Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 augustus 2002, 13:29   #1
jimmyl
Partijlid
 
Geregistreerd: 14 juli 2002
Berichten: 231
Standaard

Door de toenemende globalisering zou het misschien nuttig kunnen zijn om een soort wereldregering te creeeren. Zo zou bvb de wereldminister van milieu constant moeten proberen milieu aspecten te harmonisern en te verbeteren over de hele wereld. De minister van financieen zou dan de ias regels moeten doen toepassen door alle bedrijven, ...
Practisch is dit idee niet haalbaar, maar misschien iets om eens over natedenken.

jimmy
jimmyl is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2002, 13:33   #2
Leo Delcroix
Burger
 
Geregistreerd: 8 juli 2002
Berichten: 171
Standaard

De CVP-jongeren pleitten daar ook ooit voor : http://www.cvp-jo.be/topics/standpun...enlands.html#2.

Het idee is op zich niet slecht, mar zou een representatiever samengestelde VN-Veiligheidsraad geen haalbaarder eerste stap kunnen zijn. MET afschaffing van het veto-recht...
Bovendien lijkt een andere eerste stap me in de EU te situreen een federaler Europa zou wel een heel belangrijke stap kunnen zijn.
Leo Delcroix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2002, 15:08   #3
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Liever geen wereldregering. Die hangt immers volledig af van instanties als het wto en van de syndicaten van de geld elite. Een wereldregering is net niet wat we nodig hebben.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2002, 17:05   #4
Pieterjan
Parlementslid
 
Pieterjan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 1.771
Standaard

Een wereldregering houdt tal van gevaren in volgens mij. Hoe gecentraliseerder bepaalde organisaties worden hoe groter het zeggenschap van individuen maar hoe berperkter de democratische inhoud. Ben ik niet duidelijk? Wanneer één bepaald persoon makkelijk een grote weging kan veroorzaken op bepaalde beslissingen dan loopt een organisatie het gevaar in dubieuze omstandigheden te eindigen.

een wereldregering houdt in spe in dat er een eensgezindheid bestaat op een bepaald vlak. Nu kan ik me moeilijk één punt indenken waar de totale wereldbevolking of een overgroot deel tenvolle achterstaat.

Wereldorganisaties kunnen nuttig en efficiënt zijn in die mate dat er over grenzen heen overleg gepleegd wordt. Een open horizon kan immers nooit geen kwaad. Niet op wereldniveau, niet op internationaal niveau en niet op nationaal niveau!
Pieterjan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2002, 17:35   #5
datri
Gouverneur
 
Geregistreerd: 19 mei 2002
Locatie: vlaanderen
Berichten: 1.039
Stuur een bericht via Instant Messenger naar datri
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieterjan
een wereldregering houdt in spe in dat er een eensgezindheid bestaat op een bepaald vlak. Nu kan ik me moeilijk één punt indenken waar de totale wereldbevolking of een overgroot deel tenvolle achterstaat.
idd, daarenboven heeft een gewone regering al moeite genoeg om het bestuur van een land in goede banen te leiden, wat gaat een 'wereldregering' er dan van terecht brengen ??
__________________
<marquee>vlaanderen doet belgië barsten en beven</marquee>
datri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2002, 17:59   #6
Pieterjan
Parlementslid
 
Pieterjan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 1.771
Standaard

Er is als het ware een tendens aan het komen van afscheiding en gedecentraliseerd bestuur. Meer autonomie voor bepaalde regio's en net nu wordt hier gepleit voor een wereldregering?

Ik heb een voorstel: pik een willekeurige persoon, bij voorkeur een man, schenk hem een immens kapitaal, enkele kastelen en kroon hem tot wereldkoning!
Pieterjan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2002, 18:23   #7
datri
Gouverneur
 
Geregistreerd: 19 mei 2002
Locatie: vlaanderen
Berichten: 1.039
Stuur een bericht via Instant Messenger naar datri
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieterjan

Ik heb een voorstel: pik een willekeurige persoon, bij voorkeur een man, schenk hem een immens kapitaal, enkele kastelen en kroon hem tot wereldkoning!
... als deze even weinig moet doen, en evenveel mag doen als ons koningshuis, dan zullen er genoeg vrijwillige willekeurigen zijn.....
__________________
<marquee>vlaanderen doet belgië barsten en beven</marquee>
datri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2002, 18:55   #8
Pieterjan
Parlementslid
 
Pieterjan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 1.771
Standaard

bij deze stel ik mij kandidaat..... kroon mij met de zotskap!
Pieterjan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2002, 14:26   #9
jimmyl
Partijlid
 
Geregistreerd: 14 juli 2002
Berichten: 231
Standaard

leo,

ja idd, dit gaat zeker niet in 1 stap en waarschijnlijk zelfs compleet niet.

pelgrim,

dat is nu net het probleem. De huidige mondiale instellingen zijn louter economisch (wto, ...) Wat we nodg hebben is een harmonieze regering met �*lle bevoegdheden. Sociale, milieu, energie, ... Die de andere regeringen zouden kunnen coordineren

pieterjan,

Waarom zou er eengsgezindheid moeten zijn op een bepaald vlak om een wereldregering te vormen? Is er in belgie eensgezindheid over milieu?? Dit kan zijn taak zijn: het zoeken naar evenwichten... Trouwens die tendens tot decentralisatie is er niet echt. Er is alleen meer drang om alles te doen op het geschikte niveau... Federaal, locaal, gewestelijk, europees en nu dus mss mondiaal

groeten

jimmy
jimmyl is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2002, 14:33   #10
Pieterjan
Parlementslid
 
Pieterjan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 1.771
Standaard

Mondiaal is echt wel vééél te hoog gegrepen! Hoe meer mensen hoe meer meningen! Hoe meer meningen hoe minder eensgezindheid, akkoord?

Op een enkel voor de hand liggend punt kan er eensgezindheid ontstaan, bijvoorbeeld de hulp aan afrikaanse landen. Maar kijk bijvoorbeeld al maar eens naar het Kyotoakkoord. Hoe lang heeft het daar niet geduurd voor men er bepaalde landen heeft kunnen bijsleuren. Alle landen staan nu trouwens nog steeds niet op de lijst met ondertekenende.

Nog niet proberen te lopen als men nog niet kan kruipen! Want dan ga je gegarandeerd op je bek!!!
Pieterjan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2002, 21:33   #11
de moralist
Partijlid
 
de moralist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 254
Standaard

Een wereldregering:

* hoe zullen de zetels dan verdeeld worden,per aantal stemmen,percentueel naargelang de grote van het land,de economische grootheid
* scheiding der machten: hoe zal je rekening houden met moslimlanden
*waar zal de regering zetelen?
*wat doe je met de ontwikkelingslanden:hoe groot zal hun invloed zijn in debatten en zullen hun verzuchtingen ingewilligd worden?
*wat doe je met de immense cultuurverschillen?
*wie wordt er het hoofd ervan? Zal er geen machtspelletje ontstaan onder de rijkere landen?
*hoe zal de taakverdeling gebeuren:de rijke landen voorzien van een "minister" met portefeuille en de armere landen ééntje geven die weinig van betekenis is
* en nog zoveel meer problemen

Als een gemeente,provincie,gewestregering,federale regering en een Europese regering er al niet in slaagt om een simpel voorstel,akkoord te aanvaarden of te ratificiëren hoe zou een wereldregering dit doen?
de moralist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2002, 09:00   #12
jimmyl
Partijlid
 
Geregistreerd: 14 juli 2002
Berichten: 231
Standaard

Ben ook wel realist genoeg om te beseffen dat dit naar alle waarschijnijkheid nooit zal plaatsvinden tenzij amerika de wereld veroverd of plat bombardeerd met haar atoombommen. De buitenlandminister van Europa (solana) heeft nu al practisch geen macht door de 10 tallen verschillende meningen van europese buitenlandministers.
jimmyl
jimmyl is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2002, 09:32   #13
Pieterjan
Parlementslid
 
Pieterjan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 1.771
Standaard

Ik zou zelfs verder durven gaan. Het zijn niet alleen non-utopische gedachten voor mij maar zelfs een ware verschrikking. De kans dat een grootmacht dan het volledige roer in handen heeft zou een drama betekenen. Het wordt een soort monopolie op 'land'. Laat ons eerlijk gezegd hopen dat er steeds een vereniging van land blijft bestaan als tegengewicht van de almachtige staten van Amerika. En met vereniging bedoel ik niet enkel organisatie als zijnde een op papier vast gelegd iets maar ook als een gevoel.
__________________
Politiek is vloeibare geschiedenis, geschiedenis is gestolde politiek
Pieterjan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2002, 15:55   #14
Timothy
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 15 april 2002
Berichten: 4
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jimmyl
De buitenlandminister van Europa (solana) heeft nu al practisch geen macht door de 10 tallen verschillende meningen van europese buitenlandministers.
jimmyl
Beste,

een kleine correctie: Javier Solana is geen minister. Dat zou namelijk inhouden dat hij verkozen is geweest, wat niet het geval is. Hij is de hoogste ambtenaar binnen de Raad van de Europese Unie. Officieel heet hij "secretaris generaal" of "hoge vertegenwoordiger".

Zie ook http://ue.eu.int/nl/summ.htm.

mvg
Timothy
__________________
Timothy Vermeir
medewerker politics.be
Timothy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2002, 18:35   #15
jimmyl
Partijlid
 
Geregistreerd: 14 juli 2002
Berichten: 231
Standaard

Allee komaan zeg. Nu doe je precies of landen een tegengewicht kunnen bieden aan USA. Laat me niet lachen. Als mr Bush zegt we vallen irak binnen. Wie in godsnaam gaat daar een tegengewicht voor bieden?

jimmyl
jimmyl is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2002, 18:38   #16
Pieterjan
Parlementslid
 
Pieterjan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 1.771
Standaard

Ban die negatieve gedachten Jimmy! De machtige USA zijn misschien wereldmachten maar ze hebben de wereld niet in hun macht! Ze zijn wereldleiders maar leiden de wereld niet! Spitsvondig hé
__________________
Politiek is vloeibare geschiedenis, geschiedenis is gestolde politiek
Pieterjan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2002, 14:43   #17
Johanv17
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 11 augustus 2002
Berichten: 1
Standaard

Zo,n verkapte vorm van wereldregering hebben we al en die vindt ge op onderstaande link
http://www.bilderberg.org/2002.htm#Secrets
Neem rustig de tijd om dit te lezen en stel vast dat hun doelstellingen van een totaal andere aard zijn, om niet te zeggen, kwaadaardig. Dit word wat duidelijker als je op de nu volgende link leest wie het "notoire lid Bush" van dit genootschap is en waar zijn roots liggen.
Te bedenken dat dergelijke sujetten overal ter wereld de plak zwaaien.
http://www.tarpley.net/bushb.htm
Bemoedigend....niet ??
Mvg Johanv17
__________________
Cui prodest scelus, est fecit (seneca)
Johanv17 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2002, 12:40   #18
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Dat zijn nu net ook die organisaties waartegen de zogenaamde antiglobalisten betogen.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:42.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be