Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 september 2009, 13:54   #1
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.883
Standaard Het echte vaderland van Franstalige Belgen is Frankrijk!

Franstalige Belgen spreken altijd over België maar hun echte land is Frankrijk. Ze leven zowiezo al elke dag met Frankrijk : wie in Franstalig België kijk nooit naar TF1, France 2, France 3, enz................? Die zenders zijn in het algemeen veel meer bekeken dan de nationale zenders. Vlaamse zenders zijn amper bekeken zelfs door Franstaligen die het Nederlands kennen. Ik beschouw me alvast als een Fransman en verwerp meer en meer België.
Vive la République, Vive la France!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2009, 14:06   #2
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Het is alleen jammer voor u dat quasi niemand in Frankrijk en Wallonië uw mening deelt. Dat veel Franstaligen naar Franse zenders kijken heeft gewoon te maken met het feit dat het aanbod aan Franse zenders veel hoger is en de kwaliteit van de programmatie veelal een pak beter. In Vlaanderen keken mensen vroeger ook veel naar Nederlandse zenders maar vandaag is dat quasi verdwenen omdat de kwantiteit en de kwaliteit in Vlaanderen veel is verbeterd.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2009, 14:08   #3
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard

Zou het niet zo zijn dat de meeste TV kijkers in Frankrijk, Wallonië, Duitsland en Nederland naar RTL zenders kijken ? We zijn waarschijnlijk allemaal Luxemburgers....
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2009, 14:23   #4
Cisalpina
Gouverneur
 
Cisalpina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2008
Berichten: 1.174
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Zou het niet zo zijn dat de meeste TV kijkers in Frankrijk, Wallonië, Duitsland en Nederland naar RTL zenders kijken ? We zijn waarschijnlijk allemaal Luxemburgers....
wel met elk een ander belastingsregime. zijn niet alle Luxemburgers gelijk?
__________________
Cisalpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2009, 14:25   #5
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.883
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Het is alleen jammer voor u dat quasi niemand in Frankrijk en Wallonië uw mening deelt. Dat veel Franstaligen naar Franse zenders kijken heeft gewoon te maken met het feit dat het aanbod aan Franse zenders veel hoger is en de kwaliteit van de programmatie veelal een pak beter. In Vlaanderen keken mensen vroeger ook veel naar Nederlandse zenders maar vandaag is dat quasi verdwenen omdat de kwantiteit en de kwaliteit in Vlaanderen veel is verbeterd.
Franstaligen zijn gewoon blind tegenover wat er in Vlaanderen gebeurt en beseffen niet dat er een Vlaamse natie langzaam maar zeker is aan het ontstaan, daar ligt het probleem. Ze spreken over België maar kennen de overgrote meerderheid van uw BV's helemaal niet en weten in feit niets of bijna niets over Vlaanderen. We kijken niet naar dezelfde medias, we kennen elkaar niet meer en we haten elkaar meer en meer. Waarom nog samenblijven?
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2009, 14:39   #6
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Franstaligen zijn gewoon blind tegenover wat er in Vlaanderen gebeurt en beseffen niet dat er een Vlaamse natie langzaam maar zeker is aan het ontstaan, daar ligt het probleem. Ze spreken over België maar kennen de overgrote meerderheid van uw BV's helemaal niet en weten in feit niets of bijna niets over Vlaanderen. We kijken niet naar dezelfde medias, we kennen elkaar niet meer en we haten elkaar meer en meer. Waarom nog samenblijven?
Blind? De RTBF maakt al nep-reportages over het uiteenvallen van België op een moment opiniepeiling het aantal separatisten in Vlaanderen op 10% schat. Eerder dan blind zijn voor de feiten loopt de Franstalige publieke opinie voor op de feiten.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2009, 14:47   #7
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Het is alleen jammer voor u dat quasi niemand in Frankrijk en Wallonië uw mening deelt. Dat veel Franstaligen naar Franse zenders kijken heeft gewoon te maken met het feit dat het aanbod aan Franse zenders veel hoger is en de kwaliteit van de programmatie veelal een pak beter. In Vlaanderen keken mensen vroeger ook veel naar Nederlandse zenders maar vandaag is dat quasi verdwenen omdat de kwantiteit en de kwaliteit in Vlaanderen veel is verbeterd.
Hetzelfde deden wij dat ook vroeger met Nederlandse TV-zenders. Die hadden een veel degelijker aanbod dan de Vlaamse zenders. En meer dan half Vlaanderen keek toen naar Holland. Nu is het omgekeerd.

Laatst gewijzigd door system : 2 september 2009 om 14:48.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2009, 14:53   #8
Sidharta
Minister
 
Geregistreerd: 9 januari 2009
Berichten: 3.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Franstalige Belgen spreken altijd over België maar hun echte land is Frankrijk. Ze leven zowiezo al elke dag met Frankrijk : wie in Franstalig België kijk nooit naar TF1, France 2, France 3, enz................? Die zenders zijn in het algemeen veel meer bekeken dan de nationale zenders. Vlaamse zenders zijn amper bekeken zelfs door Franstaligen die het Nederlands kennen. Ik beschouw me alvast als een Fransman en verwerp meer en meer België.
Vive la République, Vive la France!
Je hebt helemaal gelijk.
Als Vlaanderen stopt met het betalen van transferten ,dan zal Wallonie zich snel aansluiten bij Frankrijk.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2009, 14:56   #9
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.883
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Blind? De RTBF maakt al nep-reportages over het uiteenvallen van België op een moment opiniepeiling het aantal separatisten in Vlaanderen op 10% schat. Eerder dan blind zijn voor de feiten loopt de Franstalige publieke opinie voor op de feiten.
VB + N-VA + LDD, dat maakt al veel meer dan 10%.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2009, 14:56   #10
Sidharta
Minister
 
Geregistreerd: 9 januari 2009
Berichten: 3.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Franstaligen zijn gewoon blind tegenover wat er in Vlaanderen gebeurt en beseffen niet dat er een Vlaamse natie langzaam maar zeker is aan het ontstaan, daar ligt het probleem. Ze spreken over België maar kennen de overgrote meerderheid van uw BV's helemaal niet en weten in feit niets of bijna niets over Vlaanderen. We kijken niet naar dezelfde medias, we kennen elkaar niet meer en we haten elkaar meer en meer. Waarom nog samenblijven?
Als de liefde voorbij is en de relatie is ontaard tot onverschilligheid of haat ,dan is er alleen nog het geld dat een scheiding tegen houdt.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2009, 14:58   #11
Sidharta
Minister
 
Geregistreerd: 9 januari 2009
Berichten: 3.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
VB + N-VA + LDD, dat maakt al veel meer dan 10%.
Ook Vlaanderen heeft veel Belgicisten, die de realiteit niet onder ogen willen zien.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2009, 14:59   #12
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.883
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Je hebt helemaal gelijk.
Als Vlaanderen stopt met het betalen van transferten ,dan zal Wallonie zich snel aansluiten bij Frankrijk.
Ik denk het ook. La Wallonie retrouvera enfin sa véritable mère-patrie!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2009, 15:01   #13
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.883
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Ook Vlaanderen heeft veel Belgicisten, die de realiteit niet onder ogen willen zien.
Inderdaad. Clouseau die over België zingen of Milk Inc. die accepteren naar Wallonië te gaan optreden.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2009, 15:04   #14
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
VB + N-VA + LDD, dat maakt al veel meer dan 10%.

Het is niet omdat mensen op partijen stemmen met een seperatistisch programma dat het daarom per definitie separatisten zijn. Nu volgens Le Soir en co zijn alle Vlamingen separatisten inclusief mezelf. Mensen stemmen in eerste instantie op VB omwille van het vreemdelingen en crimitaliteitsthema en niet zozeer omdat het een Vlaams-Nationalistische partij zou zijn. En bon LDD? Die stemmen op Dedecker en minder voor zijn programma.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 2 september 2009 om 15:07.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2009, 15:09   #15
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.883
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Het is niet omdat mensen op partijen stemmen met een seperatistisch programma dat het daarom per definitie separatisten zijn. Nu volgens Le Soir en co zijn alle Vlamingen separatisten inclusief mezelf.
Ik kan me toch zeer moeilijk voorstellen dat Belgicisten voor zo'n partijen zouden stemmen. De Vlamingen die voor zo'n partijen stemme, weten waarvoor ze stemmen. Het imago van Vlaanderen op de Franstalige kant is inderdaad niet echt rooskleurig maar Vlaanderen doet ook alles om dit slechte imago te hebben.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2009, 15:11   #16
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ik kan me toch zeer moeilijk voorstellen dat Belgicisten voor zo'n partijen zouden stemmen. De Vlamingen die voor zo'n partijen stemme, weten waarvoor ze stemmen. Het imago van Vlaanderen op de Franstalige kant is inderdaad niet echt rooskleurig maar Vlaanderen doet ook alles om dit slechte imago te hebben.
Tja en alle Franstaligen die voor de PS stemmen doen dit omdat ze corrupt zijn?Ik wist trouwens niet dat Le Soir een Vlaamse krant was. Nu de hoofdredactrice woont in Vlaanderen.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 2 september 2009 om 15:12.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2009, 15:12   #17
Sidharta
Minister
 
Geregistreerd: 9 januari 2009
Berichten: 3.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Het is niet omdat mensen op partijen stemmen met een seperatistisch programma dat het daarom per definitie separatisten zijn. Nu volgens Le Soir en co zijn alle Vlamingen separatisten inclusief mezelf. Mensen stemmen in eerste instantie op VB omwille van het vreemdelingen en crimitaliteitsthema en niet zozeer omdat het een Vlaams-Nationalistische partij zou zijn. En bon LDD? Die stemmen op Dedecker en minder voor zijn programma.
Alle CD&V ,VLD en SP-A stemmers ,zijn ook geen Belgicisten.
Ik meen me te herinneren dat in de laatste peiling ,45% van de Vlamingen seperatist is.
Dan heb je nog een groot percentage confederalisten.
Dus de voorstanders van het huidige federale Belgie, zal misschien 30 % of minder zijn.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2009, 15:13   #18
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Alle CD&V ,VLD en SP-A stemmers ,zijn ook geen Belgicisten.
Ik meen me te herinneren dat in de laatste peiling ,45% van de Vlamingen seperatist is.
Dan heb je nog een groot percentage confederalisten.
Dus de voorstanders van het huidige federale Belgie, zal misschien 30 % of minder zijn.
Welke peiling? Een on-line poll of zo? De meest wetenschappelijke onderzoeken schatten het aantal separatisten systematisch rond de 10%. En bon confederalisme? Hoeveel mensen weten wat dat wil zeggen. De meeste die zeggen dat ze er voorstanders van zijn liegen trouwens als ze zeggen wat het volgens hen wil zeggen.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 2 september 2009 om 15:14.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2009, 15:13   #19
robert t
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 januari 2005
Berichten: 7.440
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Franstaligen zijn gewoon blind tegenover wat er in Vlaanderen gebeurt en beseffen niet dat er een Vlaamse natie langzaam maar zeker is aan het ontstaan, daar ligt het probleem. Ze spreken over België maar kennen de overgrote meerderheid van uw BV's helemaal niet en weten in feit niets of bijna niets over Vlaanderen. We kijken niet naar dezelfde medias, we kennen elkaar niet meer en we haten elkaar meer en meer. Waarom nog samenblijven?
Klopt, maar slechts gedeeltelijk. Het feit dat de belgen steeds meer van elkaar vervreemden wil nog niet zeggen dat de Vlamingen zich van de Franse cultuur afkeren. Ik kan alleen maar voor mezelf spreken, maar één van mijn favoriete schilders is bv. Magritte. Ook P. Delvaux mag er zijn, zonder te spreken van de Ardennen en de uitstekende Waalse keuken. Maar één van mijn favoriete cultuurlanden blijft toch Frankrijk. Mijn favoriete schilders zijn Monet en Renoir. Ik ben verzot op het impressionisme én het echte Frans chanson, waarvan C. Trenet,
Aznavour, Bécaud, Moustaki en vele anderen de vertegenwoordigers zijn. Jouw probleem is dat je iedereen in hetzelfde vakje stopt, maar we zijn allemaal individuën met verschillende smaken.

Nog iets. Naar de franstalige TV kijk ik niet. Zeker niet als het gedubde programma's betreft. Naar Frankrijk 2 of 3 en bepaalde andere Franse zenders kan ik zelfs niet kijken wegens geen ontvangst. En ik beschik nochtans over digitale TV.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2009, 15:18   #20
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.883
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Tja en alle Franstaligen die voor de PS stemmen doen dit omdat ze corrupt zijn?Ik wist trouwens niet dat Le Soir een Vlaamse krant was. Nu de hoofdredactrice woont in Vlaanderen.
Le mot CORRUPTION a changé d'orthographe en Wallonie. Maintenant, cela s'écrit avec PS!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:20.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be