Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Israëlisch-Palestijns conflict
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Israëlisch-Palestijns conflict Oktober 2023 was het begin van een nieuw conflict. Hamas strijders vielen Israël binnen waarop het Israëlische leger reageerde met bombardementen. Alle discussies over dit conflict en het verdere verloop ervan, horen thuis in dit (sub)forum.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 december 2017, 20:24   #201
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zonbron Bekijk bericht
1.8 miljard moslims kunnen 6,6 miljoen Joden niet pakken.

Opmerkelijk is het minste wat men zeggen kan.

En het ligt daar zomaar even in hartje Muslimlandias.
De staat Israël gedraagt zich als een jongetje dat de groten het bloed van onder de nagels pest, maar zich in alles beschermd weet door de meester. De meester met als naam "Verenigde Staten van Amerika".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2017, 20:27   #202
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Ik vind het schandalig van ons belastinggeld te verkwisten aan projecten die in het betreffende land administratief geen goedkeuring kregen en dus illegaal zijn. De organisaties die dat beslist hebben mogen gerust ter verantwoording geroepen worden.
Het "desbetreffende land" bezet al heel lang gebieden die haar niet werden toegewezen door de VN. Het wordt inderdaad tijd dat de staat Israël eens echt ter verantwoording wordt geroepen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2017, 20:34   #203
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Neen, want de overheid is in het geval dat het recht - in dit geval wetten handhaven- verleent wordt, de sterkste.

Probeer maar eens recht te krijgen van een overheid die niet in staat is die gunst te verlenen.
Of van een overheid die die gunst niet wil verlenen.
Wel, die stemmen we weg!
En we vervangen die door 1 die ons die 'gunst' (wat dat ook moge betekenen) wel geeft.
Zijt gij al eens gaan stemmen? Wel, nu weet ge waarom.

De Palestijnen hebben die luxe evenwel niet. Is dat rechtvaardig? Ik vind van niet.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2017, 21:17   #204
LiberaalNL
Europees Commissaris
 
LiberaalNL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2007
Locatie: Nederland
Berichten: 7.388
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Is dit inhoudelijk?

Dat gij schrijft dat ge het 'vaak faliekant oneens ' bent met mij is helemaal een grap, gij leest gewoon nooit wat ik schrijf. Ik zou het dolgraag hebben dat ge het eens oneens met mij zijt!

Kijk hierboven , ge reageert ook op mijn post die ge niet eens gelezen hebt!
Je hoeft niet zo verongelijkt te doen. Feit is dat wij het vaak oneens zijn, maar dat jij wel iemand bent van het politieke middenveld.
__________________
Russian Warship, go fuck yourself!- 13 helden
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2017, 21:20   #205
LiberaalNL
Europees Commissaris
 
LiberaalNL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2007
Locatie: Nederland
Berichten: 7.388
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Kritiek op Israel = nazisme en trollen.
Nee.
1. Max is een neonazi en een enorme hypocriet dat uitgerekend hij af gaat geven op Israël. Ik heb 1) problemen met rechtsextremisten 2) met hypocrieten.
2. Jij trollt zo lang als je op dit forum komt bij elk onderwerp. Daar heeft Israël niks mee te maken.
__________________
Russian Warship, go fuck yourself!- 13 helden
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2017, 21:23   #206
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Mwau, daarmee ben ik ook niet akkoord. Het is niet alsof joden geen oorsprong hebben in het Midden-Oosten. Sterker nog: uit wetenschappelijke studies blijkt dat bij joden (overal vandaan) midden-oosters DNA is te vinden. Waarschijnlijk daar wat nu Israëlisch-grondgebied is.
Ja, hoe lang mag je teruggaan ?

Mogen wij ook Afrika opeisen ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2017, 21:41   #207
LiberaalNL
Europees Commissaris
 
LiberaalNL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2007
Locatie: Nederland
Berichten: 7.388
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Wat een mensenkennis heeft deze man he. Zou die iets mee moeten doen
Ja weet je, ik lees het forum nog regelmatig maar heb niet meer echt de behoefte om veel te reageren. Maar als ik zie dat een kaalkopje geweldig hypocriet loopt te doen, terwijl hij enkel voor de Palestijnen opkomt omdat het in zijn achterlijke ideologie past, geef ik even tegengas. Vroeger waren hier mensen met wie je een fatsoenlijke discussie kon voeren over Israël/Palestina. Ik noem bijvoorbeeld Atmosphere, Jaani Dushman of Pelgrim met wie ik het meestal oneens was of een Hertog van Gelre en Liberalist met wie ik veel deelde.
__________________
Russian Warship, go fuck yourself!- 13 helden
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2017, 22:19   #208
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Je hoeft niet zo verongelijkt te doen. Feit is dat wij het vaak oneens zijn, maar dat jij wel iemand bent van het politieke middenveld.
Ik wil niet dat ge mij gebruikt om een discussie te winnen. dat ge dat al noodzakelijk vindt zegt al genoeg over de sterkte van uw argumenten.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2017, 22:43   #209
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.330
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ja, hoe lang mag je teruggaan ?

Mogen wij ook Afrika opeisen ?
De staat Israel is er om joden een veilige thuishaven te geven. Niet meer, niet minder.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2017, 22:43   #210
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.330
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Ja weet je, ik lees het forum nog regelmatig maar heb niet meer echt de behoefte om veel te reageren. Maar als ik zie dat een kaalkopje geweldig hypocriet loopt te doen, terwijl hij enkel voor de Palestijnen opkomt omdat het in zijn achterlijke ideologie past, geef ik even tegengas. Vroeger waren hier mensen met wie je een fatsoenlijke discussie kon voeren over Israël/Palestina. Ik noem bijvoorbeeld Atmosphere, Jaani Dushman of Pelgrim met wie ik het meestal oneens was of een Hertog van Gelre en Liberalist met wie ik veel deelde.
Ik ben een troll, toch? reageer dan ook niet meer op mij.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2017, 22:55   #211
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Prima oplossing. Alleen mensen met extreme meningen als jijzelf, Max en Eliyahu pleiten voor een eenstaatoplossing.
Er is niets extreem aan het ongedaan maken van de fundamentele onrechtvaardigheid die de Palestijnen werd aangedaan, wel integendeel!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2017, 22:56   #212
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Dat doe ik met veel plezier.
De vraag was: "En nu?"
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2017, 23:04   #213
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Dat is ook niet correct. Het is nooit peins en vree geweest in die regio. Het enige er veranderde in 1948 is de Diaspora en het punt dat de nieuw opgerichte VN wat stukjes en brokjes van het huidige Israël toekende aan de instromende Joden.
Dat is wel een correcte weergave van de feiten. Na WO II dacht de westerse wereld de magische oplossing te hebben gevonden voor het Jodenprobleem: een eigen staat.

Klein probleempje: daar woonden al vele eeuwen andere mensen. Boven de hoofden van die mensen en zelfs tegen de uitdrukkelijke wil van hun leiders werd hun land toegewezen aan een ander volk. Een volk dat daar in de Romeinse tijd grotendeels was verdreven.

Stel je eens voor dat de Italianen Tongeren niet alleen opeisen maar ook door een of andere internationale organisatie toegewezen krijgen. Tongeren, ooit Atuatuca Tungrorum, een Romeinse militaire uitvalsbasis. En gezien Italianen de Romeinen als hun voorouders beschouwen, is het aldus legitiem dat ze die stad kunnen opeisen.

Althans, dat is de logica van de zionisten. Iets opeisen wat eeuwen en eeuwen geleden ooit de thuisbasis was van de Hebreeërs (dan zwijg ik nog over de hele discussie in hoeverre de huidige Israëli's wel historisch en genetisch verwant zijn met dat volk uit de Oudheid).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2017, 23:10   #214
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Post 1: Jan van Berghe pleit voor een Groot-Palestina. Eliyahu pleit(te) voor een Groot-Israël. De Israëli's gaan nooit akkoord met het eerste en de Palestijnen nooit met het tweede. Van den Berghe vindt een tweestatenoplossing, waarbij beide partijen water bij de wijn moeten doen, geen oplossing, terwijl juist beide dan zaken moeten toe en opgeven. Hij is dus radicaal en niet oplossingsgericht. Daar wees ik hem op.
Eigenlijk is er niets "radicaal en niet oplossingsgericht" aan het herstellen van de rechtvaardige balans. Genoegdoening is de fundamentele sleutel tot de oplossing van dit enorme probleem. Zolang de staat Israël bestaat, komt er geen oplossing.

Ondanks alle gesprekken wordt duidelijk dat Israël zijn bezettings- en kolonisatiepolitiek onverdroten verder zet. Internationaal protest legt ze fluitend naast zich neer, iets wat ze ook kan gezien ze een machtige suikeroom heeft. Ook al stelt dat neefje van hem zich fundamenteel onrechtvaardig op, oompje sluit de ogen voor het onrecht en steunt het neefje door dik en dun.

Let op: ik spreek over de staat Israël. Niet over de bevolking. Het gaat dus om staatsstructuren die bezettend en knechtend zijn.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2017, 23:16   #215
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Wat is de zienswijze onder katholieken in deze dan?
Het ware en volle Verbond heeft zijn voleinding in Jezus gevonden. Niet langer in het volk Israël. Jezus vertelt op een bepaald moment een parabel over de landheer en zijn wijngaard. Dat gebeurde in het bijzijn van de hoge Joodse geestelijkheid van die tijd (zelfs de hogepriester was aanwezig). Zij begrepen de parabel niet en op hun vraag licht Jezus het toe. Hij besluit dan dat de belofte Gods volk te zijn de Joden ontnomen zal worden en en aan ander volk zal worden gegeven. Van oudsher hebben de orthodoxe, oud-oosterse en katholieke Kerk dat gelezen als Gods belofte naar Jezus' volgelingen. Daarop steunt trouwens ook heel de volheid van het Verbond: het is niet langer verbonden met de bloedlijn, maar wel door het aannemen van Jezus' boodschap. En die is aan allen gericht. Niet enkel aan de Joden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2017, 23:18   #216
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.330
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Eigenlijk is er niets "radicaal en niet oplossingsgericht" aan het herstellen van de rechtvaardige balans. Genoegdoening is de fundamentele sleutel tot de oplossing van dit enorme probleem. Zolang de staat Israël bestaat, komt er geen oplossing.

Ondanks alle gesprekken wordt duidelijk dat Israël zijn bezettings- en kolonisatiepolitiek onverdroten verder zet. Internationaal protest legt ze fluitend naast zich neer, iets wat ze ook kan gezien ze een machtige suikeroom heeft. Ook al stelt dat neefje van hem zich fundamenteel onrechtvaardig op, oompje sluit de ogen voor het onrecht en steunt het neefje door dik en dun.

Let op: ik spreek over de staat Israël. Niet over de bevolking. Het gaat dus om staatsstructuren die bezettend en knechtend zijn.
Dit is wel echt antisemitische onzin, Jan. Ik ben geen fan van het woord 'antisemitisme'. Ben van mening dat je erg moet uitkijken met het gebruik ervan, omdat het al snel aan inflatie onderhevig is.

Maar als je de veilige thuishaven van joden wil opheffen..........
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2017, 23:20   #217
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Het is vooral een foute zienswijze, vermits de Bijbel letterlijk tegenspreekt dat de joden het uitverkoren volk zouden zijn (en bij uitbreiding dat zij recht zouden hebben op het beloofde land).
Ook een spagaat waarmee de zionisten nooit in het reine zijn gekomen: de meesten waren immers geen religieuze Joden, maar ze vestigden hun claim op het land Israël wel vanuit de bijbel.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2017, 23:23   #218
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Dit is wel echt antisemitische onzin, Jan. Ik ben geen fan van het woord 'antisemitisme'. Ben van mening dat je erg moet uitkijken met het gebruik ervan, omdat het al snel aan inflatie onderhevig is.

Maar als je de veilige thuishaven van joden wil opheffen..........
Och, daar zijn we weer. Er kan geen inhoudelijk antwoord gegeven worden, dus wordt het etiket "antisemitisme" bovengehaald. Klaar. Geen discussie meer nodig. Geen argumenten.

Ja, de enige oplossing voor dit conflict is het opheffen van de soevereiniteit van de staat Israël. En dat is van een totaal andere orde dan de aanwezigheid van Joden in Palestina.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2017, 23:25   #219
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Neen, het is geen foute zienswijze. Er zijn genoeg aanwijzingen waaruit je kan opmaken dat joden wel degelijk als het uitverkoren volk wordt gezien binnen het christendom.
Die opvatting wordt alvast vanuit de traditie niet gedeeld door de oud-oosterse, orthodoxe, lutherse, katholieke... Kerk. Het is een opvatting die vooral ontstaan is in bepaalde calvinistische groeperingen en nogal sterk verspreid is in de VS en in... Nederland.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2017, 23:25   #220
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.330
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Och, daar zijn we weer. Er kan geen inhoudelijk antwoord gegeven worden, dus wordt het etiket "antisemitisme" bovengehaald. Klaar. Geen discussie meer nodig. Geen argumenten.

Ja, de enige oplossing voor dit conflict is het opheffen van de soevereiniteit van de staat Israël. En dat is van een totaal andere orde dan de aanwezigheid van Joden in Palestina.
1: Niet de slachtofferkaart spelen, Jan. Als je een veilige haven van een volk wil opheffen, dan ben je een antisemiet.

De consequenties daarvan zal namelijk een tweede holocaust zijn. Of wat denk jij dat de Arabieren gaan doen met joden die weer slechts een quasi nomaden volk gaan zijn?

2: Neen. De oplossing van dit conflict ligt niet enkel bij Israel. Wat dacht je van Hamas? Of de steun van Iran aan Palestina die als motto 'dood aan israel en de VS' hebben?
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:27.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be