Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 31 mei 2021, 09:53   #21
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Maar toch voegen ze het al toe aan ons eten en schrijven ze op het label “natuurlijke eiwitten”. In snoep gebruiken ze al heel lang luizenbloed als kleurstof voor rood. Dat is dan een “natuurlijke kleurstof”.

Ik vind dat niet koosjer, letterlijk.
Wat dat jij koosjer of niet koosjer vind, daar trekt de industrie zich niet van aan.

Feit is dat een deel insecten eetbaar zijn, maar de wetgeving ze niet toelaat en dat de westerse mens voor veel te veel zijn neus ophaald.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2021, 10:31   #22
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Wat dat jij koosjer of niet koosjer vind, daar trekt de industrie zich niet van aan.

Feit is dat een deel insecten eetbaar zijn, maar de wetgeving ze niet toelaat en dat de westerse mens voor veel te veel zijn neus ophaald.
Als je nu eens eerst googelde zoals ik?

want wetten veranderen regelmatig...

https://www.standaard.be/cnt/dmf20210504_95245426

Eerste insect voor menselijke consumptie goedgekeurd in EU

04/05/2021 om 16:30 door kma | Bron: BELGA



Er is voor het eerst een insect goedgekeurd voor menselijke consumptie in de Europese Unie. Op voorstel van de Europese Commissie hebben experts van de lidstaten ermee ingestemd om gedroogde gele meelworm als voedingsproduct toe te laten op de Europese markt.

Meelwormen zijn larven van de meeltor en zijn rijk aan vetten, vezels en proteïnen. Ze zullen binnenkort opgediend kunnen worden als snack, of in poedervorm gebruikt worden voor de productie van, bijvoorbeeld, koekjes, smoothies of pastaproducten, zo deelde de Commissie dinsdag mee.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2021, 10:58   #23
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Als je nu eens eerst googelde zoals ik?

want wetten veranderen regelmatig...

https://www.standaard.be/cnt/dmf20210504_95245426

Eerste insect voor menselijke consumptie goedgekeurd in EU

04/05/2021 om 16:30 door kma | Bron: BELGA



Er is voor het eerst een insect goedgekeurd voor menselijke consumptie in de Europese Unie. Op voorstel van de Europese Commissie hebben experts van de lidstaten ermee ingestemd om gedroogde gele meelworm als voedingsproduct toe te laten op de Europese markt.

Meelwormen zijn larven van de meeltor en zijn rijk aan vetten, vezels en proteïnen. Ze zullen binnenkort opgediend kunnen worden als snack, of in poedervorm gebruikt worden voor de productie van, bijvoorbeeld, koekjes, smoothies of pastaproducten, zo deelde de Commissie dinsdag mee.
1 van de vele soorten die sinds 4 mei 2021, dus 27 dagen is goedgekeurd.
En wat doe je met al de rest?

Want zoals CUFI aanbrengt, worden er veel insecten illegaal met een landelijke gedoogbeleid gebruikt in heel veel voedselproducten.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2021, 17:36   #24
denkimi
Banneling
 
 
Geregistreerd: 24 juni 2020
Berichten: 3.700
Standaard

Vreemd. Enkele jaren geleden heb ik toch echt al meelwormen gekocht in de Carrefour.
denkimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2021, 07:39   #25
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door denkimi Bekijk bericht
Vreemd. Enkele jaren geleden heb ik toch echt al meelwormen gekocht in de Carrefour.
Dat kan inderdaad zo geweest zijn. Er was een gedoogbeleid.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2021, 07:47   #26
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.563
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Wat dat jij koosjer of niet koosjer vind, daar trekt de industrie zich niet van aan.

Feit is dat een deel insecten eetbaar zijn, maar de wetgeving ze niet toelaat en dat de westerse mens voor veel te veel zijn neus ophaald.
Ik wist niet dat insecten maar “gedoogd” waren?
Lopen we nu al achter op derde wereldlanden ook?

Hallucinant
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2021, 08:27   #27
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Ik wist niet dat insecten maar “gedoogd” waren?
Lopen we nu al achter op derde wereldlanden ook?

Hallucinant
Het westen loopt in heel veel achter op de derde wereld.

https://greenseat.nl/project/biogas-afrika/

Zal je heel wat leren en je doen nadenken over het westen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2021, 08:35   #28
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.563
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Het westen loopt in heel veel achter op de derde wereld.

https://greenseat.nl/project/biogas-afrika/

Zal je heel wat leren en je doen nadenken over het westen.
Ja maar er heerst eveneens nog kinderslavernij in de Congo bv.
Er is veel corruptie en onderdrukking waar die grootmachten zich hier vrijkopen door taksen te betalen.
Deze gehele generatie politici zijn van het Babylon in de eschatologie.
Het westen zal in minder dan een uur ten ondergaan. Hoogmoed komt voor de val.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2021, 12:23   #29
dewanand
Minister-President
 
dewanand's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2005
Locatie: delft
Berichten: 4.548
Standaard 2200: blanken zijn uitgeroeid op onze apen planeet

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Maar toch voegen ze het al toe aan ons eten en schrijven ze op het label “natuurlijke eiwitten”. In snoep gebruiken ze al heel lang luizenbloed als kleurstof voor rood. Dat is dan een “natuurlijke kleurstof”.

Ik vind dat niet koosjer, letterlijk.


haha haha lekker luizig snoepies hahah haha
gek daarom lustte ik rode snoepjes niet echt
__________________
Kritisch Podium Dewanand

http://www.dewanand.com
dewanand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2021, 20:16   #30
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 114.679
Standaard

Stop deze waanzin!

In 2017 werd vastgesteld dat er 80% minder insecten zijn. Laat de 20% die er nog zijn voor de vogels!!!
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2021, 04:12   #31
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Stop deze waanzin!

In 2017 werd vastgesteld dat er 80% minder insecten zijn. Laat de 20% die er nog zijn voor de vogels!!!
De insecten die in de voeding gebruikt worden, worden niet in de vrije natuur gevangen, maar kunstmatig geteelt.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2021, 05:05   #32
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 114.679
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De insecten die in de voeding gebruikt worden, worden niet in de vrije natuur gevangen, maar kunstmatig geteelt.
Verspilde energie.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2021, 07:53   #33
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.575
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De insecten die in de voeding gebruikt worden, worden niet in de vrije natuur gevangen, maar kunstmatig geteelt.
Er zijn hier uitzonderingen. Dat is trouwens normaal voor elke zichzelf respecterende regel.
Heb ik op school geleerd, kleine Jan
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2021, 07:57   #34
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.563
Standaard

Het probleem huist meer in mensen die veel vis eten.

Mensen die vis eten, doden onrechtstreeks meer haaien en dolfijnen dan iemand die wekelijks een bordje haaivinnensoep eet.

In Seaspiracy lieten ze de gevolgen van massa extinctie zien.
Ik roep al jaren massa extinctie maar ze denken dat ik dan zweefkaas verkoop.
Den tijd zal het ons leren.
Nu is er massa extinctie op de mensheid gaande om dat proces te vertragen. Maar de meeste denken niet meer voor zichzelf en praten politieke narratieven na die haatzaaien en ons verdelen.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2021, 08:02   #35
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.435
Standaard

Redelijk wat bjaren geleden bij een bezoek aan ZOO Planckendael stond er ter hoogte van het bonobo kamp een kraampje waar je tal van insecten/wormpjes kon 'proeven'.

Het eigenaardige van de zaak was dat, na de vraag van een familielid, of ik eens wilde proeven ik eensklaps verdwenen tot zelfs vermist was.

Pintje gaan pakken denk ik toen.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 3 juni 2021 om 08:03.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2021, 18:09   #36
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dewanand Bekijk bericht
miaauw miaauw namastiaauw,

zou jij als diner vanavond een bordje vers gegrilde sprinkhanen willen eten??
Vertel waarom wel of niet???

Milieu kan echt gered worden als gewoon 99 % vd hele mensaapachtige wereldbevolking 7 dagen per week dus gewoon insecten, wormen, eetbare rupsen, enz gaat eten, en ook eventueel insecten uit de ZEE, want daar zitten miljoenen soorten voedzame insectachtigen in het zoute zeewater en dat is super goed om te consumeren en zo het milieu te redden. 70 % aarde is bedekt met zout zeewater dus insecten uit de zee eten kan alles oplossen, hieronder wat google resultaten, als kort onderzoekje.

ik heb zelf nooit een worm of sprinkhaan of insect gegeten, excl garnalen, en kreeften. Garnalen zijn insecten uit het zoete en zoute water dus feitelijk eten wij al insecten, zonder het bewust te benoemen als insecten op de verpakkingen.

Onder wat citaten, ja milieu redden lijkt mij een plicht van hele mensapendom nu. Ik wil hier ook aktief aan gaan werken als ik ooit heel rijk ben en vrij ben. Nu ben ik toch straatarm, minder valide, schizofrene patient, verstoten.

Wieroe helpt mij nu om geen zelfmoord te plegen, sociaal niets meer over in feite, alles is kapot voorgoed.

Wieroe & Waldo Dewanand D. & CO


------------------------- 1

'Krekels smaken lekker notig, wormen zijn romiger'

17-04-2018 11:04
Geld en werk
Redactie: Chaja d'Olivat


Insecten staan op het menu van de toekomst. We horen dit al jaren, maar tot op heden hebben de kleine diertjes nog niet op grote schaal de weg naar ons menu gevonden. Klaarblijkelijk vinden we het toch een beetje te eng om insecten te eten. Dat moet veranderen, dachten twee ondernemers uit Rotterdam. Zij bedachten 'de krekelburger'.

Insecten zijn voedzaam en gezond. Ze zitten vol met eiwitten, mineralen, vitamines en vetten. Daarnaast kunnen ze duurzamer gekweekt worden dan de meeste bekende vleessoorten, zoals rund en kip. Een ideaal voedingsmiddel dus, maar toch is er maar een klein percentage Nederlanders dat de dieren ook daadwerkelijk wel eens heeft gegeten. "Dat heeft voornamelijk met de perceptie te maken", zegt Sander Peltenburg van Burgsfoods. "We vinden het eng en vies om kleine beestjes te eten. En dat snap ik ook wel. Daarom leek het mij en mijn compagnon George Brandenburg een goed idee om ze wat minder herkenbaar te maken."
Rauwe wormen smaken heel romig

De mannen van Burgsfoods besloten om van de insecten burgers te maken. Peltenburg: "We zijn domweg in onze eigen keukens begonnen. De insecten bestelden we in Azie en toen zijn we gaan experimenteren aan de hand van recepten die we op internet vonden." Om te kijken welk dier zich het beste leende voor verwerking aten ze er veel: "We hebben rauwe wormen geproefd, die smaken heel romig. Sprinkhanen zijn wat voller van smaak en krekels zijn een beetje notig. Die krekels bleken het beste geschikt om burgers van te maken."




https://eenvandaag.avrotros.nl/item/...-zijn-romiger/

------------------------- 2
EETBARE INSECTEN BIJ DELIBUGS

Entomofagie, offtewel: insecten eten. Hoewel het in Europa nog geen alledaagse kost is, staan insecten in ruim 100 andere landen gewoon op de menukaart. Bij DeliBugs vind je diverse eetbare insecten, zowel in de gevriesdroogde variant als poeders. Maar ook sportvoeding, snoep en snacks komen aan bod. Sprinkhanen, krekels en wormen; stuk voor stuk insecten die boordevol goede, belangrijke voedingsstoffen zitten. Toepasbaar op vrijwel ieder dieet. Dus waarom brengen we deze niet nóg meer aan de man?

https://delibugs.nl/
------------------------- 3
foto's google wormen eten afrika griezelig ok

https://www.google.com/search?source...w=1920&bih=910



------------------------- 4


Insecten eten voor de beginner: zo doe je dat! Plus: 3 recepten met insecten.
insecten-eten-voor-beginners

Insecten eten: het is duurzaam, goed voor de spijsvertering en zal vast en zeker een deel van je schijf-van-vijf voor de dag vullen. En wie wordt er nu niet vrolijk van een lekkere meelworm salade, een broodje Kees met sprinkhaan of een lekkere klassieke pesto met een snufje kakkerlak? Insecten eten is nu eenmaal helemaal hip!

Maar welke insecten zijn nu eigenlijk het knapperigst, waar haal je ze, wat doen ze voor je gezondheid en hoe bereid je ze? We hebben het natuurlijk met liefde en plezier voor je uitgezocht (en onze marketingmanager Matthijs heeft alle recepten natuurlijk voor je voorgeproefd én ons van geweldige foto’s voorzien)!
Welke insecten kun je eten?

Naast de Nederlandse huis kakkerlak en tuinmier zijn er een totaal van ruim 1.900 insectensoorten die wereldwijd gegeten worden. Denk hierbij aan sprinkhanen, rupsen en kevers, maar ook aan wespen, termieten en zelfs vlinders (ahw). Sterker nog: niet alleen de volwassen insecten zijn eetbaar, ook de larven kunnen gewoon lekker door de salade gedaan worden.

Hoewel er duizenden verschillende eetbare insecten te vinden zijn, kun je in Nederland vooral sprinkhanen, meelwormen en kevers kopen. Poten en vleugels verwijderen, het pannetje in, en genieten maar!
Is insecten eten gezond?

De voedingsstoffen die insecten bevatten zijn vergelijkbaar met de voedingsstoffen die je in vlees tegenkomt; en dat maakt dat ook de bereidingswijze op veel manieren overeenkomt. Zo kun je jouw portie meelwormen koken, bakken, wokken, roosteren of zelfs frituren. Hoewel het eten van insecten in Nederland nog niet zo heel populair is, zijn er in de rest van de wereld ruim 2 miljard mensen die de biefstuk zonder problemen omruilen voor een aantal knapperige sprinkhanen. Die sprinkhanen (en andere insecten trouwens ook) zitten dan ook bomvol gezonde eiwitten, vitamines, mineralen en vetten.

De hoeveelheid specifieke voedingsstoffen hangt natuurlijk af van het insect. Zo zijn meelwormen met een vetpercentage van 43% natuurlijk wel heel vet, maar bevat de stinksprinkhaan bijvoorbeeld maar een kleine 9% vet (perfect voor dat Sonja Bakker dieet).

Maakt dat ieder insect even gezond? Helaas niet. Zo bevat de Nederlandse huisvlieg bijvoorbeeld maar heel weinig gezonde voedingsstoffen (zoals B12 bijvoorbeeld). Hoewel je deze nog altijd van de mepper rechtstreeks in de pan kunt gooien, doe je er in dit geval wel verstandig aan om je vitaminen en mineralen ergens anders vandaan te halen (uit een lekkere kabeljauw ovenschotel met Keesgratin bijvoorbeeld).
Hoe smaken insecten?

Maar hoe smaken die insecten dan? Volgens velen is de smaak vergelijkbaar met de smaak van noten. Wist je trouwens dat we al regelmatig insecten (vooruit, delen van) eten? Veel van de bekende E-nummers vinden hun oorsprong namelijk bij een insect. De rode kleurstof E120 komt bijvoorbeeld uit de schildluis, E904 is een uitscheidingsproduct van Indiase luizen en E901 is een uitscheidingsproduct van bijen!
Is insecten eten veilig?

Wanneer je ze goed afgesloten in de koelkast bewaart (vergelijk het met vlees en vis) en ze altijd goed bereid zou het eten van insecten veilig moeten zijn. Wel brengt het risico’s met zich mee voor mensen met bijvoorbeeld een schaal- of schelpdieren allergie, een huismijt allergie of een allergie voor specifieke insecten (wie had dat nou gedacht?). Sommige mensen letten wel op dat ze niet meer dan 45 gram per keer. Insecten bevatten namelijk chitine; een stof die in grote hoeveelheden licht giftig kan zijn.


https://keesmakers.nl/blog/insecten-...-met-insecten/
------------------------- 5


-------------------------
MILIEU REDDEN OK
Youth for Climate plant een aktie op 10 september in Brussel.
De plaats van samenkonst is het plein voor het EU-parlement.
Symbolisch ?
Op 24 september staat een studentenstaking op de agenda.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2021, 20:40   #37
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.563
Standaard

Zelf insecten kweken om te eten? Reken die besparing op een jaar maar eens uit.
In tegenstelling tot wat veel mensen denken, kunnen kakkerlakken schoon en lekker zijn, vooral als ze gevoed zijn met verse groenten en fruit. Ze kunnen geroosterd, gebakken, gebraden of gekookt gegeten worden. Sissende kakkerlakken uit Madagascar hebben de smaak en structuur van vette kip.
https://www.knack.be/nieuws/planet-e...mal-94908.html
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:41.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be