Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Israëlisch-Palestijns conflict
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Israëlisch-Palestijns conflict Oktober 2023 was het begin van een nieuw conflict. Hamas strijders vielen Israël binnen waarop het Israëlische leger reageerde met bombardementen. Alle discussies over dit conflict en het verdere verloop ervan, horen thuis in dit (sub)forum.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 mei 2019, 01:12   #41
Stultitiae
Provinciaal Statenlid
 
Stultitiae's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 januari 2008
Berichten: 682
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
De USA zocht al oorlog tegen Iran vlak naar de illegale oorlog tegen Irak, maar kon het niet rechtvaardigen. Het was diezelfde John Bolton die meedeed aan de gefabriceerde leugens over "Irak heeft massavernietigingswapens" die nu met een gelijkaardige leugen komt. Hier hoor je Tulsi Gabbard, presidentskandidate voor 2020

Tulsi Gabbard: Iran war would make Iraq look like a cakewalk

Overigens heeft generaal Wesley Clark vlak na de oorlog in Irak al duidelijk gemaakt dat Iran deel uitmaakt van een Amerikaans imperialisme dat het Midden Oosten totaal wil inpalmen.

Dit gesprek vond 10 dagen na 9/11 plaats, en de video werd in 2007 online gezet

General Wesley Clark: USA will take out 7 countries in 5 years

En mensen die dit negeren omdat het niet van onze o zo betrouwbare MSM komt, kunnen voor mijn part de allerhoogste boom in

het werd hierboven al genegeerd
of misschien ook niet
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
IMF, World Bank..

Ik heb me vraag afgevraagd aan wie we onze staatsschuld eigenlijk verschuldigd zijn.

Ik zie schuld zoals een vriend die je 100 euro leent, waarvoor hij zelf heeft moeten werken, en die je later aan hem teruggeeft. Maar staatsschuld is in principe geldcreatie uit het niets, door een of andere bankbediende die met een simpele klik op de muis schuld schept.

Moreel gezien vind ik dat er aan niemand schuld verschuldigd is. In realiteit zijn het bankiers die zichzelf met interest verrijken en er tastbare zaken mee kopen

Ik denk dat deze oorlog tegen Iran de inleiding zal zijn voor een financiële systeemcrisis. Het worden interessante tijden maar ik kan niet zeggen dat ik er naar uitkijk
Vergeet China niet dat zich op een handels-oorlog voorbereidt. https://forum.politics.be/showthread.php?t=248653
Als het wat tegenzit kunnen er een paar conflicten gaan culmineren.
Dat zou mooi uitkomen.
Stultitiae is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2019, 08:03   #42
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.494
Standaard

Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2019, 11:28   #43
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 40.897
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Er is wel kritiek, maar te zwak. Veel journalisten zijn ofwel niet eerlijk, ofwel niet intelligent genoeg om te begrijpen waar het om draait.
Daarnaast, en dat is een gevoelig punt maar helaas wel realiteit, bijna alle diplomaten, journalisten, etc. die iets te zeggen hebben over het Midden-Oosten in de VS zijn Joden. Veel van hen (niet allemaal) zijn in de eerste plaats loyaal aan Israël. En voor Israël is Iran inderdaad een bedreiging. Het is het enige land in de regio dat sterk genoeg is om militair te winnen tegen Israël. Daarenboven steunen ze Hesbollah, de enige echte bedreiging voor Israël in de onmiddellijke omgeving. Het is geen toeval dat Israël al jaren Libanon niet meer aanviel maar om de zoveel weken bombardementen op Gaza uitvoert.
Libanon aanvallen betekent een massale raketregen op zowat heel Israël, met vele duizenden doden. Vanuit Gaza komen hoogstens enkele zelfgemaakte raketten met zeer beperkte kracht, precisie en reikwijdte.
Israël en de meeste Joden weten eigenlijk heel goed dat het land de buurvolkeren zeer slecht en onrechtvaardig behandeld hebben. Ze vrezen wraak, en hun enige garantie is militaire superioriteit. En net dat doorbreekt Iran.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2019, 11:43   #44
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 40.897
Standaard

Zoals ik hierboven al schreef, een oorlog tegen Iran zou catastrofaal zijn.
Ik denk dat Bolton dat ook wel weet. De oorlog in Irak kon de VS op papier winnen in de beste omstandigheden. Irak was erg verzwakt en met grote groepen (Shiiten en Koerden) die van Saddam af wilden. Het is pas toen ze de beslissing namen om het Baath leger te ontbinden dat de chaos uitbrak.
Wat Iran betreft is het land ten eerste veel groter, meer bevolkt en militair veel sterker. Het heeft meer bondgenoten (namelijk Rusland en China). Een groot deel van de bevolking is geen fan van het regime, maar Iraniërs zijn nationalisten, als hun land aangevallen wordt zullen ze de rangen sluiten. Iran bestaat niet alleen uit woestijn, het land heeft ook bergen, bossen, etc. waar het verzet zich kan in verschuilen.
En grote steden die dan omgetoverd zullen worden in battlefields, met man aan man gevechten om elk gebouw. Zoals in Raqqa, maar dan maal 100 of zelfs maal 1000.

Tenslotte is Irak nog absoluut niet gestabiliseerd en Afghanistan nog veel minder. In beide landen zijn Amerikaanse militairen EN pro-Iraanse milities aanwezig, je kunt er dus gerust van uit gaan dat zo'n oorlog zich naar beide landen zal uitbreiden. Ook Hesbollah en Syrië zijn betrokken partij, net als Israël. Het wordt dus een gigantische oorlog die heel het Midden-Oosten in vuur en vlam zal zetten. Je mag er op rekenen dat ook Saudi-Arabië (met een shiitische minderheid die afwel van het regime), Bahrein en Jemen erbij betrokken raken. En als Syrië er bij betrokken raakt dan ook Rusland en Turkije.
Het is niet gezegd dat Erdogan, die de Amerikanen haat, gewoon zal toekijken. Om te beginnen moeten de VS van hem geen steun verwachten.
Ook geen enkel ander westers land lijkt nu bereid zich in zo'n avontuur te storten.

Je mag rekenen op een totale oorlog, met het bijkomende risico dat regimes zoals in Saudi-Arabië ten val komen. En vele doden, ook Amerikaanse doden.
Ik denk zeker 10 tot 100 keer meer dan in Irak.
Omdat de oorlog zo grootschalig zal zijn, omdat Iran beter bewapend is nu dan Saddam in 2003, omdat het land zoveel goed bewapende bondgenoten heeft, omdat het verzet veel hardnekkiger en algemener zal zijn, etc.
En als het conflict uitgroeit tot een militair conflict met Turkije en/of Rusland, dan zijn we nog niet aan de nief papatjes...
Dit zou zeker het grootste en bloedigste militair conflict zijn sinds WOII.

Nee, Bolton weet dat ook wel. Het is meer retoriek dan iets anders.

Laatst gewijzigd door tomm : 24 mei 2019 om 11:53.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2019, 13:56   #45
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.678
Standaard

Als de US daar oorlog gaat voeren dan gaan ze te maken krijgen met Rusland. Die hebben al in Syrie laten zien dat ze in die buurt niet meer Amerikanen willen.
En de US gaat ook helemaal geisoleerd zijn. Europa heeft al meermaals laten weten dat ze met Iran geen probleem hebben.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2019, 19:03   #46
Eurosceptic
Minister
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 3.779
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Zoals ik hierboven al schreef, een oorlog tegen Iran zou catastrofaal zijn.
Ik denk dat Bolton dat ook wel weet. De oorlog in Irak kon de VS op papier winnen in de beste omstandigheden. Irak was erg verzwakt en met grote groepen (Shiiten en Koerden) die van Saddam af wilden. Het is pas toen ze de beslissing namen om het Baath leger te ontbinden dat de chaos uitbrak.
Wat Iran betreft is het land ten eerste veel groter, meer bevolkt en militair veel sterker. Het heeft meer bondgenoten (namelijk Rusland en China). Een groot deel van de bevolking is geen fan van het regime, maar Iraniërs zijn nationalisten, als hun land aangevallen wordt zullen ze de rangen sluiten. Iran bestaat niet alleen uit woestijn, het land heeft ook bergen, bossen, etc. waar het verzet zich kan in verschuilen.
En grote steden die dan omgetoverd zullen worden in battlefields, met man aan man gevechten om elk gebouw. Zoals in Raqqa, maar dan maal 100 of zelfs maal 1000.

Tenslotte is Irak nog absoluut niet gestabiliseerd en Afghanistan nog veel minder. In beide landen zijn Amerikaanse militairen EN pro-Iraanse milities aanwezig, je kunt er dus gerust van uit gaan dat zo'n oorlog zich naar beide landen zal uitbreiden. Ook Hesbollah en Syrië zijn betrokken partij, net als Israël. Het wordt dus een gigantische oorlog die heel het Midden-Oosten in vuur en vlam zal zetten. Je mag er op rekenen dat ook Saudi-Arabië (met een shiitische minderheid die afwel van het regime), Bahrein en Jemen erbij betrokken raken. En als Syrië er bij betrokken raakt dan ook Rusland en Turkije.
Het is niet gezegd dat Erdogan, die de Amerikanen haat, gewoon zal toekijken. Om te beginnen moeten de VS van hem geen steun verwachten.
Ook geen enkel ander westers land lijkt nu bereid zich in zo'n avontuur te storten.

Je mag rekenen op een totale oorlog, met het bijkomende risico dat regimes zoals in Saudi-Arabië ten val komen. En vele doden, ook Amerikaanse doden.
Ik denk zeker 10 tot 100 keer meer dan in Irak.
Omdat de oorlog zo grootschalig zal zijn, omdat Iran beter bewapend is nu dan Saddam in 2003, omdat het land zoveel goed bewapende bondgenoten heeft, omdat het verzet veel hardnekkiger en algemener zal zijn, etc.
En als het conflict uitgroeit tot een militair conflict met Turkije en/of Rusland, dan zijn we nog niet aan de nief papatjes...
Dit zou zeker het grootste en bloedigste militair conflict zijn sinds WOII.

Nee, Bolton weet dat ook wel. Het is meer retoriek dan iets anders.
Wat verwacht je mbt omvang van de vluchtelingenstroom naar Europa?
En de rol van de EU in dit conflict?

De Amerikaanse schuldenberg staat op de rand van de afgrond. Als het bovenstaande allemaal uitkomt (zou vele triljoenen USD kosten), kan het volgens mij niet anders dan dat het hele financiële stelsel overkop gaat.
__________________
Wat van mij is, is van mij! En wat van jou is, is van ons
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2019, 21:14   #47
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Wat verwacht je mbt omvang van de vluchtelingenstroom naar Europa?
En de rol van de EU in dit conflict?

De Amerikaanse schuldenberg staat op de rand van de afgrond. Als het bovenstaande allemaal uitkomt (zou vele triljoenen USD kosten), kan het volgens mij niet anders dan dat het hele financiële stelsel overkop gaat.
Procentueel staat de Amerikaanse openbare schuld ergens op hetzelfde peil van Belgie, ongeveer 105% van het BNP. Veel landen zijn er een pak slechter aan toe. Bovendien zijn achterliggende assets belangrijker dan schulden op zich en die heeft de US. Die Amerikaanse "schuldenberg" is een item dat gretig te grabbel wordt gegooid op bepaalde internet kanalen maar stelt op zich geen uitzonderlijk risico voor gezien de achterliggende rijkdom.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2019, 01:06   #48
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 40.897
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Wat verwacht je mbt omvang van de vluchtelingenstroom naar Europa?
En de rol van de EU in dit conflict?

De Amerikaanse schuldenberg staat op de rand van de afgrond. Als het bovenstaande allemaal uitkomt (zou vele triljoenen USD kosten), kan het volgens mij niet anders dan dat het hele financiële stelsel overkop gaat.
Wel uiteraard zou Iran de olie installaties van Saudi Arabië bombarderen (de VS zouden aanvallen vanuit Saudi Arabië en Bahrein, er is geen andere bondgenoot die bereid is om de Amerikanen te steunen in zo'n oorlog naast Israel. ) Irak zou oorlogszone worden, net als de VAE. Meer dan waarschijnlijk ook Koeweit.
Meer dan de helft van de wereldproducenten zouden dus bijna niets meer produceren, daar moet je geen tekening bij maken.

De vluchtelingenstroom zou gigantisch zijn dat is zeker. Een oorlogszone van de middellandse zee tot de grens met Pakistan stel je eens voor...
En als Rusland, China en/of Turkije erbij betrokken raken, wat ook zeer realistisch is als het volledig escaleert, dan bestaat zelfs het risico dat Europa zelf een oorlogszone wordt.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2019, 01:11   #49
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 40.897
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Procentueel staat de Amerikaanse openbare schuld ergens op hetzelfde peil van Belgie, ongeveer 105% van het BNP. Veel landen zijn er een pak slechter aan toe. Bovendien zijn achterliggende assets belangrijker dan schulden op zich en die heeft de US. Die Amerikaanse "schuldenberg" is een item dat gretig te grabbel wordt gegooid op bepaalde internet kanalen maar stelt op zich geen uitzonderlijk risico voor gezien de achterliggende rijkdom.
inderdaad die schulden gaan het verschil niet maken.
Maar zo'n oorlog zou enorme gevolgen hebben, die zowel de wereldeconomie als de Amerikaanse economie ernstige schade zouden toebrengen.
En dan heb ik het niet over een paar procent maar over sinds WOII ongeziene toestanden. Dat is geen paniekzaaierij, kijk gewoon naar de situatie. Je weet gewoon dat zoiets zal escaleren, Iran is aanwezig in Irak, Afghanistan, Syrië en Libanon. Syrië wordt er zeker in betrokken, en Israël ook.
DUS ook Rusland en hoogstwaarschijnlijk Turkije.
Een kruitvat dat gemakkelijk kan leiden tot WOIII, net zoals het Balkan kruidvat 100 jaar geleden leidde tot WOI.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2019, 04:05   #50
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.434
Standaard

In dat geval is het alleen al goed dat Trumpie op de plek zit. De kansen op een WO3 zou bij Hillary veel groter zijn geweest.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2019, 14:44   #51
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 40.897
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein Bekijk bericht
In dat geval is het alleen al goed dat Trumpie op de plek zit. De kansen op een WO3 zou bij Hillary veel groter zijn geweest.
Ik weet het niet, Trump wordt beïnvloed door neocons en oorlogsstokers zoals Bolton en Graham Lindsey. De democraten zijn over het algemeen iets voorzichtiger en handelen niet als ze geen steun hebben van andere westerse partners.

Als het van Lindsey Graham afhing was de VS nu al in een oorlog verwikkeld met China en Rusland.

Laatst gewijzigd door tomm : 25 mei 2019 om 14:45.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2019, 15:44   #52
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.434
Standaard

Ik zie geen echt verschil met Hillary en de 2 door je genoemde personen. Hillary was een psychopaat; heeft zich voor de camera rot gelachen om de vermoorde en verkrachtte Khafaffi.

Zij was via haar dochter aangetrouwde familie van George Soros—die hemel en aarde destijds bewogen heeft om Europa-deur wijd open te zette voor vluchtelingen. Iets waar hij later op terugkwam door de backlash van Trump en Brexit. Soros geeft grif toe dat hij door zijn speculanten track record van de ene op de andere dag gedag kan zeggen standpunten; iets wat politici niet hebben omdat ze verstikt zitten in hun ideologie, aldus hem.


In geval dat Trump niet president was geworden zie ik geen reden in om juist Iran naar de middeleeuwen te bombarderen—om ultieme doel in Europa te halen. Gezien hoe Hillary omgaat met verlies, zie ik niet in waarom zij niet het pad naar destructie zou hebben gevolgd.

Dat Trump beïnvloedbaar is staat als een paal boven water. Toch mag ik aannemen dat hij luistert naar zijn publiek op de rallies. Dit volk wilt geen oorlog en heeft mede daarom op hem gestemd.

By the way, een Nederlandse officier heeft aan de hand van natuurkundige berekeningen formules opgesteld waaruit de 30-jarige oorlog, Napoleon oorlogen, WO1 en 2 onvermijdelijk bleken. WO3 gaat er binnenkort aankomen. Dat kan aldus hem vandaag het geval zijn of binnen 5 jaar aanbreken. Staat los van de leiders. Enkel kunnen zij het uitstellen. Ik denk dat hij een punt heeft.

Schaarste enerzijds overschotten anderzijds plus ontwikkelingen in informatietechnologie als drukpers, radio en nu dus internet liggen ten grondslag aan dergelijke wereldoorlogen.

Om een lang verhaal kort te maken. Die WO3 komt er wel, ook als Tulsi president wordt. De hamvraag is hoelang nog.

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 25 mei 2019 om 15:55.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2019, 18:26   #53
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.434
Standaard

Theorie binnen 5 jaar WO3:

https://www.esquire.com/nl/stijl-car...020-interview/

https://www.hln.be/wetenschap-planee...2020~a4adfdfc/

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 25 mei 2019 om 18:35.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2019, 22:55   #54
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 40.897
Standaard

Ik geloof daar niet in. Oorlogen zijn het gevolg van strategen in bureautjes die schaak spelen. Van fanatisme en extremisme ook. Van de verkeerde mensen op de verkeerde plaats. Van nietsontziende cynici.

Laatst gewijzigd door tomm : 25 mei 2019 om 22:56.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2019, 23:47   #55
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.434
Standaard

We zullen zien.

Het ligt mij niet lekker hoe de situatie zich aan het ontwikkelen is. Teveel autoritaire leiders op deze aardkloot. Dat lieden als een Bolsonaro recent opduiken heeft een reden: mensen zien hun veiligheid of toekomst zwart worden. Of dat dit terecht is laat ik mij nu niet over uit. Techniek om mensen tot in den beginnen te bespioneren en op te slaan wordt sluipenderwijs de norm.
Assange heeft gewaarschuwd dat de generatie die nu opgroeit de laatste is die vrijheid heeft gekent. Hij heeft een punt. Ik betrap mij erop dat ik op dit forum niet teveel over de scheef wil gaan over Amerika en China. Domweg omdat in de toekomst mijn visa ontzegt kan worden en erger voor mijn kinderen.

Aan de andere zijn camera's overal nodig in het gebied waar ik woon. Recent een voormalig boezemvriend van mij in koele bloeide vermoord—roofmoord. Ook schaarste op wereldwijd vlak aan natuurproducten begint een rol te spelen. Er is nu veel gedoe om Chinese trailers die door de kustwacht aan ketting zijn gezet. Vissers zijn bang brodeloos te worden. Natuurbeschermers zijn bang dat de laatste zeeschildpadden komen te stikken in de giga visnetten. Overal wordt recent hout gekapt, de overheids organisatie die hier paal en perk aan moet zetten is itt de kustwacht wel corrupt. Amerikaanse grondstof bedrijven die hier actief zijn ook geen lekkere jongens. Echter valt de milieuschade mee..

Wat de Nederlanders hebben aan sectoren hebben achtergelaten in Suriname, en dat was op duurzaamheid gebaseerd, is weg. Voorbij die mooie tijd.. Nederland is niet meer wat het was, o.a. teveel koks in de keuken. Teveel schaamte te weinig trots. Meer.

Het is of wordt kiezen tussen 2 kwaden voor de 3e wereldlanden.

Europa: ergens triest dat Europa Nokia, Ericsson, Skype endergelijke niet hebben gesubsidieerd. Nokia en Skype is kapotgemaakt door Microsoft. Gezien de weg die Volvo nu bewandelt—hebben de Chinezen het tenminste niet verkloot maar wel afgepakt. In dat geval geef ik Bach gelijk dat Europa een kolonie van Amerika is geworden. Edoch een kolonie van China worden is niet te verkiezen, me dunkt.

De camera's in combinatie sociaal media aftappen en AI kan tot een aanpak en daling van de extreme criminaliteit in L. Amerika en mogelijk Afrika betekenen.
Echter gezien wat nu gaande is bij de Uyguren kan je je ook afvragen of wij wel ineen dergelijke staat willen leven. Alhoewel: In combinatie met het kruitvat dat het M.O. heet die weer massa's vluchtelingen kunnen 'produceren' kan leiden dat Europa zijn politiestaten gaat krijgen met 5G technieken uit China of Amerika—ik ga er gemakshalve ervanuit dat Europa de strijd om data heeft verloren. Domweg omdat het achterloopt en niet een muur kan opwerpen voor bescherming eigen industrie zoals China en Amerika dat kan.

Terugkomend naar de links die ik in mijn vorige quote stuurde. Teveel partijen gaan betrokken bij een conflict dat om heerschappij valuta, data maar ook grondstoffen zal gaan. Het is als met een sigaret door een raffinaderij lopen. 1 vonk of vlammetje en het is bwam.

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 26 mei 2019 om 00:10.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2019, 05:47   #56
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Wel uiteraard zou Iran de olie installaties van Saudi Arabië bombarderen (de VS zouden aanvallen vanuit Saudi Arabië en Bahrein, er is geen andere bondgenoot die bereid is om de Amerikanen te steunen in zo'n oorlog naast Israel. ) Irak zou oorlogszone worden, net als de VAE. Meer dan waarschijnlijk ook Koeweit.
Meer dan de helft van de wereldproducenten zouden dus bijna niets meer produceren, daar moet je geen tekening bij maken.
Ik ben het eens met je analyse dat een grondoorlog met Iran complex zal zijn en lang aanslepen. Maar over hegemonie in het luchtruim kunnen we uiterst kort zijn. Van een Iraanse luchtmacht zal niet lang sprake zijn.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2019, 12:33   #57
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.432
Standaard

Men zal het clipje moeten aanpassen denk ik, want Lades is niet meer.

Hey Mr Taliban - Nowhere to run, nowhere to hide.

(Of Harry Belafonte er blij met is/was met dat clipje dat lijkt mij twijfelachtig)
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2019, 13:20   #58
atmosphere
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
atmosphere's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2009
Berichten: 19.325
Standaard

Ter verdere onderbouwing van het verhaal van Euroscepic:
zie hier het geweldig goede pleidooi van een man die mede verantwoordelijk
was voor de kletspraat over Iraq en WMD's en er nu alles aan doet om
soortgelijke ontwikkelingen m.b.t. Iran te voorkomen.

5 minuten filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=oB3B-SSXKII

Eindelijk iemand uit de regeringstop die de ballen heeft zichzelf ernstige verwijten te maken.










.
.
__________________
“It's only terrorism if they do it to us. When we do much worse to them, it's not terrorism.”
atmosphere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2019, 13:32   #59
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 40.897
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Ik ben het eens met je analyse dat een grondoorlog met Iran complex zal zijn en lang aanslepen. Maar over hegemonie in het luchtruim kunnen we uiterst kort zijn. Van een Iraanse luchtmacht zal niet lang sprake zijn.
Dat klopt, maar vanuit de lucht kun je geen oorlogen winnen, tenzij je sterke lokale bondgenoten hebt. (het leger van Saudi Arabië is een grap behalve hun luchtmacht, ze kunnen zelfs niets uitrichten in het kleine en middeleeuwse Yemen) Zelfs het kleine Servië kreeg NAVO maar niet op de knieën vanuit de lucht.
En als Israel meedoet met grondtroepen, kun je er gerust op zijn dat de hele islamitische wereld achter Iran gaat staan. Overigens Israel kon de oorlog in buurland Libanon niet winnen, dus in het 100 keer grotere Iran...

Ook niet vergeten dat de meeste Iraniërs in steden wonen. Teheran telt 8 miljoen inwoners. Dit wordt een extreem bloeddorstige oorlog.
Iedereen die daarvoor pleit zou moeten veroordeeld worden wegens oorlogsmisdaden.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2019, 19:19   #60
Eurosceptic
Minister
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 3.779
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Dat klopt, maar vanuit de lucht kun je geen oorlogen winnen, tenzij je sterke lokale bondgenoten hebt. (het leger van Saudi Arabië is een grap behalve hun luchtmacht, ze kunnen zelfs niets uitrichten in het kleine en middeleeuwse Yemen) Zelfs het kleine Servië kreeg NAVO maar niet op de knieën vanuit de lucht.
En als Israel meedoet met grondtroepen, kun je er gerust op zijn dat de hele islamitische wereld achter Iran gaat staan. Overigens Israel kon de oorlog in buurland Libanon niet winnen, dus in het 100 keer grotere Iran...

Ook niet vergeten dat de meeste Iraniërs in steden wonen. Teheran telt 8 miljoen inwoners. Dit wordt een extreem bloeddorstige oorlog.
Iedereen die daarvoor pleit zou moeten veroordeeld worden wegens oorlogsmisdaden.
1 van de dingen die ik me vaak afvraag, is wie concreet de grootste namen zijn achter deze hele verborgen agenda. Wie de leugens over massavernietigingswapens fabriceert, wie eraan meewerkt, en wie de agenda pusht.

Trump stelt dat hij door "the military complex" onder druk wordt gezet om ten oorlog te trekken, maar concrete namen horen we nooit. Het zou uiteindelijk leiden tot de deep state, een web dat uiteindelijk leidt naar Israel.

Voor mij is het duidelijk dat John Bolton en Mike Pompeo de marionnetten van dat establishment zijn. Dit gaat over miljoenen mensenlevens. Maar blijkbaar zitten Bolton en Pompeo in een soort ivoren toren waar ze onaantastbaar zijn. In een oorlogsscenario lijkt me de prioriteit van het Midden Oosten dat de gezichten van het kwaad (Bolton, Pompeo, en jawel.. Benjamin Netanyahu) als eerste een doelwit zijn en sterven. Maar blijkbaar is zoiets moeilijk klaar te krijgen

Ten tijde van oorlog sneuvelen er miljoenen onschuldige burgers, maar de architecten achter de massamisdaad gaan blijkbaar vrijuit
__________________
Wat van mij is, is van mij! En wat van jou is, is van ons

Laatst gewijzigd door Eurosceptic : 28 mei 2019 om 19:21.
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:35.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be