Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 mei 2017, 09:51   #1
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.673
Standaard Poco MSM verdedigt Francken.

Jongens, jongens (en meisjes) waar gaan we naartoe. Nu verdedigt De Infame DeMorgen de NVA'er Francken. Het is voorzeker een complot.

Bart Eeckhout maakt volgens mij een goede analyse van het polarisatiegedrag van zowel rechts als links.

http://www.demorgen.be/binnenland/de...euws-b65eb5aa/
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2017, 10:19   #2
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Jongens, jongens (en meisjes) waar gaan we naartoe. Nu verdedigt De Infame DeMorgen de NVA'er Francken. Het is voorzeker een complot.

Bart Eeckhout maakt volgens mij een goede analyse van het polarisatiegedrag van zowel rechts als links.

http://www.demorgen.be/binnenland/de...euws-b65eb5aa/
Nog niet door dat dat gewoon een 'verdeel en heers' doel heeft.
De meeste mensen denken al lang niet meer in functie van beiden; zij kijken naar wat werkt en wat niet werkt... Het wordt natuurlijk erg als vb de linkse zich owv die kunstmatig in stand gehouden rechts-links tegenstelling vastbinden aan wat niet werkt... Geld eveneens voor rechts...

Maar de echte potentaten laten zo het gewone volk verder in het circus spelen terwijl zijzelf zo, vrijblijvend, zichzelf verder verrijken op de kap van de twistende honden...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2017, 10:37   #3
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 16.984
Standaard

De Morgen is een universiteitenkrant.

Die debielen op de universiteiten met hun "safe space". Zo kan je geen enkel fatsoenlijk debat organiseren. Ze maken daar van de jeugd sukkels zonder haar op hun tanden die in eender welk debat fataal gevloerd worden. Om zich van de totale intellectuele afgang te besparen; boycotten ze "Francken". Het probleem ligt bij de universiteiten, niet bij de politiek.
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2017, 16:11   #4
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.211
Standaard

Deze morgen las ik op politico een bijdrage van een prof die van het 1 mens 1 stem principe af wilde en mensen wilde testen op hun kennis van de politiek en aan de hand daarvan meer gewicht aan een stem wilde geven. Volgens hem zou op die manier 25% van de stemgerechtigden veel meer in de pap te brokken hebben en zou populisme, racisme en Trump op die manier geen kans meer maken. Bye bye democratie.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2017, 19:14   #5
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.673
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Deze morgen las ik op politico een bijdrage van een prof die van het 1 mens 1 stem principe af wilde en mensen wilde testen op hun kennis van de politiek en aan de hand daarvan meer gewicht aan een stem wilde geven. Volgens hem zou op die manier 25% van de stemgerechtigden veel meer in de pap te brokken hebben en zou populisme, racisme en Trump op die manier geen kans meer maken. Bye bye democratie.
Ik denk dat de stemplicht afschaffen een eerste goede stap zou zijn.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2017, 07:02   #6
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.211
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik denk dat de stemplicht afschaffen een eerste goede stap zou zijn.
Dan toch samen met de volmacht van dementen en bijna dementen in de rusthuizen.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2017, 07:07   #7
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.681
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Deze morgen las ik op politico een bijdrage van een prof die van het 1 mens 1 stem principe af wilde en mensen wilde testen op hun kennis van de politiek en aan de hand daarvan meer gewicht aan een stem wilde geven. Volgens hem zou op die manier 25% van de stemgerechtigden veel meer in de pap te brokken hebben en zou populisme, racisme en Trump op die manier geen kans meer maken. Bye bye democratie.
Goed zot.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2017, 07:08   #8
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.681
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Dan toch samen met de volmacht van dementen en bijna dementen in de rusthuizen.
Gelukkig is dit ook heel fel beperkt.
Je mag nog maar één keer met volmacht stemmen, vroeger mocht dat eindeloos.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2017, 16:50   #9
TREBRON
Europees Commissaris
 
TREBRON's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 mei 2014
Berichten: 6.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik denk dat de stemplicht afschaffen een eerste goede stap zou zijn.
Dan gaat de partij die de meest fanatieke volgelingen heeft regeren omdat de anderen niet geïnteresseerd zijn in politiek. Zie Brexit..........
TREBRON is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2017, 10:26   #10
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.272
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik denk dat de stemplicht afschaffen een eerste goede stap zou zijn.
Een stemrecht die zich tevens beperkt tot één land. Oplossing tevens voor dubbele nationaliteiten. Je maakt een definitieve niet herroepbare keuze. Wens je te stemmen voor jouw land van herkomst waar je de nationaliteit nog van hebt, vervalt jouw recht hier.
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2017, 10:28   #11
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.272
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Dan toch samen met de volmacht van dementen en bijna dementen in de rusthuizen.
Is Wallonië eigenlijk niet één groot rusthuis?
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2017, 11:09   #12
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Deze morgen las ik op politico een bijdrage van een prof die van het 1 mens 1 stem principe af wilde en mensen wilde testen op hun kennis van de politiek en aan de hand daarvan meer gewicht aan een stem wilde geven. Volgens hem zou op die manier 25% van de stemgerechtigden veel meer in de pap te brokken hebben en zou populisme, racisme en Trump op die manier geen kans meer maken. Bye bye democratie.
Hoewel ik geen voorstander ben van dat voorstel, blijft de vraag natuurlijk in hoeverre een ongeïnformeerde stem een 'uiting van democratie' is.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2017, 11:35   #13
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik denk dat de stemplicht afschaffen een eerste goede stap zou zijn.
en leefloners en andere langdurige uitkeringstrekkers die geen bijdrage leveren tot de maatschappij stemrecht ontnemen, dat zou ook al helpen.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2017, 12:32   #14
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.055
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Hoewel ik geen voorstander ben van dat voorstel, blijft de vraag natuurlijk in hoeverre een ongeïnformeerde stem een 'uiting van democratie' is.
Inderdaad, hier in Belgie bijvoorbeeld. Hier zou je als niet geinformeerde liberaal zomaar op Open VLD kunnen stemmen omdat je denkt aan de naam dat dit een liberale partij is.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2017, 12:45   #15
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.673
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Een stemrecht die zich tevens beperkt tot één land. Oplossing tevens voor dubbele nationaliteiten. Je maakt een definitieve niet herroepbare keuze. Wens je te stemmen voor jouw land van herkomst waar je de nationaliteit nog van hebt, vervalt jouw recht hier.
Dubbele nationaliteit afschaffen zou beter zijn, maar verbieden om in meerdere landen te stemmen zou ook goed zijn.
In turkije gestemd of bij het doodstraf referendum gestemd, ok maar gedaan met stemmen op Belgische verkiezingen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2017, 12:48   #16
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.673
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
en leefloners en andere langdurige uitkeringstrekkers die geen bijdrage leveren tot de maatschappij stemrecht ontnemen, dat zou ook al helpen.
Dat hebben we al gehad in 1930. Dat was niet erg democratisch.

Ik ben in principe er wel voor om een 'examen' in te richten, maar daar gaat toch weer verschrikkelijk mee gefraudeerd worden
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2017, 12:49   #17
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Jongens, jongens (en meisjes) waar gaan we naartoe. Nu verdedigt De Infame DeMorgen de NVA'er Francken. Het is voorzeker een complot.

Bart Eeckhout maakt volgens mij een goede analyse van het polarisatiegedrag van zowel rechts als links.

http://www.demorgen.be/binnenland/de...euws-b65eb5aa/
Francken verdedigen?!?

ik denk eerder de minimum minimorum links schaamtelapje om niet het ontslag van de rector te moeten eisen die er niet in slaagt om een lezing van een federaal staatssecretaris (ie mijnheer de minister in officiele aanspreking) te organiseren en de veiligheid te garanderen.

Laatst gewijzigd door Anna List : 8 mei 2017 om 12:49.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2017, 12:53   #18
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dat hebben we al gehad in 1930. Dat was niet erg democratisch.

Ik ben in principe er wel voor om een 'examen' in te richten, maar daar gaat toch weer verschrikkelijk mee gefraudeerd worden
niet democratisch?

of gewoon een consequent doorredeneren op het democratische oer-beginsel van "no taxation without representation" --> = "no representation without taxation"



ps neen dat hadden we nooit, de situatie 1930 was geheel anders.

Laatst gewijzigd door Anna List : 8 mei 2017 om 12:53.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2017, 12:57   #19
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.673
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
niet democratisch?

of gewoon een consequent doorredeneren op het democratische oer-beginsel van "no taxation without representation" --> = "no representation without taxation"

ps neen dat hadden we nooit, de situatie 1930 was geheel anders.
In een democratie moet 'iedereen' een stem kunnen uitbrengen.

In 1930 moest je als ik mij niet vergis genoeg verdienen om te mogen stemmen (cijnskiesrecht). Later kwam het meervoudig kiesstelsel en nog later de vrouwen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2017, 13:07   #20
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
In een democratie moet 'iedereen' een stem kunnen uitbrengen.

In 1930 moest je als ik mij niet vergis genoeg verdienen om te mogen stemmen (cijnskiesrecht). Later kwam het meervoudig kiesstelsel en nog later de vrouwen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Tijdli...in_Belgi%C3%AB

ik vermoed dat je 1830 bedoelt, in 1930 was er al algemeen enkelvoudige stemplicht in BE (welliswaar voor mannen alleen).

het cijnsrecht waar naar je (vermoedelijk)verwijst is een periode waarin er 46.000 stemgerechtigden waren voor de ganse BE bevolking...

toch wel een heel verschil met algemeen stemrecht (mannen en vrouwen) maar alleen mét de toets van "no representation without taxation" ... (waarbij Bahama beleggers zonder BE inkomen ook hun stemrecht zouden verliezen btw)

Laatst gewijzigd door Anna List : 8 mei 2017 om 13:07.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:27.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be