Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 31 maart 2023, 15:02   #221
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.430
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Waar ik wel een probleem mee heb is dat men mijn rekening gaat maken op basis van wat ik binnen 1 kwartier verbruik.

Ten eerste omdat het niet fair is iemand te laten betalen op basis van wat hij gedurende 1 kwartier verbruikt. Per maand is dat iemand laten betalen op basis van wat hij gedurende 0,0002% van de tijd verbruikte.
Alsof je bij de bakker bij de maandafrekening plots 30 keer €25 moet betalen omdat je 1 dag niet enkel een brood maar ook wat pistolets en koffiekoeken meenam.
Inderdaad is het capaciteitstarief zoals het geformuleerd is, pure lulkoek.

Maar, je kan dat ook helemaal anders zien, en dan is dat gewoon een Vlaamse idiote mop om op een totaal complexe en onnozele manier ongeveer hetzelfde te doen als elders.

Elders, in Frankrijk bijvoorbeeld, betaal je een jaar-abonnement met een maximum vermogen afname, en hoe groter die maximum vermogen afname, hoe duurder dat abonnement.

Je kan kiezen tussen een abonnement van 3 KW, 6KW, 9 KW, 12 KW voor monofase, en dat gaat door tot aan 36 KW voor trifase. Hoe hoger je wil, hoe duurder het abonnement is, wat je nu ook verbruikt.

Je kiest dat zelf. Dat is een beetje zoals je een internet verbinding wil van 1MB, van 8MB, van 50MB of van 200 MB per seconde. Je betaalt meer voor een hogere capaciteit, en je kiest die zelf.

Ga je ook maar 10 seconden boven uw maximum vermogen, dan schakelt uw hoofdschakelaar uit, en moet ge op het knoppeke gaan duwen om die weer in te schakelen: de plons zijn gesprongen.

Het Vlaamse maximum tarief is een heel ingewikkelde automatische implementering daarvan.

Je kan dus ZELF zo een begrenzer zetten, en dan zal uw "capaciteitstarief" nooit boven uw begrenzer gaan, maar misschien ga je minder betalen.

Zet uw begrenzer op 6 KW, en je betaalt dan "een abonnement van 6 KW of minder". Er gebeurt dan hetzelfde als elders: wil je daarboven gaan, dan springt die begrenzer af zoals dat ook in een ander land het geval zou zijn.

Het pittige detail is dat het Vlaamse capaciteitstarief ongeveer 2 keer zo duur is als de Franse abonnementen van gelijk vermogen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 31 maart 2023 om 15:02.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2023, 15:07   #222
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.496
Standaard

Fluvius liegt!

https://www.fluvius.be/nl/meters-en-...=1680271555986
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2023, 15:08   #223
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.496
Standaard

Vlaanderen liegt

https://www.vlaanderen.be/bouwen-won...digitale-meter
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2023, 15:14   #224
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.942
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
En u, u vindt dat goed.
Of ik het capaciteitstarief goed vind?
Mijn basisinstelling is dat ik geen problemen heb met een "juste prix" (eerlijke prijs) te betalen voor dingen waarvan ik geniet.

Een element dat nu blijkbaar is binnen geslopen in de prijs van de elektriciteit, is de poging om piekverbruiken af te vlakken.
Van heel ver zou je dat kunnen vergelijken met de oude zegeltjes van de Bond van Grote en Jonge Gezinnen. Een brood heeft de kostprijs van een brood. Behalve voor die zegelspaarders.

Voor de rest kunnen we daarover blijven zagen tot we dood vallen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2023, 10:07   #225
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.119
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Elders, in Frankrijk bijvoorbeeld, betaal je een jaar-abonnement met een maximum vermogen afname, en hoe groter die maximum vermogen afname, hoe duurder dat abonnement.

Je kan kiezen tussen een abonnement van 3 KW, 6KW, 9 KW, 12 KW voor monofase, en dat gaat door tot aan 36 KW voor trifase. Hoe hoger je wil, hoe duurder het abonnement is, wat je nu ook verbruikt.

Je kiest dat zelf. Dat is een beetje zoals je een internet verbinding wil van 1MB, van 8MB, van 50MB of van 200 MB per seconde. Je betaalt meer voor een hogere capaciteit, en je kiest die zelf.

Ga je ook maar 10 seconden boven uw maximum vermogen, dan schakelt uw hoofdschakelaar uit, en moet ge op het knoppeke gaan duwen om die weer in te schakelen: de plons zijn gesprongen.
Dat is zo op't eerste zicht inderdaad een 'veiligere' oplossing.
Maar ja, welke Vlaming zit te wachten op stroom die uitvalt? Je komt thuis van't werk en de stroom ligt uit. De was nog nat en helemaal duf in de droogkast, alle klokken het noorden kwijt, de diepvries half ontdooit, de garagepoort die niet open gaat, het alarm tureluurs,...

Maar daar tegenover staat natuurlijk wel dat je zelf je abonnement kan kiezen en het dus eigenlijk aan uzelf te wijten hebt als de stroom uit zou vallen.

Probleem voor mij zou zijn dat ik geen idee heb welk abonnement te kiezen. Ik heb totaal geen flauw idee van mijn piekverbruiken. Heb ook nog geen digitale meter.

Dus ja; al bij al toch een betere (en vooral eerlijkere) manier van werken daar in Frankrijk.

Citaat:
Het Vlaamse maximum tarief is een heel ingewikkelde automatische implementering daarvan.
Ingewikkeld valt nog mee vind ik maar 'eerlijk' is iets anders.

Men zou bv ook elke dag je kwartier-piekmoment kunnen nemen en daar op het einde van de maand een gemiddelde van pakken. Of iets in die strekking. In ieder geval minstens werken met een gemiddelde van een aantal piekmomenten.
Dat zou alvast veel eerlijker aanvoelen.

Citaat:
Je kan dus ZELF zo een begrenzer zetten, en dan zal uw "capaciteitstarief" nooit boven uw begrenzer gaan, maar misschien ga je minder betalen.
Dat is misschien nog een idee voor mij om eens na te kijken wat mijn piekmomenten momenteel zijn. Of ik vraag gewoon een digitale meter aan.

Overigens: ik moet mijn elektriciteitscontract binnenkort vernieuwen. Had nog een vast uit 2020. Ik overweeg nu ook om ons nachttarief op te zeggen wegens nauwelijks nog zin (€50 per jaar minder voor 2600kwh nacht en 1300kwh dag)
Komen ze dan niet sowieso een nieuwe (en dus digitale) meter hangen als ik terug naar enkelvoudig tarief ga? Of blijft die oude (dubbele) dan gewoon hangen maar valt de nachtmeter stil? Of tellen ze bij de afrekening gewoon de twee bij mekaar op? Wat een vragen allemaal seg...

Citaat:
Het pittige detail is dat het Vlaamse capaciteitstarief ongeveer 2 keer zo duur is als de Franse abonnementen van gelijk vermogen.
Tsja, dat Frankrijk het aards paradijs is hebben we onlangs in een andere draad nog mogen vaststellen eh?
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2023, 10:08   #226
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.119
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ik zag dat artikel ook al.
En ik ga Fluvius niet verdedigen maar dat zag er aannemelijk uit.
Ze komen niet zo maar uw huis binnengevallen maar na een gerechtelijke uitspraak kan het eventueel wel.
Lijkt me inderdaad een mogelijkheid.

Waar liegen ze volgens u?
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2023, 10:16   #227
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.119
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Oke, ik veronderstel dat u doelt op "de digitale meter is door Europa verplicht"?

Dan hebt u inderdaad gelijk en dat vind ik ook een schande dat zowel Fluvius als de overheid daarover liegen.

Maar anderzijds begrijp ik ze ook wel een beetje.
Je kan moeilijk met die 80%/20% gaan werken eh?

Ofwel vraag je vooraf, aan heel de bevolking, of ze al dan niet een digitale teller willen. Blijf je dan onder die 20% is er geen probleem. Degene die hem niet willen krijgen hem niet.
Ga je daar al over de 20% die hem niet willen zit je met een probleem. Want bij wie ga je hem dan niet en bij wie wel hangen?

Ofwel begin je gewoon tellers te hangen en hou je in de gaten aan hoeveel procent weigeraars je zit. Kom je bij die 20% kan niemand nog weigeren.
Maar dat is ook niet fair tov de mensen die er geen willen maar (omdat de 20% gehaald is) er toch eentje opgesolferd krijgen.

Dus ja: ze liegen. Het is 'verplicht' maar enkel maar tot op een bepaalde hoogte.
Maar daar is volgens mij moeilijk mee te werken.
Hoe pakken ze dat in Nederland aan?
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:04.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be