Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 november 2010, 16:14   #21
Inno
Minister-President
 
Inno's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 december 2009
Berichten: 5.746
Standaard

Ja Steve, het gaat om veel meer. Maar ik ben geen kunstenaar of kunstkenner. Ik zoek niet altijd achter een bepaald verhaal in een werk. Het moet aanspreken voor mij.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2010, 21:06   #22
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.742
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Het is een werk dat kunst als zijnde de 'allerindividuele expressie van de allerindividueelste emotie' (Jan Hoet paradigma) overstijgt.
Echte kunst is niet individueel, maar juist algemeen voor iedereen.
Citaat:
Dit is een werk van samenwerking en van lange adem. Het toont ook dat kunst niet alleen het idee is maar tevens de uitvoering.
Inderdaad: maar die van de kerk is verleden tijd.
Heel mooi, maar toch verleden tijd.
Tevens hoogst irritant, omdat het met de dictatuur van de kerk in verband wordt gebracht en dat ook terecht.
Citaat:
De getoonde fotos van close ups tonen eerder lijden, devotie en nederigheid dan hoogmoed trouwens.
De zogenaamde nederigheid van de kerk is eerder schijnheiligheid en hoogmoed en onderdrukking van het eigen volk.
Het is de bekende verhouding van de meester en de slaaf, eigen aan het christendom.

Nederigheid leidt vanzelf tot het eigen tegendeel zelf meester te zijn en anderen te willen vernederen.

En die hoge torens drukken ook dat dubbele uit: streven naar de hemel en onderdrukking van het volk dat daar tegenop ziet.

Maar die wieltjes bovenop die torens vindt ik ronduit belachelijk.

Dan zou je daar dan beter atomen van kunnen maken die uit ruimteschepen bestaan.
Dat zou dan nog eens een kerk van de toekomst zijn.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2010, 21:17   #23
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.742
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
'Mooi' is niet het enige criterium. Als het al een criterium is.
Behalve dat het niet mooi is, is het ook niks anders.
Het is pure kitsch.

De moderne kunst heeft veel meer fantasie in allerlei mogelijkheden, bijvoorbeeld het surrealisme.



Jezus lult maar wat....
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2010, 21:21   #24
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.742
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Ja, dat vind ik erg jammer. Het zou de kerk veel mooier maken mocht het ietwat realistischer zijn, zoals de art nouveau Christus de Verlosser in Brazilië.
kan 'm niet vinden.

Is het die?



Jezus lijdt onder de marteling der katholieke kerk in Brazilië.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2010, 21:21   #25
Fien Fluytenzuyger
Gouverneur
 
Fien Fluytenzuyger's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2010
Berichten: 1.203
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Ja Steve, het gaat om veel meer. Maar ik ben geen kunstenaar of kunstkenner. Ik zoek niet altijd achter een bepaald verhaal in een werk. Het moet aanspreken voor mij.
Ik was gisteren in het SMAK en het MSK te Gent. Ter ere van Ensor die ik best kan smaken. Het was de eerste keer dat ik in het MSK was, en ik was aangenaam verrast om in hun vaste collectie vele middeleeuwse en renaissancewerken te vinden, uiteraard allen religieus getint. Er zaten werkelijk prachtige stukken tussen, ik was het meest onder de indruk van Het Laatste Oordeel van Rafaël Coxie.

Persoonlijk spreekt me dat toch veel meer aan dan de hedendaagse postmoderne werken die je vindt in het SMAK. Als je daar dan een kadertje in een kader ziet hangen moet je eens goed lachen.

Laatst gewijzigd door Fien Fluytenzuyger : 7 november 2010 om 21:23.
Fien Fluytenzuyger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2010, 21:52   #26
Inno
Minister-President
 
Inno's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 december 2009
Berichten: 5.746
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fien Fluytenzuyger Bekijk bericht
Ik was gisteren in het SMAK en het MSK te Gent. Ter ere van Ensor die ik best kan smaken. Het was de eerste keer dat ik in het MSK was, en ik was aangenaam verrast om in hun vaste collectie vele middeleeuwse en renaissancewerken te vinden, uiteraard allen religieus getint. Er zaten werkelijk prachtige stukken tussen, ik was het meest onder de indruk van Het Laatste Oordeel van Rafaël Coxie.

Persoonlijk spreekt me dat toch veel meer aan dan de hedendaagse postmoderne werken die je vindt in het SMAK. Als je daar dan een kadertje in een kader ziet hangen moet je eens goed lachen.
Het is inderdaad een prachtig werk. Soms vraag ik me af hoe ze dat eigenlijk doen.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2010, 21:59   #27
Fien Fluytenzuyger
Gouverneur
 
Fien Fluytenzuyger's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2010
Berichten: 1.203
Standaard

Overlaatst op BBC een documentaire gezien over Rafael (waar de Vlaamse Rafael Coxie zich sterk aan spiegelde). Wat opvalt is hoe geometrisch zijn composities zijn.
Bekijk deze video eens:
http://gogeometry.com/geometric_art/...sity_video.htm
Fien Fluytenzuyger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2010, 23:42   #28
ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds
Banneling
 
 
Geregistreerd: 3 januari 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Ik denk dat die hoogmoed in dit geval een geval van projectie is van de draadopener.
ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2010, 14:44   #29
Loki
Parlementsvoorzitter
 
Loki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2008
Berichten: 2.273
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Vroeger hadden kunstenaars visie, nu zijn er zelfs geen kunstenaars meer.
Er zijn tegenwoordig veel straffere kunstenaars dan er ooit geweest zijn, zeker op gebied van techniek en visie is de huidige generatie onovertroffen. Helaas zijn hun werken van die aard dat ze weinig opbrengen in de commerce (door de vele werkuren niet concurrentieel), tenzij men ze natuurlijk laat vervaardigen in de derde wereld om de prijs te drukken. Je kan wel stellen dat je op de kunstmarkt vooral rommel vindt, maar dat is dan ook kunst dat vervaardigd is voor de commerce en klanten bereid zijn veel geld te betalen voor werken met een zeer lage arbeidslast. Een beginnend kunstenaar die wil overleven op eigen benen en eigen werk is gedwongen om hier en daar wat lucht te verkopen, aangezien zijn ernstige werken niet noodzakelijk meer opbrengen. De meeste galeriehouders willen nu eenmaal werken die op niets slaan, aangezien die makkelijker aan de man te praten zijn. Prijs bepaalt de waarde, niet de inhoud.
Loki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2010, 14:59   #30
Inno
Minister-President
 
Inno's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 december 2009
Berichten: 5.746
Standaard

[quote=Fien Fluytenzuyger;5081598]

Charles Baudelaire, leuke smaak. Ik heb ooit in het Frans fleurs du mal gelezen. Ik kan mijn Frans goed maar de woorden die hij gebruikte waren toch wel van een ander niveau. Soms heel plat Frans. Een woordenboek was nutteloos.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2010, 13:50   #31
Babeth
Gouverneur
 
Babeth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2002
Locatie: Vilvoorde
Berichten: 1.432
Standaard

Kunst was vroeger vooral de poging van de kunstenaar om iets weer te geven dat ofwel een verhaal moest vertellen (de Christelijke kunst bijvoorbeeld) of schoonheid/macht moest weerspiegelen (rijke mensen lieten zich graag afbeelden, wie het kon kocht een mooi landschap of interssant stilleven om te etaleren dat men het kon maar het moest tevens aangenaam voor het oog zijn).
Het is pas sinds de laatste honderd jaar dat kunstenaar zijn beginnen te "rebelleren" en de grenzen van de expressie zijn gaan opzoeken. Voor mij persoonllijk zijn de meeste van die werken totaal nietszeggend en dus totaal geen "kunst". Dat anderen daar anders over denken laat me koud, afgezien van hen die curator zijn en hun denkbeelden aan het publiek willen opdringen - die vind ik verachtelijk want zij hebben de taak om kunst te bewaren en te tonen maar de meesten onder hen willen slechts wat strookt met hun eigen visie tentoonstellen.

Om terug te keren naar de oorspronkelijke posting: hoogmoedig ? Ik zie slechts foto's van de (volgens mij) lelijkste delen van die kerk. Ik ben er 10 jaar geleden nog geweest en de oudste gedeeltes zijn werkelijk adembenemend. Het zijn de nieuwste (postmodernistische) gedeeltes die lelijk storen. Dat iemand nog de moeite heeft genomen om zo'n bewerkelijk gebouw op te richten is wat mij betreft een ode aan diens geloof, hoewel die godsdienst mij koud laat. Deze kerk is trouwens gebouwd met het geld van giften en rondhalingen. Je zou kunnen zeggen: arme mensen hadden geholpen kunnen worden met het geld dat aan de bouw van die kerk besteed werd, dat klopt. Maar de mens zit nu eenmaal zo in mekaar: liever geeft men geld aan een bouwwerk dan aan medemensen. Dat bouwwerk kan er niets aan doen, de arme medemens had zelf aan zijn lot moeten werken.

De Katholieke Kerk, die zo de mond vol heeft van liefdadigheid, is zowat het rijkste instituut ter wereld, met een eigen bank, en onschatbare kunstschatten verstopt in de kelders van haar gebouwen. Waarom deze oude man, de Paus, handgemaakte rode lederen schoenen draagt, terwijl in Rome bedelaarskinderen blootsvoets op straat gaan is natuurlijk iets tussen hem en zijn God, waar hij ongetwijfeld rekenschap voor mag gaan afleggen aan het einde van zijn levensreis. Dat een kerk gebouwd moet worden met giften van de gelovigen, en de bouw soms tientallen jaren stillag of vertraagd werd omdat er niet genoeg giften binnenkwamen, doet de wenkbrouwen rijzen als je weet hoe rijk het instituut Katholieke Kerk is. Maar ook nu weer hebben we te maken met mensen: zijden gewaden en gouden juwelen dragen is belangrijker om de macht van de Kerk weer te geven dan te doen wat men predikt...

Wat mij betreft: ik maak kunst en verzamel mooie dingen. Ik bid tot mijn Godin -de hele wereld is Haar tempel- en probeer mensen te helpen wanneer ik kan. Ik geniet van het mooie wat ik tegenkom. Die kerk, althans een deel ervan, is mooi. En ik zie er geen hoogmoed in, maar een tragische zinsbegoocheling... nederigheid zal je niet helpen, zal je alleen maar sneller naar de hemel waarin je gelooft brengen, maar dat is juist de boodschap die de machthebbers aan de man willen brengen. Godsdienst als middel om de mens braaf en gehoorzaam te houden is eigen aan de grote religieuze instituten (zoals de godsdiensten Christendom en Islam, maar ook andere...). Zo is het altijd geweest, zo zal het altijd zijn. De mens ruikt macht over anderen en zal deze grijpen, om vervolgens deze macht tentoon te spreiden door... kunst aan te kopen.
In dat opzicht zijn onze regeringen de ware opvolgers van de vroegere despoten.
__________________
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act." -- George Orwell

Lijst Dedecker, een kwestie van Gezond Verstand.

http://www.elisabethvanson.tk/
Babeth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2010, 14:21   #32
Albrecht
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 oktober 2009
Berichten: 8.928
Standaard

Babeth, de Kerk is nog steeds de grootste liefdadigheidsinstelling. Zie maar naar het werk van de Jezuïeten in Afrika.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2010, 14:41   #33
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.328
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Vroeger hadden kunstenaars visie, nu zijn er zelfs geen kunstenaars meer.
http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_art


Ik wens u van harte veel exploratie-plezier toe.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2010, 14:43   #34
Albrecht
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 oktober 2009
Berichten: 8.928
Standaard

Dat is dus echt geen kunst. Maar digitale kunst bestaat wel, ik zal eventjes een voorbeeld zoeken.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2010, 14:45   #35
Albrecht
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 oktober 2009
Berichten: 8.928
Standaard

Digitaal ikoon.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2010, 14:49   #36
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.328
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Dat is dus echt geen kunst. Maar digitale kunst bestaat wel, ik zal eventjes een voorbeeld zoeken.


U heeft in TWEE MINUTEN die hele wereld van de "digital arts" geëxploreerd???

__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2010, 14:49   #37
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.742
Standaard

Mmm....maar wie niet van Jezus houdt, die is vervloekt en zal eeuwig branden.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2010, 14:50   #38
Albrecht
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 oktober 2009
Berichten: 8.928
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht


U heeft in TWEE MINUTEN die hele wereld van de "digital arts" geëxploreerd???

Ik had het over die gallerij op wikipedia. Ik heb daarna een goed voorbeeld geplaatst van "digital art".

Laatst gewijzigd door Albrecht : 14 november 2010 om 14:50.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2010, 14:53   #39
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.328
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Ik had het over die gallerij op wikipedia. Ik heb daarna een goed voorbeeld geplaatst van "digital art".
Er zijn zo véél useful links op die pagina, Albrecht.

Het zou 'zonde' zijn mocht u die allemáál ignoreren.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2010, 14:56   #40
Albrecht
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 oktober 2009
Berichten: 8.928
Standaard

"Digital art" lijkt me eerder een manier dan een stijl. Dus hangt het voor mij nog steeds af van de stijl.

Je kunt bv. ook lelijke beeldhouwwerken maken.

Laatst gewijzigd door Albrecht : 14 november 2010 om 14:57.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:22.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be