Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 februari 2018, 21:26   #21
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.644
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Successierechten zijn een soort van straf omdat de overledene die economie niet ten volle liet profiteren van zijn kapitaal.

Neen, ernstig nu: liever lagere belasting op arbeid, en de handhaving van een beperkte en intelligente belasting op erfenissen.

Ik heb al eens een draad opgestart: mochten we tabula rasa kunnen beslissen, waarop zou een actuele moderne staat best haar belastingen kunnen leggen bij de burgers?
Gepensioneerde ambtenaren met een veel te korte loopbaan en een veel te hoog pensioen.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2018, 22:01   #22
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.390
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Gepensioneerde ambtenaren met een veel te korte loopbaan en een veel te hoog pensioen.
2
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2018, 22:04   #23
N-Vb
Minister-President
 
N-Vb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Locatie: Vlaanderen, België, Europa
Berichten: 4.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Pfff wat voor een zever is dat ? De rijke wordt belast maar de gewone man niet.
Als je sterft heb je niets meer te verdelen. Alles naar de staat. En alle andere belastingen af schaffen. En maak een lijst. We het meeste aan de staat overlaat staat bovenaan.
En schaf alle adellijke en andere titels af. Om de tien jaar een standbeeld voor wie bovenaan staat.
goed gezegd
de rijken moeten meer belast worden, geen achterpoortjes, geen Nederlandse notarissen, en bewijzen waar je het geld gehaald hebt anders: aanslagen;
N-Vb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2018, 22:12   #24
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.592
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-Vb Bekijk bericht
goed gezegd
de rijken moeten meer belast worden, geen achterpoortjes, geen Nederlandse notarissen, en bewijzen waar je het geld gehaald hebt anders: aanslagen;
Hahahahaha
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2018, 22:18   #25
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.253
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-Vb Bekijk bericht
goed gezegd
de rijken moeten meer belast worden, geen achterpoortjes, geen Nederlandse notarissen, en bewijzen waar je het geld gehaald hebt anders: aanslagen;
² Het mag wat strenger voor de vluchtelingen voor wie het hier niet goed genoeg is.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2018, 23:10   #26
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.266
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-Vb Bekijk bericht
goed gezegd
de rijken moeten meer belast worden, geen achterpoortjes, geen Nederlandse notarissen, en bewijzen waar je het geld gehaald hebt anders: aanslagen;
Vooral wie hard werkt ipv te niksen,
vooral wie inventief is en durft risico's te nemen,
vooral wie zijn centen niet opsoupeert aan drank, drugs en seks,
en vooral,
van al die mensen die centen hebben, er er niet mee naar Amerika of elders trokken waar ze overtuigd zijn van gewaardeerd te worden.

Ga toch beter maar slim om met vragen om solidariteit. Er zijn daar grenzen aan. Er zijn grenzen aan wat een mens kan dragen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2018, 00:12   #27
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Maar dat neemt niet weg dat men ook betaalt voor een zeer groot ambtenarenleger, zoook voor een onderwijs dat in een dalende spiraal zit en een ongunstige kosten/baten verhouding begint te vertonen, zoook voor een laag pensioen, zoook voor dichtslibbende wegen, zoook voor migranten die hier in de werkloosheid terecht komen en blijven...
Uiteindelijk is het, bij gelijkblijvende staatsuitgaven, kiezen tussen de pest of de cholera. Gaat men arbeid belasten, vermogen belasten, erfenissen belasten, verbruik belasten...
Alleen, als men het beginsel van gelijke kansen voor iedereen indachtig is, lijkt erfenissen mij wel een rechtvaardige belasting. Het waarborgt voor iedereen, een meer gelijk startniveau.
Allez, eindelijk iemand die het licht ziet.
De schoof blijkbaar ook.

Ik ben niet pro "dikke staat", in tegendeel. Ik ben wel pro verlagen van lasten op arbeid (en fors) om zo sociale mobiliteit maximaal mogelijk te maken: mensen moeten welvarend kunnen worden door te werken.

Een meritocratie. En we financieren dat via forse lasten op erfenissen. Voorkomt uit de hand lopende inkomensongelijkheid (inatieve renteniers zullen niet meer de upper class van de maatschappij worden zoals pre WO1) en voorkomt luilakkerij (werken en ondernemen zijn de enigste weg naar welvaart) en andere parasitair gedrag.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2018, 00:24   #28
Eurosceptic
Minister
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 3.799
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Dat diploma, zelf betaald ?
Uw kleuterschool, lagere school, middelbare school, zelf betaald ?
Uw kankerbehandeling, zelf betaald ?

En ga zo maar door...

Mensen weten in al hun oneindige arrogantie niet meer hoeveel ze te danken hebben aan de maatschappij. Ohja, een iet of wat serieuze kankerbehandeling had jij niet uit eigen zak kunnen betalen, zelf al kreeg je bruto = netto.
Nu komen we er

Ik zou eigenlijk eens een factuur (want uiteindelijk is dat het) willen zien met een totaal overzicht van alle belastingsinkomsten die de doorsnee persoon gegenereerd heeft, met daartegenover wat hij er eigenlijk voor heeft teruggekregen.

Op dit moment even voor mezelf bekeken:
5 jaar onderwijs aan de universiteit. Inschrijvingsgeld van 890 euro/ jaar waar de Belgische staat volgens mij 9000 euro per jaar per student (die overige 90%) sponsort. Da's wel maar een gok. Maar in veel landen is de kost van 1 jaar universiteit ongeveer 10 000 euro.

5x 9000 euro maakt 45 000 euro belastinggelden die de staat aan mij heeft gesponsord. Ziekteverzekering.. tot nu toe geen beroep op gedaan. Ik denk dat het vooral ouderen zijn die hier beroep op doen.

Natuurlijk zijn er nog zaken die de Belgische staat voor mij gefinancierd heeft (lager en middelbaar onderwijs) dus geef gerust weer wat dit zou zijn en welk bedrag dat vertegenwoordigt.

De kankerbehandelingen waar je naar verwijst zijn peperduur maar alarmerend weinig doeltreffend en dienen vooral om geld op te brengen voor de farma industrie. Zo kocht Bayer Monsanto. We gaan u eerst ziek maken met ons chemisch bewerkt voedsel, en daarna gaan we je behandelen met onze peperdure maar ondoeltreffende medicatie daarvoor. Dwijlen met de kraan open, zo hebben we het graag en de staat financiert het wel.

Ik denk dat de totale som die we aan belastinggeld genereren door te werken + te sterven (erfbelasting), hetgeen we ervoor terugkrijgen ver overstijgt.
Ik zit straks in de hoogste schaal qua inkomensbelasting en moet op de hogere schijven zoveel afgeven dat het advies duidelijk is "Ga halftijds geregistreerd werken en doe verder zo veel mogelijk in het zwart"

Aan het einde van de rit moet iemand die hier fatsoenlijke eigendommen heeft en geen kinderen heeft, meer dan de helft laten stelen via successierechten. Ik ga van nationaliteit veranderen en investeer de opbrengst (verkoop van eigen vastgoed + geërfde opbrengst van vastgoed) gewoon in een ander land waar de staat er niet mee kan gaan lopen.
__________________
Wat van mij is, is van mij! En wat van jou is, is van ons
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2018, 00:42   #29
Eurosceptic
Minister
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 3.799
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
En we financieren dat via forse lasten op erfenissen. Voorkomt uit de hand lopende inkomensongelijkheid (inactieve renteniers zullen niet meer de upper class van de maatschappij worden zoals pre WO1) en voorkomt luilakkerij (werken en ondernemen zijn de enigste weg naar welvaart) en andere parasitair gedrag.
Van waar komt het idee dat er gelijkheid hoort te zijn in het startniveau (financieel) dat iemand heeft in het leven?
Mijn ouders en grootouders hebben harder dan anderen gewerkt om mij iets moois te kunnen geven. Wilden niet meer dan 2 kinderen zodat hun nalatenschap onze toekomst royaal veilig zou stellen.

Ondanks die stok achter de deur, zijn zowel mijn zus als ikzelf nooit inactief geworden en zullen we dat ook niet doen.

Andere ouders werken minder hard en maken een hoop kinderen die het met veel minder nalatenschap moeten doen. Da's een verantwoordelijkheid van hun ouders geweest. Ik vind niet dat mijn ouders gestraft moeten worden met zware erfbelasting omdat een ander ongedisciplineerde keuzes maakt.

In Amerika wordt de rijkste 1% vies bekeken alsof ze iets mis hebben gedaan. Als een bepaald deel van de bevolking significant rijker is dan de rest, dan moet er daar iets onrechtvaardigs gebeurd zijn zo redeneert het linkse kamp. Men wil equality of outcome, maar er is totaal geen oog voor de weg die mensen hebben afgelegd om bij die 1% te geraken. Keuzes die die mensen gemaakt hebben (onderwijs) of bijzonder talent voor ondernemerschap.

Uiteindelijk betalen we belastingen om onderwijs en ziekteverzekering voor de volgende generatie te garanderen. Dat gaat over een totaalbedrag dat iedere Belg aan het einde van zijn leven gegenereerd hoort te hebben, niet over een percentage waardoor rijke mensen en harde werkers uiteindelijk veel meer betalen dan Jan Modaal. Dit gerechtvaardigd noemen, stemt volgens mij vanuit een jaloezie tegenover mensen die financieel zeer welstellend zijn.

Wat is trouwens uw probleem met inactieve renteniers? Ik zou zeggen laat mensen die geen bijdrage leveren aan het stelsel, geen vluchten plukken van het stelsel. Maar hun kapitaal met gigantische percentages afpakken is puur diefstal.

Ben ik straks een profiteur omdat ik kapitaal wil investeren in landen waar de vastgoedprijzen betere vooruitzichten hebben dan hier in België? Alsof mensen gestraft horen te worden omdat ze slimmere keuzes maken
__________________
Wat van mij is, is van mij! En wat van jou is, is van ons

Laatst gewijzigd door Eurosceptic : 21 februari 2018 om 00:50.
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2018, 09:11   #30
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
En we financieren dat via forse lasten op erfenissen.
Je doet maar. Na het debacle arco en Belfius (ander topic) heb ik enkel nog een zichtrekening. Waar beide lonen opkomen maar nooit meer dan 5000 euro op staat. Al de rest wordt afgehaald. Mijn kinderen weten het spaargeld zitten maar kunnen er niet zomaar aan. Daarbij rekening houdend dat we binnen enkele jaren enkel nog eigendom in het buitenland gaan hebben en ze ons pensioen maandelijks mogen opsturen gaat er in België niet veel meer zijn. Ik weet 1 ding : de staat gaat van onze erfenis geen eurocent zien. Wij werken een gans leven om iets op te bouwen. Wij betalen meer bij de meeste belastingen ter wereld. Waarom zouden mijn kinderen nog eens moeten betalen op iets waar we zelf al dik voor betaald hebben.

Vandaag kan ik besluiten : de staat = witteboord criminaliteit. Ze vullen hun zakken maar. Maar ik zal niet meer helpen om die zakken gevuld te krijgen.
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2018, 09:58   #31
Eurosceptic
Minister
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 3.799
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Ik weet 1 ding : de staat gaat van onze erfenis geen eurocent zien
Hoe ga je dat garanderen? Je eigendommen in het buitenland zijn toch niet vrijgesteld van erfbelasting zo lang je de Belgische nationaliteit hebt?

Citaat:
Wij werken een gans leven om iets op te bouwen. Wij betalen meer bij de meeste belastingen ter wereld. Waarom zouden mijn kinderen nog eens moeten betalen op iets waar we zelf al dik voor betaald hebben.

Vandaag kan ik besluiten : de staat = witteboord criminaliteit
Volledig mee akkoord. Al heb je hier van die communisten die er vanuit gaan dat iedereen vanaf hetzelfde (financiële) niveau hoort te starten in het leven. Dat het maw gerechtvaardigd is dat de staat het vermogen van hard werkende ouders steelt. Om van te kotsen is het
__________________
Wat van mij is, is van mij! En wat van jou is, is van ons
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2018, 10:02   #32
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Voor eigendom in Buitenland : ik ben er nog niet uit maar ofwel direct op de kinderen zetten ofwel via een constructie gaan. Maar daar ken ik niets van. Een projectontwikkelaar stelde dat voor. Zou niet duurder zijn en dan kan de fiscus er nooit aan. Maar ik zou er nog wat meer advies over moeten inwinnen.
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2018, 10:12   #33
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Allez, eindelijk iemand die het licht ziet.
De schoof blijkbaar ook.

Ik ben niet pro "dikke staat", in tegendeel. Ik ben wel pro verlagen van lasten op arbeid (en fors) om zo sociale mobiliteit maximaal mogelijk te maken: mensen moeten welvarend kunnen worden door te werken.

Een meritocratie. En we financieren dat via forse lasten op erfenissen. Voorkomt uit de hand lopende inkomensongelijkheid (inatieve renteniers zullen niet meer de upper class van de maatschappij worden zoals pre WO1) en voorkomt luilakkerij (werken en ondernemen zijn de enigste weg naar welvaart) en andere parasitair gedrag.
Ge doet maar. Maar ge weet dat wij op fietsafstand van 3 andere (Nederland, Duitsland ne Wallonië) successietarieven wonen. Een paar kilometer verhuizen kan een uitkomst bieden.

Maar daarnaast: ge denkt toch niet dat er na mijn overlijden nog veel gaat overblijven als dat niet voor mijn kinderen is? Je kan nog altijd geld weggeven. Wie verbiedt mij om maandelijks taksvrij geld aan de kinderen te schenken? Om een (buitenlands) onroerend goed te kopen op hun naam?

Laatst gewijzigd door pajoske : 21 februari 2018 om 10:18.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2018, 10:19   #34
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Voor eigendom in Buitenland : ik ben er nog niet uit maar ofwel direct op de kinderen zetten ofwel via een constructie gaan. Maar daar ken ik niets van. Een projectontwikkelaar stelde dat voor. Zou niet duurder zijn en dan kan de fiscus er nooit aan. Maar ik zou er nog wat meer advies over moeten inwinnen.
Spanje lijkt me riskant, Portugal zou interessanter zijn.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2018, 10:20   #35
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ge doet maar. Maar ge weet dat wij op fietsafstand van 3 andere (Nederland, Duitsland ne Wallonië) successietarieven wonen. Een paar kilometer verhuizen kan een uitkomst bieden.

Maar daarnaast: ge denkt toch niet dat er na mijn overlijden nog veel gaat overblijven als dat niet voor mijn kinderen is? Je kan nog altijd geld weggeven. Wie verbiedt mij om maandelijks taksvrij geld aan de kinderen te schenken? Om een (buitenlands) onroerend goed te kopen op hun naam?
idd

BE kan beter blijvend kapitaalkrachtige migratie aantrekken door volledig schrappen van elke vorm van successiebelasting.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2018, 10:27   #36
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Ik hoorde Tommelein op de afspraak bezig over zijn belachelijke mogelijke hervormingen in de erfenisbelasting. Weeral veel gezever maar niets echt concreet. Mensen proberen blij te maken met een dode mus. Duidelijk dat de verkiezingen er aan komen. Het enige wat ik kon bedenken was "wat komt die opgeblazen kikker nu weer zeggen? Wat een zielig gastje". Eerst wil hij zonnepanelen in onze strot duwen en nu komt hij weer doen alsof hij de grootste weldoener in heel het heelal is. 1 woord : zielig.
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2018, 10:39   #37
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Voor eigendom in Buitenland : ik ben er nog niet uit maar ofwel direct op de kinderen zetten ofwel via een constructie gaan. Maar daar ken ik niets van. Een projectontwikkelaar stelde dat voor. Zou niet duurder zijn en dan kan de fiscus er nooit aan. Maar ik zou er nog wat meer advies over moeten inwinnen.
ZO bv?

Grond kopen en aan de kinderen schenken.

Bouw er dan met eigen geld een huis of appartementjes op. De kinderen worden dan automatisch eigenaar van die bouw door natrekking.

Citaat:
Het gereedkomen van een huis op een stuk grond (het huis wordt door de grond nagetrokken). De eigenaar van de grond wordt door natrekking eigenaar van het huis.
bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Natrekking
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2018, 10:56   #38
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.606
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
idd

BE kan beter blijvend kapitaalkrachtige migratie aantrekken door volledig schrappen van elke vorm van successiebelasting.
...en het invoeren van nog een pak meer belastingen op vermogen...
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2018, 11:03   #39
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
...en het invoeren van nog een pak meer belastingen op vermogen...

Laatst gewijzigd door Anna List : 21 februari 2018 om 11:04.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2020, 03:01   #40
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.644
Standaard

pff
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.

Laatst gewijzigd door Vlad : 19 september 2020 om 03:08.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:19.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be