Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Edward Roosens (Open VLD) - 2 tot 8 april
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Edward Roosens (Open VLD) - 2 tot 8 april Edward Roossens (33) is afkomstig uit Ninove en woont momenteel in Merelbeke. Hij is licentiaat in de economie. In 2005 werd hij verkozen tot voorzitter van de VLD-jongeren.

 
 
Discussietools
Oud 3 april 2007, 20:52   #1
boerenverstand
Parlementsvoorzitter
 
boerenverstand's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 2.087
Standaard Vreemdelingenproblematiek ?

Beste Edward,

na 8 jaar paars en 18 jaar SPA vallen de rotte appelen één voor één uit de boom.
Nadat VB gedurende jaren de vreemdelingenproblematiek ,op soms niet al te genuanceerde wijze , op het menu zet en dit door de 3 traditionele partijen onder de mat geveegd wordt, resulteert dit in:

-oververtegenwoordiging van nieuw vlamingen in de gevangenissen
-in 70% van de gezinnen in de steden spreekt men thuis geen nederlands
-in sommige buurten hoor je geen woord nederlands meer
-de nieuw vlamingen zitten massaal in de werkloosheid en kansarmoede
-de nieuw vlamingen degraderen het niveau/kwaliteit van het onderwijs in de steden
-de nieuw vlamingen zijn oververtegenwoordigd in de sociale huisvesting en maken het "samenleven" in deze woningen onmogelijk. Het verhaal van de Chicago-building is ondertussen ook alweer 10 jaar oud
-de nieuw vlamingen gaan nog steeds een bruid/bruidegom halen uit de heimat. Autochtoonse juffen zijn goed als matras
-ouders van nieuw vlamingen gebruiken kindergeld om immo in de heimat te kopen maar blijven in de slachtoffer-kansarmoede-rol
-nieuw vlamingen en schijnhuwelijken
-nieuw vlamingen, bij monde van hun omroep Chakkar, leggen de schuld voor alles en nog wat bij de oud vlamingen.......

Waarom heeft VLD daar allemaal niets aan gedaan of komt pas nu schoorvoetend in actie nadat deze verhalen al jaaaaaren gemeengoed zijn ?
Hoe komt het dat allerlei pijnpunten, die eender welk vlaming, werkend in het raakvlak (OCMW, leerkracht, verpleging,...) u al jaaaaren kan vertellen, pas nu resulteert in de wetenschap dat het probleem zich bij de vreemdelingen thuis situeert.
Dit nadat jaren ons ingepompt werd dat de schuld voor alles wat misging bij autochtoon vlaanderen lag(onverdraagzaamheid).

Licht u mij eens de actie-punten van de VLD rond vreemdelingen toe ?
Wat denkt u is de kosten-batenanalyse van 30 jaar vreemdelingenbeleid ?
Of had de VLD helemaal geen agenda rond vreemdelingenbeleid en was deelnemen aan de macht het enige uitgangspunt ?

Laatst gewijzigd door boerenverstand : 3 april 2007 om 20:53.
boerenverstand is offline  
Oud 3 april 2007, 23:04   #2
Edward Roosens
 
 
Edward Roosens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 april 2007
Berichten: 69
Standaard Vreemdelingenbeleid

Beste boerenverstand,

Vreemdelingen op zich zijn geen probleem. Immigratielanden zoals Canada of het VK plukken al jaren de vruchten van een gastvrij immigratiebeleid.

Problemen ontstaan wanneer vreemdelingen te weinig worden aangezet tot integratie en ze zich gaan terugplooien op hun eigen groep. Dit komt dan bijvoorbeeld tot uiting doordat ze de landstaal niet spreken of enkel trouwen binnen de eigen groep.

De VLD heeft (inderdaad in de eerste Burgermanifesten van Verhofstadt) de oplossing van het "integratiebeleid" naar voren geschoven als antwoord op deze problematiek van de niet-geïntegreerde vreemdelingen.

Iedereen die in ons land komt wonen, moet sinds kort een inburgeringscursus volgen (beleid van Marino Keulen, Vlaams Open VLD-Minister). Daarbij staat de talenkennis centraal. Ook om een sociale woning te kunnen betrekken is "de taal beheersen" een cruciale voorwaarde.

De VLD heeft er ook voor gezorgd dat huwelijken op te jonge leeftijd met partners uit het thuisland, niet meer kunnen. En in de hele problematiek van de asielzoekers kan ik alleen maar zeggen dat Min Dewael een streng, maar rechtvaardig beleid heeft gevoerd, waardoor het aantal asielzoekers is gezakt van 35.778 in 1999 tot nog 11.587 in 2006.

Jong VLD pleit er daarnaast ook voor om kleuters zo snel als mogelijk "verplicht" naar de kleuterklas te laten gaan. Dit is het allerbeste taalbad voor de jonge Nieuwe Vlamingen.

Het is voor mij dus zonneklaar dat vreemdelingen naast belangrijke rechten ook de verantwoordelijkheid hebben om zich naar best vermogen in ons land te integreren. Wie geen nederlands wil leren, kan niet verwachten dat we aanvaarden dat hij "onvrijwillig" werkloos is, kan niet verwachten dat hij recht heeft op een sociale woning, ...

Anderzijds bestaat er ook heel wat racisme tov nieuwe Vlamingen. Laat ons daar niet blind voor zijn. Hoewel 95 % van onze nieuwe Vlamingen nog nooit een misdrijf heeft begaan, worden zij daar door de gemiddelde Vlaming bijna automatisch mee geassocieerd (zie uw cijfers over de gevangenissen waar de nieuwe Vlamingen idd oververtegenwoordigd zijn).

Gelijke kansen zijn voor hen dus meestal niet weggelegd op de arbeidsmarkt, op de huurmarkt, in het uitgaansleven. Voor mij mag de wetgeving tegen discriminatie er dus zeker zijn.

Slotsom: nieuwe Vlamingen moeten zich integreren, oude Vlamingen moeten stoppen met discrimineren.
Edward Roosens is offline  
Oud 3 april 2007, 23:35   #3
boerenverstand
Parlementsvoorzitter
 
boerenverstand's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 2.087
Standaard

Beste,
wat u zegt is correct, mijn vraag situeert zich eerder, waarom moet het altijd zo lang duren vooraleer cruciale beslissingen genomen worden.
U stelt dat oude vlamingen moeten stoppen met discrimineren, misschien is de vraag aan de orde waarom de oude vlamingen zijn beginnen te discrimineren.
Alle oude documentaires tonen aan dat bij de eerste generatie gastarbeiders de vlamingen absoluut niet discrimineerden en bepaald gastvrij waren.
Nu alle lichten , zeker in grootsteden , op rood staan komt er actie.
Een beetje too little , too late.
Denk nog maar eens aan het gemeentelijk stemrecht, 300000 naturalisaties,...
Ik herinner mij nog dat men plots besefte dat men een bende Geörgiërs had genaturaliseerd, een komplete maffia-bende met instemming van de commissie naturalisaties = politici, verleden week vernamen we nog dat schijnhuwelijken niet vervolgd worden, ....
Niet voor niets vermeld ik Mohammed Chakkar, ik heb die man nog nooit iets positiefs horen zeggen over de oude vlamingen tenzij klagen, zeuren....nooit eens een woord dat de nieuw vlamingen kunnen genieten van gezondheidszorg, eerste klas onderwijs (als ze willen), kindergeld, levenslang dop, sociale huisvesting,.....schrikt u dan dat ik en vele anderen hun buik vol hebben van nieuwe vlamingen ?
boerenverstand is offline  
Oud 3 april 2007, 23:44   #4
Edward Roosens
 
 
Edward Roosens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 april 2007
Berichten: 69
Standaard

Ik denk dat we inderdaad weg moeten uit de polarisatie en de veralgemeningen. Denk dat ook mensen als Chakkar beter een wat positiever discours zouden voeren over de kansen die er toch zijn in ons land.
Edward Roosens is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:53.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be