Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Geschiedenis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Geschiedenis Van de Romeinen tot 9/11...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 juli 2009, 21:12   #1
Vorenus
Banneling
 
 
Vorenus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 augustus 2006
Locatie: Antwerpen
Berichten: 8.447
Standaard Eerste mensapen kwamen uit Azië en niet uit Afrika

Citaat:
De ontdekking van een nieuw fossiel van een primaat in Myanmar ondersteunt volgens een internationaal team van paleontologen de hypothese dat de gemeenschappelijke afstamming van de mens en de aap in Azië en niet in Afrika ligt.
http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetensc...t-Afrika.dhtml

Dit lijkt mij veel aannemelijker dan te zeggen dat de eerste mensapen in Afrika voorkwamen.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2009, 22:08   #2
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.718
Standaard

Waarom is dat aannemelijker ?
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2009, 22:11   #3
Vorenus
Banneling
 
 
Vorenus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 augustus 2006
Locatie: Antwerpen
Berichten: 8.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Waarom is dat aannemelijker ?
Vanwege de verschillen tussen de volkeren.

Zo lijkt me het logischer dat de eerste mensapen meer aziaat-kaukasiche trekken had dan negroide trekken.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2009, 22:43   #4
zondebok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 juni 2009
Locatie: diep in de bossen
Berichten: 820
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vorenus Bekijk bericht
Vanwege de verschillen tussen de volkeren.

Zo lijkt me het logischer dat de eerste mensapen meer aziaat-kaukasiche trekken had dan negroide trekken.
Ik denk dat er op verschillende plaatsen mensapen zich tot mensen ontwikkeld hebben. Met andere woorden, zowel in Afrika als in Azië. En dat die genetisch dicht genoeg bij elkaar stonden om zich te kunnen vermengen, hetgeen gebeurd is. Net zoals nu nu nog gebeurd : een blanke mens kan zich zonder problemen voortplanten met een zwarte, gele, bruine, rode, en vice versa.
zondebok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2009, 22:47   #5
Vorenus
Banneling
 
 
Vorenus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 augustus 2006
Locatie: Antwerpen
Berichten: 8.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zondebok Bekijk bericht
Ik denk dat er op verschillende plaatsen mensapen zich tot mensen ontwikkeld hebben. Met andere woorden, zowel in Afrika als in Azië. En dat die genetisch dicht genoeg bij elkaar stonden om zich te kunnen vermengen, hetgeen gebeurd is. Net zoals nu nu nog gebeurd : een blanke mens kan zich zonder problemen voortplanten met een zwarte, gele, bruine, rode, en vice versa.
Dit lijkt me vergezocht, we staan genetisch dichtbij de Chimpansee (94% tot 99% identielke DNA) maar we kunnen niet met elkaar voortplanten.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2009, 22:49   #6
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vorenus Bekijk bericht
http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetensc...t-Afrika.dhtml

Dit lijkt mij veel aannemelijker dan te zeggen dat de eerste mensapen in Afrika voorkwamen.

Ik geloof er allemaal niets van. Laat ons maar gerust stellen dat we er geen bal vanaf weten. Binnen 2, 10, of 20 jaar vinden ze weer een ouder fosssiel, en dan heeft men weer hetzelfde gezanik.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2009, 23:08   #7
zondebok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 juni 2009
Locatie: diep in de bossen
Berichten: 820
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vorenus Bekijk bericht
Dit lijkt me vergezocht, we staan genetisch dichtbij de Chimpansee (94% tot 99% identielke DNA) maar we kunnen niet met elkaar voortplanten.
Vroeger waren de grenzen tussen de soorten minder " waterdicht " als vandaag . Minder afgebakend.
zondebok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2009, 23:12   #8
zondebok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 juni 2009
Locatie: diep in de bossen
Berichten: 820
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik geloof er allemaal niets van. Laat ons maar gerust stellen dat we er geen bal vanaf weten. Binnen 2, 10, of 20 jaar vinden ze weer een ouder fosssiel, en dan heeft men weer hetzelfde gezanik.
Inderdaad. Daarom opteer ik ook voor het gelijktijdig bestaan van meerdere soorten mensapen, op verschillende plaatsen van de planeet, die zich apart ontwikkeld hebben, en daarna vermengd. Sommige soorten zijn ook gewoon uitgestorven. En als ze daar dan een geraamte van vinden, op een plaats die in hun chronologie niet op zijn plaats is, zijn al hun theoriën weer eens overhoop gegooid.
zondebok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2009, 03:02   #9
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vorenus Bekijk bericht
http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetensc...t-Afrika.dhtml

Dit lijkt mij veel aannemelijker dan te zeggen dat de eerste mensapen in Afrika voorkwamen.
die materie is veel complexer dan dat je hier doet uitschijnen, maar er bestaat eigenlijk zeer weinig twijfel over het feit waar de mensapen ontstaan zijn, en dat is in Afriak, en dat is niet gebaseerd op 1 ontdekking maar op een hele reeks. Waar er wel meer en meer bewijzen voor zijn, is voor een terugmigratie van Azië naar Afrika. Die theorie wordt nogaleens verkeerd begrepen heb ik de indruk.

Zie Templeton (2002) 'Out of Afrika again and again' (Nature 416)

Home Erectus emigreerde uit Afrika 1.7 miljoen jaar geleden (bewijzen door fosielen). Daarna is er nog een emigratie geweest van 840000 tot 420000 jaar geleden vanuit Afrika (bewijzen door genenonderzoek). Daarna is er nóg een migratie geweest tussen 150000 en 80000 jaar geleden. Deze emigraties gingen van Afrika naar Zuid Azië. Deze gegevens worden door die gevonden tand niet op de helling gezet.

Pas daarna is er voor het eerst een migratie van Azië terug naar Afrika en Zuid Europa gaat zo'n 50000 jaar geleden.

Het staat goed uitgelegd in Richard Dawkins 'the ancestors tale'.

Het verhaal van de mensapen is eveneens komplex. De chimpansee, Bonobo, Gorilla, Oerang Oetang, Gibbon...hebben allen hun eigen ontstaansverhaal. Het verhaal begint minstens 35 miljoen jaar geleden...in Afrika, maar zelfs al zou het Azië zijn dan is het gewoon absurd om op basis hiervan conclusies te trekken in verband met de hedendaagse fysieke kenmerken van de verschillende homo sapiens sapiens rassen. Die verschillen zijn miniem en recent in vergelijking tot het verhaal van de mensapen.

Die ene 'Franse' tand zal niet veel veranderen aan de algemeen aanvaarde theorie. Een beetje spectakelpraat van een krant.

Dus...zelfs al zou een oude mensaapsoort in Azië onstaan zijn (zoals van de Oerang Oetang gedacht wordt bv.) dan nog wordt niet de stelling ontkracht dat de mens uit Afrika afkomstig is. Dat 'vergeet' het kranteartikel te vermelden.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 11 juli 2009 om 03:31.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2009, 03:03   #10
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vorenus Bekijk bericht
Zo lijkt me het logischer dat de eerste mensapen meer aziaat-kaukasiche trekken had dan negroide trekken.
Het een heeft niets met het ander te maken.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2009, 03:36   #11
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

...

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 11 juli 2009 om 03:45.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2009, 03:37   #12
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vorenus Bekijk bericht
...we staan genetisch dichtbij de Chimpansee (94% tot 99% identielke DNA) maar we kunnen niet met elkaar voortplanten.
We staan even dicht bij de chimpansee als bij de Bonobo. Beiden zijn in Afrika ontstaan. Ze zijn de mensapen die het dichtste bij ons staan. Of correcter gezegd: Mensen, Chimpansees en Bonobos hebben een gemeenschappelijke voorouder die in Afrika ontstaan is en tussen 5 en 7 miljoen jaar geleden leefde. Alle andere mensapen (hun voorvaders) splitsten zich vroeger af van die gemeenschappelijke voorouder. Dit is algemeen aanvaard, en wordt niet in twijfel getrokken door die gevonden tand. U moet die tand weten plaatsen in het verhaal.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 11 juli 2009 om 03:46.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2009, 03:50   #13
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik geloof er allemaal niets van. Laat ons maar gerust stellen dat we er geen bal vanaf weten. Binnen 2, 10, of 20 jaar vinden ze weer een ouder fosssiel, en dan heeft men weer hetzelfde gezanik.
Moesten kranten niet zo sensatiegericht zijn dan zouden we dat geen gezannik vinden, maar eerder een deel van een zich oplossende puzzel. Die bij het kranteartikel geplaatste tekening van een half mens half chimpansee is ronduit misleidend in combinatie met de inhoud van het artikel.

Trouwens de mensapen zijn afkomstig van de 'old world monkeys' (met staart). En diens onstaan wordt in Afrika gesitueerd...weeral pech voor degenen die Afrika graag zouden vermijden op basis van een verkeerd begrepen wetenschap.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 11 juli 2009 om 03:59.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2009, 04:05   #14
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zondebok Bekijk bericht
Ik denk dat er op verschillende plaatsen mensapen zich tot mensen ontwikkeld hebben.
In ieder geval geen van de hedendaagse mensenrassen. Migratie verklaart beter de vondsten van voorouders over 'heel' de wereld (behalve vochtige tropische gebieden). Je weet natuurlijk nooit wat men nog allemaal ontdekt.

De Neanderthaler is trouwens ontstaan in Europa denkt men. Zo bekeken zou je alle hedendaagse Europeanen 'vreemdelingen' kunnen noemen.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 11 juli 2009 om 04:12.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2009, 04:24   #15
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Ik bedoel 'kaakbeen' niet 'tand' sorry.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2009, 09:36   #16
Vorenus
Banneling
 
 
Vorenus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 augustus 2006
Locatie: Antwerpen
Berichten: 8.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Het een heeft niets met het ander te maken.
Maar voor mij klinkt het logischer.

Nu zijn er verschillende tussenstappen nodig om een negroide kaukaskisch of Indiaanse te laten vormen terwijl indien de eerste mensen aziaat-kaukaskisch waren er duidelijk minder tussenstappen nodig zijn.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2009, 13:42   #17
abou Anis
Minister-President
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 4.786
Standaard

Er zouden evenveel tussenstappen nodig zijn, maar in de andere richting.
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2009, 14:27   #18
Vorenus
Banneling
 
 
Vorenus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 augustus 2006
Locatie: Antwerpen
Berichten: 8.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
Er zouden evenveel tussenstappen nodig zijn, maar in de andere richting.
Niet akkoord, Tussen kaukaskisch en Negroide wel maar niet tussen aziatisch/kaukaskisch en negroide en omgekeerd.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2009, 14:50   #19
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vorenus Bekijk bericht
Maar voor mij klinkt het logischer.

Nu zijn er verschillende tussenstappen nodig om een negroide kaukaskisch of Indiaanse te laten vormen terwijl indien de eerste mensen aziaat-kaukaskisch waren er duidelijk minder tussenstappen nodig zijn.
Je snapt het niet. Zowiezo moeten alle Aziaten, Afrikanen en Europeanen eerst over de (Afrikaanse) Chimpansee/Bonobo voorouder. Een vondst van 35 miljoen jaar geleden die een mensaap in Azië plaatst doet hier geen afbreuk aan. Een Aziatische mensaap van 35 miljoen jaar geleden heeft dus niets te maken met de manier waarop wij mensen er nu uitzien, toch niet als je het hebt over verschillen in huidskleur, stand van de ogen e.d.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 11 juli 2009 om 14:51.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2009, 21:00   #20
Nestor Burma
Banneling
 
 
Geregistreerd: 26 april 2009
Berichten: 4.914
Standaard

De evolutietheorie is bucht.
Nestor Burma is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:06.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be