Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 september 2008, 13:01   #21
duveltje382
Secretaris-Generaal VN
 
duveltje382's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2005
Locatie: geel 2440
Berichten: 27.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Volgens mij vormen de grondstoffen voor zulke producten slechts een klein deel van de totale kosten. Stijgende arbeidskosten lijken mij eerder de oorzaak.
Zeker als de meeste bakkers in Vlaanderen een eenmanszaak zijn
__________________
In alles zit er wel wat waarheid ,je moet er enkel maar naar willen luisteren
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2008, 13:04   #22
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.408
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
En wat dan met de CO2 uitstoot van het transport? Ook al zal je me geen gelijk willen geven, het beste voor het milieu is nog steeds voedsel te eten van bij de lokale boer en niet van 1 uit Nieuw-Zeeland.
Dat zit vervat in de rendabiliteitsberekening. Je mag niet vergeten dat een verlieslatende activiteit blijft bestaan door middelen te onttrekken aan wèl rendabele activiteiten. En dat vertegenwoordigt al evenzeer een CO2 uitstoot. Die CO2 uitstoot is één facet in het rendabiliteitsplaatje, net als alle andere, zoals loonkosten, bureaucratiekosten, belastingsdruk, efficiëntie, natuurlijke omgeving,...
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand

Laatst gewijzigd door Erw : 6 september 2008 om 13:08.
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2008, 14:03   #23
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Iemand die ik ken heeft dit jaar zijn thesis gemaakt over de determinanten van graanprijzen, ik zou het eens moeten opzoeken.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2008, 11:31   #24
Yves38
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 maart 2008
Berichten: 2.035
Standaard

Zoals altijd ziet men zijn kans om bij het minste de prijs te verhogen, maar er gaat nooit iets vanaf en zolang wij onnozelaars bereid zijn die prijzen te blijven betalen zal dat blijven duren.

Als ik zie dat de bakker alles klaargemaakt koopt en nog enkel in de oven moet steken, stel ik mij ernstig vragen bij de broodprijs.

Intussen bakken wij hier ons eigen brood, simpel, heel lekker en goedkoop (ongeveer 50 % en dat is alles inbegrepen en nog rekening gehouden dat ik de basisgrondstoffen in kleine hoeveelheden in de kleinhandel aankoop...).

Pas op : zo kunnen we nog wel verder gaan : mijn coiffeur kostte me 15€ om mijn kop te scheren en dat terwijl ik er bijna geen haar meer had opstaan . Ik kocht mij een tondeuse voor 50€ en nu doe ik mijn haar en die van mijn zoon zelf...30€ per maand minder inkomsten.

Laatst gewijzigd door Yves38 : 8 september 2008 om 11:42.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2008, 17:40   #25
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.224
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Bekijk bericht
Graanprijs in 2008 33% LAGER tov 2007, is broodprijs met 33% gedaald?

Ter uwer informatie.
In de zomer van 2007 was de graanprijs van de landbouwer naar graanhandelaar : 0,24 € /KG .
In de zomer van 2008 is de graanprijs van de landbouwer naar graanhandelaar : 0,16 € /KG .

Wanneer gaat de prijs van het brood omlaag gaan?
Ik denk dat we nog lang gaan moeten wachten !
Tussen de boer en de consument zit de mondiale agro-industrie.
Ieder probeert een zo groot mogelijk deel van de waardeketen in te pikken.
De onderlinge machtsverhoudingen bepalen de pikorde.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2008, 07:37   #26
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Ik ook. Af en toe foeter ik er eens op omdat er af en toe periodes zijn dat het brood uit elkaar valt als je het nog maar uit de zak neemt maar de sneden aan de uiteinden zijn dan nog altijd mee te nemen naar 't werk. 0.69 euro - 28 frank, is echter een derde (!) van de prijs bij een bakker.
Indertijd kochten we brood bij de bakker. Toen dat, volgens ons te duur werd, zijn we brood gaan halen bij enkele supermarkten. Ook bij Aldi en Lidl. Uiteindelijk gaf dat niet de voldoening die we ervan verwachten. Nu al een goede twee jaar bakken we ons eigen brood tot grote voldoening van alle gezinsleden. Niet alleen is het finaal goedkoper (bloem halen we steeds rechtstreeks bij de molenaar), maar ook veelzijdiger en gezonder (geen broodverbeteraars, geen toegevoegde industriële vetten...). Bijkomend voordeel: er is nu een grote afwisseling.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2008, 10:19   #27
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.408
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Indertijd kochten we brood bij de bakker. Toen dat, volgens ons te duur werd, zijn we brood gaan halen bij enkele supermarkten. Ook bij Aldi en Lidl. Uiteindelijk gaf dat niet de voldoening die we ervan verwachten. Nu al een goede twee jaar bakken we ons eigen brood tot grote voldoening van alle gezinsleden. Niet alleen is het finaal goedkoper (bloem halen we steeds rechtstreeks bij de molenaar), maar ook veelzijdiger en gezonder (geen broodverbeteraars, geen toegevoegde industriële vetten...). Bijkomend voordeel: er is nu een grote afwisseling.
Dat heb ik ook nog een tijd gedaan, met zo een machine, ik kocht wel bloem bij zo een Aveve tuincentrum. De bloem kostte al meer dan Aldi brood en als je niks anders dan brood eet dan is dat elke dag minstens 1 maken, en daar kroop gewoon veel teveel tijd in, spijts broodbakmachine, en ik stopte ermee.

Ik eet nu al jaren dat 800 gr bruin Aldi brood gelabeld 'De Molenhoeve'. Smaakt naar niks, is droog, slap, en valt vlug uiteen, er zijn periodes dat je in de winkel zelf al ziet dat de bovenste korst loshangt, en zelfs ook de onderste, het brood nog maar uit de zak halen doet het uit elkaar vallen. Als enige en grote positieve noot is natuurlijk dat het maar een derde kost van bij de bakker.

Hoeveel kost die bloem rechtstreeks bij de molenaar eigenlijk?
Toen ik zo een machine kocht bestonden ze nog maar een paar jaar. Misschien gaat het vlugger nu en minder prutsen?
Of bak je dat in een gewone oven?
Hoeveel tijd kruipt er eigenlijk in?
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2008, 13:05   #28
Yves38
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 maart 2008
Berichten: 2.035
Standaard

Ik weet niet waarom jij er veel tijd in moet steken. Die kant en klare mengsels moet je er gewoon ingooien met wat water bij en de machine opzetten. Na zo'n 2 uur het ding er klaar uithalen en that's it. O ja, je moet het ook nog snijden, maar zoveel tijd kost dat ook niet.

Trouwens dat meel verkopen ze bij de aldi ook. Weet wel de prijs niet, want mijn vrouw doet de inkopen.

Laatst gewijzigd door Yves38 : 14 september 2008 om 13:06.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2008, 23:26   #29
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Dat heb ik ook nog een tijd gedaan, met zo een machine, ik kocht wel bloem bij zo een Aveve tuincentrum. De bloem kostte al meer dan Aldi brood en als je niks anders dan brood eet dan is dat elke dag minstens 1 maken, en daar kroop gewoon veel teveel tijd in, spijts broodbakmachine, en ik stopte ermee.

Ik eet nu al jaren dat 800 gr bruin Aldi brood gelabeld 'De Molenhoeve'. Smaakt naar niks, is droog, slap, en valt vlug uiteen, er zijn periodes dat je in de winkel zelf al ziet dat de bovenste korst loshangt, en zelfs ook de onderste, het brood nog maar uit de zak halen doet het uit elkaar vallen. Als enige en grote positieve noot is natuurlijk dat het maar een derde kost van bij de bakker.

Hoeveel kost die bloem rechtstreeks bij de molenaar eigenlijk?
Toen ik zo een machine kocht bestonden ze nog maar een paar jaar. Misschien gaat het vlugger nu en minder prutsen?
Of bak je dat in een gewone oven?
Hoeveel tijd kruipt er eigenlijk in?
Eigenlijk heb ik bij mij thuis altijd brood zien bakken. Ook mijn grootouders van moeders kant bakten hun eigen brood (hele grote broden die dan verdeeld werden onder familieleden). Brood bakken is dus ook een stukje nostalgie. Nu, het is ook een plezier.

In het begin zijn we begonnen met broodmixen die we aanvankelijk bij Aveve kochten. Prima kwaliteit, maar vrij duur eigenlijk. Daarna hebben de broodmixen van Aldi en Lidl geprobeerd. Die van de Aldi voldeden niet, want er zat niet veel smaak in en het zout overheerste alles. Die van de Lidl waren stukken beter. Ook in Nederland kocht ik broodmixen van enkele bekende merken. Allemaal bevredigend tot heel goed.

Dan heb ik de stap gezet naar de zuivere bloem. Ook hier kocht ik aanvankelijk weer bij Aveve, later in de Makro de grote pakketten bloem van Soubry, en nog later zijn we naar de molen getrokken. Daar hebben we een heel grote variatie aan bloemsoorten: allerlei soorten wit, volkoren, rogge, spelt, meergranen, enz. Ik denk dat we voor de meeste bloem nu nog geen halve euro betalen (spelt is wel flink duurder).

Brood bakken met de BBM vind ik echt geen "gepruts". Bloem en andere ingrediënten afwegen, netjes in het bakblik doen, water of melk (of karnemelk of iets anders zoals het recept vraagt) toevoegen, vet toevoegen (boter of olie), en laat maar draaien. Een groot brood van een kilo bakken duurt toch algauw drie uur. Maar ja, ondertussen kun je gerust andere dingen doen. Slechts bij hartige broden moet je na de eerste rijstijd de overblijvende ingrediënten toevoegen. Ondertussen bak ik ook brood in de oven, zonder evenwel de BBM vaarwel te zeggen.

Echt, hier thuis krijgt niemand nog het brood van de bakker (laat staan de goedkopere soorten) door de keel. Ook de variatie die we nu hebben zorgt daarvoor. Meestal bakken we driemaal in de week. De ene keer volkorenbrood, de andere keer meergranenbrood, dan weer een lekker wit honingboord, erna eens een fruitbrood, enz. Zeker als het hartige broden zijn, gebeurt het wel eens dat het zelfs als dessert wordt gegeven of als tussendoortje.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2008, 05:31   #30
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
Zoals altijd ziet men zijn kans om bij het minste de prijs te verhogen, maar er gaat nooit iets vanaf en zolang wij onnozelaars bereid zijn die prijzen te blijven betalen zal dat blijven duren.

Als ik zie dat de bakker alles klaargemaakt koopt en nog enkel in de oven moet steken, stel ik mij ernstig vragen bij de broodprijs.

Intussen bakken wij hier ons eigen brood, simpel, heel lekker en goedkoop (ongeveer 50 % en dat is alles inbegrepen en nog rekening gehouden dat ik de basisgrondstoffen in kleine hoeveelheden in de kleinhandel aankoop...).

Pas op : zo kunnen we nog wel verder gaan : mijn coiffeur kostte me 15€ om mijn kop te scheren en dat terwijl ik er bijna geen haar meer had opstaan . Ik kocht mij een tondeuse voor 50€ en nu doe ik mijn haar en die van mijn zoon zelf...30€ per maand minder inkomsten.
Als iedereen net als jij denkt kost je dat snel een pak meer ..... aan belastingen (of rsz) om werkloosheidsvergoedingen uit te betalen ...
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2008, 11:01   #31
Yves38
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 maart 2008
Berichten: 2.035
Standaard

Denk dat ze met hun belastingen aan de limiet zitten. Nu net een beetje meer en de hele boel kantelt in de richting van een deflatoire toestand.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2008, 17:44   #32
dirk001
Parlementslid
 
Geregistreerd: 19 februari 2008
Berichten: 1.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Eigenlijk heb ik bij mij thuis altijd brood zien bakken. Ook mijn grootouders van moeders kant bakten hun eigen brood (hele grote broden die dan verdeeld werden onder familieleden). Brood bakken is dus ook een stukje nostalgie. Nu, het is ook een plezier.

In het begin zijn we begonnen met broodmixen die we aanvankelijk bij Aveve kochten. Prima kwaliteit, maar vrij duur eigenlijk. Daarna hebben de broodmixen van Aldi en Lidl geprobeerd. Die van de Aldi voldeden niet, want er zat niet veel smaak in en het zout overheerste alles. Die van de Lidl waren stukken beter. Ook in Nederland kocht ik broodmixen van enkele bekende merken. Allemaal bevredigend tot heel goed.

Dan heb ik de stap gezet naar de zuivere bloem. Ook hier kocht ik aanvankelijk weer bij Aveve, later in de Makro de grote pakketten bloem van Soubry, en nog later zijn we naar de molen getrokken. Daar hebben we een heel grote variatie aan bloemsoorten: allerlei soorten wit, volkoren, rogge, spelt, meergranen, enz. Ik denk dat we voor de meeste bloem nu nog geen halve euro betalen (spelt is wel flink duurder).

Brood bakken met de BBM vind ik echt geen "gepruts". Bloem en andere ingrediënten afwegen, netjes in het bakblik doen, water of melk (of karnemelk of iets anders zoals het recept vraagt) toevoegen, vet toevoegen (boter of olie), en laat maar draaien. Een groot brood van een kilo bakken duurt toch algauw drie uur. Maar ja, ondertussen kun je gerust andere dingen doen. Slechts bij hartige broden moet je na de eerste rijstijd de overblijvende ingrediënten toevoegen. Ondertussen bak ik ook brood in de oven, zonder evenwel de BBM vaarwel te zeggen.

Echt, hier thuis krijgt niemand nog het brood van de bakker (laat staan de goedkopere soorten) door de keel. Ook de variatie die we nu hebben zorgt daarvoor. Meestal bakken we driemaal in de week. De ene keer volkorenbrood, de andere keer meergranenbrood, dan weer een lekker wit honingboord, erna eens een fruitbrood, enz. Zeker als het hartige broden zijn, gebeurt het wel eens dat het zelfs als dessert wordt gegeven of als tussendoortje.
Ik bak het sinds kort ook zelf en niet voor de prijs maar vanwege de smaak en omdat je dan tenminste weet wat er in zit (er wordt nogal veel geknoeid nl ).

Wat ik even wou vragen bij welke molenaar koop jij spelt (je hebt toevallig geen lijst van molenaars of zoiets in vlaanderen ? ) ? Want ik heb het nu bij aveve gekocht, maar dat is geen zuiver spelt want het blijkt een mengeling te zijn met tarwe als ik naar de ingrediënten kijk. En hoeveel betaal je voor je spelt per kg ? Als ik zuiver volkoren spelt wil kost me dat meer dan 3 euro per kg. Bij aveve is het wat goedkoper maar daar is het een mengeling met tarwe.

Ik kan het iedereen aanraden om zelf je brood te maken, zelfs met spelt is het nog steeds ongeveer even duur als wat je bij de bakker koopt en als je goedko(o)p(er) meel of bloem koopt dan kun je vaak 3 broden bakken voor de prijs van 1 bij de bakker.
dirk001 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2008, 17:46   #33
dirk001
Parlementslid
 
Geregistreerd: 19 februari 2008
Berichten: 1.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
Denk dat ze met hun belastingen aan de limiet zitten. Nu net een beetje meer en de hele boel kantelt in de richting van een deflatoire toestand.
Tja leg dat eens uit aan onze regeringen lol. Die denken daar anders over vrees ik.
Trouwens in ons land betalen we een reeks belastingen die volgens mij volkomen onterecht zijn zoals erfenisbelasting, belasting op spaargeld, grondbelasting en dergelijke. Dat zijn zaken waar de overheid geen belasting op zou mogen heffen.
dirk001 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2008, 17:49   #34
dirk001
Parlementslid
 
Geregistreerd: 19 februari 2008
Berichten: 1.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Als iedereen net als jij denkt kost je dat snel een pak meer ..... aan belastingen (of rsz) om werkloosheidsvergoedingen uit te betalen ...
De meeste mensen zullen dit niet doen. Maar de reden dat sommigen zelf hun brood bakken zoals ik ook doe trouwens is niet zozeer of toch niet enkel de prijs maar wel de smaak en nu weet ik tenminste wat er in mijn brood zit.
dirk001 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2008, 17:50   #35
dirk001
Parlementslid
 
Geregistreerd: 19 februari 2008
Berichten: 1.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Als de productie van graan hier minder loont door lokale omstandigheden dan is het aangewezen om er mee te stoppen en zo geen opportuniteitskosten te hebben, en het gewoon te importeren vanwaar het wèl rendabel is.
Dit is een grote fout als men dit zou doen. We zouden dan afhankelijk worden van import voor voeding en dat is heel gevaarlijk. Dit zou niet goed aflopen op lange termijn. Het is volgens mij levensbelangrijk dat we zelfvoorzienend zijn op vlak van voeding (en ook op vlak van energie ).
dirk001 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2008, 22:16   #36
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dirk001 Bekijk bericht
Ik bak het sinds kort ook zelf en niet voor de prijs maar vanwege de smaak en omdat je dan tenminste weet wat er in zit (er wordt nogal veel geknoeid nl ).

Wat ik even wou vragen bij welke molenaar koop jij spelt (je hebt toevallig geen lijst van molenaars of zoiets in vlaanderen ? ) ? Want ik heb het nu bij aveve gekocht, maar dat is geen zuiver spelt want het blijkt een mengeling te zijn met tarwe als ik naar de ingrediënten kijk. En hoeveel betaal je voor je spelt per kg ? Als ik zuiver volkoren spelt wil kost me dat meer dan 3 euro per kg. Bij aveve is het wat goedkoper maar daar is het een mengeling met tarwe.

Ik kan het iedereen aanraden om zelf je brood te maken, zelfs met spelt is het nog steeds ongeveer even duur als wat je bij de bakker koopt en als je goedko(o)p(er) meel of bloem koopt dan kun je vaak 3 broden bakken voor de prijs van 1 bij de bakker.
Ons meel halen we bij de molen om de hoek, nl. bij J. Declercq in Deerlijk (Waregemstraat 476), [email protected] De prijs van speltbloem/-meel weet ik niet meer, maar binnenkort gaan we weer eens een voorraadje inslaan. Onze molenaar rommelt niet met het meel zoals Aveve bijvoorbeeld wel doet: volkoren tarwemeel is volkeren tarwemeel, speltbloem is speltbloem, enz. Hij verkoopt ook bepaalde combinatie als meergranenbloem en multiplus, maar daar staat netjes aangegeven wat het bevat. Er worden geen bewaarmiddelen e.d. toegevoegd, wat natuurlijk ook z'n gevolgen heeft voor de bewaartijd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2008, 22:19   #37
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dirk001 Bekijk bericht
Dit is een grote fout als men dit zou doen. We zouden dan afhankelijk worden van import voor voeding en dat is heel gevaarlijk. Dit zou niet goed aflopen op lange termijn. Het is volgens mij levensbelangrijk dat we zelfvoorzienend zijn op vlak van voeding (en ook op vlak van energie ).
Bij mijn weten zijn we volledig afhankelijk van de invoer van voeding. Ons broodgraan bijvoorbeeld komt grotendeels uit het buitenland (Frankrijk, VS en Canada).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2008, 22:21   #38
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dirk001 Bekijk bericht
De meeste mensen zullen dit niet doen. Maar de reden dat sommigen zelf hun brood bakken zoals ik ook doe trouwens is niet zozeer of toch niet enkel de prijs maar wel de smaak en nu weet ik tenminste wat er in mijn brood zit.
Inderdaad, al is onze tocht naar het eigen brood bakken eerlijk gezegd begonnen met de stijgende broodprijs. Nu valt het brood bakken niet meer weg te denken uit ons gezin, ook al omdat we heel afwisselend bakken. Onlangs probeerde ik rijstbrood, iets wat bij iedereen heel sterk in de smaak viel. Nu, het is niet altijd lof en wierook. Dadelbrood bleek, buiten mezelf, maar weinig liefhebbers te vinden...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2008, 22:28   #39
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
En wat dan met de CO2 uitstoot van het transport? Ook al zal je me geen gelijk willen geven, het beste voor het milieu is nog steeds voedsel te eten van bij de lokale boer en niet van 1 uit Nieuw-Zeeland.
Nee, dit is niet waar.
Tomaten uit Spanje en Italie zijn nog steeds milieuvriendelijker dan deze uit de Belgische glasteelt.
Sla uit Afrika is milieuvriendelijker dan deze uit de Nederlandse glasteelt.
En dit ondanks de grote transportafstand
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2008, 22:33   #40
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Nee, dit is niet waar.
Tomaten uit Spanje en Italie zijn nog steeds milieuvriendelijker dan deze uit de Belgische glasteelt.
Sla uit Afrika is milieuvriendelijker dan deze uit de Nederlandse glasteelt.
En dit ondanks de grote transportafstand
Is dat zo? Studie? Cijfers? Berekeningen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:57.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be