Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 maart 2023, 09:51   #41
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.036
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Ne maat van mij liet zijn vrouw haar Ligier op gefilterde frituurolie draaien, t was presies een frietkot als je er achter reed beweerde hij
Houtvergassers zijn ook een tijdje populair geweest. ik zie mij daar al rijden met een stoof en ne remorque vol hout om eens naar de zee te tuffen.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2023, 10:00   #42
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.036
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Daarvoor zijn geen grafieken nodig. Die begrijp jij sowieso niet.

Toyota ingenieurs vallen bijna achterover als ze een model Y uiteen nemen: (en dan gaat het niet alleen over software)



Vertalen hoeft niet.

"The gap with Tesla" is wslk nog groter geworden. lol.


Als de link je niet aanstaat, er zijn er nog: https://thedriven.io/2023/03/01/toyo...s-ev-strategy/

De Tijd achter muurtje, maar de titel verraadt al wat...:
Toyota stopt zijn hybride technologie dan ook in bestaande voertuigen dat is een heel andere aanpak dan vanaf 0 op een bepaald platform beginnen dat specifiek met een een bepaald design in mind gebouwd is. (De Prius was dat wel maar dat is eigenlijk meer een concept.)

Als je japanners dat doorhebben, dan gaan ze zelf met iets komen, gaat wat duren want ze bouwen wel kwaliteit. en met kwaliteit als filosofie (KAIZEN)
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2023, 10:02   #43
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.556
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
het gaat om alle toeters, bellen en sensoren he Patrick.
Een ziekte die ook ICE wagens treft hoor.

Mijn eerste wagen had geen elektronica, tot ik de oude verdeler verving door een eerste generatie "aftermarket electronische ontsteking" en een audio-installatie van het type "Veel te luid".
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2023, 10:24   #44
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.164
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Toyota stopt zijn hybride technologie dan ook in bestaande voertuigen dat is een heel andere aanpak dan vanaf 0 op een bepaald platform beginnen dat specifiek met een een bepaald design in mind gebouwd is. (De Prius was dat wel maar dat is eigenlijk meer een concept.)

Als je japanners dat doorhebben, dan gaan ze zelf met iets komen, gaat wat duren want ze bouwen wel kwaliteit. en met kwaliteit als filosofie (KAIZEN)
"Kwaliteit" kan iedereen leren bouwen hé. Denk je dat de Chinezen dat niet al lang kunnen?
ADAC nam eens een Tesla model Y van september 2021 (dus gemaakt in China) onder de loep, lees maar eens, quasi premiumniveau hé, dus zoals BMW en Audi:
Citaat:
https://assets.adac.de/image/upload/...awd_mkutft.pdf
Afwerking + 1,6

Hier kan het Model Y direct aan het begin van de autotest scoren. Beter afgewerkt dan de middelgrote SUV was tot nu toe geen enkel Tesla-model dat zijn weg naar het technisch centrum van ADAC heeft gevonden.
De afwerking van de carrosserie en het interieur zijn werelden beter dan voorheen.
De spleetafmetingen van de carrosserie lopen gelijkmatig en zijn gemiddelde breedte. Alleen de metalen randen mogen zorgvuldiger worden verpakt en verzegeld.
Voordelen: De frunk opent dankzij gasdrukveren zonder veel krachtsinspanning en blijft zelfstandig open.
Het interieur presenteert zich ook netjes verwerkt en laat een solide en waardevolle indruk. De gebruikte materialen hoeven de vergelijking met de Duitse premiumconcurrentie niet schuwen. Dashboard en deurpanelen zijn - zoals in gebruikelijk in deze voertuigklasse – geschuimd in het bovenste gedeelte.
Lovenswaardig: A- en B-pijlers zijn evenzo als de zonnekleppen bekleed met stof, de binnenkant van de handschoenenkastje is bekleed met vilt - daarvan kunnen de bestuurders van de concurrerende modellen van de Volkswagen Groep enkel maar dromen.
De onderzijde is glad en compleet bekleed, wat niet alleen beschermt tegen corrosie, maar ook komt de aerodynamica ten goede.

Verarbeitung +1,6

Hier kann das Model Y gleich zu Beginn des Autotests punkten. Besser verarbeitet als das Mittelklasse-SUV war bislang kein Tesla-Modell, das den Weg ins ADAC Technikzentrum gefunden hat. Die Verarbeitung der Karosserie und des Interieurs ist um Welten besser als bisher. Die Spaltmaße der Karosserie verlaufen gleichmäßig und sind durchschnittlich breit. Einzig die Blechkanten dürften sorgfältiger umgelegt und versiegelt sein.
Positiv: Der Frunk öffnet dank Gasdruckfedern ohne großen Kraftaufwand und bleibt selbstständig offen.
Der Innenraum präsentiert sich ebenfalls sauber verarbeitet und hinterlässt einen soliden und wertigen Eindruck. Die verwendeten Materialien müssen den Vergleich mit der deutschen Premiumkonkurrenz nicht scheuen. Armaturenbrett und Türverkleidungen sind – wie in dieser Fahrzeugklasse üblich – im oberen Bereich geschäumt.
Lobenswert: A- und B-Säulen sind ebenso wie die Sonnenblenden mit Stoff bezogen, die Innenseite des Handschuhfachs mit Filz verkleidet – davon können Fahrer der Konkurrenzmodelle aus dem Volkswagen-Konzern nur träumen.
Der Unterboden ist glattflächig und komplett verkleidet, was nicht nur dem Korrosionsschutz, sondern auch der Aerodynamik zu Gute kommt.


Ik vrees dat Toyota veel te lang op zijn lauweren gerust heeft en op grote achterstand staat met electrificatie. En hun vasthouden aan FCEV -met brandstofcel dus- heeft hun ook niets opgeleverd, integendeel

Hun e-TNGA platform is eerder een ramp vergeleken met al die platforms die van blanco begonnen voor een BEV. Dat geven ze zelf toe. Zeker toen ze de Tesla model Y uiteen haalden.

Die achterstand van Toyota is **algemeen geweten he. Waren ze toen maar op de kar van Tesla gesprongen in 2009...

** https://www.theverge.com/2022/10/24/...trategy-reboot
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 24 maart 2023 om 10:46.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2023, 11:00   #45
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.036
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
"Kwaliteit" kan iedereen leren bouwen hé. Denk je dat de Chinezen dat niet al lang kunnen?
ADAC nam eens een Tesla model Y van september 2021 (dus gemaakt in China) onder de loep, lees maar eens, quasi premiumniveau hé, dus zoals BMW en Audi:




Ik vrees dat Toyota veel te lang op zijn lauweren gerust heeft en op grote achterstand staat met electrificatie. En hun vasthouden aan FCEV -met brandstofcel dus- heeft hun ook niets opgeleverd, integendeel

Hun e-TNGA platform is eerder een ramp vergeleken met al die platforms die van blanco begonnen voor een BEV. Dat geven ze zelf toe. Zeker toen ze de Tesla model Y uiteen haalden.

Die achterstand van Toyota is **algemeen geweten he. Waren ze toen maar op de kar van Tesla gesprongen in 2009...

** https://www.theverge.com/2022/10/24/...trategy-reboot
Kwaliteit is niet iets dat je leert bouwen, het gaat om een filosofie die in het hele bedrijf moet gevolgd worden.


Ik denk eerder dat hun keuzes van toen gebasseerd zijn op een nog niet volwassen zijn van de batterij technologie in combinatie met de beschikbaarheid van laadstations.


Toyota maakt voor heel de wereld auto's niet alleen voor Nederland, Noorwegen. of Californie. Hun materiaal moet ook in den afriek en azie vlot van jus voorzien kunnen worden, of dat nu naft, diesel, stroom of friet/wok vet is.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2023, 11:05   #46
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.036
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Een ziekte die ook ICE wagens treft hoor.

Mijn eerste wagen had geen elektronica, tot ik de oude verdeler verving door een eerste generatie "aftermarket electronische ontsteking" en een audio-installatie van het type "Veel te luid".
Ha mijn schone broer duwde op ne knop in zijne C8 voor t licht aan te doen of zo en in flight gingen de schuifdeuren van zijn auto open...

dat is electronique francaise he, dat is daar een feature, geen bug.

Met mijn meganes had ik hetzelfde voor die deden soms ook raar, een of andere sensor voor een of andere klep te regelen.

Heb zelf ooit samen met de garagist gewoon het motormanagement van een auto eraf gehaald, dan viel m niet meer stil, hij moest nog een week of 6 meegaan, ik ging daar geen nieuwe computer, lambda sonde en god weet wat nog allemaar meer voor kopen. De mechaniek starte op en deed zijn ding.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2023, 11:15   #47
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.164
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Kwaliteit is niet iets dat je leert bouwen, het gaat om een filosofie die in het hele bedrijf moet gevolgd worden.
En dat kunnen alleen Japanners?

Citaat:
Ik denk eerder dat hun keuzes van toen gebasseerd zijn op een nog niet volwassen zijn van de batterij technologie in combinatie met de beschikbaarheid van laadstations.
Je beseft niet dat je onzin verteld? Beschikbaarheid van laadstations? Je kunt je wagen overal laden he. Een verbeterd stopcontact is al genoeg. Wat denk je wat de Noorwegers deden?
In het begin bestonden er geen DC-snelladers, enkel AC laden dus gewoon stroomnet, de eerste Tesla Roadster kon niet snelladen.

Dat is een goeie. Zeker voor Toyota die de Mirai FCEV probeerde door te duwen in Europa / USA, een brandstofcelwagen die enkel maar in waterstof-stations kan tanken. En die waren er amper.

Toen? En 10 jaar later in 2019?

Citaat:
Toyota maakt voor heel de wereld auto's niet alleen voor Nederland, Noorwegen. of Californie. Hun materiaal moet ook in den afriek en azie vlot van jus voorzien kunnen worden, of dat nu naft, diesel, stroom of friet/wok vet is.
Alle klassieke old school merken doen dat quasi.

En nu doen pure EV merken dat ook. Met een nuance dat electriciteit sowieso overal aanwezig is waar ook tankstations kunnen staan.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 24 maart 2023 om 11:17.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2023, 11:26   #48
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.036
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En dat kunnen alleen Japanners?


Je beseft niet dat je onzin verteld? Beschikbaarheid van laadstations? Je kunt je wagen overal laden he. Een verbeterd stopcontact is al genoeg. Wat denk je wat de Noorwegers deden?
In het begin bestonden er geen DC-snelladers, enkel AC laden dus gewoon stroomnet, de eerste Tesla Roadster kon niet snelladen.

Dat is een goeie. Zeker voor Toyota die de Mirai FCEV probeerde door te duwen in Europa / USA, een brandstofcelwagen die enkel maar in waterstof-stations kan tanken. En die waren er amper.

Toen? En 10 jaar later in 2019?


Alle klassieke old school merken doen dat quasi.

En nu doen pure EV merken dat ook. Met een nuance dat electriciteit sowieso overal aanwezig is waar ook tankstations kunnen staan.
De japanners hebben dat uitgevonden, sommige Amerikaanse bedrijven hebben het overgenomen, hier en daar in Europa zie je het ook.

Ik heb het niet over 1 auto opladen he, natuurlijk kan iedereen zijn toaster in de muur steken, of aan zijn honda groepke hangen.

Ik heb het over grote hoeveelheden in een keer laden op hetzelfde moment van de dag. Je snapt nog altijd niet (of weigert dat pertinent) dat dat het probleem is. Die capaciteitstax is een achterlijke manier om dat hier op te lossen, wat overigens grandioos gaat mislukken.

denkt gij dat ik op mijn horloge ga kijken om mijn tv , oven of friteuse ga aansteken, dat kan mij geen kloten geven.

Ik ga u een simpel voorbeeldje geven 1000 km van hier in een nieuw appartement in een nieuwe blok, had ik juist genoeg stroom om 1 friteuse in te steken, of 1 oven, als madame wou strijken of ik zette de waterkoker op, patch gedaan met spelen dat was in een relatief modern land, Dus dat wil zeggen dat ge al die mensen A van sterkere zekeringen, kabels etc moet voorzien en B dat de centrales moeten kunnen volgen.

Ze hebben al moeite om overal fibreoptic in de grond te steken en daar hebben ze gene koper voor nodig.

ik heb niks tegen uw electrische voertuig op zich, ja het heeft meer koppel etc, maar ge moet het gevoed krijgen, dat is het probleem dat ik er mee heb.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2023, 11:57   #49
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.164
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Ik heb het over grote hoeveelheden in een keer laden op hetzelfde moment van de dag. Je snapt nog altijd niet (of weigert dat pertinent) dat dat het probleem is. Die capaciteitstax is een achterlijke manier om dat hier op te lossen, wat overigens grandioos gaat mislukken.
Jij snapt het niet. Uw stelling was eerst dat er te weinig laadstations zijn en dat daarom Toyota een excuus zocht, bovendien ben je niet echt mee. En wat waren dan die 2 generaties Toyota RAV4 EV : https://nl.wikipedia.org/wiki/Toyota_RAV4_EV

Elk stopcontact is een (traag) laadstation. Noorwegen laadonderzoek 2013. Veel leesplezier.

Citaat:
Ik heb het over grote hoeveelheden in een keer laden op hetzelfde moment van de dag. Je snapt nog altijd niet (of weigert dat pertinent) dat dat het probleem is.
Dat is helemaal geen probleem, want er bestaat zoiets als slimme laadpunten of loadbalancing. Nemen we een appartementsblok waar in de ondergrondse garage veel trage laadpunten staan waar een hele hoop BEV beginnen te laden vanaf de daluren. Maar nu is het kerstavond of nieuwjaarsavond en er wordt nog veel stroom verbruikt en er is veel bezoek dus die liften gaan op en af. Awel dan zorgt die loadbalancing ervoor dat de stroom altijd netjes verdeelt wordt op elk moment van die avond en nacht, elke seconde.

Citaat:
Ik ga u een simpel voorbeeldje geven 1000 km van hier in een nieuw appartement in een nieuwe blok, had ik juist genoeg stroom om 1 friteuse in te steken, of 1 oven, als madame wou strijken of ik zette de waterkoker op, patch gedaan met spelen dat was in een relatief modern land, Dus dat wil zeggen dat ge al die mensen A van sterkere zekeringen, kabels etc moet voorzien en B dat de centrales moeten kunnen volgen.
niet dus, je begrijpt het niet. Belgie kan zonder netuitbreiding of versterking gemakkelijk 1 miljoen BEV aan, wie weet 1,5 miljoen. De CREG spreekt zelfs van 2 miljoen als er vooral snachts geladen wordt. Weet jij het beter?

Stel eens voor grote hoeveelheden benzine worden in op dezelfde momenten van de dag getankt. Begrijp je uw illusie?

Als er geen stroom genoeg is dan laden ze niet allemaal hé of allemaal aan veel minder vermogen, juist hetzelfde als er geen benzine genoeg voor een hele hoop is dan kunnen ze niet allemaal tanken, of krijgen ratsoenbonnen, elk 10 liter maximaal ofzo lol.

Citaat:
Die capaciteitstax is een achterlijke manier om dat hier op te lossen, wat overigens grandioos gaat mislukken.
Je weet dat dit heel weinig of niets met de huidige stand van BEV te maken heeft? Ons wagenpark heeft 98,5% ICE.

Ze willen vooral tijd winnen, een omschakeling naar hernieuwbare energie en overal warmtepompen gaat niet zomaar.

Citaat:
België heeft stroom voor ruim 1 miljoen elektrische auto's

Het duikt af en toe op in de media: meer elektrische auto’s, allemaal goed en wel. Maar gaan we genoeg elektriciteit hebben om al die auto’s te laten rijden? Want we hebben toch al stroom tekort? Een studie van de federale energiewaakhond CREG toont nu aan dat het kan. Meer nog: zelfs twee miljoen elektrische auto’s moeten we probleemloos aankunnen. Op voorwaarde dat we onze auto’s ’s nachts opladen.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/10...rische-auto-s/
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 24 maart 2023 om 12:23.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2023, 12:38   #50
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Je kunt je wagen overal laden he. Een verbeterd stopcontact is al genoeg.
Het leven kan simpel zijn

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 24 maart 2023 om 12:40.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2023, 13:03   #51
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.164
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Het leven kan simpel zijn
Nee, is simpel:

https://www.mobilityplus.be/nl/blog/...ode-1-2-3-en-4

Tenzij men natuurlijk in een grot leeft of in een tent in niemandsland.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 24 maart 2023 om 13:05.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2023, 13:06   #52
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.478
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik heb het 1 keer voorgehad, met een bedrijfs-diesel Caddy -.
Dus ook geen druppel rode diesel erin, de baas betaalde toch.
Ik werd één keer tegengehouden voor controle.
Ze kregen de mazouttank niet open, ik mocht doorrijden.
Ik weet niet of ze intussen al weten dat daarvoor een hulpstukje in de wagen ligt.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2023, 13:08   #53
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.478
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Ne maat van mij liet zijn vrouw haar Ligier op gefilterde frituurolie draaien, t was presies een frietkot als je er achter reed beweerde hij
Mijne oude david brown reed daar goed op.
Moest wel gestart worden met gewone diesel, en als de olie warm genoeg was, overschakelen.
Was goed als ik moest maaien (4 uur aan één stuk), anders was het meer geklommel dan iets anders.
Vooral het filteren was zeer voornaam.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2023, 13:09   #54
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.478
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ik ben toch een keer of 2 gecontroleerd.

Cammionet of jeeps halen ze er graag uit want dat zijn meestal diesels natuurlijk.

Nu ja ook meestal zelfstandigen die toch hun btw terug krijgen. Dus die zijn goedkoper door te tanken dan die te foefelen.
Ze zien dat als ge aangereden komt of het een diesel of een benzine is (allee vroeger toch), ze zagen / zien gewoon dat er een ontsteking is / was.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2023, 13:33   #55
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.132
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik heb al rode diesel geprobeerd op mijn Otto met naft-motteur.
Mijn pa gewone diesel in zijn benzine Toyota Carina….t was na een paar km gedaan, k heb hem kunnen gaan leegtrekken.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2023, 14:47   #56
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.787
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Behalve als het rijbereik ....EV's hun rijbereik tegen 120km/u op autowegen klopt nooit.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2023, 18:34   #57
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.164
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Ik denk eerder dat hun keuzes van toen gebasseerd zijn op een nog niet volwassen zijn van de batterij technologie in combinatie met de beschikbaarheid van laadstations.
Ter informatie, de Toyota RAV4 EV had hetzelfde Li-ion batterijpack en E-motor van de Tesla Model S 40 , het instapmodel dat enkel in USA verkocht werd: https://www.automaniac.org/tesla/201...sla-model-s-40
of alle specs: https://www.evspecifications.com/en/model/b2c427

Citaat:
Toyota RAV4 EV

Eerste generatie (1998-2003)

In 1998 besloot Toyota een volledig elektrische variant van de RAV4 te ontwikkelen. Zo beschikte hij over een actieradius van 153 km en een 12 volt, 95 ampère-uur, 27 kilowatt-uur Panasonic EV95 nikkel-metaalhydrideaccu.

Toyota RAV4 EV (tweede generatie)

In 2012 besloot Toyota opnieuw een RAV4 EV uit te brengen, dit keer in samenwerking ontwikkeld met Tesla Motors. Waar de eerste generatie in Californië werd verkocht, verkocht de tweede generatie grotendeels in heel de Verenigde Staten. De elektromotor, ontwikkeld door Tesla, produceerde 154 pk en 296 Nm en was voorzien van lithium-ion-accu van 41,8 kWh. De RAV4 EV was uitgerust met twee standen: een normale modus en sportmodus.

In 2014 stopte de productie van de tweede generatie volledig elektrische RAV4's.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Toyota_RAV4_EV
Tesla had toen een autofabriek van Toyota overgekocht voor bijna een appel en een ei met als deal motoren en batterijpacks te leveren aan Toyota.
De accucellen waren sowieso van Panasonic, die sowieso de batterij leverde voor de eerste generatie E-RAV4, maar deze keer de veel betere Li-ions. Die goed genoeg waren voor de Tesla model S versies van toen (2012-2016): https://www.evspecifications.com/en/brand/b1e92

Die fabriek is trouwens gegroeid tot het huidige Tesla Fremont en maakt 200k meer wagens dan toen.
Kan je allemaal googlen:

Citaat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Fremont_Factory

On May 20, 2010, Tesla announced that it would purchase most (210 of 370 acres)[17] of the former NUMMI site from Toyota for $42 million.[18][19] As part of the agreement, Toyota would also purchase $50 million of common stock when Tesla held its IPO the next month.

The deal also included a promise that the two companies would partner on the "development of electric vehicles, parts, and production system and engineering support." Under the agreement, Tesla would go on to create the electric powertrain for the second-generation Toyota RAV4 EV. The two companies would later end their partnership in 2017.[20]

Tesla officially took possession of the site on October 19, 2010,[12] and opened it on October 27.[2] The state of California has supported the renewal, expecting tax income from sustained jobs.[21][22] The first retail delivery of the Tesla Model S took place during a special event at the Tesla Factory on June 22, 2012.[23]
Mercedes heeft overigens ook dezelfde kemel geschoten met zijn electrische wagen met Tesla onderdelen
Citaat:
B klasse Electric Drive.

This car, the 2014 Mercedes B-class Electric Drive, will be available first in the states before reaching other markets, according to Mercedes-Benz. It will go on sale early next year, first in just a few states, but will become more widely available later on.

The car is much a smaller Mercedes than Americans are accustomed to. Up to now, the smallest Mercedes available here has been the C-class, although the luxury carmaker will soon begin selling the smaller CLA-class. Even smaller Mercedes cars are expected to be available here, soon, however.

Electric car maker Tesla Motors helped Mercedes develop and is manufacturing parts of the new car's electric drive system, including the lithium ion battery pack, electric motors, on-board charger and other electronics. Besides producing its own car, the Tesla Model S sedan, Tesla already produces electric drive components for the battery-powered Toyota Rav4 EV.
Ook te vroeg opgegeven en een hele hoop aandelen van Tesla te vroeg verkocht.

De B klasse ED was ook zo een omgebouwde ICE, zoals de RAV4 EV, maar zo werkt het niet hé. Die verbruikten daardoor veel meer met hun ICE-techniek elec-slurpers. Verbuikscijfers en rijbereik zijn gemakkelijk terug te vinden vergeleken met een Tesla model S 40 en S 60 anno 2014...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 24 maart 2023 om 18:58.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2023, 18:25   #58
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.194
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ik ben toch een keer of 2 gecontroleerd.

Cammionet of jeeps halen ze er graag uit want dat zijn meestal diesels natuurlijk.

Nu ja ook meestal zelfstandigen die toch hun btw terug krijgen. Dus die zijn goedkoper door te tanken dan die te foefelen.
Klopt wellicht.
Mijn zus heeft enkele jaren rondgereden met een Hyundai H1 bestelwagen en zij is meerdere keren tegengehouden voor controle.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2023, 21:37   #59
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.942
Standaard

Ik ben in 1979 overgeschakeld van benzine naar diesel.
Eén keer gecontroleerd geweest.

Maar zoals gezegd al in de draad: ze zullen hun pappenheimers wel "kennen" zeker.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2023, 09:09   #60
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.478
Standaard

Ondertussen is de accijnsverlaging afgelopen.
Die liep maar tot en met 31 maart en bedroeg in het begin 17ct.

De verlaging van de accijnzen op benzine verliep al eerder door het qliquet systeem.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:13.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be