Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 april 2006, 15:23   #21
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 3 oktober 2003
Locatie: Zou ik ook graag weten
Berichten: 14.746
Standaard

We hebben ons al lang genoeg laten gijzelen door Brussel om een splitsing tegen te laten houden om Brussel...

voor mij persoonlijk mogen ze stilaan heel dat Brussel ratten en houden. Ik wens ze der veel succes mee....

en voor de Vlamingen in Brussel vinden we wel een mooie manier om die mensen een schoon huis te geven in Vlaanderen. Met het stopzetten van de transfers kan Vlaanderen in 1 jaar honderdduizenden nieuw woningen bouwen.

'k heb het eens ergens uitgerekend gezien en het was indrukwekkend hoeveel huizen men kon bouwen met dat geld....
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2006, 15:27   #22
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rookie Bekijk bericht
. Allen krijgt flanders léééngwitsj véllie geen 10 mljrd steun per jaar
flanders léééngwitsj véllie kon haar eigen fondsen bijeenhalen, op de kap van de hebzuchtige vlamingen waarvan sommigen in de hoop op mega-beurswinsten hun kot in onderpand gaven om toch maar waardeloos L&H-papier te kunnen kopen.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2006, 15:44   #23
baarle
Eur. Commissievoorzitter
 
baarle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2006
Locatie: waar mijn stella staat
Berichten: 8.427
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
De Vlaamse Brusselaars moeten (indien nodig) opgeofferd worden om België toch maar te kunnen splitsen.
Waar lees je d�*t?

Terzijde: zijn de Vlaamse Brusselaars dan plots weer geïnteresseerd om deel uit te maken van Vlaanderen?

Citaat:
Schone mentaliteit, noem ik dat.
Komaan, niet moraliseren.

Je pakt overigens de verkeerde aan, denk ik.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2006, 15:49   #24
Calle
Parlementslid
 
Geregistreerd: 17 december 2002
Berichten: 1.942
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
flanders léééngwitsj véllie kon haar eigen fondsen bijeenhalen, op de kap van de hebzuchtige vlamingen waarvan sommigen in de hoop op mega-beurswinsten hun kot in onderpand gaven om toch maar waardeloos L&H-papier te kunnen kopen.
De meesten van die mensen zullen nog altijd niet werkloos zijn zoals de meeste brusselaars en walen het zijn.

(Of ambtenaren, wat eigenlijk ook werklozen zijn).
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Tuurlijk, de B.U.B. is de spreekbuis van het volk. Alleen weten ze het zelf nog niet.
Calle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2006, 16:01   #25
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Waar lees je d�*t?
Hoe kan ik dit anders interpreteren?

Citaat:
Als er geen België meer is, verliest Vlaanderen misschien Brussel, maar wint het de transfers aan Wallonië.
Citaat:
Terzijde: zijn de Vlaamse Brusselaars dan plots weer geïnteresseerd om deel uit te maken van Vlaanderen?
Ik kan niet namens de andere Vlaamse Brusselaars spreken, doch enkel voor mezelf: ik ben als Brusselaar geïnteresseerd om deel uit te maken van België. Ik heb momenteel geen standpunt igv splitsing.

btw: het zijn nog altijd de Vlamingen die achter Brussel aanlopen zijnde "Brussel, hoofdstad van Vlaanderen", "Brussel, Vlaamse stad", enz.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.

Laatst gewijzigd door Bad Attila : 20 april 2006 om 16:01.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2006, 16:04   #26
baarle
Eur. Commissievoorzitter
 
baarle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2006
Locatie: waar mijn stella staat
Berichten: 8.427
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Hoe kan ik dit anders interpreteren?
Als een beschrijving van voor- en nadelen?

Citaat:
Ik kan niet namens de andere Vlaamse Brusselaars spreken, doch enkel voor mezelf: ik ben als Brusselaar geïnteresseerd om deel uit te maken van België. Ik heb momenteel geen standpunt igv splitsing.
Geen antwoord op mijn vraag dus.

Wat als er geen België meer is? Ben je dan geïnteresseerd om deel uit te maken van Vlaanderen?

Citaat:
btw: het zijn nog altijd de Vlamingen die achter Brussel aanlopen zijnde "Brussel, hoofdstad van Vlaanderen", "Brussel, Vlaamse stad", enz.
Maar dat is aan het wegdeemsteren, en daar hadden we het nu precies over, niet?
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2006, 16:11   #27
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Wat als er geen België meer is? Ben je dan geïnteresseerd om deel uit te maken van Vlaanderen?
Alles zal afhangen van de vorm die Vlaanderen op dat ogenblik aangenomen zal hebben, en de houding van Vlaanderen tov Brussel.
Maar principieel ben ik daar niet tegen.

Citaat:
Maar dat is aan het wegdeemsteren, en daar hadden we het nu precies over, niet?
Als men bereidt is de gevolgen ervan te dragen, tja...
En ik ben ervan overtuigd dat er zeer nefaste gevolgen zullen zijn indien Vlaanderen en Brussel scheiden, zowel voor Vlaanderen, als voor Brussel.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2006, 16:19   #28
Black Cat
Minister-President
 
Black Cat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2006
Berichten: 4.205
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Ik verkies eerlijk gezegd ook wel Bokrijk hoor...
Tussen museumstukken
__________________
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi)
Black Cat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2006, 16:22   #29
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Vlaanderen zonder Brussel = Bokrijk ? Vous plaisantez...
vergelijk de werkloosheidscijfers..

Diegenen die geloven in een eentalige franse cultuur in de "Europese hoofdstad" zijn niet goed snik.. Een tikkeltje bescheidenheid zou echt wel op zijn plaats zijn .. ofwel wil men de meertalige hoofdstad van een meertalige mogendheid zijn ofwel de provinciale stad van een deelstaat. Politieke instabiliteit en gekissebis wordt op den duur onverdragelijk & misschien heeft Europa wel nood aan een "groots" project : de bouw van een gloednieuwe hoofdstad in de Regio Aachen/Maastricht/Luik .. Europolis ... wedden dat
de atomiumbollen en de Grote Markt binnen de kortste keren transformeren tot een Bruxelloois bokrike ?
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2006, 16:30   #30
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

geen slecht idee, dat de eurocratie onze fraaie hoofdstad maar eens verlaat.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2006, 16:57   #31
baarle
Eur. Commissievoorzitter
 
baarle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2006
Locatie: waar mijn stella staat
Berichten: 8.427
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
En ik ben ervan overtuigd dat er zeer nefaste gevolgen zullen zijn indien Vlaanderen en Brussel scheiden, zowel voor Vlaanderen, als voor Brussel.
Daar denk ik hetzelfde over.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2006, 17:55   #32
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.708
Standaard

In Franskiljonse Brusselse middens heerst nog steeds de "droom" om Brussel uit te breiden met wat "randgemeenten".Die lui denken er echt een gewest van te maken.
Ik vond de voorzet van Leterme dan ook passend getimed,ff de Brusselse blaaskaken op het juiste formaat snijden.

Ach....laat ons Brussel maar verder beschouwen als "geisoleerde kantoorruimte en vestigingsplaats der musea,tentoonstellingsruimtes en administraties" ,een soort "District Colombia" waar waarempel zelfs nog wat volk woont....

Een stadbestuur is voldoende,een aparte regering is eigenlijk......lachwekkend,Washington heeft dat ook niet....


Trouwens....hoelang zullen "de Franstaligen" daar eigenlijk nog de meerderheid uitmaken?
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2006, 18:03   #33
Black Cat
Minister-President
 
Black Cat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2006
Berichten: 4.205
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Trouwens....hoelang zullen "de Franstaligen" daar eigenlijk nog de meerderheid uitmaken?

Ah ja, want de flaminganten in Brussel kweken als konijnen en leven van den dop.
__________________
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi)
Black Cat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2006, 18:08   #34
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Black Cat Bekijk bericht
Ah ja, want de flaminganten in Brussel kweken als konijnen en leven van den dop.
Beste Vlamingenhater, de poster doelde op het verdringen van het Frans door de moedertalen van de allochtonen. Misschien in het vervolg even nadenken voor je weer je gebruikelijk vlaamshatende azijn begint te pissen.
__________________
The oncoming storm







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2006, 18:16   #35
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
In Franskiljonse Brusselse middens heerst nog steeds de "droom" om Brussel uit te breiden met wat "randgemeenten".Die lui denken er echt een gewest van te maken.
Ik vond de voorzet van Leterme dan ook passend getimed,ff de Brusselse blaaskaken op het juiste formaat snijden.
Behalve een beetje oproertaal in functie van de verkiezingen zal dat ook niet zijn. De Vlamingen gingen ook stoer doen voor BHV.

Citaat:
Ach....laat ons Brussel maar verder beschouwen als "geisoleerde kantoorruimte en vestigingsplaats der musea,tentoonstellingsruimtes en administraties" ,een soort "District Colombia" waar waarempel zelfs nog wat volk woont....
Als Brusselaar voel ik mij vereerd. 8)

Citaat:
Een stadbestuur is voldoende,een aparte regering is eigenlijk......lachwekkend,Washington heeft dat ook niet....
Berlijn heeft ook een regering.
Punt: het Brussels "provinciaal" niveau mag best verdwijnen, en er mogen gerust een aantal bevoegdheden van de gemeenten naar het Gewest gaan.

Citaat:
Trouwens....hoelang zullen "de Franstaligen" daar eigenlijk nog de meerderheid uitmaken?
Who cares?
We zijn allen Brusselaars.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2006, 18:17   #36
ancapa
Secretaris-Generaal VN
 
ancapa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 oktober 2003
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 20.121
Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
hoe zit het met flanders léééngwitsj véllie?
nog beter dan met Wallonië
__________________
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2006, 18:19   #37
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ancapa Bekijk bericht
dat is hetzelfde als die diefstal van die marokaanse horloge gestolen door vier Zwitsers

black cat en zwarte humor
Tiens, Ancapa, in plaats van onnozel te doen, wat zou jij, als Brusselaar, vinden van het scheiden van Brussel en Vlaanderen?
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2006, 18:30   #38
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Kelt : Niet overdrijven hé : Hamburg, Bremen en Berlijn zijn alledrie onafhankelijke Länder in de Bundesrepublik. Hamburg en Berlijn zijn meer bevolkt dan Brussel, Bremen ongeveer 25 % minder. Het heikele punt voor Brussel is wel dat het geen controle heeft over zijn "natuurlijke economische invloedssfeer" omwille van precies de taaltegenstelling.

Waar in gans Vlaanderen de oorspronkelijk franstalige hoge bourgeoisie
zichzelf wijselijk vervlaamste is er een arrogante franstaligheid in Brussel gebleven samen met een de hoge bourgeoisie ijverig imiterende
middenklasse. Het fenomeen is archaisch maar nog steeds levendig :
brusselaars die onderling Broesselen, maar tegenover een Vlaming van "Den buiten" hun belgisch frans bovenhalen als ultiem bewijs van hun hoge beschaving. Ik koeieneer die mensen soms eens door Engels te praten
en te genieten van hun steenkoolverieteit van die taal.

"Le Soir" is een dagblad waar deze mentaliteit dikwijls de nodige glanzende propaganda krijgt met stellingen zoals "De Vlamingen zijn ontzettend verstandige mensen, de wereld ligt aan hun voete : ten minste in zover ze bereid zijn drager van de franse cultuur te worden"... Het is inderdaad zo dat een taal of het nu de Franse of de Nederlandse is het waard is om verdedigd te worden, in deze globalizerende verengelsingstijd is het zeker de moeite waard zowel vanuit franstalig, nederlandstalig of duitstalig perspectief om respectvol met elkaar om te gaan door veeltaligheid te propageren en niet op elke morzel gronds een etiket te willen kleven.

Het is in ieder geval zo dat de Vlamingen door zich uit België terug te trekken heel wat meer "grond" opgeven dan de 6 kleine gemeentjes die de franstaligen zo graag zouden willen hebben. Vlaanderen is nu eenmaal dichter bevolkt dan Wallonië en heeft een grote nood aan industriegronden,
zolang die in België liggen doet het er niet toe of ze nu in Wallonië of Vlaanderen gelegen zijn. Maar als België niet meer bestaat zal dit ongetwijfeld een verschil uitmaken.

Als meerderheid in dit land maken de vlamingen uiteindelijk de dienst uit :
waarom zouden we dat opgeven ?
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2006, 18:33   #39
ancapa
Secretaris-Generaal VN
 
ancapa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 oktober 2003
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 20.121
Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Tiens, Ancapa, in plaats van onnozel te doen, wat zou jij, als Brusselaar, vinden van het scheiden van Brussel en Vlaanderen?
wij scheiden niet ! Vlaanderen laat Brussel niet los en omgekeerd ook niet !

Wij zien Brussel als een hoofdstad van Vlaanderen en Wallonië. Brussel wordt een soort Washington DC als centrale eenheid tussen Vlaanderen en Wallonië.
Vlaanderen en Wallonië moeten meer autonoom worden, met eigen financiële middelen en eigen werking, beheer enz...

De bekend gemaakte geldstroom heeft veel Vlamingen de ogen geopend en veel Walen wakker geschut. Brussel teert al langer op de centralisering van de administratie van de overheid en tal van multinationals, maar zo veel echte Brusselaars werken er niet wegens te beperkte kennis van meerdere talen.

De allochtonen scoren nog slechter op de arbeidsmarkt in Brussel... de oorzaken zijn legio en heel weinig te maken met racisme. Ikea en Decathlon Anderlecht zijn daar een mooi voorbeeld van.
__________________
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2006, 18:39   #40
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ancapa Bekijk bericht
wij scheiden niet ! Vlaanderen laat Brussel niet los en omgekeerd ook niet !

Wij zien Brussel als een hoofdstad van Vlaanderen en Wallonië. Brussel wordt een soort Washington DC als centrale eenheid tussen Vlaanderen en Wallonië.
Vlaanderen en Wallonië moeten meer autonoom worden, met eigen financiële middelen en eigen werking, beheer enz...

De bekend gemaakte geldstroom heeft veel Vlamingen de ogen geopend en veel Walen wakker geschut. Brussel teert al langer op de centralisering van de administratie van de overheid en tal van multinationals, maar zo veel echte Brusselaars werken er niet wegens te beperkte kennis van meerdere talen.

De allochtonen scoren nog slechter op de arbeidsmarkt in Brussel... de oorzaken zijn legio en heel weinig te maken met racisme. Ikea en Decathlon Anderlecht zijn daar een mooi voorbeeld van.
Dat van die talen heb je gelijk, hoewel ik veel tweetalige Brusselaars ken, hoor. Van Ikea en Decathlon hebben ze hun "quota" (beikes!!) toch ongeveer behaald, ook via taallessen (zie ook bv. de taallessen voor de winkeliers van de Rue Neuve).

En hoe zou Brussels DC dan beheerd moeten worden?

ps: ben ik verkeerd of plaatst uw antwoord zich in een soort Belgisch confederaal kader?????
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:05.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be