Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 juni 2022, 13:06   #21
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M Bekijk bericht
Een vereenvoudigde belastingsberekening gekregen van de FOD.
Mijn belastingen laten uit tellen door mijn boekhouder.
Het verschil is dat ik volgens de FOD 200€ meer belastingen moet betalen dan dat mijn boekhouder heeft uit geteld.
Het niet betwistbaar bedrag betaald aan de FOD en mijn boekhouder heeft een bezwaar ingediend.
Ik krijg daarna een brief van de FOD dat ik die 200€ moet bij betalen binnen de 4 dagen of er komen interesten bij.
Ik betaal die 200€ bij aan de FOD en mijn boekhouder dient opnieuw een bezwaar in.
Een week later krijg ik een aangetekend schrijven van de FOD dat ze mij die 200€ gaan terugstorten en de FOD heeft tijd tot eind april 2022.
Hoe komt het dat ik binnen de 4 dagen het geld moet storten maar de FOD heeft bijna 6 weken de tijd om een bedrag terug te storten.
U had die € 200 ook gewoon kunnen betalen in de wetenschap dat dit een investering is in de maatschappij en de toekomst. Dat schept toch een gerust gemoed, me dunkt.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2022, 10:43   #22
Patrick M
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 14 januari 2021
Berichten: 764
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Tax-on web werkt maar zo goed als de informatie die er in gaat.

Ideaal om het kiesvee dat de achterpoortjes niet kent in de luren te leggen.

Patrick is een eigenaardigheidje op dat vlak, hij laat een boekhouder werken om €200 aan de staat te ontzeggen.
Neen, ik laat de boekhouder werken om mijn belastingen juist te laten uit tellen.
En de boekhouder was juist, niet de FOD.
Patrick M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2022, 10:45   #23
Patrick M
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 14 januari 2021
Berichten: 764
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
U had die € 200 ook gewoon kunnen betalen in de wetenschap dat dit een investering is in de maatschappij en de toekomst. Dat schept toch een gerust gemoed, me dunkt.
Ik investeer al genoeg in de maatschappij en de toekomst.
Ik betaal belastingen.
Patrick M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2022, 12:37   #24
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

Citaat:
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20220613_93217213

Investeerders en economen zien groei stilvallen na de zomer

Ondernemers en economen laten zich steeds pessimistischer uit over de economie. De consument staat op de rem, orderboekjes krimpen en kosten doorrekenen wordt lastiger. ‘Zulke hoge olieprijzen hebben altijd tot een recessie geleid.’

Van het optimisme dat de economie begin dit jaar kenmerkte, blijft steeds minder over. De aanhoudende economische onzekerheid, door de oorlog in Oekraïne, door de olieprijzen die blijven stijgen, de centrale banken die hard moeten ingrijpen om de inflatie onder controle te krijgen en de consumenten die op de rem staan, eist steeds meer haar tol.

‘Ten laatste in het derde kwartaal zal de groei stilvallen. De belangrijkste sector die nog weerwerk biedt, is de reissector. Mensen willen opnieuw reizen, maar op de meeste andere zaken wordt bespaard’, zegt Peter Vanden Houte, hoofdeconoom van ING Bank.

LEES OOK. Wereldbank somber over de wereldeconomie: groeiverwachting wordt flink teruggeschroefd

Bedrijven konden tot nu toe de gestegen kosten vlot doorrekenen, maar ook dat wordt moeilijker naarmate de consument de portemonnee dichthoudt, zegt Vanden Houte. Daarom houden bedrijven hun uitgaven kritisch tegen het licht en beginnen ze investeringen uit te stellen. Dat versterkt het remmende effect op de economie.

Een durfkapitaalinvesteerder die voor tientallen miljarden euro’s aan bedrijven beheert, neemt het woord recessie in de mond. ‘Daarom hebben we House of HR (een grote speler in de uitzendarbeid, red.) niet gekocht. Zulke bedrijven zullen het moeilijk krijgen.’

Dirk Lannoo, algemeen directeur van de logistieke multinational Katoennatie, spreekt van een afkoeling van de economie. ‘De consument aarzelt en dat zal in de tweede jaarhelft tot een afkoeling leiden. We weten op dit moment alleen niet of dat de voorbode is van een crisis.’

Dalende bouwkosten?

Een andere beheerder van bedrijfsparticipaties, waaronder bouwbedrijven, zegt dat de orderboekjes voor residentieel vastgoed snel leeglopen. ‘Wie kan wachten, doet dat in de hoop dat de bouwkosten opnieuw zullen dalen na de forse opstoot van de materiaalprijzen.’ Ook projectontwikkelaars zijn voorzichtiger geworden na moeilijke maanden met kosten die veel hoger uitkwamen dan verwacht. Om diezelfde reden worden ook renovatieprojecten uitgesteld. De overheid blijft wel investeren.

De verkoop van duurzame consumptiegoederen, zoals meubels, eetkamers, witgoed (koelkasten, wasmachines) en kleding, staat eveneens onder druk. De federatie van textiel- en houtbedrijven (Fedustria) zegt dat de situatie voor een op de twee bedrijven in de sector erger is dan tijdens de coronapandemie. De combinatie van hogere kosten en dalende vraag weegt. Daarom vraagt Fedustria de overheid om de maatregelen inzake tijdelijke werkloosheid, die aflopen op 30 juni, te verlengen tot eind dit jaar.

Salamicrash

Een van de grootste bedreigingen voor de economie zijn de aanhoudend hoge energiekosten. ‘Zulke hoge olieprijzen hebben in het verleden altijd tot een recessie geleid’, zegt Vanden Houte. Dat de economie de komende kwartalen zal aantrekken, zoals de Europese Centrale Bank (ECB) verwacht, gelooft hij niet.

De ECB rekent er nog altijd op dat de consumenten het tijdens de coronapandemie gespaarde geld alsnog zullen uitgeven. Maar niet iedereen gelooft in dat scenario.

De dure grondstoffen wakkeren de inflatie aan en die dringt steeds meer door in de economie. Daardoor moeten de centrale bankiers harder op de rem staan en dat zal de economie nog meer drukken. Vorige vrijdag bleek dat de inflatie in de VS maar niet afkoelt. Er wordt gevreesd dat de centrale bank de rente forser zal verhogen dan tot voor kort gedacht.

De vrees dat een recessie onvermijdelijk is, nestelt zich steeds meer in de financiële markten die van oudsher vooroplopen op de economische evolutie. Er is sprake van een ‘salamicrash’, een terugval in schijven.

In de exportsectoren maken Belgische werkgevers zich ongerust over de impact van de stijgende loonkosten op hun concurrentiepositie. Op jaarbasis stijgen de lonen met zo’n 10 procent. De werkgevers pleiten ervoor om de loonkostenhandicap niet te laten oplopen, maar nu al bij te sturen. ‘Anders zullen nodeloos veel banen verloren gaan’, zegt Pieter Timmermans van het VBO. De arbeidsmarkt blijft vooralsnog sterk, maar het stijgende aantal faillissementen is een teken dat die markt onder druk kan komen.
Ik verwacht een indexsprong.

Welke partij "durft" het ballonnetje oplaten? Of allemaal tegelijk?

Laatst gewijzigd door Micele : 13 juni 2022 om 12:47.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2022, 04:32   #25
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.638
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik verwacht een indexsprong.

Welke partij "durft" het ballonnetje oplaten? Of allemaal tegelijk?
Bij ons op het werk liggen fakenewspamfletten van de vakbonden. Daarop zijn enkel de getallen van de stijgende prijzen te lezen. De 10% die de lonen en uitkeringen stijgen werden weggelaten. Knack doet niet aan fackchecks over de pamfletten van de vakbonden.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2022, 05:23   #26
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.370
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

De kans op een indexsprong is bestaande.
Tegen de tijd de verziekingen er zijn is het leed toch al geleden en zijn de mensen al gewoon aan de nieuwe realiteit.

De vraag gaat eerder zijn, hoe gaat "Vivaldi" ervoor zorgen dat de oppositie het goede nieuws nieuws niet levend kan houden?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2022, 15:27   #27
Binnenweg
Burger
 
Geregistreerd: 31 december 2019
Berichten: 144
Standaard

Ik laat mijn belastingen invullen door een boekhouder dat kost mij 100 euro maar krijg wel 500 euro meer terug , die ik niet heb wanneer ik mijn taks onweb invult .
Binnenweg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2022, 18:36   #28
Pol Dolf
Minister-President
 
Pol Dolf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 oktober 2011
Locatie: Jezus 2
Berichten: 5.026
Standaard

de staat heeft mij een brief geschreven
ze laat weten naar welke posten belastinggeld en sociale bijdragen gaat:
Pensioenen 20%
gezondheidszorg 15%
onderwijs 11%
economisch beleid 8%
werkloosheid 7%
overheidsbestuur 7%
ziekte en invaliditeit 6,5%
vervoer 5%
gezin en kinderen 4%
staatsschuld 3,6%
openbare orde en veiligheid 3%
milieu 2,5%
recreatie , cultuur en godsdienst 2%
defensie 1,5%
__________________
was getekend : profeet Filippus
Pol Dolf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2023, 20:03   #29
Pol Dolf
Minister-President
 
Pol Dolf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 oktober 2011
Locatie: Jezus 2
Berichten: 5.026
Standaard

"'Zo had België in 2019 een rentelast van meer dan 9 miljard euro. Dit is veel geld, maar minder dan de helft van de rentelast waarmee we in 1995 te maken hadden
__________________
was getekend : profeet Filippus
Pol Dolf is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:39.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be