Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 januari 2010, 18:12   #321
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Dan wilde Rogier maar net hetzelfde als Willem I. Want die wilde op termijn alles 'vernederduischen'. De Waalse en Duitse gebieden incluis.

Laatst gewijzigd door system : 13 januari 2010 om 18:15.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2010, 18:14   #322
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter
 
lomeanor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 april 2005
Berichten: 9.853
Standaard

En deze goeie oude mag er natuurlijk ook bij:
"La Belgique sera latine où elle ne sera pas".
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2010, 18:17   #323
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
En deze goeie oude mag er natuurlijk ook bij:
"La Belgique sera latine où elle ne sera pas".
Ook hetzelfde principe als Willem I. Die vond dat het Nederlands uiteindelijk en dus op termijn de enige taal moest worden van het Verenigde Koninkrijk der Nederlanden want 'anders kon men toch moeilijk spreken van 'één volk' ', zo luidde het. En hij had dit gedachtengoed afgekeken van de Fransen. Maar Willem I leefde dan ook in het begin van de 19de eeuw.

Laatst gewijzigd door system : 13 januari 2010 om 18:27.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2010, 18:17   #324
ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds
Banneling
 
 
Geregistreerd: 3 januari 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Nu nog zitten peroreren over de grondwet van 1815 is zinloos.
Dat is een optie. Vergeten en vergeven. Helaas is dat een optie die de huidige seperatisten nemen op het moment dat ze zich vastrijden in een zelfgeschreven geschiedenis zonder logica. U komt daar nu mee af en morgen gaat u weer als vanouds van leer tegen de Belgen die verkozen zelfstandig door het leven te gaan.

Citaat:
Maar u doet alsof slechts een scheuring van de Verenigde Nederlanden kon beletten dat we met dergelijke ancien-régime grondwet bleven opgescheept zitten. Dit is onzin.
Maar zoals te verwachten kon u niet wachten tot morgen. We kunnen niet weten hoelang een grondswetwijziging zou op zich hebben laten wachten. En net zoals wij dat nu niet kunnen weten konden de Belgen dat toen ook niet weten. Dat argument houdt daarom geen enkele steek. Wat we wel weten is dat Willem ietwat gebroken was na het vertrek van de Belgen. En toch kwam er pas een nieuwe grondwet na 10 jaar.


Citaat:
Het na de scheuring overgebleven Nederland is evenzeer geëvolueerd. Of denkt u soms dat het huidige Nederland nog wordt bestuurd volgens de principes van die onzalige grondwet uit 1815? Wij waren net zogoed geëvolueerd in democratische richting indien we waren samengebleven.
Zoals ik al schreef, dat is geen geldig argument. Op dezelfde manier kan ik stellen dat we vandaag niet hoeven te scheiden, want de problemen zullen zich wel oplossen. Ook als we samen blijven. Dat is wat u beweert van vroeger, maar he hebt de moed niet om het door te trekken. Selectieve verontwaardiging.


Citaat:
Het huidige Belgique daarentegen, heeft een allesbehalve democratische grondwet.
Toon dat eens aan met voorbeelden ?

Citaat:
Gewoon omdat het Franstalig gedeelte van de bevolking dat in 1830 gangmaker was van de opstand er in de loop van de 20e eeuw alles aan gedaan heeft om aan die grondwet van 1830 zodanig te prutsen dat het meest elementaire democratisch principe (dat van de parlementaire meerderheid) er met de voeten wordt getreden.
De grieven kan men het makkelijkst opmerken bij de burgerij. En dat is verdikke nogal logisch. Of kent gij mensen uit die periode die opgeleid waren zodat ze konden lezen en schrijven opdat ze in de mogelijkheid zouden zijn om een boodschap achter te laten voor de wijfelaars in de toekomst ?

Wat bekend is en op schrift staat, dat komt hoofdzakelijk van de burgerij.

Om de grieven van de werkende klasse te kennen moet men dieper graven.

Het protest werd eerst overgenomen door de werkende mens. Hele fabrieken gingen plat. En de burgerij werd daardoor eindelijk in de geldbeugel geraakt. Er was al een hele flinke economische crisis. En de wanordelijkheden na de Stomme van Portici werkten aanstekelijk op de werklozen, die 's anderendaags in de fabrieken de stoommachines en de mechanische weefgetouwen vernielden (volgens hen de oorzaak van hun werkloosheid) en de voedselvoorraden plunderden. En dat stuwde de burgerij naar de keuzes die ze gemaakt hebben, het gat in hun geldbeugel. Zonder het protest van de werklozen was er niet veel gebeurd. De onlusten zouden gewoon zijn neergeslagen.


Citaat:
Neen, de grondwet van 1815 was niet goed.
Een legitieme afscheiding dus.


Citaat:
Maar de huidige voldoet ook niet. De enige grondwet die dit onzalige land nog kan bijeenhouden is er een die de facto van la Belgique een ondubbelzinnige confederatie maakt. Maar ik daag je uit om dat aan de Belgische Francofonie voor te leggen. Wees er maar van overtuigd dat je al evenzeer de term "séparatiste" naar je hoofd zult geslingerd krijgen.
Kijk als ik uw logica volg. Dan moet ik antwoorden met: EN DAN ?

Over 180 jaar zullen mensen zoals gij beweren dat het niet nodig was om uit mekaar te gaan. Want zie, het is aan beide kanten ten goede geëvolueerd.

Plus. U zegt dat wel: De enige grondwet die dit onzalige land nog kan bijeenhouden is er een die de facto van la Belgique een ondubbelzinnige confederatie maakt. Maar u kan dat niet aantonen. U heeft geen glazen bol, net zomin als de Belgen in 1830 er een hadden. U kan dat met geen mogelijkheid hard maken.

En zolang ook Vlamingen de behoeften van het volk gijzelen om een elitair idee er door te drukken kunt gij niet beweren dat het niet kan werken.

Elitair in de zin van 'niet volks'. De behoeften zijn veiligheid, zekerheid en welvaart. De Vlaamse intelligentsia roepen nu naar het volk dat ze dat niet kunnen krijgen, dat ze dat niet kunnen hebben, dat ze niet bereid zijn om er aan te werken zolang het volk niet wil volgen in het afstoten van die afstotelijke walen. Na dat lang aangehoord te hebben begint een deel van het volk nu iets te hebben van: Wel je, ge moogt het hebben. Maar zorg wel dat ge eindelijk eens terug gaat besturen. Maar de idee werft nog steeds niet genoeg volk.

Bijgevolg krijgt we nu de omgekeerde beweging. Kijk naar Yves Leterme en zijn laatste uitspraken. De intelligentsia willen het bestuur terug op gang brengen. Het communautaire wordt naar een hanig hoekje gedrongen. Het bestuur wordt teug op gang getrokken omdat de rijke Vlaming die crisis in zijn geldbeugel voelt, net zoals in 1830. Nu moogt gij kappen op Belgicisten, als puntje bij paaltje komt dan is het altijd de economie die stuwt of afremt.

Laatst gewijzigd door ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds : 13 januari 2010 om 18:18.
ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2010, 18:19   #325
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

"Limburg zal verhollandsen of het zal Belgisch blijven."
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2010, 18:26   #326
Valentinus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 24 december 2006
Berichten: 1.321
Standaard



Is het wel verstandig teksten van een Charles Rogier (1800-1885) als uitgangspunt te nemen voor een goed bestuur? Evenmin als sommige uitspraken van sommige Vlamingen tijdens WO II. Evenmin als te suggereren dat deze meningen onveranderlijk zijn.
Het belangrijkste blijft de wil tot communicatie. Allerlei intenties die men de andere toedicht kunnen daarbij een hinder zijn.
__________________
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Valentinus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2010, 11:07   #327
Sidharta
Minister
 
Geregistreerd: 9 januari 2009
Berichten: 3.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ook hetzelfde principe als Willem I. Die vond dat het Nederlands uiteindelijk en dus op termijn de enige taal moest worden van het Verenigde Koninkrijk der Nederlanden want 'anders kon men toch moeilijk spreken van 'één volk' ', zo luidde het. En hij had dit gedachtengoed afgekeken van de Fransen. Maar Willem I leefde dan ook in het begin van de 19de eeuw.
In die tijd voerde elke natiestaat een standaardtaal in ,ook in Frankrijk en ook in Spanje en Engeland enz
Wat is er mis met Nederlands als standaardtaal voor het VKN.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2010, 18:02   #328
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.258
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valentinus Bekijk bericht
Is het wel verstandig teksten van een Charles Rogier (1800-1885) als uitgangspunt te nemen voor een goed bestuur? Evenmin als sommige uitspraken van sommige Vlamingen tijdens WO II. Evenmin als te suggereren dat deze meningen onveranderlijk zijn.
Het belangrijkste blijft de wil tot communicatie. Allerlei intenties die men de andere toedicht kunnen daarbij een hinder zijn.
Hier sè, da's een stukske tekst waarvan ik vind dat het de naam bijdrage verdient.

We kunnen de vraag uitbreiden, zodat het een beetje moeilijker wordt. Wat is 'verstandig' als het er om gaat uitgangspunten voor goed bestuur te nemen?
Laten we aannemen dat het er op aan komt een grondslag te vinden voor het uitdokteren van wettelijke kaders en organisatievormen van een samenleving.
Is het mogelijk dat we wat dat betreft aan het oeuvre van Charles Rogier een vette kluif hebben? Of aan die uitspraken van sommige Vlamingen?

Ik zou er niet blindelings op durven vertrouwen, maar ik spreek alleen voor mezelf.
Mij lijkt het 'verstandiger' te kijken naar wat hier en nu in geen geval functioneert, en de grondslagen waarop de mislukkingen gebouwd zijn, te laten voor wat ze zijn.
Het is verleidelijk er gemakshalve van uit te gaan dat ik weet wat ik als 'mislukking' mag bestempelen. Het is dom aan die verleiding toe te geven. Het is arrogant niet te willen toegeven dat ook domheid mij niet vreemd is.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2010, 18:31   #329
Valentinus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 24 december 2006
Berichten: 1.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Hier sè, da's een stukske tekst waarvan ik vind dat het de naam bijdrage verdient.

We kunnen de vraag uitbreiden, zodat het een beetje moeilijker wordt. Wat is 'verstandig' als het er om gaat uitgangspunten voor goed bestuur te nemen?
Laten we aannemen dat het er op aan komt een grondslag te vinden voor het uitdokteren van wettelijke kaders en organisatievormen van een samenleving.
Is het mogelijk dat we wat dat betreft aan het oeuvre van Charles Rogier een vette kluif hebben? Of aan die uitspraken van sommige Vlamingen?

Ik zou er niet blindelings op durven vertrouwen, maar ik spreek alleen voor mezelf.
Mij lijkt het 'verstandiger' te kijken naar wat hier en nu in geen geval functioneert, en de grondslagen waarop de mislukkingen gebouwd zijn, te laten voor wat ze zijn.
Het is verleidelijk er gemakshalve van uit te gaan dat ik weet wat ik als 'mislukking' mag bestempelen. Het is dom aan die verleiding toe te geven. Het is arrogant niet te willen toegeven dat ook domheid mij niet vreemd is.
Indien men goed bestuur als uitgangspunt neemt is taal een belangrijk onderdeel hierin. Maar zeker niet het enige. Vele multinationals worden bestuurd - veelal succesvol - door managers die de landstaal niet spreken. Andere vaardigheden kunnen belangrijker zijn bij del communicatie dan enkel taal.
Ik dacht dat Europa schuchtere pogingen doet in dit moeilijke debat. In seminaries wordt gesuggereerd dat ieder 3 talen moet leren: een eerste taal (deskundigen houden niet van het woord moedertaal), een tweede taal (ambtstaal) voor contacten met de overheid en onderwijs, de derde taal is de taal van het buurland of vereenvoudigd Engels.

Taal is belangrijk. Maar men moet voldoende onderscheid maken tussen hoofd- en bijzaken. Het is niet nodig dat een chirurg (of brandweerman) de eerste taal spreekt. Zijn beroepskennis en handigheid zijn belangrijker.
__________________
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Valentinus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2010, 18:46   #330
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.258
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valentinus Bekijk bericht
Indien men goed bestuur als uitgangspunt neemt is taal een belangrijk onderdeel hierin. Maar zeker niet het enige. Vele multinationals worden bestuurd - veelal succesvol - door managers die de landstaal niet spreken. Andere vaardigheden kunnen belangrijker zijn bij del communicatie dan enkel taal.
Ik dacht dat Europa schuchtere pogingen doet in dit moeilijke debat. In seminaries wordt gesuggereerd dat ieder 3 talen moet leren: een eerste taal (deskundigen houden niet van het woord moedertaal), een tweede taal (ambtstaal) voor contacten met de overheid en onderwijs, de derde taal is de taal van het buurland of vereenvoudigd Engels.

Taal is belangrijk. Maar men moet voldoende onderscheid maken tussen hoofd- en bijzaken. Het is niet nodig dat een chirurg (of brandweerman) de eerste taal spreekt. Zijn beroepskennis en handigheid zijn belangrijker.
Misschien denkt een familie die slachtoffer wordt van een flinke huisbrand, of een patiënt die na een operatie uit de verdoving ontwaakt, daar wel anders over?
Uiteraard zullen zij beroepskennis en handigheid weten te waarderen, maar ik kan me voorstellen dat mensen op bepaalde ogenblikken net iets meer kunnen verwachten.

Wie moet zich aan wie aanpassen in noodgevallen?
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg

Laatst gewijzigd door djimi : 23 januari 2010 om 18:48.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2010, 19:33   #331
Valentinus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 24 december 2006
Berichten: 1.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Misschien denkt een familie die slachtoffer wordt van een flinke huisbrand, of een patiënt die na een operatie uit de verdoving ontwaakt, daar wel anders over?
Uiteraard zullen zij beroepskennis en handigheid weten te waarderen, maar ik kan me voorstellen dat mensen op bepaalde ogenblikken net iets meer kunnen verwachten.

Wie moet zich aan wie aanpassen in noodgevallen?
Bij communicatie moet men zich aan elkaar aanpassen. Hardhorigheid, taalkennis, gebruiken, ....
Mij gaat het vooral om onderscheid te maken tussen hoofd- en bijzaken. Het is niet zo dat vaardigheden (als chirurg of brandweerman) onbeperkt aanwezig zijn. Indien je de concrete opdracht belangrijk acht, moet je bij de keuze dat als prioriteit laten gelden. Uw kind weigeren naar de beste chirurg te laten gaan enkel omdat deze de juiste taal niet spreekt is onverantwoord. Tenzij men de onterechte mening is toegedaan dat alle chirurgen evenwaardig zijn.
__________________
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Valentinus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2010, 19:41   #332
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.258
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valentinus Bekijk bericht
Bij communicatie moet men zich aan elkaar aanpassen. Hardhorigheid, taalkennis, gebruiken, ....
Mij gaat het vooral om onderscheid te maken tussen hoofd- en bijzaken. Het is niet zo dat vaardigheden (als chirurg of brandweerman) onbeperkt aanwezig zijn. Indien je de concrete opdracht belangrijk acht, moet je bij de keuze dat als prioriteit laten gelden. Uw kind weigeren naar de beste chirurg te laten gaan enkel omdat deze de juiste taal niet spreekt is onverantwoord. Tenzij men de onterechte mening is toegedaan dat alle chirurgen evenwaardig zijn.
Als je je de beste chirurg niet kunt veroorloven, kies je toch liever voor een goede die jou begrijpt, dan voor ene met wie je niet kunt praten?
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg

Laatst gewijzigd door djimi : 23 januari 2010 om 19:41.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2010, 19:49   #333
Valentinus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 24 december 2006
Berichten: 1.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Als je je de beste chirurg niet kunt veroorloven, kies je toch liever voor een goede die jou begrijpt, dan voor ene met wie je niet kunt praten?
Je praat veelal niet met chirurg op de operatietafel, evenmin met een laboratoriumarts, e.d. Bij huisarts, pre-operatief onderzoek door anesthesist, e.d. is taal wel belangrijk. Maar empathie is nog belangrijker.

Maar het ging mij vooral over het onderscheid tussen hoofd- en bijzaken.
__________________
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Valentinus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2010, 19:54   #334
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.258
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valentinus Bekijk bericht
Je praat veelal niet met chirurg op de operatietafel, evenmin met een laboratoriumarts, e.d. Bij huisarts, pre-operatief onderzoek door anesthesist, e.d. is taal wel belangrijk. Maar empathie is nog belangrijker.

Maar het ging mij vooral over het onderscheid tussen hoofd- en bijzaken.
Als je het mij vraagt: daarover verschillen mensen nogal vaak van mening.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:11.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be