeveiliging iets alledaags is, slaagt de overheid er blijkbaar niet in om een verkiezingen via internet te organiseren. Dat zou nochthans ook al een hele stap voorwaarts zijn.
Stemgeheim overlaten aan ISP's ?
__________________
The oncoming storm







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline  
Oud 27 mei 2007, 13:04   #8
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.092
Standaard

Als ik alle programma's van de partijen lees, heb ik ook altijd het idee dat het vol staat met leuke ideetjes die niet technisch realiseerbaar zijn hoor, dus kan het u toch niet verwonderen dat een eenvoudige burger warm loopt voor het idee dat hij nu voor de zevende keer als voorzitter van een stemburo nu stillekesaan zijn plicht gedaanheeft, en eraan denkt om eens die knuppels die zitten te soliciteren voor hun jobje en stukje machtgeilheid, zich eens empatisch inleven wat een inspanning dat dit vraagt van de ganse belgische bevolking om te gaan stemmen, ja inderdaad 10M halve uurkes = arbeidswaarde 50Meuro. En daar heb jij het recht over om denigrerend elk voorstel die daaraan wenst te sleutelen apriori af te wijzen. Goed bezig jongen.
brother paul is offline  
Oud 27 mei 2007, 14:20   #9
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

We kunnen de verkiezingen altijd nog vervangen door een loterij, dat is veel minder arbeidsintesief en in wezen ook niet onrechtvaardiger.

een andere mogelijkheid is het zeer fel optrekken van de vergoedingen voor voorzitters en bijzitters van kiesbureaux ik dacht aan sommen gaande van € 500,- voor een voorzitter en een € 400,- voor een bijzitter, dit samen met een riante verloning voor "overuren" zou allicht de kandidaturen om deze "burgerplicht " te vervullen aanzienlijk doen toenemen.
Allicht zou een "goedkopere " oplossing hierin kunnen bestaan dat men
mensen die op een verblijfsvergunning ivm met hun asielaanvraag wachten en reeds onze taal machtig zijn deze job in ruil voor de begeerde vergunning gratis kan laten doen. Zo zijn ze meteen "ingeburgerd !"
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline  
Oud 27 mei 2007, 15:20   #10
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.092
Standaard

Het royaal optrekken van de catering en de bijhorende voorzitter, bijzitter en tellers vergoeding zou inderdaad de economische oplossing zijn. Want het ogenschijnlijke minimale budget dat de verkiezing kost, zou duidelijker de kostprijs onthullen van deze inspanning. Bovendien elke burger een verplaatsingsvergoeding geven naar het stemburo zou helemaal alles in het economisch juiste perspectief plaatsen. Je spreekt over budgetten dan van 150Meur

De migranten integratieoplossing zou ik voornamelijk gebruiken in de stemlokalen zelf, want daar ga je pas de impact zien van een last-minute influence op de verkiezingsuitslag.
brother paul is offline  
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:58.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be