Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Israëlisch-Palestijns conflict
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Israëlisch-Palestijns conflict Oktober 2023 was het begin van een nieuw conflict. Hamas strijders vielen Israël binnen waarop het Israëlische leger reageerde met bombardementen. Alle discussies over dit conflict en het verdere verloop ervan, horen thuis in dit (sub)forum.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 januari 2018, 11:32   #1221
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Wat is misdaad? Voor zover ik weet is dat het overtreden van wetten. Als "de sterkste" bepaalde regels en wetten invoert waar je jezelf in kan terugvinden, is er toch geen reden om er tegen in te gaan.
Ok, proficiat met uw ultra libertarisme.

Nu superstaaf en patrickve hier niet meer zijn, bent u de man voor de job alhier op dit forum.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2018, 13:25   #1222
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.561
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In uw denksysteem natuurlijk niet, want u laat zich niet leiden door moraliteit. Enkel door macht.
U ook, het enige verschil dat uw bron van macht een sprookjesboek is.
Dat u daar moraliteit aan ontleent is een persoonlijke interpretatie.

Langs de andere kant, ik kan me ook terugvinden in de 10 geboden. Maar daar hoef ik geen onzichtbare vriend voor te hebben.

Maar we wijken wel sterk af van het basisonderwerp in deze draad. Hamas dat als terreurgroepje een land de oorlog verklaarde.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 13 januari 2018 om 13:27.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2018, 13:30   #1223
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
U ook, het enige verschil dat uw bron van macht een sprookjesboek is.
Dat u daar moraliteit aan ontleent is een persoonlijke interpretatie.

Langs de andere kant, ik kan me ook terugvinden in de 10 geboden. Maar daar hoef ik geen onzichtbare vriend voor te hebben.

Maar we wijken wel sterk af van het basisonderwerp in deze draad. Hamas dat als terreurgroepje een land de oorlog verklaarde.
Neen, ik laat me niet leiden door de notie "macht". Daarin vergist u zich volkomen.

Natuurlijk is het persoonlijke keuze om als gelovige het leven te richten naar een bepaalde bron.

En die bron gaat niet van macht uit, maar wel van de notie vrije wil. Dus neen, uw conclusie klopt totaal niet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2018, 13:30   #1224
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.561
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Ok, proficiat met uw ultra libertarisme.

Nu superstaaf en patrickve hier niet meer zijn, bent u de man voor de job alhier op dit forum.
Bof, ik volg mijn eigen neus. Dat u daar een label op wil plakken, goed voor u.

En dan nu terug naar het onderwerp van deze draad. Hoe een stel relikwieten elkaar de duvel blijven aandoen en daarmee een hoop onschuldigen tussen de molenstenen van het lot tot bloederige pulp vermalen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2018, 13:33   #1225
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
En dan nu terug naar het onderwerp van deze draad. Hoe een stel relikwieten elkaar de duvel blijven aandoen en daarmee een hoop onschuldigen tussen de molenstenen van het lot tot bloederige pulp vermalen.
Israël werd niet opgericht op vraag van religieuze Joden, maar juist van areligieuze Joden: de zionisten. En het zionisme botste eerst met een andere kracht die al evenmin religieus was: het Arabisch-nationalisme. Het islamisme is iets van veel later en speelt geen doorslaggevende rol in het conflict waarvan Israël aan de basis ligt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2018, 13:37   #1226
LiberaalNL
Europees Commissaris
 
LiberaalNL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2007
Locatie: Nederland
Berichten: 7.388
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Steeds weer komt hetzelfde naar voor: wie kritiek heeft op Israël wordt neergezet als antisemiet, als iemand die geweld zou verheerlijken en als iemand die zou dwepen met moslims.

Allemaal drogredeneringen natuurlijk, want de discussie draait essentieel rond de vraag of een volk na eeuwen afwezigheid zomaar grond kan opeisen en inpikken, grond die ondertussen ook al eeuwen door een ander volk wordt bewoond.

Dit is nu eenmaal de kern van de zaak.
Met alle respect, maar wie standpunten inneemt dat Israël van de kaart moet verdwijnen of dat de Joden geen volk zijn, moet niet verbaasd zijn dat sommige mensen dat antisemitisch vinden. Bovendien heb jij een zeer eenzijdige en deels aantoonbaar foutieve visie op het Israëlisch-Palestijns conflict. De landdelingen zijn het gevolg van het antisemitisme onder de Arabieren.
__________________
Russian Warship, go fuck yourself!- 13 helden
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2018, 13:42   #1227
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Met alle respect, maar wie standpunten inneemt dat Israël van de kaart moet verdwijnen of dat de Joden geen volk zijn, moet niet verbaasd zijn dat sommige mensen dat antisemitisch vinden. Bovendien heb jij een zeer eenzijdige en deels aantoonbaar foutieve visie op het Israëlisch-Palestijns conflict. De landdelingen zijn het gevolg van het antisemitisme onder de Arabieren.
Ik ben daar helemaal niet over verbaasd, daar ik goed genoeg weet hoe de Israëllobby reageert. Het is altijd in dezelfde trant.

Ik vraag om redenen. Waarom is kritiek op Israël "antisemitisch"? Waarom is mijn standpunt over de fundamentele onrechtvaardigheid verboden met Israël eigenlijk "antisemitisch"?

D?*t vraag ik.

En daarop komt geen antwoord.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2018, 13:57   #1228
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.561
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Israël werd niet opgericht op vraag van religieuze Joden, maar juist van areligieuze Joden: de zionisten
De Hagana en religie van elkaar scheiden is wel moelijk.
Citaat:
En het zionisme botste eerst met een andere kracht die al evenmin religieus was: het Arabisch-nationalisme.
En die kracht is ongeveer even indrukwekkend als een paar 1000 man die zijn tapijt snuffelt.
Getuige de successen tegen het Zionisme...
Citaat:
Het islamisme is iets van veel later en speelt geen doorslaggevende rol in het conflict waarvan Israël aan de basis ligt.
Daarom dat elke Arabische leider die het wat warm aan zijn voeten vond, de Muzelkaart trok en op die manier poogde zijn macht te behouden. (Leuk voorbeeld, Saddam in de golfoorlogen.)
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2018, 15:12   #1229
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.430
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
maddox, wat denk jij ? Zou het nu écht puur aan toeval liggen dat geen enkele van de Pallywood amateurs hier ook maar enige mening schijnt te hebben over het feit dat de "president" Mahmoud Abbas zijn goedkeuring gaf zowel aan de land blokkade langs egypte, als de zee blokkade die israël afdwingt ?
De split binnen de Palestijnse gemeenschap kan als Palestijnse dwaasheid maar ook als gevolg van een succesvolle verdeel en heers politiek van Israël gezien worden. De Palestijnse autoriteit tegen Hamas die de controle over Gaza hebben en niet wouden opgeven zoals Abbas dat eiste. In dezelfde lijn ligt uw discours die het palestijns Israëlisch conflict graag reduceren tot Gaza, terwijl het eigenlijk om iets anders gaat. Dat is een poging de discussie af te leiden naar een deelaspect ervan ondertussen dat elders de landroof gewoon doorgaat.


Het feit dat Israël controle over de aan uit switch van Gaza prison heeft wijst erop dat het een absurd idee is te doen alsof Gaza een staat is door Israël geschonken aan de palestijnen, zoals Israel beweert (wat een houtain idee!). Terwijl men het huis in beslag nam mogen de palestijnen in het hondenhok wonen. Daar lijkt dat eerder op.

Moest dit het lot van de joden zijn zou ik hen verdedigen. Gelieve uw pallywood en antisemitisme zever elders te gaan spugen.

Een nieuwe twintiger huisgenote van me is Duitse. Haar grootvader Jood geweest in Duitsland. Ze bezocht die streken in het midden Oosten en zei me half wanhopig dat ze niet begreep hoe dat de Israëliërs net hetzelfde doen met de palestijnen als wat hen gedaan werd en dat niet inzien. OK, dat is wat overdreven gesteld van haar (de holocaust is onaantastbaar zowiezo, ze past beter op hoe ze het formuleert tegenwoordig) maar het was ook een andere tijd. Verkeerde lessen werden geleerd uit die gruwelen, lessen betrokken op joden en jammer genoeg niet op de hele mensheid. Die geschiedenis zorgt ervoor dat het grote onrecht de palestijnen aangedaan niet gezien wordt door de daders. Ze schoten ook gisteren weer met scherp op Palestijnse betogers. Men vindt dat een goed recht. Alsof slachtoffer zijn geweest je nooit meer dader kan maken.

Maar gevoelige mensen die de situatie van buitenaf bekijken zoals mijn onverdachte huisgenote kunnen niet anders dan getroffen worden door het onrecht de palestijnen aangedaan. Ze zullen de gemene verdachtmakingen over antisemitisme moeten verduren. Geen wonder dat Israël een probleem heeft met mensenrechten activisten. Ze zijn niet in staat de verontwaardiging te begrijpen. Men is blind voor de eigen misdaden. Mensen uit hun huizen zetten, appartheidswegen, schieten met scherp op betogers? Daar staat men niet eens bij stil. Stel dat men dat in Europa zou doen....

De Palestijnse Autoriteit (Abbas) Hamas split (Gaza tegenover Westbank) werd een paar maanden geleden bijgelegd trouwens. Ik veronderstel dat u dat niet weet aangezien u zo verheugd doet over de Palestijnse interne verdeeldheid in de hand gewerkt door Israël.

Laatst gewijzigd door Bach : 13 januari 2018 om 15:32.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2018, 16:21   #1230
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.561
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
De split binnen de Palestijnse gemeenschap kan als Palestijnse dwaasheid maar ook als gevolg van een succesvolle verdeel en heers politiek van Israël gezien worden.

De Palestijnse Autoriteit (Abbas) Hamas split (Gaza tegenover Westbank) werd een paar maanden geleden bijgelegd trouwens. Ik veronderstel dat u dat niet weet aangezien u zo verheugd doet over de Palestijnse interne verdeeldheid in de hand gewerkt door Israël.
Indien het een verdeel en heers tactiek resultaat is. Awel, weer goed gedaan van de Israëlische leiders.
Indien niet, dan is het alleen maar erger voor de Palestijnen, want dan wil dat zeggen dat ze zonder "hulp" het voor zichzelf verzieken.


Citaat:
De Palestijnse autoriteit tegen Hamas die de controle over Gaza hebben en niet wouden opgeven zoals Abbas dat eiste. In dezelfde lijn ligt uw discours die het palestijns Israëlisch conflict graag reduceren tot Gaza, terwijl het eigenlijk om iets anders gaat. Dat is een poging de discussie af te leiden naar een deelaspect ervan ondertussen dat elders de landroof gewoon doorgaat.
Weerom, dan mag men de VN verantwoordelijk stellen voor het gezever in die regio. Uiteindelijk was het die internationale organisatie die het hele spelleke heeft bekrachtigd. De even prille buurlanden wilden geen joden naast hun deur, maakten dat duidelijk bij de VN en even later met geweld naar de net settelende joden toe. Oftewel, de enige reden waarom Israël nog bestaat is omdat de toestromende joden bekwaam waren. Niet omdat de VN de job serieus nam. (je zou zelfs durven/kunnen denken dat het een mislukte poging tot afwerking van de endlosung was)
Citaat:
Het feit dat Israël controle over de aan uit switch van Gaza prison heeft wijst erop dat het een absurd idee is te doen alsof Gaza een staat is door Israël geschonken aan de palestijnen, zoals Israel beweert (wat een houtain idee!). Terwijl men het huis in beslag nam mogen de palestijnen in het hondenhok wonen. Daar lijkt dat eerder op.
Israël heeft een hoop infrastructuur achtergelaten in Gaza. Niet dat het veel geholpen heeft.
Maar het is niet alleen Israël hoor. Jordanië, Syrië en Egypte zijn ook niet happig op een hoopje Palestijnen.
Of is dat ook het resultaat van Israëls verdeel en heers tactiek?
Citaat:
Moest dit het lot van de joden zijn zou ik hen verdedigen.
Waarom? Een reflex om de underdog te verdedigen?
Citaat:
Ze schoten ook gisteren weer met scherp op Palestijnse betogers. Men vindt dat een goed recht.
De enige reden waarom Palestijnse vrijheidsstrijders niet met "duidelijk" scherp op Israëlische soldaten schieten is duidelijk. Israëlische soldaten hebben meer en zwaardere kogels. Spijtig voor de menselijke schilden van die vrijheidsstrijders.
Liever vanuit een hospitaal een mortier of qassam afvuren. Veel veiliger voor de vrijheidsstrijder. Shoot and scoot...
Citaat:
Maar gevoelige mensen die de situatie van buitenaf bekijken zoals mijn onverdachte huisgenote kunnen niet anders dan getroffen worden door het onrecht de palestijnen aangedaan
Gelukkig dat ik een redelijk ongevoelig persoon ben.
Citaat:
Ze zullen de gemene verdachtmakingen over antisemitisme moeten verduren. Geen wonder dat Israël een probleem heeft met mensenrechten activisten.
Ik heb niks tegen mensenrechtenactivisten.
Citaat:
Ze zijn niet in staat de verontwaardiging te begrijpen. Men is blind voor de eigen misdaden. Mensen uit hun huizen zetten, appartheidswegen, schieten met scherp op betogers? Daar staat men niet eens bij stil. Stel dat men dat in Europa zou doen....
Vroeg of laat gaat men dat terug doen in Europa. We zijn er naar toe aan't werken.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2018, 16:50   #1231
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Bof, ik volg mijn eigen neus. Dat u daar een label op wil plakken, goed voor u.
Ik krijg hier het label anti Semiet, da's een pak erger, en, bovendien onterecht. Gij gaat uw terecht label zeker overleven.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
En dan nu terug naar het onderwerp van deze draad. Hoe een stel relikwieten elkaar de duvel blijven aandoen en daarmee een hoop onschuldigen tussen de molenstenen van het lot tot bloederige pulp vermalen.
Niet leesbaar!
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2018, 18:15   #1232
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.591
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
De split binnen de Palestijnse gemeenschap kan als Palestijnse dwaasheid maar ook als gevolg van een succesvolle verdeel en heers politiek van Israël gezien worden. De Palestijnse autoriteit tegen Hamas die de controle over Gaza hebben en niet wouden opgeven zoals Abbas dat eiste. In dezelfde lijn ligt uw discours die het palestijns Israëlisch conflict graag reduceren tot Gaza, terwijl het eigenlijk om iets anders gaat. Dat is een poging de discussie af te leiden naar een deelaspect ervan ondertussen dat elders de landroof gewoon doorgaat.
Die "split" was in werkelijkheid puur het gevolg van het kiesgedrag van de gazoenen, en Hamas die kort daarop haar moordpartijen onder de Fatah afgevaardigden begon. De machtsovername door Hamas was voor Israël trouwens het laatste wat ze wilden. Vanaf dan is de keuze om gaza los te laten echt definitief geworden, omdat men nu eenmaal niet handelt met terroristen.

Citaat:
Het feit dat Israël controle over de aan uit switch van Gaza prison heeft wijst erop dat het een absurd idee is te doen alsof Gaza een staat is door Israël geschonken aan de palestijnen, zoals Israel beweert (wat een houtain idee!). Terwijl men het huis in beslag nam mogen de palestijnen in het hondenhok wonen. Daar lijkt dat eerder op.
Geschonken ? Wie zegt dat ? Het klopt dat Israël na één van de vele arabische oorlogen gaza bezet had (wellicht de grootste stommiteit die ze ooit gedaan hebben...) maar ze zijn er wel volledig en voor de volle 100% weggegaan.

Citaat:
Moest dit het lot van de joden zijn zou ik hen verdedigen. Gelieve uw pallywood en antisemitisme zever elders te gaan spugen.

Citaat:
Een nieuwe twintiger huisgenote van me is Duitse. Haar grootvader Jood geweest in Duitsland. Ze bezocht die streken in het midden Oosten en zei me half wanhopig dat ze niet begreep hoe dat de Israëliërs net hetzelfde doen met de palestijnen als wat hen gedaan werd en dat niet inzien. OK, dat is wat overdreven gesteld van haar (de holocaust is onaantastbaar zowiezo, ze past beter op hoe ze het formuleert tegenwoordig) maar het was ook een andere tijd. Verkeerde lessen werden geleerd uit die gruwelen, lessen betrokken op joden en jammer genoeg niet op de hele mensheid. Die geschiedenis zorgt ervoor dat het grote onrecht de palestijnen aangedaan niet gezien wordt door de daders. Ze schoten ook gisteren weer met scherp op Palestijnse betogers. Men vindt dat een goed recht. Alsof slachtoffer zijn geweest je nooit meer dader kan maken.

Maar gevoelige mensen die de situatie van buitenaf bekijken zoals mijn onverdachte huisgenote kunnen niet anders dan getroffen worden door het onrecht de palestijnen aangedaan. Ze zullen de gemene verdachtmakingen over antisemitisme moeten verduren. Geen wonder dat Israël een probleem heeft met mensenrechten activisten. Ze zijn niet in staat de verontwaardiging te begrijpen. Men is blind voor de eigen misdaden. Mensen uit hun huizen zetten, appartheidswegen, schieten met scherp op betogers? Daar staat men niet eens bij stil. Stel dat men dat in Europa zou doen....
Ik lees in deze uitleg een aantal zaken die kloppen voor wat westbank betreft. Maar hier gaat het over Gaza, over Hamas. En dat is een heel andere problematiek. Het enige dat die moeten doen is aan hun eigen kant van de grens blijven. Er is geen enkele samenleving tussen hen, wat nu net het fundamentele verschil is met westbank dat een lappendeken is van gebieden met zowel joden als arabieren.
Ook naar autoriteit toe zijn gaza en westbank 2 totaal andere situaties : in westbank is de palestijnse autoriteit (fatah) aan de macht en liquideren ze fysiek de weinige Hamas aanhangers die er zijn. In Gaza diametraal het tegenovergestelde. Abbas zijn medewerkers zijn geliquideerd na de machtsovername. Zijn systeem van procentjes heffen is stopgezet en dus heeft hij zelfs met de egyptenaren meegeholpen om de Raffah crossing definitief te sluiten. Gaza en westbank zijn de facto vijanden, en enkel de gutmenschen en Pallywood amateurs doen nog mee in het verhaaltje van "de" palestijnen.

Citaat:
De Palestijnse Autoriteit (Abbas) Hamas split (Gaza tegenover Westbank) werd een paar maanden geleden bijgelegd trouwens. Ik veronderstel dat u dat niet weet aangezien u zo verheugd doet over de Palestijnse interne verdeeldheid in de hand gewerkt door Israël.
Moest je wat beter op de hoogte zijn, dan zou je weten dat er op het terrein nog niets veranderde, dat er enkel wat promesses zijn gedaan die dode letter blijven. Hamas is nog steeds de enige autoriteit in Gaza.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2018, 21:36   #1233
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.687
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gloria Bekijk bericht
Kritiek op de Israëlische politiek kan best.
Maar het bestaan van Israel betwisten is zwaar antisemitisch.
Ga je ook de USA opdoeken dat je het optreden van Trump bedenkelijk vindt?
Btw je hebt nog altijd niet geantwoord hoe je de ontmanteling van Israel praktisch gaat organiseren.
En neen , de Joden zijn nooit weggeweest uit het gebied.
En tijdens al die eeuwen, tijdens de wreedste pogroms van jouw companen
was het idee van een terugkeer naar Jerushalaim een troostrijke gedachte.

Dat klopt. Het verbannen van de Joden na het drama van de Joods-Romeinse oorlogen gold voor Judea en vooral Jeruzalem. In Galilea daarentegen is er altijd een Joodse aanwezigheid geweest.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2018, 21:41   #1234
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.561
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Niet leesbaar!
Dat spreekt boekdelen over u.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2018, 21:44   #1235
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.687
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Israël werd niet opgericht op vraag van religieuze Joden, maar juist van areligieuze Joden: de zionisten. En het zionisme botste eerst met een andere kracht die al evenmin religieus was: het Arabisch-nationalisme. Het islamisme is iets van veel later en speelt geen doorslaggevende rol in het conflict waarvan Israël aan de basis ligt.
Dat neemt niet weg dat in het hedendaags religieus Judaïsme het een kleine minderheid is die principieel tegen de staat Israël gekant is. Dat is slechts één tak van het orthodoxe Jodendom, de zogenaamde 'Haredi" waartoe bv. ook de Sathmar Joden behoren. Maar binnen de orthodoxie is er ook die van de Moderne Orthodoxie een die staan pal achter hun vaderland.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2018, 23:34   #1236
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
De Hagana en religie van elkaar scheiden is wel moelijk.
Herzl vond dat nochtans niet moeilijk. Hij was de grote ideoloog van het zionisme.

Herzl was areligieus en liep niet hoog op met religieuze Joden als de chassidim en dergelijke.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2018, 23:39   #1237
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat klopt. Het verbannen van de Joden na het drama van de Joods-Romeinse oorlogen gold voor Judea en vooral Jeruzalem. In Galilea daarentegen is er altijd een Joodse aanwezigheid geweest.
De volkstellingen zijn nochtans duidelijk: er was nergens een Joodse meerderheid. Voor de komst van de zionisten vormden Joden overal een onooglijke minderheid.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2018, 23:41   #1238
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat neemt niet weg dat in het hedendaags religieus Judaïsme het een kleine minderheid is die principieel tegen de staat Israël gekant is. Dat is slechts één tak van het orthodoxe Jodendom, de zogenaamde 'Haredi" waartoe bv. ook de Sathmar Joden behoren. Maar binnen de orthodoxie is er ook die van de Moderne Orthodoxie een die staan pal achter hun vaderland.
De Duitsers hebben daar een schitterend woord voor: "Hineininterpretierung".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2018, 01:05   #1239
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat klopt. Het verbannen van de Joden na het drama van de Joods-Romeinse oorlogen gold voor Judea en vooral Jeruzalem. In Galilea daarentegen is er altijd een Joodse aanwezigheid geweest.
Hebt ge daar ook een Romeinse kroniek van?

Ik bedoel dan: historisch bewijs. Ge weet wel, het tegenovergestelde van een mythe.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2018, 01:55   #1240
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.562
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik ben daar helemaal niet over verbaasd, daar ik goed genoeg weet hoe de Israëllobby reageert. Het is altijd in dezelfde trant.

Ik vraag om redenen. Waarom is kritiek op Israël "antisemitisch"? Waarom is mijn standpunt over de fundamentele onrechtvaardigheid verboden met Israël eigenlijk "antisemitisch"?
Dat vraag ik.
En daarop komt geen antwoord.
Onder andere door een van Israel's constante marketing en rigoureuze toepassing van het elfde gebod van de koshere Heimat Zionist:
"Thou Shalt Control The Media".
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be