Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 februari 2008, 16:11   #361
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 november 2007
Berichten: 15.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wautd Bekijk bericht
Evolutie is falsifieerbaar dus mochter er ooit bewijzen tegen evolutie wordt gevonden, wordt de theorie verworpen.
Precies, en het toeval wil dat de evolutie één van de beste theorieën aller tijden is. Het wordt door zodanig veel onderzoek ondersteund dat het bijna een zekerheid geworden is. Een wetenschappelijk alternatief voor de evolutietheorie is er dan ook niet.

En, met alle respect voor de ID'ers en creationisten hier, een geloof kan je niet opnemen in de biologieles, vooral niet als het in strijd is met de wetenschap. De dag dat er een onderbouwd wetenschappelijk alternatief voor de evolutietheorie is zal ook die in het leerplan worden opgenomen. Tot op heden is een dergelijk onderbouwd alternatief er echter niet.

Ik ben zelf ook gelovig en toch aanvaard ik, en het Vaticaan, de evolutietheorie. Wetenschap en godsdienst zijn niet strijdig met elkaar.
__________________
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 1 februari 2008 om 16:14.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2008, 16:15   #362
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 november 2007
Berichten: 15.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Er is geen enkel stukje dat een echt bewijs vormt. Nul komma nul.
Ah, meneer gaat een semantische discussie over de aard van "bewijs" voeren?
__________________
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2008, 16:20   #363
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In tegenstelling tot evolutionisten beweer ik dan ook niet te doen aan "wetenschap", d.i. gebaseerd op empirisch en materialistische bewijslast.
Maar als u behoort tot diegenen die het principe van de evolutie ontkennen, dan wilt u ook niet weten. Het principe van de evolutie is een feit. Of het nu allemaal precies zo gegaan is zoals de wetenschappers het poneren is een andere zaak. De wetenschappers zitten met een puzzel waarvan stukken ontbreken en waarnaar ze zoeken. Vele zaken zijn niet duidelijk of uitgeklaard en bevinden zich nog altijd in een hypothetische fase, hyptotheses die regelmatig moeten worden bijgesteld. Maar als men afkomt met een bewering dat de dino's niet ouder zijn dan 6000 jaar, dan zijn we uitgepraat.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2008, 18:13   #364
Wautd
Parlementslid
 
Wautd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 juli 2006
Locatie: Ankh-Morpork
Berichten: 1.864
Standaard

Als Jan van den Berghe zo veeleisend naar bewijzen is, dan vraag ik me af welke bewijzen hij dan wel niet heeft voor een alternatief van evolutie
__________________
“Give a man a fire and he's warm for a day, but set fire to him and he's warm for the rest of his life.” - Terry Pratchett
Wautd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2008, 18:25   #365
Wautd
Parlementslid
 
Wautd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 juli 2006
Locatie: Ankh-Morpork
Berichten: 1.864
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Gisteren was daar een vrij shockerend stukje over in 'terzake':
http://www.deredactie.be/cm/de.redac...theek/1.242972

Bestaan er in de Islam eigenlijk al stromingen die de Koran alegorisch ipv letterlijk opnemen?

En foei naar de redactie toe ivm afkomst van de apen. Me dunkt dat een informatiecampagne nodig is als zelfs de media van die fouten toelaat
__________________
“Give a man a fire and he's warm for a day, but set fire to him and he's warm for the rest of his life.” - Terry Pratchett

Laatst gewijzigd door Wautd : 1 februari 2008 om 18:26.
Wautd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2008, 21:51   #366
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dycore Bekijk bericht
Welke 'missing link'?

Allemaal fabeltjes die goed verkopen.
Citaat:
Resten voorvader krokodil ontdekt in Brazilië
Een simulatie van hoe de voorvader van de krokodil er zou uitgezien hebben.In Brazilië zijn de versteende resten van de voorvader van de krokodil gevonden. Volgens plaatselijke wetenschappers gaat het om de ontbrekende schakel tussen de dinosauriërs en de krokodil zoals we die nu kennen.

80 miljoen jaar geleden
Het prehistorische roofdier leefde zo'n 80 miljoen jaar geleden en - hoewel het sterk op een krokodil lijkt - leefde het niet in het water, maar op het land.

Eerste beelden
Paleontologen van de universiteit in Rio de Janeiro toonden vandaag de eerste beelden van het dier, dat 1,70 meter lang is en 30 tot 40 kilogram weegt. Het fossiel werd al in 2004 gevonden in de omgeving van Monte Alto, maar wordt pas nu aan het grote publiek getoond.

Vleeseter
"De schedel is, zoals bij primitieve krokodillen, korter en staat hoger dan de romp. De onderkaak, de poten en de wervels verschillen minder van de krokodil zoals we die nu kennen." De wetenschappers vermoeden dat de Montealtosuchus Arrudacamposi, zoals het dier werd gedoopt, lange poten had en daardoor zeer wendbaar was. Het zou een vleeseter geweest zijn.

Land
Omdat de ogen van de krokodil aan de zijkant van de kop zaten - zoals bij een koe of een paard - denken de wetenschappers dat ze op het land leefde. (dpa/ka)
http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetensc...Brazilie.dhtml
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2008, 21:59   #367
Firestone
Secretaris-Generaal VN
 
Firestone's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 25.793
Standaard

Voor elke missing link die gevonden wordt krijgen de creationisten twee nieuwe "ontbrekende missing links" erbij.
__________________
The method of science is tried and true. It is not perfect, it's just the best we have. And to abandon it, with its skeptical protocols is the pathway to a dark age. -- Carl Sagan
Firestone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2008, 23:37   #368
Dycore
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 januari 2007
Locatie: Mare Mortum
Berichten: 5.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
Voor elke missing link die gevonden wordt krijgen de creationisten twee nieuwe "ontbrekende missing links" erbij.
Nice one
Dycore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2008, 01:49   #369
Nierika
Europees Commissaris
 
Nierika's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2005
Berichten: 7.823
Standaard

Los van de discussie tussen evolutionisten en creationisten heb ik zo het gevoel dat de meeste evolutie-aanhangers er van uitgaan dat deze theorie tevens bewijst dat de dood het eindpunt is. Dat vind ik heel merkwaardig.

Zelf ben ik als ukkie van 11 na een aanrijding enkele minuten klinisch dood geweest. Hierdoor heb ik een BDE meegemaakt. Alhoewel de wetenschap suggereert dat BDE's door de hersenen worden gestuurd om het stervensproces lichter te maken, heb ik daar om enkele redenen toch moeite mee.

Als alles pitch black is op het moment van het overlijden, dan zie ik niet in waarom BDE's dan nog nodig zijn. Dood is dood. Ik zou me niks moeten herinnerd hebben, een rustiger manier om te sterven bestaat niet. In plaats daarvan zag ik alles in kleuren die onaards écht waren, en die ik twintig jaar later nog altijd in mijn herinnering kan zien, maar nergens anders.

Iedere BDE is anders, de één ziet een tunnel, de ander een ravijn, nog een ander ziet zichzelf uitstijgen, maar waar iedereen die een BDE heeft meegemaakt het over eens is, het verandert je leven. Je hebt de andere kant immers gevoeld. Zoiets kun je natuurlijk moeilijk uitleggen aan iemand die dit niet heeft meegemaakt. Het komt erop neer dat je iets van de andere kant hebt meegenomen terug in je leven. Als ik me in het donker diep concentreer op mijn BDE, dan kan ik in de nevelen van mijn hoofd de andere kant ontwaren, tot op die grens waar ik niet over kan. Soms kunnen die ervaringen zo hevig zijn, dat het voelt alsof ik over mijn ganse lijf een orgasme krijg en mezelf voel uittreden tot ik aan het plafond van mijn kamer lijk te reiken. Vermoedelijk ongeveer hetzelfde als boeddhistische monniken die uit hun lichaam zouden treden.

Op het gevaar af door de meeste deelnemers aan dit topic voor gek of fundamentalist te worden verweten, wil ik er toch even op wijzen dat ik geen enkele religie aanhang. Ik ben twintig jaar geleden na enkele minuten hartstilstand gereanimeerd geweest, en ik heb sindsdien ervaringen die mij op een andere werkelijkheid wijzen.

De prachtigste zin uit de hele bijbel, is de zin "en de mens wandelde met God".

Alleen is de moderne mens zijn vermogen kwijt om te communiceren met de andere kant.
__________________
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951)
Nierika is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2008, 04:33   #370
De Zachte Anarchist
Burger
 
De Zachte Anarchist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 oktober 2007
Berichten: 195
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Zowel moslims als fundi Christenen geloven aan het creationisme. We hebben hier pakweg 500.000 moslims rondlopen en misschien twee mensen uit de Bible Belt. Mag je mij eens vertellen wie de doelgroep is in Vlaanderen?
Toch wel wonderbaarlijk dat van die twee er hier al minstens vijf in de discussie hun zegje hebben gedaan.
__________________
God save the queen, she ain't no human being
De Zachte Anarchist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2008, 04:57   #371
De Zachte Anarchist
Burger
 
De Zachte Anarchist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 oktober 2007
Berichten: 195
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
dat het centrale punt is dat de mensen van apen afstammen.
Ik begin onderhand te vrezen dat het omgekeerde het geval is.
__________________
God save the queen, she ain't no human being
De Zachte Anarchist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2008, 05:46   #372
De Zachte Anarchist
Burger
 
De Zachte Anarchist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 oktober 2007
Berichten: 195
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Een van jullie motieven om religie te verwerpen is juist het afwezig zijn van wetenschappelijk bewijzen dat God of de bovennatuurlijke wereld bestaat. In jullie materialistische denkwereld willen jullie bewijzen. Merkwaardig evenwel dat jullie die eis niet meer stellen als het om evolutie gaat. Dan zouden we plotseling moeten aannemen, zonder empirisch bewijs, dat er ooit evolutie is geweest.
Wanneer ik in de kelder "de compteur" van het water zie hangen en ik boven in de badkamer maar de kraan hoef te openen om water te krijgen, lijkt het mij veiliger te veronderstellen dat er een buis tussen beide bestaat (ook al zie ik die niet in haar geheel) dan aan te nemen dat mijn badwater ter plekke wordt gecreëerd.
__________________
God save the queen, she ain't no human being
De Zachte Anarchist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2008, 05:51   #373
De Zachte Anarchist
Burger
 
De Zachte Anarchist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 oktober 2007
Berichten: 195
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat is de vooropstelling, ja. Alleen heeft men geen enkele empirische aanwijzing of bewijs voor "evolutie" (d.i. de stap van de ene soort naar de andere). Er zijn genoeg aanwijzingen voor "mutatie" en "aanpassing", maar die zijn natuurlijk geen "evolutie" daar men steeds binnen eenzelfde soort blijft.
Simpele analogie... ik heb een vierkant blad papier (soort) en ik knip daar af en toe wat wat snippers af of kleef er zo nu en dan eentje bij... na een tijdje heb ik een driehoekig vel papier... weliswaar nog steeds papier, maar zeker geen vierkant meer.
__________________
God save the queen, she ain't no human being
De Zachte Anarchist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2008, 06:09   #374
De Zachte Anarchist
Burger
 
De Zachte Anarchist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 oktober 2007
Berichten: 195
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Jullie beweren jullie wereldbeeld te stoelen op slechts empirisiche en materialistische bewijzen. Aan u dan ook dat voor te leggen en niet af te komen met allerlei bespiegelingen, vage veronstellingen en theorieën die niet eens empirisch zijn getoetst.

Ik hang een wereldbeeld aan waarin ook het bovennatuurlijke een rol speelt. Dit neem ik aan uit geloof. Geloof stoelt niet op materialistische bewijslast (anders was het trouwens ook geen geloof meer).
Je bedoelt ongetwijfeld materiële bewijzen...
__________________
God save the queen, she ain't no human being
De Zachte Anarchist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2008, 06:19   #375
De Zachte Anarchist
Burger
 
De Zachte Anarchist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 oktober 2007
Berichten: 195
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Alles is gebaseerd op veronderstellingen en het ordenen van elementen in een vooropgesteld schema. Meer niet.
Ja, en dat is wetenschap... enkel wanneer het op zeker moment niet meer lukt om nieuwe/alle elementen binnen dat schema te ordenen, gaat men de vooropgestelde theorie bijsturen of vervangen door een nieuwe. Maar in beide gevallen kunnen alle op dat ogenblik gekende elementen in de nieuwe theorie worden ingepast... De normale evolutie van de wetenschap dus.
__________________
God save the queen, she ain't no human being
De Zachte Anarchist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2008, 06:21   #376
De Zachte Anarchist
Burger
 
De Zachte Anarchist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 oktober 2007
Berichten: 195
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Er is geen enkel stukje dat een echt bewijs vormt. Nul komma nul.
Maar er is nog veel minder een stukje gevonden dat de theorie compleet naar de vuilbak verwijst.
__________________
God save the queen, she ain't no human being
De Zachte Anarchist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2008, 06:27   #377
De Zachte Anarchist
Burger
 
De Zachte Anarchist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 oktober 2007
Berichten: 195
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
de "missing link" tussen mens en primaat is nog niet gevonden
Zit die niet in Rome?

pri·maat1 (dem; primaten)
1 hoofd van de kerk of van een kerkprovincie
2 zoogdier behorend tot de Primata, waartoe de apen, halfapen en de mensen gerekend worden

... of hoe de werkelijkheid weer eens de fantasie overstijgt.
__________________
God save the queen, she ain't no human being
De Zachte Anarchist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2008, 09:05   #378
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter
 
Stratcat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2002
Berichten: 9.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Zachte Anarchist Bekijk bericht
Zit die niet in Rome?

pri·maat1 (dem; primaten)
1 hoofd van de kerk of van een kerkprovincie
2 zoogdier behorend tot de Primata, waartoe de apen, halfapen en de mensen gerekend worden

... of hoe de werkelijkheid weer eens de fantasie overstijgt.
__________________
One World, One Dream, One Everything
Stratcat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2008, 09:47   #379
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nierika Bekijk bericht
Los van de discussie tussen evolutionisten en creationisten heb ik zo het gevoel dat de meeste evolutie-aanhangers er van uitgaan dat deze theorie tevens bewijst dat de dood het eindpunt is. Dat vind ik heel merkwaardig.

Zelf ben ik als ukkie van 11 na een aanrijding enkele minuten klinisch dood geweest. Hierdoor heb ik een BDE meegemaakt. Alhoewel de wetenschap suggereert dat BDE's door de hersenen worden gestuurd om het stervensproces lichter te maken, heb ik daar om enkele redenen toch moeite mee.

Als alles pitch black is op het moment van het overlijden, dan zie ik niet in waarom BDE's dan nog nodig zijn. Dood is dood. Ik zou me niks moeten herinnerd hebben, een rustiger manier om te sterven bestaat niet. In plaats daarvan zag ik alles in kleuren die onaards écht waren, en die ik twintig jaar later nog altijd in mijn herinnering kan zien, maar nergens anders.

Iedere BDE is anders, de één ziet een tunnel, de ander een ravijn, nog een ander ziet zichzelf uitstijgen, maar waar iedereen die een BDE heeft meegemaakt het over eens is, het verandert je leven. Je hebt de andere kant immers gevoeld. Zoiets kun je natuurlijk moeilijk uitleggen aan iemand die dit niet heeft meegemaakt. Het komt erop neer dat je iets van de andere kant hebt meegenomen terug in je leven. Als ik me in het donker diep concentreer op mijn BDE, dan kan ik in de nevelen van mijn hoofd de andere kant ontwaren, tot op die grens waar ik niet over kan. Soms kunnen die ervaringen zo hevig zijn, dat het voelt alsof ik over mijn ganse lijf een orgasme krijg en mezelf voel uittreden tot ik aan het plafond van mijn kamer lijk te reiken. Vermoedelijk ongeveer hetzelfde als boeddhistische monniken die uit hun lichaam zouden treden.

Op het gevaar af door de meeste deelnemers aan dit topic voor gek of fundamentalist te worden verweten, wil ik er toch even op wijzen dat ik geen enkele religie aanhang. Ik ben twintig jaar geleden na enkele minuten hartstilstand gereanimeerd geweest, en ik heb sindsdien ervaringen die mij op een andere werkelijkheid wijzen.

De prachtigste zin uit de hele bijbel, is de zin "en de mens wandelde met God".

Alleen is de moderne mens zijn vermogen kwijt om te communiceren met de andere kant.
Denk dat deze posting beter thuis hoort in "leven na de dood" draad.

En de meeste aanvaarders van de evolutieleer, zijn zelf gelovigen en geloven weldegelijk in een leven na de dood.

Het is niet omdat je in een bovennatuurlijke macht gelooft, dat je de natuurlijke machten moet negeren en afdoen als onzin en niet juist.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2008, 10:07   #380
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Ah, meneer gaat een semantische discussie over de aard van "bewijs" voeren?
Jazeker, ook de evolutietheorie moet immers met dezelfde criteria getoetst worden als alle andere onderwerpen in de wetenschap. Tot nu toe is er geen enkel empirisch bewijs dat de evolutietheorie ook maar enigszins ondersteunt. Terug naar af dus met die hele theorie...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be