Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 november 2021, 11:07   #21
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.978
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Voor de duidelijkheid, uw anekdotische ervaringen met het gerecht bepalen het gedrag van het gerecht niet, noch de straffen die door hen uitgesproken worden voor andere mensen.

Vindt je dat de druglijn.be, die de straffen toont die op cannabisgebruik staan, die uit haar duim zuigt?
Allemaal overdrijvers?
Ernstig blijven he.
Als ik eerder veroordeeld ben, bepaalt dat de strafmaat net wel.
Plus, als er aan mijn eerdere veroordeling een voorwaardelijke straf was gekoppeld: gaat die automatisch van kracht bij de minste misdrijf.

Openbaar blowen is 75 euro.
Maar was uw voorwaardelijke een boete van 1500 bv, dan kost dat jointje u 1575 euro.
Maar je zal alleen aangehouden worden en die boete in uw bus ontvangen.

Overlast is een breed begrip en de rechtbank heeft een ruim speelveld. Maar ik herhaal: die mens dat gratis cannabisolie aan een 8 jarige gaf zat nog geen jaar in de bak.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2021, 11:12   #22
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.978
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Die voorwaardelijke straf die valt later mee, die staat niet in het vonnis.

Ik heb het over mensen die veroordeeld zijn tot gevangenisstraf wegens bezit van een kleine hoeveelheid softdrugs. Niet over mensen die 3 maand krijgen voor een kleinigheid en de tien jaar voorwaardelijk bij krijgen van hun laatste bankoverval.
Ik geloof echt niet dat mensen in de 21e eeuw gevangenisstraf voor bezit krijgen, tenzij die al voorwaardelijk waren.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2021, 12:13   #23
Het Verzet
Europees Commissaris
 
Het Verzet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 maart 2010
Berichten: 7.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Ik geloof echt niet dat mensen in de 21e eeuw gevangenisstraf voor bezit krijgen, tenzij die al voorwaardelijk waren.
idem.
__________________
Disclaimer: de hierboven geschreven mening strookt niet altijd met de werkelijke gedachtengang van zijn auteur. Sjans.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2021, 12:38   #24
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.381
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Toen ik destijds tussen Brussel en Mechelen pendelde nam ik de trein Brussel-Roosendaal. Die trein had de bijnaam de "cannabistrein". Het volstond om in een rokerswagon te zitten, en je kon gratis meegenieten van de cannabis.
Op sommige momenten kon je elkaar met moeite zien door den doemp.
Ah, dat is bijna zoals in de gevangenis.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2021, 12:39   #25
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.381
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Ik geloof echt niet dat mensen in de 21e eeuw gevangenisstraf voor bezit krijgen, tenzij die al voorwaardelijk waren.
Je denkt werkelijk dat uw geloof de realiteit bepaald?

Ik begrijp het, verdere gesprekken zijn nutteloos.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2021, 12:42   #26
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.978
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Je denkt werkelijk dat uw geloof de realiteit bepaald?

Ik begrijp het, verdere gesprekken zijn nutteloos.
Nogmaals, ook ervaring.
Ze waren enkel draconisch streng in het verkeer en ik moest niet naar de bak.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2021, 14:24   #27
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.842
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Toen ik destijds tussen Brussel en Mechelen pendelde nam ik de trein Brussel-Roosendaal. Die trein had de bijnaam de "cannabistrein". Het volstond om in een rokerswagon te zitten, en je kon gratis meegenieten van de cannabis.
Op sommige momenten kon je elkaar met moeite zien door den doemp.
Andere tijden. Heerlijke tijden van vrijheid en blijheid. Ik herinner me de rockconcerten in Vorst Nationaal waar steeds een walm van hasj hing. In Earls Court London en Ahoi was het nog erger.
Maar lurken aan een joint tijdens een goed concert moet je hebben meegemaakt om te beseffen hoe mooi muziek en het leven kan zijn.
Voor mij nostalgie en ieder zijn meug maar wie dat niet heeft meegemaakt heeft toch iets gemist in het leven
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2021, 14:26   #28
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.842
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ah, dat is bijna zoals in de gevangenis.
Ik hoor dat wel eens vertellen maar vraag me steeds af wat daar van waar is ?? Wie brengt dat daar aan de man ? Zijn al die cipiers dealers die wat bijklussen ? En die walm hangt daar dan in alle cellen ? Ik dacht dat zelfs gewoon sigaretten niet mocht.
Weet niet kan allemaal zijn en ik persoonlijk zou dat niet erg vinden maar ik kan het toch moeilijk geloven.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2021, 14:52   #29
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.381
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik hoor dat wel eens vertellen maar vraag me steeds af wat daar van waar is ?? Wie brengt dat daar aan de man ? Zijn al die cipiers dealers die wat bijklussen ? En die walm hangt daar dan in alle cellen ? Ik dacht dat zelfs gewoon sigaretten niet mocht.
Weet niet kan allemaal zijn en ik persoonlijk zou dat niet erg vinden maar ik kan het toch moeilijk geloven.
Tabak mag, voor de gevangene, omdat die thuis is in zijn cel. De chefs, daar gelden andere regels, voor hen is het de werkvloer waar niet gerookt mag worden.

Drugs, het is realiteit in de gevangenis, alle soorten drugs zijn verkrijgbaar. Ook alcohol en andere zaken worden soms gevonden. In de Begijnenstraat vonden ze bij iemand op cel drank en sigaretten met een Luxemburgs taks bandje. Wie denk je dat er flessen kan gaan kopen in Luxemburg en ze binnensmokkelen in de gevangenis? De gevangene of de cipier?
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2021, 14:54   #30
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.978
Standaard

Intiem bezoek
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2021, 15:16   #31
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.842
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Tabak mag, voor de gevangene, omdat die thuis is in zijn cel. De chefs, daar gelden andere regels, voor hen is het de werkvloer waar niet gerookt mag worden.

Drugs, het is realiteit in de gevangenis, alle soorten drugs zijn verkrijgbaar. Ook alcohol en andere zaken worden soms gevonden. In de Begijnenstraat vonden ze bij iemand op cel drank en sigaretten met een Luxemburgs taks bandje. Wie denk je dat er flessen kan gaan kopen in Luxemburg en ze binnensmokkelen in de gevangenis? De gevangene of de cipier?
Dat er soorten drugs verkrijgbaar zijn kan zijn maar dat in iedere cel een walm van wiet hangt de spuiten in het rond slingeren of een wolk van coke rondvliegt geloof ik eigenlijk niks van.
Dat er af en toe is geen flesje likeur opduikt geloof ik ook nog wel echter de rest van het verhaal.....neen de Fred is niet van gisteren.

En dat er hier of daar een cipier het risico neemt om op staande voet te worden ontslagen zal ook wel zijn echter......t'ja

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20211125_95938468

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 26 november 2021 om 15:21.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2021, 15:27   #32
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.978
Standaard

De rechters plaatsen alles in perspectief en oordelen dan -meestal- een correct vonnis. Vind ik.

Als je als gewone burger een keer overlast veroorzaakt kunt ge een boete krijgen. Blijft ge overlast veroorzaken, hogere boete en dan zal het wellicht met een cursuske of extra begeleiding moeten. Als ge dan uw les nog niet geleerd hebt moet je wellicht in de cel zonder start te passeren.

Ook in het verkeer stelden ze zich timider op zie ik. Vroeger 15 dagen rijbewijs kwijt, nu 12 uur. Maar je moet wel altijd voorkomen.
Het is natuurlijk wel moeilijk voor medicinale gebruikers het auto rijden met hun gebruik te combineren, zelfs wanneer ze nuchter zijn. Men test dagen na gebruik nog positief.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2021, 22:53   #33
Het Verzet
Europees Commissaris
 
Het Verzet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 maart 2010
Berichten: 7.686
Standaard

Geur en joints da's allemaal zo passé.
Als ge wilt ligt ge een maand strijk van een handvol gummibeertjes.
Zoiets binnensmokkelen lijkt mij een fluitje van een cent.
__________________
Disclaimer: de hierboven geschreven mening strookt niet altijd met de werkelijke gedachtengang van zijn auteur. Sjans.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2021, 09:02   #34
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Andere tijden. Heerlijke tijden van vrijheid en blijheid. Ik herinner me de rockconcerten in Vorst Nationaal waar steeds een walm van hasj hing. In Earls Court London en Ahoi was het nog erger.
Maar lurken aan een joint tijdens een goed concert moet je hebben meegemaakt om te beseffen hoe mooi muziek en het leven kan zijn.
Voor mij nostalgie en ieder zijn meug maar wie dat niet heeft meegemaakt heeft toch iets gemist in het leven
Ik moet toegeven dat ik nog nooit cannabis of wat ook heb gebruikt.
De eerste keer dat ik ermee werd geconfronteerd was in een trein begin jaren 80. Een jonge gast stak zo'n frietzakje Leuvense wiet op. Man, dat stonk als de pest.
Daarvoor, in de jaren 70, toen 'k nog naar de festivals ging in Torhout (T/W) ging heb ik zo goed als niets van drugs zoals cannabis gemerkt. Daartegenover, er werd gezopen. Het aantal plastieken waterflessen gevuld met whisky was aanzienlijk.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2021, 17:23   #35
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.842
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Ik moet toegeven dat ik nog nooit cannabis of wat ook heb gebruikt.
De eerste keer dat ik ermee werd geconfronteerd was in een trein begin jaren 80. Een jonge gast stak zo'n frietzakje Leuvense wiet op. Man, dat stonk als de pest.
Daarvoor, in de jaren 70, toen 'k nog naar de festivals ging in Torhout (T/W) ging heb ik zo goed als niets van drugs zoals cannabis gemerkt. Daartegenover, er werd gezopen. Het aantal plastieken waterflessen gevuld met whisky was aanzienlijk.
Ik heb de geur van kots na zuipfestijnen altijd een pak walgelijker gevonden dat de geur van wiet.
Ik vind het heerlijk ruiken maar vind dat evenzeer van pijptabak tot zelfs de geur van een sigaret.
Niet zo een café of jeugdclub van vroeger waar 14 man allemaal aan het paffen waren maar zo hier of daar iemand die een sigaretje rookt vind ik nog altijd wat hebben. Niet alleen de geur maar de sfeer er rond. Mocht het zo ongezond niet zijn ik herbegon vandaag nog te roken.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2021, 19:24   #36
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.381
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik heb de geur van kots na zuipfestijnen altijd een pak walgelijker gevonden dat de geur van wiet.
Ik vind het heerlijk ruiken maar vind dat evenzeer van pijptabak tot zelfs de geur van een sigaret.
Niet zo een café of jeugdclub van vroeger waar 14 man allemaal aan het paffen waren maar zo hier of daar iemand die een sigaretje rookt vind ik nog altijd wat hebben. Niet alleen de geur maar de sfeer er rond. Mocht het zo ongezond niet zijn ik herbegon vandaag nog te roken.
Als ik nu een assenbak ruik, dan begrijp ik niet hoe ik zo lang heb kunnen roken.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2021, 22:15   #37
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Als ik nu een assenbak ruik, dan begrijp ik niet hoe ik zo lang heb kunnen roken.
Je krijgt gelijk, van mij.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2021, 01:01   #38
dewanand
Minister-President
 
dewanand's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2005
Locatie: delft
Berichten: 4.595
Standaard Klacht: de blanke mannenhaat die nu wereldwijd oprukt

ja joh hele verloedering die legalisaties softdrugs
maar ok feitelijk was cannabis vroeger duizenden jaren legaal wereldwijd, dus wij gaan nu feitelijk terug naar de middeleeuwen.



zie dit

---------------------------------
https://www.nu.nl/economie/6169991/d...opleveren.html



Duitse legalisering van cannabis kan Nederland geld opleveren
28 november 2021 06:04 Laatste update: 18 uur geleden
1.2K NUjij-reacties
Delen via Whatsapp Delen via Facebook Delen via Twitter Delen via Linkedin Delen via email

Nu de nieuwe Duitse regering heeft aangekondigd dat ze cannabis wil reguleren voor recreatief gebruik, werpt zich de vraag op of Nederland als wietland naar de achtergrond zal verdwijnen. Bij ons wordt het gedoogd, maar is het nog niet volledig uit de criminaliteit gehaald. Volgens wietkenners liggen er in Duitsland kansen voor Nederlandse wietondernemers.

Duitsland zou binnenkort het eerste Europese land kunnen zijn dat de verkoop van wiet voor recreatief gebruik volledig legaal maakt. Of dat ook betekent dat teelt wordt gelegaliseerd is niet duidelijk, maar die kans is groot.

In Nederland wordt de verkoop van wiet gedoogd, maar is de inkoop en teelt voorlopig nog illegaal. Toen Canada en een paar Amerikaanse staten enkele jaren geleden de kweek van wietplanten legaal maakten, waren de meeste experts het erover eens dat Nederland achterliep en ingehaald zou worden.

Ondertussen blijkt dat dat wel meevalt. "Nederland doet het qua distributie nog steeds beter", zegt drugsonderzoeker Nicole Maalsté. "In Canada kopen de meeste mensen hun wiet nog op de zwarte markt, terwijl dat bij ons veel minder het geval is."

Dat beaamt Peter Tas, bestuurder bij de Legale Cannabis Coalitie. "Nederland heeft met zijn coffeeshops een verkoopnetwerk dat werkt. Dat kan je van de meeste andere landen niet zeggen."
'Nederlandse leveranciers kunnen hun goederen verkopen in Duitsland'

Dat Duitsland zich nu ook op de wietmarkt meldt, hoeft volgens de kenners niet meteen alarmbellen te doen rinkelen. De plannen moeten tenslotte nog concreet gemaakt worden, waarna ze ook nog eens in wetten en regels gegoten moeten worden. "Duitsland zal ons echt niet meer inhalen", denkt Maalsté.

Tas ziet zelfs kansen voor Nederlandse ondernemers. "Wietleveranciers en -telers, die nu deels op de zwarte markt opereren, hebben de afgelopen jaren een hoop kennis opgedaan over wietsoorten en optimalisering van de teelt. Zij kunnen hun zaden aan de man brengen in Duitsland en hun kennis daar gaan verspreiden." Daar verdienen die ondernemers geld aan en dat komt later in de vorm van belastingen deels in de Nederlandse schatkist terecht.
Cannabisindustrie is miljardenbusiness

Dat wiet een miljardenbusiness is, blijkt uit cijfers uit onder meer Canada. Daar is sinds de legalisatie in 2018 voor meer dan 6 miljard euro aan cannabisproducten verkocht. De verwachting is dat die omzet in de komende tien jaar groeit tot 9 miljard euro. In Duitsland is het enige beursgenoteerde cannabisbedrijf, SynBiotic, meer dan 100 miljoen euro waard sinds de aankondiging van de Duitse regering.

Hoe groot de Nederlandse cannabisindustrie is, is moeilijk te bepalen, maar het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maakt wel regelmatig een schatting van de grootte van de illegale economie. Volgens de jongste cijfers uit 2015, die in 2018 naar boven werden bijgesteld, is de volledige illegale economie goed voor zo'n 5 miljard euro. Cannabisteelt neemt 3 miljard euro daarvan in beslag.

Die cijfers worden wel gemeten op basis van politie-invallen, dus waarschijnlijk gaat het in realiteit om nog meer geld. Het geeft echter wel een indicatie van de grootte van de cannabisteelt in ons land.

In de tweede helft van volgend jaar begint er in Nederland een proef om te kijken of wiet legaal geteeld kan worden. Er zijn zeven telers aangewezen die legaal wiet en hasj mogen telen voor coffeeshops in tien deelnemende gemeenten. De coffeeshops mogen de cannabis van die telers alleen maar verkopen in de vier jaar dat de proef loopt. Als het resultaat positief is, wordt het daarna in wetten gegoten.
Door: Ruben Van Lent Beeld: ANP
Lees 1.2K reacties
Delen via Whatsapp Delen via Facebook Delen via Twitter Delen via Linkedin Delen via email
Lees meer over:
Duitsland
wiet
Wietteelt
Economie
NUjij: Uitgelichte reacties

PG_bewoner
gisteren om 14:10
Man man, Nederland heeft zo enorm de boot gemist op dit vlak. Begin jaren 90 waren we nog progressief, nu zijn we aan meerdere kanten ingehaald. Jammer want nu is de criminaliteit ook zwaarder geworden mede door het "in de rug steken" van de NL regering. Veel NL kwekers en handelaren zijn door de belastingdienst (na goedkeuring van den Haag) naar voren gekomen om te onderhandelen over legalisatie. Hierna zijn er veel "genaaid" en volgens de wet aangepakt. Het gedeeltelijk vaccuum wat toen ontstond is voor een flink deel ingevuld door een veel medogenlozere groep criminelen. Ik verwacht echt neits meer van onze mensen in den Haag, al hoop ik wel dat ze ooit de boel volledig zullen legaliseren, eigen kweek en eigen rook.
Respect???? 31
Reacties???? 6
Reageer

Power_Kruimel
gisteren om 13:28
Ik vind dat deze proef gewoon gehouden moet worden in opmaat naar hetzelfde wat onze Oosterburen willen gaan doen. De VVD zegt altijd wij zijn liberaal, maar op het gebied van softdrugs is het een partij die absoluut niet liberaal is. ben benieuwd of de FDP de VVD eindelijk kan overtuigen dat het beleid in Nederland volkomen achterhaald is, want de heer Rutte was als Jovd voorzitter een hartstochtelijk voorstander van het legaliseren van softdrugs, maar nu is het volgens hem troep en gevaarlijk. Als je het reguleert dan heb je veel meer zicht op de kwaliteit en heb je ook minder gezondheidsschade.
Respect???? 9
Reacties???? 2
Reageer
Bekijk reacties





https://www.nu.nl/economie/6169991/d...opleveren.html
-------------------------------
__________________
Kritisch Podium Dewanand

http://www.dewanand.com
dewanand is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:00.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be