Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 maart 2023, 19:34   #1
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.009
Standaard AMD of Intel in een laptop?

Ik ben aan een nieuwe laptop toe en tot nu toe had ik enkel,Intel cpu’s. Ik denk er nu aan om een AMD ryzen (AMD Ryzen 7 5825U) te nemen omdat die blijkbaar de beste geintegreerde gpu heeft (in de budgetklasse tot 700 tot 1000€).
Ik koop altijd Dell en door is AMD eerder een uitzondering.
Iemand ervaring ermee?

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 1 maart 2023 om 19:41.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2023, 21:27   #2
Het Verzet
Europees Commissaris
 
Het Verzet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 maart 2010
Berichten: 7.686
Standaard

Heb zelf een laptop met een 6800HS (geïntegreerde gpu: 680M).
Die cpu gekozen omdat ik er misschien toch af en toe een spel op ging spelen.
Nu, moderne of veeleisende games zijn uit den boze, maar een RTS, RPG of wat minecraft en dergelijke lukt perfect.
Veeleisende games speel ik op m'n desktop, daar zit ook een Amd cpu in.
Ik zou het echter niet meer opnieuw doen, maar de enige reden daar is omdat de hardware niet echt goed ondersteund wordt op linux (had dat eerst moeten opzoeken, nu draai ik een custom kernel).
Onder Windows 11 geen probleem.

PS: Soms is het ook handig om te kijken naar het verbruik (niet de TDP, maar gemiddeld verbruik), hoe lager, hoe langere batterijduur, indien dat relevant zou zijn.
Andere kant, mijn laptop heeft een 14" inch scherm (wil niet groter), maar een resolutie van 3072 x 1920, wat wil zeggen dat er scaling aan te pas komt, wat niet altijd correct werkt ism een docking station (Linux, maar ook sommige apps in Windows).
__________________
Disclaimer: de hierboven geschreven mening strookt niet altijd met de werkelijke gedachtengang van zijn auteur. Sjans.

Laatst gewijzigd door Het Verzet : 1 maart 2023 om 21:32.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2023, 21:36   #3
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.254
Standaard

Persoonlijke ervaringen zullen niet talrijk/relevant zijn, en de conclusies dus nogal aleatoir.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2023, 21:38   #4
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.608
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik ben aan een nieuwe laptop toe en tot nu toe had ik enkel,Intel cpu’s. Ik denk er nu aan om een AMD ryzen (AMD Ryzen 7 5825U) te nemen omdat die blijkbaar de beste geintegreerde gpu heeft (in de budgetklasse tot 700 tot 1000€).
Ik koop altijd Dell en door is AMD eerder een uitzondering.
Iemand ervaring ermee?
Het is en blijft een keuze.

Je hebt de AMD fans en je hebt de INTEL fans.

De pc's die ik in elkaar gestoken heb daar koos ik voor AMD/MSI/Radeon/Corsair...

De laptop die ik voor mijn moeder kocht draait op een INTEL CORE i5 en die draait best vlot.

Het heeft er allemaal wat met te maken met wat je wil doen met het toestel: office en wat Internet of zware games draaien?

En dan maak je een PC zo duur of zo goedkoop als u zelf wil.

p.s.

Nooit volgde ik een opleiding PC, zelfstudie en knoeien/veel nalezen op het net dat waren mijn favoriete bezigheden.

In een ver verleden liep ik een centrum onder de boerentoren nog geloof ik binnen en vroeg aan de leraar die de les PC gaf:


Is dat te doen zo eentje zelf in elkaar steken???

De brave man zijn reactie op mijn vraag is mij altijd bijgebleven.

Hij zei:

"Je hebt mensen die daar een 'klink' voor in hun hoofd hebben zitten en je heb er die die nooit zullen hebben"
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 1 maart 2023 om 21:45.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2023, 21:42   #5
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.009
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet Bekijk bericht
Heb zelf een laptop met een 6800HS (geïntegreerde gpu: 680M).
Die cpu gekozen omdat ik er misschien toch af en toe een spel op ging spelen.
Nu, moderne of veeleisende games zijn uit den boze, maar een RTS, RPG of wat minecraft en dergelijke lukt perfect.
Veeleisende games speel ik op m'n desktop, daar zit ook een Amd cpu in.
Ik zou het echter niet meer opnieuw doen, maar de enige reden daar is omdat de hardware niet echt goed ondersteund wordt op linux (had dat eerst moeten opzoeken, nu draai ik een custom kernel).
Onder Windows 11 geen probleem.

PS: Soms is het ook handig om te kijken naar het verbruik (niet de TDP, maar gemiddeld verbruik), hoe lager, hoe langere batterijduur, indien dat relevant zou zijn.
Andere kant, mijn laptop heeft een 14" inch scherm (wil niet groter), maar een resolutie van 3072 x 1920, wat wil zeggen dat er scaling aan te pas komt, wat niet altijd correct werkt ism een docking station (Linux, maar ook sommige apps in Windows).
Dell heeft enkel de Ryzen 7 5825U in het normale aanbod, anders zit je bij Alienware en zoveel geld wil ik er niet aan geven. De gpu is wel dezelfde als degene die jij hebt denk ik.
En het is ook maar om occasioneel eens een game op te spelen dat niet op PS of Xbox te vinden is en zeker geen cutting edge actiespel.

Ik gebruik de laptop ook praktisch altijd met extern toetsenbord en monitor en op netstroom, dus de batterij en schermgrootte maakt niet uit.

Alleszins bedankt. Ik denk dat ik deze ga nemen:
https://www.dell.com/nl-be/shop/dell...laptop/cn32513
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2023, 21:44   #6
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.009
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Het is en blijft een keuze.

Je hebt de AMD fans en je hebt de INTEL fans.

De pc's die ik in elkaar gestoken heb daar koos ik voor AMD/MSI/Radeon/Corsair...

De laptop die ik voor mijn moeder kocht draait op een INTEL CORE i5 en die draait best vlot.

Het heeft er allemaal wat met te maken met wat je wil doen met het toestel: office en wat Internet of zware games draaien?

En dan maak je een PC zo duur of zo goedkoop als u zelf wil.

p.s.

Nooit volgde ik een opleiding PC, zelfstudie en knoeien/veel nalezen op het net dat waren mijn favoriete bezigheden.
Als het gaat over desktops dan lijkt AMD Ryzen + Nvidia toch wel de eerste keuze te zijn. Laptop is helemaal een anderde markt. Ik zou nooit een laptop voor gaming nemen, je betaalt er het dubbele van een desktop en dan is hij nog altijd minder snel.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2023, 21:46   #7
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.608
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Als het gaat over desktops dan lijkt AMD Ryzen + Nvidia toch wel de eerste keuze te zijn. Laptop is helemaal een anderde markt. Ik zou nooit een laptop voor gaming nemen, je betaalt er het dubbele van een desktop en dan is hij nog altijd minder snel.
Inderdaad, zware game laptops zijn enorm prijzig.

Raspi nemen, kost niet veel en daar één of andere Linux Distributie opgooien en internetsgewijze RETROPIE erop... voor de game fans dan wel.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 1 maart 2023 om 21:50.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2023, 21:52   #8
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.608
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Als het gaat over desktops dan lijkt AMD Ryzen + Nvidia toch wel de eerste keuze te zijn. Laptop is helemaal een anderde markt. Ik zou nooit een laptop voor gaming nemen, je betaalt er het dubbele van een desktop en dan is hij nog altijd minder snel.
De Grafische kaarten dat is ook een keuze.

De graka's en geheugen zijn wel enorm in prijs gestegen de laatste tijden.

Een toestel dat je zelf maakt en je wil wat, dat kost u geld.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 1 maart 2023 om 21:56.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2023, 21:57   #9
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.009
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
De Grafische kaarten dat is ook een keuze.

De graka's en geheugen zijn wel enorm in prijs gestegen de laatste tijden.

Een toestel dat je zelf maakt en je wil wat, dat kost u geld.
Het is daarom ook dat ik gestopt ben met pc gamen, om de paar jaar moest er wel een upgrade gedaan worden.
Bij consoles moeten de gameproducenten zorgen dat hun spel goed werkt en heb je zelf geen ambras.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2023, 22:20   #10
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

AMD toestellen waren steeds goedkoper dan Intel toestellen, maar minder betrouwbaar.
Is dat nog steeds zo ?
Ik zie anders geen reden om te opteren voor een AMD.
Wetenschap en Technologie zou voor dit onderwerp een betere locatie zijn, mijn inziens.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)

Laatst gewijzigd door Rudy : 1 maart 2023 om 22:23.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2023, 22:23   #11
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.009
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
AMD toestellen waren steeds goedkoper dan Intel toestellen, maar minder betrouwbaar.
Is dat nog steeds zo ?
Ik zie anders geen reden om te opteren voor een AMD.
Dat is nu wel anders. PS en Xbox gebruiken de AMD Ryzen en de high end gaming pc’s ook.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2023, 22:30   #12
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.278
Standaard

Ik heb 1 keer een AMD laptop gehad van HP en was daar niet erg tevreden over. (Hoeft niet noodzakelijk aan de CPU te liggen natuurlijk)
Ik heb met verschillende merken gewerkt (Dell, HP, Acer en Lenovo) zowel voor het werk als privé. En zonder reclame te willen maken was ik meest tevreden met de Lenovo's die ik gebruikt heb. (Op werk zowel als thuis) Heb nu nog een Lenovo Legion (Intel i7) trouwens.
Op bol.com zie ik verschillende modellen met een Ryzen 7 van dit merk in de 800-1000 € range. Bekijk het misschien eens.
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2023, 22:39   #13
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.009
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Ik heb 1 keer een AMD laptop gehad van HP en was daar niet erg tevreden over. (Hoeft niet noodzakelijk aan de CPU te liggen natuurlijk)
Ik heb met verschillende merken gewerkt (Dell, HP, Acer en Lenovo) zowel voor het werk als privé. En zonder reclame te willen maken was ik meest tevreden met de Lenovo's die ik gebruikt heb. (Op werk zowel als thuis) Heb nu nog een Lenovo Legion (Intel i7) trouwens.
Op bol.com zie ik verschillende modellen met een Ryzen 7 van dit merk in de 800-1000 € range. Bekijk het misschien eens.
Ik koop enkel nog Dell. Dit gaat mijn vierde zijn. De drie die ik al heb werken (afgezien van de batterij) nog perfect. Tussendoor een paar andere gehad (oa Acer), niks dan miserie.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2023, 23:26   #14
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik koop enkel nog Dell. Dit gaat mijn vierde zijn. De drie die ik al heb werken (afgezien van de batterij) nog perfect. Tussendoor een paar andere gehad (oa Acer), niks dan miserie.
Ik vind het merk van het toestel zelf van ondergeschikt belang. Wat er in zit primeert.
Mijn toestel nu is al de derde Acer i7, en ik ben best tevreden.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2023, 23:36   #15
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.009
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Ik vind het merk van het toestel zelf van ondergeschikt belang. Wat er in zit primeert.
Mijn toestel nu is al de derde Acer i7, en ik ben best tevreden.
Iedereen heeft andere ervaringen. Misschien heb ik gewoon geluk gehad met Dell en pech met Acer.
Wie zal het zeggen?
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2023, 23:52   #16
Het Verzet
Europees Commissaris
 
Het Verzet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 maart 2010
Berichten: 7.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dell heeft enkel de Ryzen 7 5825U in het normale aanbod, anders zit je bij Alienware en zoveel geld wil ik er niet aan geven. De gpu is wel dezelfde als degene die jij hebt denk ik.
En het is ook maar om occasioneel eens een game op te spelen dat niet op PS of Xbox te vinden is en zeker geen cutting edge actiespel.

Ik gebruik de laptop ook praktisch altijd met extern toetsenbord en monitor en op netstroom, dus de batterij en schermgrootte maakt niet uit.

Alleszins bedankt. Ik denk dat ik deze ga nemen:
https://www.dell.com/nl-be/shop/dell...laptop/cn32513
Alles hangt eigenlijk af van het doel.
Voor een occasioneel spel en dagdagelijks gebruik lijkt me dat voldoende.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Iedereen heeft andere ervaringen. Misschien heb ik gewoon geluk gehad met Dell en pech met Acer.
Wie zal het zeggen?
Als ICT'er zou ik eigenlijk ook steeds voor een HP, Lenovo of Dell gaan, gewoon omdat die veelal ingezet worden in bedrijven en dus misschien nood hebben aan betere support (driversoftware en dergelijke).
Ik heb al veel dells in mijn handen gehad, en over het algemeen zijn dat prima toestellen.
__________________
Disclaimer: de hierboven geschreven mening strookt niet altijd met de werkelijke gedachtengang van zijn auteur. Sjans.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2023, 00:15   #17
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik ben aan een nieuwe laptop toe en tot nu toe had ik enkel,Intel cpu’s. Ik denk er nu aan om een AMD ryzen (AMD Ryzen 7 5825U) te nemen omdat die blijkbaar de beste geintegreerde gpu heeft (in de budgetklasse tot 700 tot 1000€).
Ik koop altijd Dell en door is AMD eerder een uitzondering.
Iemand ervaring ermee?
Wat wil je ermee doen?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2023, 07:03   #18
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet Bekijk bericht
Ik zou het echter niet meer opnieuw doen, maar de enige reden daar is omdat de hardware niet echt goed ondersteund wordt op linux (had dat eerst moeten opzoeken, nu draai ik een custom kernel).
Had ik ook al gelezen. Weet niet of het waar is.
Mijn vrouw heeft een oude desktop met een AMD in die zonder problemen ubuntu mate draait.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2023, 07:54   #19
Het Verzet
Europees Commissaris
 
Het Verzet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 maart 2010
Berichten: 7.686
Standaard

Het gaat dan ook specifiek om.laptops met een cpu uit de 6000 serie.
Die gebruiken een andere manier om het keyboard aan te spreken, waardoor het in Linux niet werkt.
In kernel 6 en hoger is dit verholpen, maar die zit nog niet in de distro ISO's die je kan downloaden.
Nu ja, je hangt er de eerste keer een extern keyboard aan en installeert een latere kernel, dat werkt.
__________________
Disclaimer: de hierboven geschreven mening strookt niet altijd met de werkelijke gedachtengang van zijn auteur. Sjans.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2023, 08:14   #20
Pol Dolf
Minister-President
 
Pol Dolf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 oktober 2011
Locatie: Jezus 2
Berichten: 5.026
Standaard

ik heb AMD nooit gemogen , dus heb ik een Intel 64 bit
__________________
was getekend : profeet Filippus
Pol Dolf is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:10.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be