Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Wetenschap & Technologie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Wetenschap & Technologie Van grondstoffen tot afgewerkt product, oude en nieuwe ontdekkingen, ... + de relatie tot de mens, macht, ...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 maart 2023, 20:23   #21
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.597
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Er zijn alvast nog mensenstammen op aarde die absoluut met rust gelaten willen worden.

(enkel al om te kunnen overleven)
Dat klopt.

Ooit zag ik een documentaire waar men diep in de bossen 'geen idee meer van waar het was' op een groep mensen stootte die daar woonden.

En dan was er één van die 'ontdekkingsreizigers' bij die eens ging uitleggen aan een van die mensen wat een horloge was precies of die man had daar een boodschap aan.

Zo hadden de paters vroeger ook beter overal weggebleven, misschien hadden wij dan nu minder miserie gehad.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 9 maart 2023 om 20:24.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2023, 20:27   #22
vanderzapig
Europees Commissaris
 
vanderzapig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2013
Berichten: 6.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Door het een paradox te noemen, maakt men eigenlijk al een hoop slecht onderbouwde veronderstellingen over het aantal hoogtechnologische buitenaardse beschavingen om ons heen.

Het feit dat er geen enkele beschaving ons met een bezoekje komt vereren kun je enkel een paradox noemen indien je ervan uit gaat dat die beschavingen talrijk en dichtbij zijn. Maar in werkelijkheid weten we gewoon veel te weinig daarover om een dergelijke veronderstelling te maken.

Een betere naam zou de Fermi constraint zijn: elke hypothese die je formuleert over aliens moet in overeenstemming zijn met het simpele feit dat we er geen enkele zien.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Het kan ook in scène gezet zijn hé.
vanderzapig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2023, 21:18   #23
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.278
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig Bekijk bericht
Door het een paradox te noemen, maakt men eigenlijk al een hoop slecht onderbouwde veronderstellingen over het aantal hoogtechnologische buitenaardse beschavingen om ons heen.

Het feit dat er geen enkele beschaving ons met een bezoekje komt vereren kun je enkel een paradox noemen indien je ervan uit gaat dat die beschavingen talrijk en dichtbij zijn. Maar in werkelijkheid weten we gewoon veel te weinig daarover om een dergelijke veronderstelling te maken.

Een betere naam zou de Fermi constraint zijn: elke hypothese die je formuleert over aliens moet in overeenstemming zijn met het simpele feit dat we er geen enkele zien.
Het gaat niet alleen over bezooekjes. De paradox bestaat erin dat er sterren en planetenstels zijn die miljoenen of zelfs miljarden jaren ouder zijn dan het onze, en dat intelligente levensvormen dus sporen (radiosignalen, onbemande ruimteschepen) zouden kunnen uitgestuurd hebben die op die tijd een groot deel van het heelal doorkruist hebben.
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2023, 10:39   #24
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Is dat niet 'een beetje' hoogmoedig dat pretenderen te weten?
Nee.

Het is de evidentie zelve.

De reden is immers dat het concept kan bestaan. En als het concept kan bestaan, wil het zeggen dat de kans niet nul is dat er ergens in een of andere uithoek van het universum, zo een zotten aan het veroveren zijn. En dan kan je niet anders dan die willen voor zijn, of anders ga je er zelf aan tegen dat die U vinden. Dus moet je dat concept ook hanteren. En moet iedereen het doen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 10 maart 2023 om 10:40.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2023, 10:40   #25
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig Bekijk bericht
Door het een paradox te noemen, maakt men eigenlijk al een hoop slecht onderbouwde veronderstellingen over het aantal hoogtechnologische buitenaardse beschavingen om ons heen.

Het feit dat er geen enkele beschaving ons met een bezoekje komt vereren kun je enkel een paradox noemen indien je ervan uit gaat dat die beschavingen talrijk en dichtbij zijn. Maar in werkelijkheid weten we gewoon veel te weinig daarover om een dergelijke veronderstelling te maken.
De paradox zit hem dan gewoon in de bewering dat beschavingen dichtbij en talrijk zijn. Meer is daar niet aan.

Het besluit moet gewoon zijn dat beschavingen niet zo dichtbij en niet zo talrijk zijn.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2023, 10:45   #26
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.527
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Nee.

Het is de evidentie zelve.

De reden is immers dat het concept kan bestaan. En als het concept kan bestaan, wil het zeggen dat de kans niet nul is dat er ergens in een of andere uithoek van het universum, zo een zotten aan het veroveren zijn. En dan kan je niet anders dan die willen voor zijn, of anders ga je er zelf aan tegen dat die U vinden. Dus moet je dat concept ook hanteren. En moet iedereen het doen.
Niet akkoord. Dat is geen concept dat het leven bevordert. Het is niet omdat er ergens een moordenaar rond loopt dat we allemaal moordenaars dienen te worden.

Laatst gewijzigd door Bach : 10 maart 2023 om 11:09.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2023, 11:14   #27
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Niet akkoord. Dat is geen concept dat het leven bevordert.
Toch wel. Het enige dat leven wil bevorderen is EIGEN leven he. Niet andermans' leven.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2023, 11:15   #28
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Het is niet omdat er ergens een moordenaar rond loopt dat we allemaal moordenaars dienen te worden.
Dat is een grote fout.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2023, 13:50   #29
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.527
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Toch wel. Het enige dat leven wil bevorderen is EIGEN leven he. Niet andermans' leven.
Een rigid en mijns inziens kortzichtig principe dat men moeilijk gaat kunnen veronderstellen als de leidraad voor heel het heelal nog wel. De grens tussen eigen en niet eigen is zelfs niet eens duidelijk. En er zijn zelfs onder de homo sapiens genoeg mensen die getoond hebben het eigen leven niet voorop te stellen aan dat van anderen of een of ander ideaal.

Ik kan me zelfs een heelal voorstellen waar het principie 'doodt of ge zult gedood worden' eerder als een te mijden kanker geweerd wordt in plaats van omhelst.

Het is een kwestie van evenwicht tussen verschillende principes mijns inziens. Het eigen leven willen verdedigen is een vorm van respect naar dat eigen leven toe. Door het te willen verdedigen ten koste van om het even wat vervalt men in een (zelf)destructief individualisme.

Laatst gewijzigd door Bach : 10 maart 2023 om 14:00.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2023, 14:03   #30
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Een rigid en mijns inziens kortzichtig principe dat men moeilijk gaat kunnen veronderstellen als de leidraad voor heel het heelal nog wel. De grens tussen eigen en niet eigen is zelfs niet eens duidelijk.
Toch wel, het is eigenaardig van zoiets te zeggen, want het is de definitie zelve van een levende entiteit: het onderscheid tussen het self en het niet-self. Het self moet in stand gehouden worden, en het niet-self (de buitenwereld) moet volledig ten dienste van het in stand houden van het self staan: alle elementen daarin die daarbij helpen, moeten gesteund/verbeterd/aangemoedigd/.... worden, en alle elementen die daar antagonistisch aan zijn moeten vernietigd/geelimineerd/verwijderd/onderworpen/bijgewerkt worden.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2023, 14:03   #31
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Ik kan me zelfs een heelal voorstellen waar het principie 'doodt of ge zult gedood worden' eerder als een te mijden kanker geweerd wordt in plaats van omhelst.
Dat is raar, want het is DE leidraad van leven.

Het 'weren zelf' is er trouwens een toepassing van

Laatst gewijzigd door patrickve : 10 maart 2023 om 14:04.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2023, 17:48   #32
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.424
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
De vraag is niet of we alleen zijn, maar welke de "densiteit" is aan leven in het universum. Als er 1 planeet is gemiddeld gezien met leven op, om het miljard lichtjaar, dan zijn wij for all practical purposes alleen.

Als er 1 planeet is met leven op, gemiddeld om het miljoen lichtjaar, dan moeten we schrik beginnen krijgen dat er anderen zouden afkomen.

Als er 1 planeet is met leven op om de 50 lichtjaar, dan is het redelijk onbegrijpelijk dat we nog niet overmeesterd zijn.
Allee Patrick stel gij maakt deel uit van een hogere beschaving op 10 lichtjaar van hier. Ge kijkt door uwe megakrachtige telescoop en ziet onze politiekers hier bezig, ...

Dan begint ge toch aan een ruimteschip te bouwen om de volgend beschaving op 100 miljoen lichtjaar te gaan overompelen om toch zover mogelijk van ons te zijn ?

Ik zou eieren voor mijn geld kiezen zulle.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2023, 21:37   #33
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.597
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Allee Patrick stel gij maakt deel uit van een hogere beschaving op 10 lichtjaar van hier. Ge kijkt door uwe megakrachtige telescoop en ziet onze politiekers hier bezig, ...

Dan begint ge toch aan een ruimteschip te bouwen om de volgend beschaving op 100 miljoen lichtjaar te gaan overompelen om toch zover mogelijk van ons te zijn ?

Ik zou eieren voor mijn geld kiezen zulle.
En dat ruimteschip geef je de naam: " De ark van..."

"Space where no man has gone before"

(Toch met respect voor wijlen Den Eddy!!)
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 10 maart 2023 om 21:37.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2023, 22:35   #34
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.344
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Allee Patrick stel gij maakt deel uit van een hogere beschaving op 10 lichtjaar van hier. Ge kijkt door uwe megakrachtige telescoop en ziet onze politiekers hier bezig, ...

Dan begint ge toch aan een ruimteschip te bouwen om de volgend beschaving op 100 miljoen lichtjaar te gaan overompelen om toch zover mogelijk van ons te zijn ?

Ik zou eieren voor mijn geld kiezen zulle.
Met dit in gedachte.... The Last of Us, maar ipv van schimmel, heeft de soort mens enorm veel last van de soort politici.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2023, 15:48   #35
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.909
Talking

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Met dit in gedachte.... The Last of Us, maar ipv van schimmel, heeft de soort mens enorm veel last van de soort politici.
OK maar vandaag zijn die politici toch eindelijk (een beetje) tevreden.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2023, 17:36   #36
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.344
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
OK maar vandaag zijn die politici toch eindelijk (een beetje) tevreden.
Politici zijn in België achter de schermen altijd tevreden in hun Ivoren Torens. Hun zakken zijn goed gevuld. En dat lijkt het enige dat ze in het leven willen verwezelijken.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2023, 18:42   #37
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.527
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Toch wel, het is eigenaardig van zoiets te zeggen, want het is de definitie zelve van een levende entiteit: het onderscheid tussen het self en het niet-self. Het self moet in stand gehouden worden, en het niet-self (de buitenwereld) moet volledig ten dienste van het in stand houden van het self staan: alle elementen daarin die daarbij helpen, moeten gesteund/verbeterd/aangemoedigd/.... worden, en alle elementen die daar antagonistisch aan zijn moeten vernietigd/geelimineerd/verwijderd/onderworpen/bijgewerkt worden.
Dat is niet het leven voor mij. En voor vele anderen.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2023, 18:47   #38
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.527
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is raar, want het is DE leidraad van leven.

Het 'weren zelf' is er trouwens een toepassing van
Het individu zonder de ander is niets. En alles is verbonden met elkaar.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2023, 21:20   #39
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Allee Patrick stel gij maakt deel uit van een hogere beschaving op 10 lichtjaar van hier. Ge kijkt door uwe megakrachtige telescoop en ziet onze politiekers hier bezig, ...

Dan begint ge toch aan een ruimteschip te bouwen om de volgend beschaving op 100 miljoen lichtjaar te gaan overompelen om toch zover mogelijk van ons te zijn ?

Ik zou eieren voor mijn geld kiezen zulle.
Ah, ja, er zijn twee mogelijkheden. De eerste is dat ik zo een lagere levensvormen herken van mijn lagere school, en weet dat ze nogal begrensd zijn in hun mogelijkheden. Ik aanzie die dus niet als gevaarlijk, niet nu en niet in de toekomst, en beschouw die dus eerder als een soort van Afrika waar we eens op safari kunnen gaan. En ja, ik beschouw die dan gewoon als leuke fauna en flora, en ga eerder gevaarlijker beschavingen opzoeken om die uit te roeien, in plaats van zo een onschuldige en ongevaarlijke beestenboel lastig te vallen.

De tweede mogelijkheid is dat ik die lagere levensvorm herken van mijn lagere school, en weet dat die de mogelijkheid hebben om nadien nogal nijdige machine levensvormen te laten ontstaan, die vroeg of laat voor ambras kunnen zorgen. Dan is het beste om dat wespennest uit te kuisen voor het een te lastig ding wordt. Iets dat ik geleerd heb van mijn eigen koloniaal verleden.

Hieruit moeten we dus inderdaad besluiten dat ALS er intelligent leven "in de buurt" woont, we een levensvorm zijn die het nooit ver zal scheppen om andere levensvormen elders te bedreigen. Anders waren we al opgeruimd.

Laatst gewijzigd door patrickve : 11 maart 2023 om 21:25.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2023, 21:22   #40
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Dat is niet het leven voor mij. En voor vele anderen.
Dat is dan ook de reden waarom we kunnen overeenkomen: als jullie uitgeroeid zijn, dan is dat inderdaad geen leven voor jullie, dat is het idee achter "uitroeien"
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:42.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be