Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 december 2019, 19:32   #21
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En nu de vraag van één miljoen: waarom hebt u iets tegen zelfbeschikking? Waarom is het overdreven?
Omdat absolute zelfbeschikking niet bestaat. En er in België een te hoge prijs voor zal worden betaald, nl. België.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2019, 20:17   #22
blub
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 18 december 2013
Berichten: 614
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Omdat absolute zelfbeschikking niet bestaat. En er in België een te hoge prijs voor zal worden betaald, nl. België.

Ok vervang nu eens België door Palestina?
blub is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2019, 20:29   #23
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door blub Bekijk bericht

Ok vervang nu eens België door Palestina?
Er zijn al genoeg land n in de wereld hé.

Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2019, 20:32   #24
blub
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 18 december 2013
Berichten: 614
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Er zijn al genoeg land n in de wereld hé.

Er kunnen er altijd wel nog een aantal bij.
blub is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2019, 21:56   #25
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Omdat absolute zelfbeschikking niet bestaat. En er in België een te hoge prijs voor zal worden betaald, nl. België.
U had het over "zelfbeschikking". Nu plotseling over "absolute zelfbeschikking". Het geweer niet van schouder veranderen.

Ik kan trouwens niets vastknopen aan uw laatste zin.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2019, 09:18   #26
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Lol, goed geschreven.

Mijn mening: langs de ene kant leven we in een digitaal tijdperk. Het is gewoon moeilijker om mensen nog voor alles te mobiliseren. Waarom zou iemand bv. de fysieke krant kopen? Je kan die ook digitaal lezen en sommige kranten laten idd publieke 'reacties' toe. Mss om nog iets of wat omzet binnen te halen, who knows. Er zijn ook veel meer mensen die freelance of thuis werken, net vanwege de digitale evolutie. Maar de afwezigheid van links online valt jammer genoeg wel op. Ik krijg bv op facebook natuurlijk geen rechtse advertenties te zien maar de linkse blijven ook evenzeer afwezig. Ook wat betreft het spuien van meningen: waar is links? (Zelf)voldaan opgaand in hun literatuur? Teveel bezig met vanalles en nog wat? Is links te mobiel?
Zelfs dit forum politics.be, het grootste van België, trekt weinig linksen aan. Het is nochtans gratis...

Langs de andere kant, legt u ergens toch een vinger op de zere wonde voor rechts. Rechts is veel minder bezig met mobiliseren dan links. En het gebeurt ook op een andere manier: via de 'ons kent ons' weg. Men gelooft niet in gelijkheid, sommige meningen zijn minderwaardig aan anderen, het eigen grote gelijk telt,... en dat de rest maar moeite doet om zich erbij aan te sluiten. Dit is op zich misschien geen problematische houding, ware het niet dat rechts altijd terug lijkt te vallen op etniciteit (en geschiedenis, conservatisme) ipv ethiek. Hiermee ga je idd niet veel nieuwe zieltjes winnen voor uw zaak. Dit is een groot probleem voor rechts als men kijkt naar demografische evoluties en de toekomst.
Ik denk dat er andere oorzaken zijn.
Rechts heeft veel aanhang onder " arbeiders" en lager geschoolde mensen. Vroeger stemden deze mensen massaal links maar door migratie ontstond vooral in vroegere arbeiderswijken een vorm van verdringing. Dat deed omslaan naar rechts.

Nu wat loopt vaak in linkse betogingen? Mensen met een iets hoger diploma, kinderen van de middenklasse, want om aan maatschappelijk engagement te doen, lukt dat beter wanneer je zelf niet al te veel problemen hebt.

Wie nachtshiften draait, amper genoeg heeft om te overleven, van een uitkering de huur betaald en met een zekere wrok naar " die vreemdelingen " staart die " alles inpikken" en " overal voor problemen zorgen" heeft helemaal geen boodschap aan linkse betogingen.
Hun verzuchtingen werden door links met aanmanend vingertje bestempeld tot een fobie, onterechte buikgevoelens, terwijl vaak deze groep de nadelen van migratie ondervindt die de middenklasse amper voelt.
In hun straten woont één allochtoon en dat is altijd een toffe!

Dat ontkennen van problemen, stigmatiseren van opinies deed ( minder hoog geschoold) links omslaan naar rechts het Antwerpse Hoboken is daar ene goed voorbeeld van.
Zolang politiek probeert om samenlevingen te persen in hun politieke visie en niet zoals zou horen, politiek aanpast binnen samenlevingen, zal je dit blijven zien. Een actief links wat toch verliest bij verkiezingen.
NVA bood een weg voor dat ongenoegen onder mensen, daarom werd het in Vlaanderen een erg grote partij.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2019, 09:30   #27
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Ik begrijp dat er zoiets bestaat als het Vlaamse volk, net als er zoveel volkeren in de wereld zijn. Ik heb overal iets tegen overdreven volksnationalisme dat ijvert voor meer zelfbeschikking en zelfs onafhankelijkheid zonder grondige reden, bv zware onderdrukking of onrecht. Er zijn al meer dan 150 landen in de wereld, er hoeven er zeker niet nog bij te komen. Meer specifiek hebben de Vlaams-nationalisten vooral last van een ingebeelde vijand, kunnen ze niet om met bepaalde (natuurlijke) taalevoluties, enz. Mss kan men voor het eigen volk lokale maatregelen nemen maar ronduit politiek volksnationalisme is veel te overdreven.
Het gaat niet over" zoiets als een Vlaams volk" omdat Vlaanderen bestaat, met eigen identiteit, geschiedenis en cultuur.
Wanneer veel allochtone gemeenschappen daar de hele tijd de mond vol over hebben, over hun identiteit, cultuur enz.
Het is ronduit bizar dat u niet vindt dat wie hier al woont, deel uitmaakt van dat Vlaamse volk, daar zijn of haar origine en wortels in vindt, ineens geen eigen identiteit zou hebben, laat staan geschiedenis en cultuur en nee, dan hebben we het niet over stoofvlees met friet!
Wel over de arbeidersstrijd, emancipatie van vrouwen, kortom alle sociale omwentelingen die aan de basis liggen van Vlaanderen vandaag, waar iedereen lijkt te willen wonen, toch?

Wel respect voor Vlaanderen, met eigen identiteit, cultuur en geschiedenis zou een goed begin zijn! Ook bij u.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2019, 10:47   #28
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door blub Bekijk bericht

Ok vervang nu eens België door Palestina?
Eh, nog steeds dezelfde gedachte dan?
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2019, 10:50   #29
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U had het over "zelfbeschikking". Nu plotseling over "absolute zelfbeschikking". Het geweer niet van schouder veranderen.

Ik kan trouwens niets vastknopen aan uw laatste zin.
Ik begrijp uw christelijk redeneren ook niet helemaal. Wat is nu het verschil tussen zelfbeschikking en zelfbeschikking?
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2019, 10:57   #30
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard

Ik vind het trouwens enorm arrogant en incorrect te beweren dat wie niet in linkse kringen vertoeft, lezingen, linkse festivals,... bezoekt, maatschappelijk niet geëngageerd of lui is.

Zeg maar gerust: pardon?

Overigens kan men mij nog wel eens motiveren voor islamitische beurzen of lezingen... of om nog specifieker te zijn: de maatschappelijke activiteiten van m'n eigen bevolkingsgroep. Er is ook een jaarlijkse Pakistan festival in Nederland. Is dat "ons kent ons"? Rechts? So be it.

Laatst gewijzigd door Guinevere : 5 december 2019 om 10:58.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2019, 10:58   #31
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Ik begrijp uw christelijk redeneren ook niet helemaal. Wat is nu het verschil tussen zelfbeschikking en zelfbeschikking?
Ben benieuwd!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2019, 10:59   #32
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Omdat absolute zelfbeschikking niet bestaat. En er in België een te hoge prijs voor zal worden betaald, nl. België.
België is toch niets meer waard zoals de Belgische maffia het onleefbaar heeft gemaakt...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2019, 11:01   #33
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Ik vind het trouwens enorm arrogant en incorrect te beweren dat wie niet in linkse kringen vertoeft, lezingen, linkse festivals,... bezoekt, maatschappelijk niet geëngageerd of lui is.

Zeg maar gerust: pardon?

Overigens kan men mij nog wel eens motiveren voor islamitische beurzen of lezingen... of om nog specifieker te zijn: de maatschappelijke activiteiten van m'n eigen bevolkingsgroep. Er is ook een jaarlijkse Pakistan festival in Nederland. Is dat "ons kent ons"? Rechts? So be it.
Wel jammer dat jij zo kiest voor segregatie, en enkel participeert aan eigen cultuur en levensovertuiging. Dat gedrag lijkt me niet rechts maar wel getuigen van enige beperktheid.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2019, 11:05   #34
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Wel jammer dat jij zo kiest voor segregatie, en enkel participeert aan eigen cultuur en levensovertuiging. Dat gedrag lijkt me niet rechts maar wel getuigen van enige beperktheid.
De oorzaak van de beperking heeft te maken met persoonlijke overtuigingen, maatschappelijke positie en tijd.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2019, 15:15   #35
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
De oorzaak van de beperking heeft te maken met persoonlijke overtuigingen, maatschappelijke positie en tijd.
Inteelt bedoel je?
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2019, 19:59   #36
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Mensen stemmen vooral vlaams-nationalistisch, wat ik ook al problematisch vind. Maar daarom stemmen ze nog niet noodzakelijk economisch rechts.
U bent zelf homofoob en racistisch. En bereid tot discriminatie op basis van godsdienst. Wat zit u hier te zeveren over problematisch?
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2019, 20:01   #37
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
I
Overigens kan men mij nog wel eens motiveren voor islamitische beurzen of lezingen... of om nog specifieker te zijn: de maatschappelijke activiteiten van m'n eigen bevolkingsgroep. Er is ook een jaarlijkse Pakistan festival in Nederland. Is dat "ons kent ons"? Rechts? So be it.
Ja, je lijkt me wel zo'n navelstaardertje.

Laatst gewijzigd door Elio di Supo : 5 december 2019 om 20:01.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2019, 08:59   #38
blub
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 18 december 2013
Berichten: 614
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Eh, nog steeds dezelfde gedachte dan?
Je bent toch tegen zelfbeschikking?
Het enige verschil is dat Vlamingen het nog te goed hebben en bijgevolg nog geen stenen gooien. Anders had Wallonië reeds lang hun fabrique nationale ingezet om hun burgers te bewapenen.
blub is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2019, 09:02   #39
blub
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 18 december 2013
Berichten: 614
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Maar daarom stemmen ze nog niet noodzakelijk economisch rechts.
Inderdaad niet dat is dan ook het Vlaams Belang.
blub is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2019, 16:44   #40
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
De oorzaak van de beperking heeft te maken met persoonlijke overtuigingen, maatschappelijke positie en tijd.
Ik weet het, dat advies om als moslims vooral onder mekaar te blijven omdat de " ander" je van het pad af kan helpen. Maar waarom ben je dan hier?

Ja, je bent moeder, wat niet gelijk is aan nergens tijd voor hebben.
Tijd en hoe je dit spendeert is jouw persoonlijke keuze, maar blijkbaar kies je louter voor wat aansluit bij je geloof, nooit nieuwsgiering naar andere ervaringen?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:59.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be