Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 juli 2018, 09:59   #441
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
...daar kunnen we nog een aardig boompje over opzetten.
In fact zijn het jongetjes die al van jongs af aan in een keurslijf worden gedwongen....maar ook quasi terecht.
De (ik zou zelfs durven stellen : een ) maatschappij is hoofdzakelijk pragmatisch materiarchistisch opgebouwd
U bedoelt het keurslijf dat zij de baas zijn en dat zij niet verantwoordelijk zijn voor hun sexuele uitbarstingen...?
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2018, 10:07   #442
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
De tijd dat pastoors iets te zeggen hadden is ongeveer een halve eeuw geleden, dus gaat die vergelijking niet op.
die vergelijking gaat wel op.
De tijd speelt hier gen rol en bovendien ben je de andere helft van het zinnetje 'vergeten'

Citaat:
Nee, meisjes leren dat zij geen zelfbeschikkingsrecht hebben over hun eigen lichaam is gene opvoeden maar indoctrinatie.
Mocht er ergens een moeder een dochter van 9 iedere dag laten vertrekken met een kledingstuk waarop staat" ik ben een goed meisje, ik blijft maagd tot ik trouw en gehoorzaam mijn vader en later mijn man" zou je twijfelen aan de mentale toestand van de moeder.
Vooral wanneer moeder zegt" ze mag dit niet uitdoen en moet dit dragen steeds en overal en liefst ook in het zwembad!"
absoluut niet... ik stel dat ook nergens, alice

Ik stel alleen dat het gewoon een voldongen feit is, dat tot op de dag van vandaag nog steeds zo is ( niet alleen bij moslims ) en dat ouders, behoudens aantoonbare uitwassen waar de wetgever kan optreden, daar voor 99% vrij in zijn.
( btw geldt ook voor jongetjes ...alleen maakt de maatschappij zich daar blijkbaar niet al te veel zorgen om )

Citaat:
Maar wanneer iets onder religie valt accepteren we wat zonder dit etiket als waanzin wordt gezien, en bedreigend voor kinderen.
Dat is absurd en valt dus niet onder opvoeding, het is niet minder bedreigend omdat ouders zeggen " moet van Allah".
.. ik heb het woord religie niet gebruikt...ik sprak in algemene termen

Blijkbaar is het net wat omgekeerd...en ben jij nogal bevooroordeeld

Opvoeding kan blijkbaar voor 99% vrij tot op het moment dat de term religie zou vallen als beweegreden van een bepaalde keuze van opvoeding... en al zeker als het één welbepaalde religie betreft
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2018, 10:09   #443
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Neen dat is niet verboden.
Het volstaat dat te verwijderen als ome agent erom vraagt of als u een bank binnenstapt.
Een moterhelm is zelfs verplicht.
juist ja... dus waarom konden we het dan zo niet laten voor alle kleding omwille van welke reden ook ?
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2018, 10:17   #444
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Ze moeten niets bewijzen... Zoveel te minder kleren je aanhebt en je passeert verplicht onder de douches en een voetbad de kans op hygiënische vervuiling is minimaal...
volg eens eerst de posts, marie

Er klopt vaak geen iota van
- een reglement dat stelt dat het niet zou kunnen behoudens bepaalde zwemuurtjes ? gaan ze dat water dan na die uurtjes extra zuiveren of zo
- een reglement dat het zo formuleert dat een badpak blijkbaar wel weer kan ?

Ik zei al tegen Bobke : voer dan verplicht (naakt) douchen in voor iedereen

Citaat:
Je wil toch niet een politieman plaatsen langs iedere persoon die het zwembad ingaat om te controleren of hij hygiënisch geen gevaar oplevert...
Dus jouw gezever is nul en van geen enkele waarde...
jouw gezever houdt ook geen steek als de arbitraire grens van teveel stof of teveel kans op hygiënische vervuiling ligt bij een boerkini
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2018, 10:19   #445
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Omdat er nationaal een steeds grotere groep opereert die hun sharia boven onze wet willen plaatsen...
...dus je geeft toe dat het weer om een drogreden ging ?
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2018, 10:37   #446
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Daar antwoorde ik reeds op.
... en jij geeft dat blijkbaar ook al toe

Niet moeilijk dat unia en andere organisaties er dan vraagtekens bij zetten.

een kat een kat noemen ...
Uiteindelijk kwam het EHRM tot deze conclusies :
...oordeelt dat er in beide zaken geen schending is van de artikelen 8 (recht op privacy), 9 (godsdienstvrijheid) en 14 (discriminatieverbod). Het Hof concludeert zelfs dat “het dragen van een nikab of boerka de gelijkheid tussen mannen en vrouwen in onze samenleving bemoeilijkt”. Het verbod blijft dus gehandhaafd.
Waaruit duidelijk blijkt dat het om méér ging dan alleen maar het eventueel probleem van de volledige gezichtsverhullende kleding

... en het grondwettelijk hof was nog concreter :
motivering van het arrest : "Als vrouwen thuis blijven omdat ze buiten geen boerka mogen dragen, dan is dit een persoonlijke beslissing op basis van religieuze motieven"

Het gaat dus duidelijk over een maatschappelijke beslissing (er was zelfs een zeer ruime consensus en blijkbaar geen nood aan verder onderzoek vanuit de Senaat ) dat het als niet gewenst wordt gezien en dit ten behoeve van het feit dat "in de openbare sfeer de gendergelijkheid zich daartegen kan en mag verzetten met het beginsel van gelijkheid tussen man en vrouw"

... dus ja goed hé ... hier heeft het maatschappelijk belang dus geprimeerd op die vrijheid van godsdienst... wat moet kunnen

Wind er dan verder geen doekjes om
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2018, 10:39   #447
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
U bedoelt het keurslijf dat zij de baas zijn en dat zij niet verantwoordelijk zijn voor hun sexuele uitbarstingen...?
nu hebt ge het weer over moslims etc

Beter lezen marie wat ik schrijf
Ik sprak in algemene termen.
En naarmate een maatschappij ( die van ons dus ) nog wat meer 'geciviliseerd' geraakt is daar nog minder plaats voor.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2018, 11:07   #448
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
die vergelijking gaat wel op.
De tijd speelt hier gen rol en bovendien ben je de andere helft van het zinnetje 'vergeten'



absoluut niet... ik stel dat ook nergens, alice

Ik stel alleen dat het gewoon een voldongen feit is, dat tot op de dag van vandaag nog steeds zo is ( niet alleen bij moslims ) en dat ouders, behoudens aantoonbare uitwassen waar de wetgever kan optreden, daar voor 99% vrij in zijn.
( btw geldt ook voor jongetjes ...alleen maakt de maatschappij zich daar blijkbaar niet al te veel zorgen om )


.. ik heb het woord religie niet gebruikt...ik sprak in algemene termen

Blijkbaar is het net wat omgekeerd...en ben jij nogal bevooroordeeld

Opvoeding kan blijkbaar voor 99% vrij tot op het moment dat de term religie zou vallen als beweegreden van een bepaalde keuze van opvoeding... en al zeker als het één welbepaalde religie betreft
Eigenlijk gaat het over religieuze rechten versus vrouwenrechten, dan kies ik inderdaad uitdrukkelijk voor het laatste, en u?
Mij lijkt meisjes van 9 verantwoordelijk maken voor het seksueel gedrag van mannen een uitwas, wat denkt u?
Ik zie mezelf niet als bevooroordeeld, kunt u onderbouwen waarom u die conclusie maakt?
Ik weiger wel blind te zijn, en nog minder gedwongen tot politieke correctheid en cultuurrelativisme
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2018, 11:10   #449
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Neen dat is niet verboden.
Het volstaat dat te verwijderen als ome agent erom vraagt of als u een bank binnenstapt.
De niqab, dat hetzelfde principe hanteert, is ook verboden, hoor...

Citaat:
Een moterhelm is zelfs verplicht.
Dat is dan ook door de wet voorzien, waardoor het verbod niet geldt.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2018, 11:11   #450
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
... en jij geeft dat blijkbaar ook al toe

Niet moeilijk dat unia en andere organisaties er dan vraagtekens bij zetten.

een kat een kat noemen ...
Uiteindelijk kwam het EHRM tot deze conclusies :
...oordeelt dat er in beide zaken geen schending is van de artikelen 8 (recht op privacy), 9 (godsdienstvrijheid) en 14 (discriminatieverbod). Het Hof concludeert zelfs dat “het dragen van een nikab of boerka de gelijkheid tussen mannen en vrouwen in onze samenleving bemoeilijkt”. Het verbod blijft dus gehandhaafd.
Waaruit duidelijk blijkt dat het om méér ging dan alleen maar het eventueel probleem van de volledige gezichtsverhullende kleding

... en het grondwettelijk hof was nog concreter :
motivering van het arrest : "Als vrouwen thuis blijven omdat ze buiten geen boerka mogen dragen, dan is dit een persoonlijke beslissing op basis van religieuze motieven"

Het gaat dus duidelijk over een maatschappelijke beslissing (er was zelfs een zeer ruime consensus en blijkbaar geen nood aan verder onderzoek vanuit de Senaat ) dat het als niet gewenst wordt gezien en dit ten behoeve van het feit dat "in de openbare sfeer de gendergelijkheid zich daartegen kan en mag verzetten met het beginsel van gelijkheid tussen man en vrouw"

... dus ja goed hé ... hier heeft het maatschappelijk belang dus geprimeerd op die vrijheid van godsdienst... wat moet kunnen

Wind er dan verder geen doekjes om
Waarom dan niet" wanneer vrouwen niet gaan zwemmen omdat ze geen boerkini aan mogen, is dit een persoonlijke beslissing?
Boerkini's mogen bijvoorbeeld in Antwerpen niet, moet kunnen! Evengoed op scholen en werkvloeren die geen hoofddoeken willen.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2018, 11:14   #451
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Eigenlijk gaat het over religieuze rechten versus vrouwenrechten, dan kies ik inderdaad uitdrukkelijk voor het laatste, en u?
Mij lijkt meisjes van 9 verantwoordelijk maken voor het seksueel gedrag van mannen een uitwas, wat denkt u?
Ik zie mezelf niet als bevooroordeeld, kunt u onderbouwen waarom u die conclusie maakt?
Ik weiger wel blind te zijn, en nog minder gedwongen tot politieke correctheid en cultuurrelativisme
Het feit dat jij meent daar een keuze te moeten maken, en beide tegen elkaar zet, bewijst dat je er niks van begrepen hebt.

Trouwens, wat is dat "vrouwenrechten"?
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2018, 11:21   #452
No Apologies
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 mei 2017
Berichten: 4.513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Dat is anders de gehanteerde term als je iets wilt verbieden dat ge liever niet wilt maar in gebreke blijft met ernstige motivering en het op een andere boeg moet gooien
Poele van verderf desalniettemin. Geen nood, de fanatici onder de moslims zullen ons wel op het juiste pad zetten.
__________________
Vertrouw niemand die zijn god liever ziet dan zijn kinderen
No Apologies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2018, 11:21   #453
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Eigenlijk gaat het over religieuze rechten versus vrouwenrechten, dan kies ik inderdaad uitdrukkelijk voor het laatste, en u?
neen dat maakt gij er van door ie keuzes als extreem problematisch te aanschouwen en anderen niet
Zoals ik al zei je fixeert je op religie en in het bijzonder die ene

Citaat:
Mij lijkt meisjes van 9 verantwoordelijk maken voor het seksueel gedrag van mannen een uitwas, wat denkt u?
ja & neen
Want dat doen wij ook in zekere zin..gelukkig alsmaar minder en minder

Citaat:
Ik zie mezelf niet als bevooroordeeld, kunt u onderbouwen waarom u die conclusie maakt?
Die onderbouwing was al vervat is het stukje
Jij bent het die pas _ met ontzettend veel verve_ zulk een probleem ( of vermeend probleem ) aankaart als de beweegreden religie er komt bij zien.
Terwijl religie, net als elke levensbeschouwing, uiteraard zal bepalen wat ouders willen overbrengen op hun kids
En jij bent het die dat probleem in het kwadraat in de verf wilt zetten als het gaat om die ene welbepaalde godsdienst.
...of zie je dat anders ?

Nu ja... mij goed hoor
Hoe meer hoe liever

Citaat:
Ik weiger wel blind te zijn, en nog minder gedwongen tot politieke correctheid en cultuurrelativisme
ja, dat soort dooddoeners krijg je dan hé

Laatst gewijzigd door praha : 19 juli 2018 om 11:21.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2018, 11:29   #454
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Waarom dan niet" wanneer vrouwen niet gaan zwemmen omdat ze geen boerkini aan mogen, is dit een persoonlijke beslissing?
Boerkini's mogen bijvoorbeeld in Antwerpen niet, moet kunnen! Evengoed op scholen en werkvloeren die geen hoofddoeken willen.
... mijn inziens van een compleet andere categorie
Maar ge moogt dat zo zien hoor

... niet verschieten dat het dan weer misschien gaat terugkomen als een boemerang hé
't Is te zeggen zowat alles kan bekeken worden vanuit dat standpunt dat het in strijd is met die gendergelijkheid
Het bovenstuk van een bikini is dus vanuit dezelfde redenering en met een reglement dat hamert op hygiënische redenen totaal overbodig en kan dan best ook verboden worden.
Vrouwen die dus niet meer willen(of kunnen ) gaan zwemmen nádat dit van kracht zou worden nemen dan een louter persoonlijke beslissing
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2018, 11:32   #455
No Apologies
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 mei 2017
Berichten: 4.513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
...daar kunnen we nog een aardig boompje over opzetten.
In fact zijn het jongetjes die al van jongs af aan in een keurslijf worden gedwongen....maar ook quasi terecht.
De (ik zou zelfs durven stellen : een ) maatschappij is hoofdzakelijk pragmatisch materiarchistisch opgebouwd
Wil je dat van die jongetjes en dat keurslijf eens wat verder toelichten a.u.b.
__________________
Vertrouw niemand die zijn god liever ziet dan zijn kinderen
No Apologies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2018, 11:33   #456
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Het feit dat jij meent daar een keuze te moeten maken, en beide tegen elkaar zet, bewijst dat je er niks van begrepen hebt.
idd ... dat kwam ik ook ergens te stellen
Blijkbaar primeert hier enkel de noodzaak om dat tegen elkaar op te zetten en nog meer problemen te maken

Jan Nolf :"vermits de wet de gemeentelijke bevoegdheid voor GAS-boetes op dat punt herbevestigt en de vaststellers daarvan steeds uitbreiden, zullen bepaalde gemeentebesturen dus ook boerka-jagers aanstellen. Als de door Milquet bestudeerde mogelijkheid van 'vrijwilligers' in en rond politie realiteit wordt, zullen we dan pas zien van welk vals probleem van een 250-tal Belgische vrouwen we een écht probleem gemaakt hebben. Hopelijk was dat niet de bedoeling. "

Citaat:
Trouwens, wat is dat "vrouwenrechten"?
... dat is de splinter in alice oog waardoor ze den balk niet meer ziet

Laatst gewijzigd door praha : 19 juli 2018 om 11:34.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2018, 11:41   #457
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
juist ja... dus waarom konden we het dan zo niet laten voor alle kleding omwille van welke reden ook ?
Is dat dan niet zo?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2018, 11:42   #458
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door No Apologies Bekijk bericht
Wil je dat van die jongetjes en dat keurslijf eens wat verder toelichten a.u.b.
gewoon wat lezen over de redenen waarom jongetjes ( en vooral de dag van vandaag ) minder schijnen te presteren op school en waarom jongetjes schijnbaar twee stadia doorlopen van puberteit waar het eerste meer betrekking heeft op de seksuele ontwikkeling en gesmoord achter blijft en het tweede soms tot radicaal verzet tegen alles & iedereen en de maatschappij is....daar waar bij meisjes het veel platter en langduriger is.

In feite is het simpel hé
Vraag je gewoon af of de ordening ( ik heb het niet over wie de hogere centrale
macht uitmaakt ) van de maatschappij eerder jongens of meisjes het beste tegemoet komt.
Het is zelfs van die orde dat jij al vragen stelt bij een term 'keurslijf' daar we dat maatschappelijk niet zo zien
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2018, 11:44   #459
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Is dat dan niet zo?
ah neeje anders was er geen nationaal 'boerka' verbod voor nodig
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2018, 11:46   #460
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door No Apologies Bekijk bericht
Poele van verderf desalniettemin. Geen nood, de fanatici onder de moslims zullen ons wel op het juiste pad zetten.
...waarmede ge alleen maar beaamt dat het slinks is het op hygiëne te willen gooien
praha is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:14.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be