Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 februari 2009, 11:36   #1
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter
 
420yeahbaby's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2009
Locatie: The Moon
Berichten: 9.136
Standaard Moslims? Woordje uitleg graag!

Ik ben ooit aan de Koran begonnen, maar het werd al snel doorbladerd dan aandachtig gelezen.

Graag zou ik willen weten wat de moslims hiervan vinden:

9. Berouw (at-Taubah)

3. En dit is een verklaring van God en Zijn boodschapper aan de mensen op de dag van de grote bedevaart, dat God alsmede Zijn boodschapper niets uitstaande hebben met de afgodendienaren. Als je daarom berouw toont zal het beter voor u zijn, maar indien je je afwendt, weet dan, dat je God niet kunt ontsnappen. En geeft tijding van een pijnlijke straf aan de ongelovigen.

13. Wil je een volk niet bestrijden dat zijn eden heeft gebroken en plannen smeedde om de boodschapper te verdrijven en dat het eerste was om tegen u te beginnen? Vrees je hen? Neen, God is het meest waardig, dat je Hem zoudt vrezen als je gelovigen zijt.

14. Bestrijdt hen, God zal hen door uw handen straffen en vernederen en u tot een overwinning over hen helpen en het gemoed van een volk dat gelooft, verlichten.

29. Bestrijdt diegenen onder de mensen van het Boek, die in God noch in de laatste Dag geloven, noch voor onwettig houden wat God en Zijn boodschapper voor onwettig hebben verklaard, noch de ware godsdienst belijden totdat zij de belasting met eigen hand betalen, terwijl zij onderdanig zijn.

123. O, jij die gelooft, bestrijdt de ongelovigen die in uw nabijheid zijn en laat hen hardheid in u vinden en weet, dat God met de godvruchtigen is.
__________________
Onder invloed van de duivel.
420yeahbaby is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2009, 20:40   #2
Webcrusader
Provinciaal Statenlid
 
Webcrusader's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Berichten: 793
Standaard

Daar zullen ze nooit commentaar bij willen geven...'t is te duidelijk.
__________________
multiculturele samenleving: een bonte maatschappij bestaande uit een evenwichtige verdeling van vele verscheidene culturen en religies. Hierbij bestaat dan wel respekt voor de oorspronkelijke cultuur/religie van de autochtone bevolking.
De multiculturele samenleving is geen biculturele samenleving bestaande uit autochtonen en daarnaast een invasiemacht van een competitieve cultuur met uitbreidingsdrang zoals de islam.


''
Webcrusader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2009, 01:41   #3
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter
 
420yeahbaby's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2009
Locatie: The Moon
Berichten: 9.136
Standaard

Is hier geen topic: Islam = liefde?
Had gehoopt paar aanhangers van daar tot hier te trekken
Misschien klinkt die Nederlandse tekst wel geheel anders dan de Arabische.

In mijne Koran staat er ook genotgevers bij, raar dat niet overal hetzelfde is
__________________
Onder invloed van de duivel.
420yeahbaby is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2009, 13:58   #4
Rmimzaa
Burger
 
Geregistreerd: 11 maart 2009
Berichten: 177
Standaard

de islam is niet het lezen van een paar verzen uit de koran, zonder ze te begrijpen natuurlijk, maar het is een geloof.
de islam is geloof, geloof in god, deze god is de schepper, volgens de islam geloof je in god de enige god die niet verwerkt en die is niet verwerkt, niets buiten de god is god of goddelijk of heeft recht aanbeden te worden.
bidden, vasten, andere religieuze prakijken en over heelal en schepping denken, vervolgens de schepper god gedenken zijn de belangrijkste fundamenten van de islam.

in de islam ga je niet extreem in de richting van het materialisme, en je gaat ook niet extreem in de richting van spiritualiteit totdat je jezelf begint te straffen of het leven de rug toekeren, de islam is een weg tussen.


wat betreft u vragen en de aangehaalde verzen, ben jij volgens mij een ander vers vergeten, namelijk (koran 49:9)
9. Indien twee partijen van gelovigen beginnen te vechten treft dan een schikking onder hen, maar indien één hunner tegen de andere in overtreding is, bestrijdt dan de overtredende partij totdat zij tot de verordening van Allah terugkeert. En indien zij terugkomt, sluit dan een rechtvaardige vrede en behandelt hen billijk. Voorwaar, Allah heeft de rechtvaardigen lief.

volgens de koran mogen de moslims (hier wordt de leider bedoelt, de regering, de staat en niet ieder moslim mag beginnen strijden of straffen of een oordeel gaan uitvoeren en de rol van rechter en rechtbank te spelen) niet alleen ongelovigen maar ook gelovigen bestrijden.

wat? waarom? hoe? welke gelovigen of welke ongelovigen?
dat zijn de belangrijkste vragen natuurlijk die je moet stellen indien je beetje nadenkt, om dergelijke verzen te begrijpen moet je ze volledig volledig in de juiste historische context plaatsen.

ik geef je twee verzen uit de koran die door jou aangehaalde verzen beperken, controleren, uitleggen en bepalen

eerste is uit (koran 60:8)
Allah verbiedt u niet, degenen, die niet tegen u om de godsdienst hebben gevochten, noch u uit uw huizen hebben verdreven, goed te doen en rechtvaardig te behandelen; voorzeker, Allah heeft de rechtvaardigen lief.

tweede is

helemaal in het begin wouden de moslims niet gaan strijden alhowel de aanvallen van hun vijanden verder gingen, de moslims kregen nog geen toestemming via de openbaring , daarna is die wel gekomen

(koran 22:39)
Toestemming om te vechten is gegeven aan degenen tegen wie gevochten wordt, omdat hun onrecht is aangedaan, voorzeker Allah heeft de macht hen bij te staan.
Degenen die ten onrechte uit hun huizen werden verdreven alleen omdat zij zeiden: "Onze Heer is Allah." - En indien Allah sommige mensen niet met behulp van anderen tegenhield, zouden ongetwijfeld kloosters, kerken, synagogen en moskeeën, waarin dikwijls de naam van Allah wordt herdacht, afgebroken zijn. Allah zal ongetwijfeld degene ondersteunen die Hem helpt - Allah is inderdaad Sterk, Almachtig.
Rmimzaa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2009, 23:33   #5
JeeBee
Minister-President
 
JeeBee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 4.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rmimzaa Bekijk bericht
helemaal in het begin wouden de moslims niet gaan strijden alhowel de aanvallen van hun vijanden verder gingen, de moslims kregen nog geen toestemming via de openbaring , daarna is die wel gekomen
Na de uittocht naar Medina was het wel Mohammed die razzia's uitvoerde op de karavanen van de Mekkanen. Hierbij wordt te Nahla een Mekkaan gedood waardoor bloedwraak wordt geëist.

Het is juist dat de muhagirun weigerachtig stonden tegen de oproep om te vechten tegen hun Mekkaanse stamgenoten. En daar zal wel een 'openbaring' voor nodig zijn geweest.

Maar ons geen blaaskes wijsmaken hé. Mohammed is begonnen. En niet andersom. Mohammed was de krijgsheer die eerst actief optrad. En zelfs de eerste grote slag bij Badr was nog het gevolg van een aanval door Mohammed op een karavaan uit Mekka waarbij een Mekkaans leger ter hulp schoot.

In een andere thread zeg je net dat geschiedenis zo belangrijk is om alles te begrijpen. Een eerste vereiste is de geschiedenis juist weer te geven en niet naar de hand te zetten.
__________________
Fortuna favet fortibus
JeeBee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2009, 12:10   #6
IronChef
Minister-President
 
IronChef's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 februari 2009
Berichten: 4.993
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rmimzaa Bekijk bericht
de islam is niet het lezen van een paar verzen uit de koran, zonder ze te begrijpen natuurlijk, maar het is een geloof.
de islam is geloof, geloof in god, deze god is de schepper, volgens de islam geloof je in god de enige god die niet verwerkt en die is niet verwerkt, niets buiten de god is god of goddelijk of heeft recht aanbeden te worden.
bidden, vasten, andere religieuze prakijken en over heelal en schepping denken, vervolgens de schepper god gedenken zijn de belangrijkste fundamenten van de islam.

in de islam ga je niet extreem in de richting van het materialisme, en je gaat ook niet extreem in de richting van spiritualiteit totdat je jezelf begint te straffen of het leven de rug toekeren, de islam is een weg tussen.


wat betreft u vragen en de aangehaalde verzen, ben jij volgens mij een ander vers vergeten, namelijk (koran 49:9)
9. Indien twee partijen van gelovigen beginnen te vechten treft dan een schikking onder hen, maar indien één hunner tegen de andere in overtreding is, bestrijdt dan de overtredende partij totdat zij tot de verordening van Allah terugkeert. En indien zij terugkomt, sluit dan een rechtvaardige vrede en behandelt hen billijk. Voorwaar, Allah heeft de rechtvaardigen lief.

volgens de koran mogen de moslims (hier wordt de leider bedoelt, de regering, de staat en niet ieder moslim mag beginnen strijden of straffen of een oordeel gaan uitvoeren en de rol van rechter en rechtbank te spelen) niet alleen ongelovigen maar ook gelovigen bestrijden.

wat? waarom? hoe? welke gelovigen of welke ongelovigen?
dat zijn de belangrijkste vragen natuurlijk die je moet stellen indien je beetje nadenkt, om dergelijke verzen te begrijpen moet je ze volledig volledig in de juiste historische context plaatsen.

ik geef je twee verzen uit de koran die door jou aangehaalde verzen beperken, controleren, uitleggen en bepalen

eerste is uit (koran 60:8)
Allah verbiedt u niet, degenen, die niet tegen u om de godsdienst hebben gevochten, noch u uit uw huizen hebben verdreven, goed te doen en rechtvaardig te behandelen; voorzeker, Allah heeft de rechtvaardigen lief.

tweede is

helemaal in het begin wouden de moslims niet gaan strijden alhowel de aanvallen van hun vijanden verder gingen, de moslims kregen nog geen toestemming via de openbaring , daarna is die wel gekomen

(koran 22:39)
Toestemming om te vechten is gegeven aan degenen tegen wie gevochten wordt, omdat hun onrecht is aangedaan, voorzeker Allah heeft de macht hen bij te staan.
Degenen die ten onrechte uit hun huizen werden verdreven alleen omdat zij zeiden: "Onze Heer is Allah." - En indien Allah sommige mensen niet met behulp van anderen tegenhield, zouden ongetwijfeld kloosters, kerken, synagogen en moskeeën, waarin dikwijls de naam van Allah wordt herdacht, afgebroken zijn. Allah zal ongetwijfeld degene ondersteunen die Hem helpt - Allah is inderdaad Sterk, Almachtig.

je komt met vers uit de koran om uit te leggen hoe islam dit dat in de naam van de koran doet

ik pak de koran en ik reciteer dat vers

en dan blijkt dat jouw bewering niet waar is

__________________
ab lo dolchor qu'al cor mi vai
IronChef is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2009, 12:59   #7
barfo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 mei 2007
Berichten: 517
Standaard

we kunnen uit de joodse handleiding minstens even erge zinnetje quoten
barfo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2009, 14:30   #8
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IronChef Bekijk bericht
je komt met vers uit de koran om uit te leggen hoe islam dit dat in de naam van de koran doet

ik pak de koran en ik reciteer dat vers

en dan blijkt dat jouw bewering niet waar is

Koekie van eigen deeg.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2009, 14:31   #9
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter
 
420yeahbaby's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2009
Locatie: The Moon
Berichten: 9.136
Standaard

Neen Sura 9 was dat wat ik plaatste
__________________
Onder invloed van de duivel.
420yeahbaby is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2009, 14:34   #10
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door barfo Bekijk bericht
we kunnen uit de joodse handleiding minstens even erge zinnetje quoten
Voor de Joden zijn de Torah en de Talmoed een bundel inspirationele verhalen. De Koran is een letterlijke openbaring. Elke letter Koran is voor een moslim heilig, en moet worden opgevolgd.

Het grappige daaraan is dat Mohammed nogal vergeetachtig was, en je daardoor twee totaal tegengestelde soorten Islam krijgt (een redelijk gematigde, en een terroristische). Mohammed zei ook dat latere verzen (in chronologie) autoriteit hebben boven vroegere verzen. En dat is jammer, want juist die laatste verzen (uit zijn tijd in Medina) vallen onder de terroristische Islam.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2009, 15:34   #11
barfo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 mei 2007
Berichten: 517
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Voor de Joden zijn de Torah en de Talmoed een bundel inspirationele verhalen. De Koran is een letterlijke openbaring. Elke letter Koran is voor een moslim heilig, en moet worden opgevolgd.

Het grappige daaraan is dat Mohammed nogal vergeetachtig was, en je daardoor twee totaal tegengestelde soorten Islam krijgt (een redelijk gematigde, en een terroristische). Mohammed zei ook dat latere verzen (in chronologie) autoriteit hebben boven vroegere verzen. En dat is jammer, want juist die laatste verzen (uit zijn tijd in Medina) vallen onder de terroristische Islam.
toffe bundel inspirerende verhalen, over hoe ongelovigen minder zijn dan een hond, je sex mag hebben met kinderen, ....
barfo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2009, 16:13   #12
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.072
Standaard

Alé, kwestie dat er nog niet genoeg topics op dit forum staan met het onderwerp: "kak eens op de islam"
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2009, 17:53   #13
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter
 
420yeahbaby's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2009
Locatie: The Moon
Berichten: 9.136
Standaard

Ik vraag alleen hun verklaring, die ik nog schuldig ben trouwens.
__________________
Onder invloed van de duivel.
420yeahbaby is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2009, 18:17   #14
Rmimzaa
Burger
 
Geregistreerd: 11 maart 2009
Berichten: 177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 420yeahbaby Bekijk bericht
Ik vraag alleen hun verklaring, die ik nog schuldig ben trouwens.
als je nog vragen hebt ivm mijn reactie, mag je gerust stellen
vergeet niet dat de koran verzen onmogelijk kunnen begrepen worden zonder hun juiste sociale culturele en historische context

bovendien is islam geloof in god, god de schepper aanbidden, bidden, gebeden verrichten, vasten, andere religieuze praktijken, over heelal en het bestaan denken vervolgens god schepper aanbidden, zijn de fundamenten van de islam.

de islam is geloof in god, god schepper openbaarde boodschappen via uit mensen gekozen profeten en boodschappers, in deze boodschappen staan antwoord op de vragen zoals wat mag ik doen en wat niet, wat of wie ben ik, waarom, waarom leven en de dood, is deze wereld geschapen en zo ja door wat of wie, wie is de schepper, wat zijn de eigenschappen en attributen van de schepper, wat komt er na de dood.

dus in het leven leven in kader van mag/mag niet, en god schepper die bepaalde in de boodschap goed en kwaad, dus wat toegestaan en wat verboden is.

waarom doe ik da al moslim? ik geloof in god schepper, en ik geloof dat die de boodschap de koran heeft geopenbaard aan uit de mensen gekozen boodschapper (mohammed), dus ik moet god schepper aanbidden, niet andere mensen die voor mij bepalen hoe te leven, en niet mijn eigen lust of begeertes die bepalen wat ik moet denken.

waarom?
in het leven god schepper aanbidden, de wetten en grenzen respecteren, goed doen en gebeden en religieuze praktijken verrichten, en na de dood wens ik en hoop ik naar paradijs te gaan, en ik wens en ik hoop niet de straf van god schepper te krijgen en dus naar de hel.

een leven leiden met een wereldbeeld dat de schepper god deze dingen heeft geschapen en bepaald, die doet het niet omdat god dat nodig heeft, maar omdat zijn absolute eigenschappen deze dingen impliceren, de zon geeft energie, het is niet omdat de zon deze energie nodig heeft, maar omdat de eigenschappen van de zon, de energie geven impliceert.

god schepper heeft eigenschappen die impliceren dat de mens met vrijheid om te kiezen tussen geloof of ongeloof geschapen te worden, die eigenschappen en ook de eigenschap van wijsheid en kennis en de wil natuurlijk.


god schepper waarin ik geloof is niet alleen asbolute liefde, al vergevende en barmhartig maar ook zeer streng in het straffen, en almachtig verheven boven alles wat er bestaat.

zo leidt een moslim zijn leven hopend paradijs binnen te treden, zijn best doet om goede daden te verrichten waardoor men de straf vermijdt.

een moslim is zoals een student tijdens de examen, hij legt examen niet af omdat hij alleen een graad wilt behalen, maar ook omdat hij niet gebuisd wilt worden.

Laatst gewijzigd door Rmimzaa : 13 maart 2009 om 18:29.
Rmimzaa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2009, 19:31   #15
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door barfo Bekijk bericht
toffe bundel inspirerende verhalen, over hoe ongelovigen minder zijn dan een hond, je sex mag hebben met kinderen, ....
Dat zijn verhalen waarin dat gebeurt, maar dat zijn geen openbaringen van God; en beweert het ook niet te zijn.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2009, 20:01   #16
Goldband
Parlementslid
 
Goldband's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2004
Berichten: 1.652
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 420yeahbaby Bekijk bericht
Ik ben ooit aan de Koran begonnen, maar het werd al snel doorbladerd dan aandachtig gelezen.

Graag zou ik willen weten wat de moslims hiervan vinden:

9. Berouw (at-Taubah)

3. En dit is een verklaring van God en Zijn boodschapper aan de mensen op de dag van de grote bedevaart, dat God alsmede Zijn boodschapper niets uitstaande hebben met de afgodendienaren. Als je daarom berouw toont zal het beter voor u zijn, maar indien je je afwendt, weet dan, dat je God niet kunt ontsnappen. En geeft tijding van een pijnlijke straf aan de ongelovigen.

13. Wil je een volk niet bestrijden dat zijn eden heeft gebroken en plannen smeedde om de boodschapper te verdrijven en dat het eerste was om tegen u te beginnen? Vrees je hen? Neen, God is het meest waardig, dat je Hem zoudt vrezen als je gelovigen zijt.

14. Bestrijdt hen, God zal hen door uw handen straffen en vernederen en u tot een overwinning over hen helpen en het gemoed van een volk dat gelooft, verlichten.

29. Bestrijdt diegenen onder de mensen van het Boek, die in God noch in de laatste Dag geloven, noch voor onwettig houden wat God en Zijn boodschapper voor onwettig hebben verklaard, noch de ware godsdienst belijden totdat zij de belasting met eigen hand betalen, terwijl zij onderdanig zijn.

123. O, jij die gelooft, bestrijdt de ongelovigen die in uw nabijheid zijn en laat hen hardheid in u vinden en weet, dat God met de godvruchtigen is.
Tja, wat wil je, het is een godsdienst he. Het is geflipte onzin. Had je dan iets zinnigs verwacht van een boek dat vertrekt van "er was eens iemand die nog nooit iemand had gezien, maar die toch de baas was van alles"
__________________
Het vaderland van de wijze is de wereld. (Heliodorus)
Goldband is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2009, 20:04   #17
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goldband Bekijk bericht
Tja, wat wil je, het is een godsdienst he. Het is geflipte onzin. Had je dan iets zinnigs verwacht van een boek dat vertrekt van "er was eens iemand die nog nooit iemand had gezien, maar die toch de baas was van alles"
De schrijver van het boek (of de hoofdpersoon in het boek) heeft het opperwezen natuurlijk wel gehallucineerd.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:04.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be