Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 februari 2018, 13:35   #41
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard Aanpassing van het AREI ?

Terug naar waar we bijna twee jaar geleden begonnen zijn maar ondertussen is onze vraagstelling denkelijk duidelijker geworden

Citaat:
Beste

Bedankt voor uw vraag

Uw dossier werd overgemaakt voor verder afhandeling aan de Algemene Directie Energie van de Federale Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstanden en Energie.

Zodra ik beschik over de nodige informatie, zal ik u op de hoogte houden van het resultaat van uw aanvraag.

Groeten

Voor/Pour Marie Christine MARGHEM

La Ministre de l’Energie, de l’Environnement et du Développement durable

De Minister van Energie, Leefmilieu en Duurzame ontwikkeling

Rue de la Loi,51 – 1040 Bruxelles

Wetstraat,51 – 1040 Brussel

[email protected]

T : 0032 2 790 57 11

De : [email protected] [mailto:[email protected]]
Envoyé : lundi 22 janvier 2018 11:17
À : Info Marghem <[email protected]>
Objet : Fwd: AREI en Seveso richtlijn [Caution: Message contains Redirect URL content]
Début du message réexpédié :

Citaat:

De: Paul Nollen <[email protected]>

Objet: AREI en Seveso richtlijn

Date: 22 janvier 2018 ?* 10:27:41 UTC+1

À: <[email protected]>


Geachte mevrouw Marghem,

in mei 2016 bezocht ik een nieuwbouw appartement dat in orde was met al zijn attesten, EPC en AREI. Tot mijn verbazing was de ventilatie, die uitgevoerd was met ventilatoren en luchtkanalen, niet afschakelbaar op de verdieping zelf. Om de ventilatie af te kunnen schakelen moest men via het appartement van een bovenbuur, ofwel naar de algemene zekeringkast in de kelder.

Later onderzoek bracht naar voor dat in andere appartementsgebouwen de algemene zekeringen, waaronder die voor de ventilatoren, zich bevinden in een afgesloten lokaal of ruimte waarvoor men, om toegang te hebben, de conciërge moet opzoeken.

Achteraf bleek ook dat de Energie regelgeving in Vlaanderen duidelijk verbied dat de ventilatie afschakelbaar is. Uiteraard voorziet het AREI dat de ventilatoren via zekeringen beveiligd en dus ‘in theorie’ uitschakelbaar zijn (waar het kabinet Jambon naar verwijst) maar dat is niet terzake. In de praktijk is dit voor de meeste bewoners onhaalbaar.

Dit is in tegenspraak met de Seveso richtlijn die oplegt dat de ventilatie bij een incident waarbij de buitenlucht gevaarlijke gassen kan bevatten, afschakelbaar moet zijn.

De reden is natuurlijk dat bij een incident waarbij zich gevaarlijke gassen in de buitenlucht bevinden de brandweer oproept om ‘ramen en deuren’ te sluiten en binnen te blijven.

Als men dat toepast in de beschreven omstandigheden dan zit men als ratten in de val als men de ventialtie niet kan afschakelen op een eenvoudige en snelle wijze.

Vandaar dat ik mij tot verschillende provincies en brandweerkorpsen heb gericht om de oproep aan te passen naar ‘‘ramen en deuren sluiten en de ventilatie afschakelen’. Sommige korpsen en lokale besturen zijn daar op ingegaan.

Voorts kan ik verwijzen naar de Nederlandse regelgeving waar men verplicht is naast (of in) de zekeringkast van het appartement zelf een ‘calamiteitschakelaar’ te plaatsen die de ventilatie afschakeld. Er is ook een systeem met afstandbediende uitschakeling, vanuit de noodcentrale, van de ventilatie in gebouwen die in risico zones liggen (BOA-V).

Ik meen dan ook dat het AREI (Algemeen Reglement Electrische installaties) dat onder uw bevoegdheid valt dient aangepast te worden om conform te zijn met de Seveso richtlijn en duidelijk moet stellen dat een ‘calamiteitschakelaar’ duidelijk en in elk appartement of wooneenheid aanwezig moet zijn. Deze ‘calamitiet’ schakelaar moet toelaten om de ventilatie zo snel mogelijk volledig uit te zetten. Dit is dan volgens mij nog minimaal. Voor mijzelf zou ik zeker, als ik ventilatie zou plaatsen met ventilatoren, minstens de inlaat luchtkanalen uitrusten met rookdetectoren om de ventilatie automatisch uit te schakelen bij rook detectie. Men zou nu wel via SMS of dergelijke op de hoogte gebracht worden van een calamitiet (Seveso incident) maar als men in de praktijk zijn ventilatie niet kan uitzetten heeft dat allemaal niet veel zin. Ik zou mijn ventilatie dan ook wel willen uitzetten met SMS. Voor mij geen probleem maar voor de meeste mensen die ik bevraagd heb onhaalbaar.

Hieronder een van de laatste mail uitwisselingen met het kabinet Jambon waaruit mag blijken dat we niet op dezelfde golflengte geraken.

Beste groeten

Paul Nollen
__________________

Laatst gewijzigd door Paul Nollen : 1 februari 2018 om 13:38.
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2020, 07:05   #42
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

ondertusen 5 jaar later:

Grote brand bij Umicore in Hoboken is geblust
In Hoboken heeft een zware brand gewoed in een loods van het metaalverwerkend bedrijf Umicore. De brandweer van Antwerpen vroeg omwonenden om ramen en deuren gesloten te houden, maar dat is niet meer nodig.

Rond 19 uur rukten de brandweer en politie van Antwerpen met grote middelen uit naar Hoboken, waar brand was uitgebroken bij het bedrijf Umicore.

De brand ontstond volgens de brandweer in een opslagplaats van olie en vet. Een olieraffinaderij wat verder in de loods bleef gevrijwaard. Er was sprake van veel rookontwikkeling. Buurtbewoners moesten ramen en deuren gesloten houden.

We hebben gereageerd naar onze gouverneur:

Van: Paul Nollen <[email protected]>
Verzonden: donderdag 23 juli 2020 7:47
Aan: IDES Hans <[email protected]>; Kabinet van de Gouverneur <[email protected]>
Onderwerp: Re: rampenplan en ventilatie


Mijnheer Ides,


ik heb in deze periode van pandemie mijn inzet voor de afschakeling van verluchtingsystemen stilgelegd omdat het zonder pandemie al niet doordringt. Maar ik was toch wel ontgoocheld om onze Gouverneur vandaag te horen zeggen, in veband met de Metalurgie in Hoboken, dat er een speciaal geluidsignaal zou gegeven worden om ‘ramen en deuren’ te sluiten. Ik hoop dat dit nog rechtgezet kan worden in het vervolg van de onderhandelingen met het bedrijf. Nu is het daar denkelijk wel een oudere wijk waar niet te veel mechanische verluchting aanwezig zal zijn in de woningen maar dat belet niet dat bij renovatie of nieuwbouw dit wel degelijk het geval zou kunnen zijn. Overigens zijn de meeste bedrijfsgebouwen wél uitgerust met mechanische verluchting. Waarschijnlijk is de afschakeling van de verluchtingssystemen wél aanwezig bij de Metalurgie zelf. Gezien uw positieve reactie bij onze vorige contacten hoop ik op een tussenkomst van uw administratie.


Beste groeten

Paul Nollen
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2020, 07:09   #43
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
ondertusen 5 jaar later:

Grote brand bij Umicore in Hoboken is geblust
In Hoboken heeft een zware brand gewoed in een loods van het metaalverwerkend bedrijf Umicore. De brandweer van Antwerpen vroeg omwonenden om ramen en deuren gesloten te houden, maar dat is niet meer nodig.

Rond 19 uur rukten de brandweer en politie van Antwerpen met grote middelen uit naar Hoboken, waar brand was uitgebroken bij het bedrijf Umicore.

De brand ontstond volgens de brandweer in een opslagplaats van olie en vet. Een olieraffinaderij wat verder in de loods bleef gevrijwaard. Er was sprake van veel rookontwikkeling. Buurtbewoners moesten ramen en deuren gesloten houden.

We hebben gereageerd naar onze gouverneur:

Van: Paul Nollen <[email protected]>
Verzonden: donderdag 23 juli 2020 7:47
Aan: IDES Hans <[email protected]>; Kabinet van de Gouverneur <[email protected]>
Onderwerp: Re: rampenplan en ventilatie


Mijnheer Ides,


ik heb in deze periode van pandemie mijn inzet voor de afschakeling van verluchtingsystemen stilgelegd omdat het zonder pandemie al niet doordringt. Maar ik was toch wel ontgoocheld om onze Gouverneur vandaag te horen zeggen, in veband met de Metalurgie in Hoboken, dat er een speciaal geluidsignaal zou gegeven worden om ‘ramen en deuren’ te sluiten. Ik hoop dat dit nog rechtgezet kan worden in het vervolg van de onderhandelingen met het bedrijf. Nu is het daar denkelijk wel een oudere wijk waar niet te veel mechanische verluchting aanwezig zal zijn in de woningen maar dat belet niet dat bij renovatie of nieuwbouw dit wel degelijk het geval zou kunnen zijn. Overigens zijn de meeste bedrijfsgebouwen wél uitgerust met mechanische verluchting. Waarschijnlijk is de afschakeling van de verluchtingssystemen wél aanwezig bij de Metalurgie zelf. Gezien uw positieve reactie bij onze vorige contacten hoop ik op een tussenkomst van uw administratie.


Beste groeten

Paul Nollen
Inderdaad.
En ... en veel mensen weten niet hoe ze zo'n ding moeten afzetten.
Enkele jaren geleden, bij de bouw van de woning van mijn zus, was het verboden om een schakerlaar tussen het systeem te plaatsen.

Je moest de zekering dus kennen.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2020, 09:00   #44
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Inderdaad.
En ... en veel mensen weten niet hoe ze zo'n ding moeten afzetten.
Enkele jaren geleden, bij de bouw van de woning van mijn zus, was het verboden om een schakerlaar tussen het systeem te plaatsen.

Je moest de zekering dus kennen.
Ik heb ook klacht neergelegd bij de Europese Commissie omdat Belgie met zijn EPB wetgeving (het verbod om een schakelaar te plaatsen om de ventilatie af te schakelen) de Seveso richtlijn, die zij geratificeerd heeft, tegenspreekt.
Zij lieten weten dat ze binnen het jaar zouden laten weten of de klacht ontvankelijk is maar ik heb nooit antwoord gekregen. Misschien moet er gestart worden met het juridisch aanvechten van die reglementering voor een Belgische rechtbank?
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2020, 09:04   #45
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
Ik heb ook klacht neergelegd bij de Europese Commissie omdat Belgie met zijn EPB wetgeving (het verbod om een schakelaar te plaatsen om de ventilatie af te schakelen) de Seveso richtlijn, die zij geratificeerd heeft, tegenspreekt.
Zij lieten weten dat ze binnen het jaar zouden laten weten of de klacht ontvankelijk is maar ik heb nooit antwoord gekregen. Misschien moet er gestart worden met het juridisch aanvechten van die reglementering voor een Belgische rechtbank?
Tja,

Ik ventileer nog steeds met ramen en deuren.
Goed resultaat.

Veel mensen weten niet dat de ventilatiekanalen behandelt moeten worden tegen bacteriën.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2020, 08:09   #46
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard ventilatie en Corona

"Dank" zij Corona komt ook de ventilatie in de algemene belangstelling. Tijd dus dachten we om na te gaan of de Seveso richtlijnen die door Belgie geratificeerd zijn wel opgevolgd worden in de scholen, hospitalen en rust en verzorgingstehuizen.

Even terug naar de Seveso richtlijn:
https://www.seveso.be/nl/schuilen

Bij rookontwikkeling bij een chemisch bedrijf kan de overheid je aanraden te schuilen.

Door binnen te blijven, zorg je ervoor dat je zelf veilig bent.

Thuis
Sluit alle ramen en buitendeuren.
Schakel alle ventilatie-, verwarmings- en aircosystemen uit.
Sluit de toevoer van buitenlucht van uw schoorsteen af.
Luister naar de media (radio, TV, internet) en volg de aanbevelingen van de overheden ( burgemeester, gouverneur, minister).
Laat je kinderen op school. Zij volgen dezelfde aanbevelingen.
Breng je huisdieren binnen.
Hou je noodpakket bij de hand.

We hebben ons dus gericht naar de "Federaal Gezondheidsinspecteur Dr. Winne Haenenkunnen" waar men volop bezig is met de aanpassing van de noodplannen voor hospitalen.

Geachte,

graag ga ik in op de mogelijkheid die u voorop stelt om vragen te stellen in verband met de noodplannen ZIEKENHUISNOODPLAN (ZNP)
https://healthpr.belgium.be/sites/de...uwingenfgi.pdf

Ik tracht al meer dan 5 jaar om de wetgeving inzake ventilatie van private woningen (EPC wetgeving) te laten aanpassen. Deze verbiedt namelijk dat de ventilatie kan afgezet worden wat bij nazicht van diverse woningen en appartementsgebouwen ook daadwerkelijk zo wordt uitgevoerd.
Dit is in strijd met de Europese Seveso wetgeving (en het gezond verstand).
Sommige lokale besturen en instellingen (sociale woningen bv) reageren echter positief en snel op mijn vraag, maar eens boven provinciaal is er geen beweging in te krijgen. De gouverneur van Antwerpen reageert wel positief maar ook daar is toepassing van mijn vraag niet altijd evident.
Nu de noodplannen aan herziening toe zijn, weliswaar voor andere redenen, is het misschien het moment om na te gaan of er, als er alarm gegeven wordt van een externe calamiteit (giftige gassen ed) om “de ramen en deuren te sluiten” (soms aangevuld met “en de ventilatie af te zetten”) dat dit laatste wel degelijk tot de mogelijkheden behoort om snel uitgevoerd te worden.
Ik kan daarbij wijzen op het feit dat in risicogebieden in Nederland in de private woningen een ‘calamiteitschakelaar’ naast de zekeringkast, om de ventilatie uit te schakelen, verplicht is. Voor grotere gebouwen en instellingen wordt een algemene uitschakeling van de ventilatie voorzien vanuit de noodcentrale (BOAV bevel op afstand ventilatie).
Ik weet niet of deze afschakeling, die uiteraard snel en efficiënt zal uitgevoerd moeten worden op elk moment van de dag, voorzien is. Vandaar mijn vraag of dit voorzien is.
Ik weet uit bevraging van personeel dat werkt in bejaardeninstellingen dat dit totaal onbekend is.
Ik heb ook bij mijn vroegere werkgever ervaren dat het niet altijd theoretische ongevallen zijn. Ik was wel niet van dienst op dat ogenblik maar het bedrijf naast ons (het beheer van het elektrisch hoogspanningsnetwerk in Vlaanderen) loosde zwavelzuurdampen die door onze ventilatie naar binnen gezogen werden en gelijktijdig verspreid in de geventileerde lokalen. Gelukkig gaf dit slechts lichte irritatie van de luchtwegen en ogen en waren de gangen niet uitgerust met ventilatie. De noodknop die de dag nadien geplaatst werd heeft korte tijd later zijn nut bewezen bij een brand van een insectenverdelgingsbedrijf recht over ons bedrijf.



Ook aan de minister van onderwijs hebben we een gelijkaardige vraag gesteld via het contactformulier op de website. https://www.benweyts.be/stel-je-vraag

Hier hebben we een automatisch antwoord ontvangen.


Nog even herhalen dat in Nederland al meer dan 10 jaar de Seveso richtlijn in de praktijk wordt uitgevoerd.

To: KB_Klantenmanagement

Subject: Re: verluchtingsverplichting van woningen (Ref. 8000645841)

http://www.brandveilig.com/onderwerp...incident-27974
Maasdelta Groep en de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond hebben een nieuw systeem gelanceerd om centrale mechanische ventilatie op afstand te bedienen.

Bij incidenten of stankoverlast is het belangrijk om deze tijdelijk uit te kunnen zetten, zodat rook of schadelijke gassen de woning niet binnen dringen. In het World Port Center gaven zij een demonstratie van “Bediening op afstand – ventilatie (BOA-V)” aan belangstellenden.

.....

Vanaf juni 2010 voorziet Maasdelta een groot deel van haar gebouwen in Maassluis, Hellevoetsluis en Spijkenisse van BOA-V. BOA-V is voor de veiligheid van iedereen in kantoor- en wooncomplexen met centrale mechanische ventilatie. Gebouwbeheerders en –eigenaren kunnen deze dienst afnemen.

.....
https://www.ram.nl/bediening-op-afst...tilatie-boa-v/

https://www.ram.nl/wp-content/upload...lder_BOA_V.pdf

We wachten dus op de reactie(s)
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2020, 10:21   #47
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht

We hebben ons dus gericht naar de "Federaal Gezondheidsinspecteur Dr. Winne Haenenkunnen"
knip en plakfout natuurlijk, moet Dr Winne Haenen zijn, sorry https://www.selor.be/nl/veel-jobs-vo...-winne-haenen/
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2020, 10:54   #48
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Tja,

Ik ventileer nog steeds met ramen en deuren.
Goed resultaat.

Veel mensen weten niet dat de ventilatiekanalen behandelt moeten worden tegen bacteriën.
Niet enkel bacteriën helaas. Daarover heb ik een apart draadje geopend https://forum.politics.be/showthread.php?t=240577
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2020, 09:29   #49
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Vermits we de activiteit in verband met de naleving van de Seveso richtlijn terug wat opgedreven hebben hierna het antwoord van het kabinet Jambon.


Citaat:
From: Willy Elisabeth
Sent: Thursday, December 21, 2017 3:12 PM
To: [email protected]
Subject: RE: FW: Uw vraag aan 1700 inzake eisen mbt ventilatie in woongebouwen in het kader van nieuwbouw en verbouwingen (ref: 20161374)

Geachte heer Nollen,

Naar aanleiding van uw recente email, treft u hieronder het antwoord van ons kabinet, werd u reeds overgemaakt tijdens de zomermaanden.

In de huidige regelgeving die geldt voor de bouw van nieuwe gebouwen, zijnde het koninklijk besluit van 7 juli 1994, zijn verschillende voorschriften opgenomen voor verluchtingsinstallaties in gebouwen.

Behoudens enkele uitzonderingen waar deze installaties ook gebruikt worden om rookverspreiding tegen te gaan (bvb. in parkeergarages, in trappenhuizen en gangen van hoge gebouwen), zijn door deze regelgeving GEEN verluchtingsinstallaties verplicht gesteld. In de regelgeving zijn alleen voorschriften opgenomen voor het geval er een verluchtingsinstallatie (al dan niet verplicht) in het gebouw aanwezig is.

Deze regelgeving bevat bovendien voornamelijk voorschriften die betrekking hebben op de invloed van dergelijke installaties op de brandveiligheid in geval van brand IN HET GEBOUW. Het is immers heel belangrijk om de rookverspreiding en de verspreiding van hete gassen doorheen het gebouw te beperken, daartoe is compartimentering voorzien en deze compartimentering mag door de verluchtingsinstallaties niet teniet gedaan worden.

In essentie zijn er verschillende soorten van maatregelen voorgeschreven om deze interne rookverspreiding tegen te gaan. Zo zijn er brandwerende kleppen voorzien op de compartimentsgrenzen (of brandwerende kanalen doorheen de compartimenten) (punt 6.7.3 van de bijlage 2, 3 of 4), het brandgedrag van de kanalen is voorgeschreven in sommige lokalen (punt 6.7.2) en de verluchtingsinstallatie dient stil gezet te worden in geval van detectie van brand (punt 6.7.6). U kan deze voorschriften terugvinden op onze website www.besafe.be indien u meer details wenst.

De voorschriften van het koninklijk besluit van 7 juli 1994 bevatten geen bepalingen die het stilzetten van de installaties onmogelijk zou maken. Het klopt dat er doorgaans geen aan/uit knop is aan de kleine verluchtingsinstallaties in woningen, maar dit sluit niet uit dat indien nodig de installatie toch uitgeschakeld kan worden mocht dit nodig zijn.

Het Crisiscentrum wijst in geval van incidenten in zijn boodschappen naar de bevolking, steeds vaker op het belang van het stilleggen van de verluchtingsinstallaties (naast het sluiten van ramen en deuren).

Ik kan dus besluiten dat met betrekking tot de brandveiligheid het mogelijk is om gebouwen met verluchtingsinstallaties uit te rusten, maar dat er dan wel verschillende voorschriften dienen in acht genomen te worden die brand- en rookverspreiding via de luchtkanalen of leidingkokers uitsluiten.

Met vriendelijke groeten,

Elisabeth Willy

Verantwoordelijke

Persoonlijke Politiek Dienstbetoon van Jan Jambon

Vice- eersteminister en Minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken

Wetstraat 2, 1000 Brussel

Tel: 02 504 85 52 | Email: [email protected]
Uiteraard voorziet het AREI (Algemeen reglement op de elektrische installaties) dat elektrische toestellen uit schakelbaar zijn, al is het door de zekering uit te schakelen. Maar dat is heel wat anders dan bij alarm de uitrusting uitschakelbaar maken. Vergelijk deze reactie bv met de Nederlandse regelgeving waar in woningen een 'calamiteitschakelaar' op de ventilatie voorzien moet worden en de gebouwen in 'risicozones' hun ventilatiesysteem kunnen laten uitschakelen met een centrale afstandsbediening vanuit de noodcentrale.

Citaat:
Mechanische ventilatie in woningen
Oktober 2015
https://www.lente-akkoord.nl/wp-cont...n-woningen.pdf

Calamiteitenschakelaar
Citaat:
Bij een calamiteit (als de sirene gaat) moet het systeem
kunnen worden uitgezet. Hiervoor dient een calamiteitenschakelaar
op een handige plaats, bijvoorbeeld in de
meterkast. De bewoner moet worden gewaarschuwd als
het systeem enige tijd uitstaat.
Citaat:
Subject: Re: verluchtingsverplichting van woningen (Ref. 8000645841)

http://www.brandveilig.com/onderwerp...incident-27974
Maasdelta Groep en de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond hebben een nieuw systeem gelanceerd om centrale mechanische ventilatie op afstand te bedienen.

Bij incidenten of stankoverlast is het belangrijk om deze tijdelijk uit te kunnen zetten, zodat rook of schadelijke gassen de woning niet binnen dringen. In het World Port Center gaven zij een demonstratie van “Bediening op afstand – ventilatie (BOA-V)” aan belangstellenden.

.....

Vanaf juni 2010 voorziet Maasdelta een groot deel van haar gebouwen in Maassluis, Hellevoetsluis en Spijkenisse van BOA-V. BOA-V is voor de veiligheid van iedereen in kantoor- en wooncomplexen met centrale mechanische ventilatie. Gebouwbeheerders en –eigenaren kunnen deze dienst afnemen.

.....
https://www.ram.nl/bediening-op-afst...tilatie-boa-v/

https://www.ram.nl/wp-content/upload...lder_BOA_V.pdf
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2020, 09:13   #50
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Ook op Be-alert zijn ze blijkbaar nog niet verder dan 'ramen en deuren sluiten'.

https://be-alert.be/nl

https://www.facebook.com/LokalePolit...53985072963030 be-alert.be
Nochtans zien we op de website van de lokale politie
https://www.politie.be/5461/nieuws/b...aan-nieuwpoort

Citaat:
In de Victorlaan (Nieuwpoort) ter hoogte van nummer 50 staat een grote schuur in brand waarvan het dak momenteel ook aan het opbranden is.

Bericht 1: We willen mensen uit de Oostwaartse omgeving vragen om hun ramen en deuren dicht te houden. Het gaat om bewoners uit de Cardijnlaan, Dudenhofenlaan, Albert-I-laan, omgeving Havengeul, Stuiverwijk, 11 juliwijk, jachthavenwijk. Verdere info volgt via de officiële kanalen van stad Nieuwpoort/brandweer Westhoek.

Update 2: De brand in de Victorlaan (Nieuwpoort) is onder controle. ???? De nablussingswerken worden aangevat. Er is geen asbest aanwezig. Woont u in een straal van 1km, hou dan nog steeds ramen/deuren dicht en schakel ventilatie uit. Door hitte & wind zijn roetfragmenten over een grote afstand neergekomen. Lees via deze link hoe u deze veilig kunt verwijderen.
Het is ons wel een raadsel waarom de ventilatie niet uitgeschakeld moet worden in bericht 1 maar goed, ze maken zelf een duidelijk onderscheid, de motivering is voor hen. Een logboek van de B-alert berichten is niet zo direct te vinden. Iemand een idee?

Uiteraard houden we B-alert op de hoogte van onze bedenkingen.
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2020, 05:20   #51
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Dat de lokale overheden bij een incident, waarbij rook, gevaarlijke gassen of producten in de lucht komen, niet verwittigen om de ventilatie af te schakelen is verwonderlijk maar dat ook het Nationaal crisiscentrum, dat nochtans verwijst naar de Seveso website, in zijn noodplanning ook enkel oproept om 'de ramen en deuren sluiten' is moeilijk te bevatten.

https://crisiscentrum.be/nl/news/noo...e-seveso-sites

Citaat:
Wat moet u doen in geval van een chemisch ongeval?
Er zijn drie adviezen voor een goede bescherming: ga het dichtstbijzijnde gebouw binnen, sluit ramen en deuren, blijf op de hoogte via de (traditionele en sociale) media.

Schrijf je nu in op BE-Alert en word verwittigd bij een noodsituatie! www.be-alert.be(externe link)

Ken jij Sevesobedrijven in jouw buurt? En weet jij wat te doen voor tijden en na een chemisch ongeval? Kijk voor meer informatie op www.seveso.be/nl (externe link)
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2020, 06:22   #52
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
Ook op Be-alert zijn ze blijkbaar nog niet verder dan 'ramen en deuren sluiten'.

https://be-alert.be/nl

https://www.facebook.com/LokalePolit...53985072963030 be-alert.be
Nochtans zien we op de website van de lokale politie
https://www.politie.be/5461/nieuws/b...aan-nieuwpoort

Het is ons wel een raadsel waarom de ventilatie niet uitgeschakeld moet worden in bericht 1 maar goed, ze maken zelf een duidelijk onderscheid, de motivering is voor hen. Een logboek van de B-alert berichten is niet zo direct te vinden. Iemand een idee?

Uiteraard houden we B-alert op de hoogte van onze bedenkingen.
En ook de burgemeester van de gemeente Middelkerke houden wij op de hoogte.

IV § 2 De gemeenten hebben ook tot taak het voorzien, ten behoeve van de inwoners, in een goede politie, met name over de zindelijkheid, de gezondheid, de veiligheid en de rust op openbare wegen en plaatsen en in openbare gebouwen.

Citaat:

Beste

Dank voor uw mail.

Ik stuur deze door naar de bevoegd persoon binnen het bestuur.

Hopende u bij deze van dienst geweest te zijn verblijf ik,

Met vriendelijke groeten,

Lindsay Lammens

Io Jean-Marie Dedecker
burgemeester.

Gemeentebestuur Middelkerke
__________________

Laatst gewijzigd door Paul Nollen : 4 september 2020 om 06:30.
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2020, 06:13   #53
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Een brand in Kontich ( 6 aug 2020) en de respons van de hulpdiensten toont nog maar eens aan dat zij nog niet in het ventilatietijdperk leven.

https://www.gva.be/cnt/dmf20200906_9...st-vrijgekomen

Citaat:
“Het vuur was snel onder controle, maar om het zekere voor het onzekere te nemen werd in samenspraak met de rampencoördinator beslist om het BIN op te starten en omwonenden te waarschuwen om ramen en deuren gesloten te houden”, zegt commissaris Dirk Fonteyne van de politiezone Hekla.
Men zou kunnen hopen dat de luchtfilters in de ventilatiesystemen asbestvezels zouden tegenhouden, en zij doen dat ook gedeeltelijk, maar dat is het dan. De speciale luchtfilters voor asbest (tot 3 micron) worden zelden toegepast in residentiele toepassingen en ook dan is de filtering nog gedeeltelijk.
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2020, 06:25   #54
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Ook de provinciale rampenplannen zijn blijkbaar aan een update toe. Niet enkel onze woningen worden meer en meer met mechanische ventilatiesystemen uitgerust maar ook onze scholen, hospitalen, woon en zorgcentra, horeca, bedrijven en administratie gebouwen zijn met mechanische ventilatie uitgerust.

Citaat:
Aan de dienst Noodplanning,

Geachte

in de Noodplanningbrochure
https://www.cathyberx.be/content/dam...cm7-127138.pdf

staat een afbeelding die we wel als voorbijgestreefd kunnen beschouwen en niet in overstemming is, of alleszins gevaarlijk onvolledig, met de Seveso richtlijnen zelf.

Even terug naar de Seveso richtlijn:
https://www.seveso.be/nl/schuilen

Bij rookontwikkeling bij een chemisch bedrijf kan de overheid je aanraden te schuilen.

Door binnen te blijven, zorg je ervoor dat je zelf veilig bent.

Thuis
Sluit alle ramen en buitendeuren.
Schakel alle ventilatie-, verwarmings- en aircosystemen uit.
Sluit de toevoer van buitenlucht van uw schoorsteen af.
Luister naar de media (radio, TV, internet) en volg de aanbevelingen van de overheden ( burgemeester, gouverneur, minister).
Laat je kinderen op school. Zij volgen dezelfde aanbevelingen.
Breng je huisdieren binnen.
Hou je noodpakket bij de hand.


p 29 : Door een alarmsignaal en gesproken boodschap worden buurtbewoners ervan verwittigd dat ze ramen en deuren moeten sluiten of moeten evacueren.


Ik weet niet of er een recentere aangepaste versie is maar ik meen dat ook het kabinet van de gouverneur geëvolueerd is in de inzichten (zie ook https://forum.politics.be/showpost.p...7&postcount=22 .)
U kan de grote lijnen van de evolutie van onze vraag volgen op https://forum.politics.be/showthread.php?t=239741

Beste groeten

Paul Nollen
__________________

Laatst gewijzigd door Paul Nollen : 7 september 2020 om 06:27.
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2020, 04:42   #55
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Uit gesprekken met enkele werknemers van woon zorg centra blijkt dat deze totaal geen weet hebben van ventilatie en de noodzakelijke afschakeling ervan bij het alarm "ramen en deuren sluiten" (soms gevolgd door ventilatie afzetten). Soms staan deze mensen s'nachts volledig alleen op een verdieping zodat zij volgens mij toch op de hoogte zouden zijn van dit aspect van de noodplanning, als dit aspect besproken zou worden.

Nu de noodplanningen door Covit 19 in de belangstelling staan en dan in het bijzonder de ventilatie, heb ik nogmaals de burgemeester van Antwerpen aangeschreven. Tenslotte gaat het om een regio met een grote cluster van Seveso bedrijven.


Citaat:
Dag mijnheer De Wever,

ik had beslist om mijn inzet om de ventilatievoorschriften in overeenstemming te laten brengen met de Seveso richtlijn (door België geratificeerd) tijdens de huidige Corona pandemie stil te leggen.
Daar echter de ventilatie in de publieke belangstelling is gekomen door diezelfde pandemie, en dan voornamelijk in de scholen, heb ik de Federaal gezondheids inspecteur aangesproken om na te gaan of de Seveso richtlijn in de noodplannen is opgenomen


Even terug naar de Seveso richtlijn:
https://www.seveso.be/nl/schuilen

Bij rookontwikkeling bij een chemisch bedrijf kan de overheid je aanraden te schuilen.

Door binnen te blijven, zorg je ervoor dat je zelf veilig bent.

Thuis
Sluit alle ramen en buitendeuren.
Schakel alle ventilatie-, verwarmings- en aircosystemen uit.
Sluit de toevoer van buitenlucht van uw schoorsteen af.
Luister naar de media (radio, TV, internet) en volg de aanbevelingen van de overheden ( burgemeester, gouverneur, minister).
Laat je kinderen op school. Zij volgen dezelfde aanbevelingen.
Breng je huisdieren binnen.
Hou je noodpakket bij de hand.



Ik heb dan ook de draad terug opgenomen op het forum politics.be https://forum.politics.be/showthread.php?t=239741 waar ik de grote lijnen weergeef van mijn initiatief en de eventuele respons.
Gezien uw zeer positieve reactie bij onze eerste contact name ongeveer twee jaar geleden, ben ik zo vrij om u over het verdere verloop te informeren https://forum.politics.be/showpost.p...0&postcount=42 .


Citaat:
From: KB_Klantenmanagement

Sent: Tuesday, July 18, 2017 2:13 PM

To: '[email protected]'

Subject: verluchtingsverplichting van woningen (Ref. 8000645841)



Geachte heer Nollen

Op verzoek van Antwerps burgemeester Bart De Wever bevestigen wij goede ontvangst van uw bericht van 1 juli 2017. Daarin informeert u de burgemeester over uw correspondentie met zowel de federale ministers Peeters en De Block, als met Vlaams minister voor Energie Tommelein. De wetgeving rond de energieprestatiecertificaten situeert zich op het niveau van de gewesten, de naleving op vlak van veiligheid op federaal niveau. Mogelijk heeft u in tussentijd reeds een toelichting mogen ontvangen vanwege de hiervoor bevoegde minister.

Namens de burgemeester wens ik u alleszins nogmaals te bedanken voor uw opmerkzaamheid en melding.


Met vriendelijke groeten

Kristof Verdonk | klantenteam

Stad Antwerpen | Kabinet burgemeester
Uiteraard is de richtlijn niet enkel van toepassing voor de door mij tot hiertoe aangehaalde woningen, scholen en hospitalen maar ook de woon zorg instellingen voor bejaarden enz.. eigenlijk overal waar mensen in geventileerde lokalen verblijven waarvan volgens mij toch heel wat behoren tot het openbaar domein waar u ook zorg voor draagt.


Beste groeten

Paul Nollen



Citaat:
From: Paul Nollen
Sent: Wednesday, August 26, 2020 6:51 PM
To: [email protected]
Subject: ziekenhuisnoodplan

Aan Federaal Gezondheidsinspecteur Dr. Winne Haenen

Geachte,

graag ga ik in op de mogelijkheid die u voorop stelt om vragen te stellen in verband met de noodplannen ZIEKENHUISNOODPLAN (ZNP)
https://healthpr.belgium.be/sites/de...uwingenfgi.pdf

Ik tracht al meer dan 5 jaar om de wetgeving inzake ventilatie van private woningen (EPC wetgeving) te laten aanpassen. Deze verbiedt namelijk dat de ventilatie kan afgezet worden wat bij nazicht van diverse woningen en appartementsgebouwen ook daadwerkelijk zo wordt uitgevoerd.
Dit is in strijd met de Europese Seveso wetgeving (en het gezond verstand).
Sommige lokale besturen en instellingen (sociale woningen bv) reageren echter positief en snel op mijn vraag, maar eens boven provinciaal is er geen beweging in te krijgen. De gouverneur van Antwerpen reageert wel positief maar ook daar is toepassing van mijn vraag niet altijd evident.
Nu de noodplannen aan herziening toe zijn, weliswaar voor andere redenen, is het misschien het moment om na te gaan of er, als er alarm gegeven wordt van een externe calamiteit (giftige gassen ed) om “de ramen en deuren te sluiten” (soms aangevuld met “en de ventilatie af te zetten”) dat dit laatste wel degelijk tot de mogelijkheden behoort om snel uitgevoerd te worden.
Ik kan daarbij wijzen op het feit dat in risicogebieden in Nederland in de private woningen een ‘calamiteitschakelaar’ naast de zekeringkast, om de ventilatie uit te schakelen, verplicht is. Voor grotere gebouwen en instellingen wordt een algemene uitschakeling van de ventilatie voorzien vanuit de noodcentrale (BOAV bevel op afstand ventilatie).
Ik weet niet of deze afschakeling, die uiteraard snel en efficiënt zal uitgevoerd moeten worden op elk moment van de dag, voorzien is. Vandaar mijn vraag of dit voorzien is.
Ik weet uit bevraging van personeel dat werkt in bejaardeninstellingen dat dit totaal onbekend is.
Ik heb ook bij mijn vroegere werkgever ervaren dat het niet altijd theoretische ongevallen zijn. Ik was wel niet van dienst op dat ogenblik maar het bedrijf naast ons (het beheer van het elektrisch hoogspanningsnetwerk in Vlaanderen) loosde zwavelzuurdampen die door onze ventilatie naar binnen gezogen werden en gelijktijdig verspreid in de geventileerde lokalen. Gelukkig gaf dit slechts lichte irritatie van de luchtwegen en ogen en waren de gangen niet uitgerust met ventilatie. De noodknop die de dag nadien geplaatst werd heeft korte tijd later zijn nut bewezen bij een brand van een insectenverdelgingsbedrijf recht over ons bedrijf.


Dank bij voorbaat

Paul Nollen
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2020, 05:06   #56
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Van het kabinet van de Gouverneur hebben we een positieve reactie ontvangen. Het betreft natuurlijk enkel de site van de Metalurgie in Hoboken maar we hopen dat dit een eerste stap is.

Citaat:
Van: Paul Nollen <[email protected]>
Verzonden: donderdag 23 juli 2020 7:47
Aan: IDES Hans <[email protected]>; Kabinet van de Gouverneur <[email protected]>
Onderwerp: Re: rampenplan en ventilatie


Mijnheer Ides,


ik heb in deze periode van pandemie mijn inzet voor de afschakeling van verluchtingsystemen stilgelegd omdat het zonder pandemie al niet doordringt. Maar ik was toch wel ontgoocheld om onze Gouverneur vandaag te horen zeggen, in veband met de Metalurgie in Hoboken, dat er een speciaal geluidsignaal zou gegeven worden om ‘ramen en deuren’ te sluiten. Ik hoop dat dit nog rechtgezet kan worden in het vervolg van de onderhandelingen met het bedrijf. Nu is het daar denkelijk wel een oudere wijk waar niet te veel mechanische verluchting aanwezig zal zijn in de woningen maar dat belet niet dat bij renovatie of nieuwbouw dit wel degelijk het geval zou kunnen zijn. Overigens zijn de meeste bedrijfsgebouwen wél uitgerust met mechanische verluchting. Waarschijnlijk is de afschakeling van de verluchtingssystemen wél aanwezig bij de Metalurgie zelf. Gezien uw positieve reactie bij onze vorige contacten hoop ik op een tussenkomst van uw administratie.


Beste groeten

Paul Nollen
Citaat:
Beste meneer Nollen,


Dank voor uw mail, dank voor uw suggestie. Inmiddels heeft de heer Hans Ides het kabinet verlaten, maar uit uw mail kan ik afleiden wat u bedoelt en wat uw bezorgdheid is. We waarderen het alvast dat burgers mee denken en mee oplossingen aanreiken voor bepaalde situaties of problemen.


We bundelen nu alle vragen en suggesties die we van buurtbewoners ontvangen, en deze zullen tijdens de opvolgingsoverlegmomenten tussen de noodplanningsdiensten van stad, van de gouverneur en Umicore besproken worden. Die overlegmomenten zullen vanaf nu ongeveer maandelijks doorgaan, zodat gouverneur Cathy Berx en ook de diensten van stad Antwerpen van nabij de inspanningen van het bedrijf op vlak van veiligheid zullen kunnen opvolgen.


We voegen uw bezorgdheid over de uitschakeling van ventilatie en de correcte boodschap die daarover moet worden meegedeeld in geval van een incident toe aan de agendapunten voor het overleg.


Met vriendelijke groeten,


Sara Claes

--
Kabinet gouverneur Cathy Berx

Kabinetsadviseur
Koningin Elisabethlei 22, 2018 Antwerpen
www.provincieantwerpen.be

www.cathyberx.be
We volgen uiteraard de evolutie verder op. Ik begin mij wel af te vragen hoe ooit alle potentieel gevaarlijke ventilatie installaties in woningen, opgelegd sinds 2006 door een op zijn minst onvolledige wetgeving, in orde gaan komen.
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2020, 09:25   #57
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Van het crisiscentrum, dat nu ook actief is op facebook en messenger, https://www.facebook.com/CrisiscenterBE hebben we een positief antwoord ontvangen. De corona crisis heeft hier ook tot vertraging geleid maar nu de "ventilatieproblematiek" ook door Corona in de belangstelling komt was het volgens mij tijd om ook dat contact terug te activeren.

Citaat:
10 jan 2020 09:15

Crisiscentrum / Centre de Crise
verzonden
35 weken geleden
Dag Paul, bedankt voor je bericht ! We bekijken je vraag en bezorgen je zo snel mogelijk een antwoord ..
Hoe ver staan we trouwens met de 'afschakelprocedure van de ventilatie bij calamiteiten'? Ik begin stilaan de 4e verjaardag te plannen van mijn initiatief. Misschien eens een stand van zaken doorsturen naar alleman die ik in die jaren heb gecontacteerd of zo iets. ...

Citaat:
3 Mrt 2020 09:13 Dag Paul, zeker - dat begrijpen we. We zijn jouw vraag intern aan het bekijken met onze collega's van de Algemene Directie Veiligheid maar hebben voorlopig nog geen antwoord voor je. Ik hou je op de hoogte bij een verandering.
Citaat:
19 Jun. 2020 06:4 We ontvangen momenteel veel vragen. We proberen u zo snel mogelijk een antwoord te geven. Bedankt voor uw begrip!
Nous recevons actuellement beaucoup de questions. Nous essayons de vous répondre aussi vite que possible. Merci pour votre compréhension!
13 september 2020 10:03

Dag crisiscentrum,
met alle begrip dat het druk is in deze tijden. Tot er een duidelijke en afdoende actie is vul ik het draadje op poilitcs.be verder aan zodat iedereen wat kan volgen. https://forum.politics.be/showthread.php?t=239741
Ik zou graag vermijden dat er verklaard wordt "met de hand op het hart" dat men niet op de hoogte was.

Beste groeten
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2020, 11:01   #58
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

https://www.hln.be/in-de-buurt/laarn...n-asbest-maar-houd-ramen-en-deuren-gesloten~a3eaf972/
Citaat:
Hevige brand legt loods afvalbedrijf Algrobo in de as: “Geen asbest, maar houd ramen en deuren gesloten”
Didier Verbaere en Dylan Vermeulen 12 september 2020 16u39


Al een geluk dat ge de ventilatie niet moet afzetten, de meeste mensen zouden niet weten hoe ze dat moeten gedaan krijgen, en al zeker als ze niet thuis zijn. Onnodige paniek wordt zo vermeden.
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2020, 06:11   #59
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard actie van de FOD binnenlandse zaken"doe de deur dicht"

Naar aanleiding van de nieuwe actie van de FOD Binnenlandse zaken "Doe de deur dicht" heb ik de FOD gecontacteerd alsook het kabinet van de gouverneur van Antwerpen.


Citaat:
From: Paul Nollen
Sent: Saturday, September 19, 2020 7:02 AM
To: Kabinet van de Gouverneur
Subject: Fw: uw actie 'doe de deur dicht'

Dag mevrouw Claes;

naar aanleiding van de recente actie van de FOD Binnenlandse zaken “doe de deur dicht” https://www.civieleveiligheid.be/nl/...-de-deur-dicht
heb ik hen gecontacteerd over de problematiek van de tegenstrijdigheden, ontbrekende maatregelen en een ontbrekende coördinatie tussen de verschillende regelgevingen.
Misschien kan ook bij deze “onvolledige” actie van de FOD Binnenlandse zaken onze gouverneur optreden.
Mijn mail aan de FOD hierna, waarin ik ook verwijs naar het werk van het kabinet van de gouverneur.

Beste groeten

Paul Nollen

Citaat:
From: Paul Nollen
Sent: Friday, September 18, 2020 8:33 PM
To: [email protected]
Subject: uw actie 'sluit ramen en deuren'

Geachte Algemene Directie Civiele Veiligheid (FOD Binnenlandse Zaken)

ik probeer nu al meer dan 4 jaar diverse overheden aan te spreken over het feit dat de regelgeving in België over de brandveiligheid van woningen (en denkelijk ook alle andere gebouwen waar mensen verblijven) en de energieprestatie wetgeving tegenstrijdig en onvolledig is. Soms met resultaat, soms niet.

Het is duidelijk dat de energie prestatie regelgeving indruist tegen de Seveso richtlijn en brandvoorschriften (ook nu met uw nieuwe actie).

Even terug naar de Seveso richtlijn:
https://www.seveso.be/nl/schuilen

Bij rookontwikkeling bij een chemisch bedrijf kan de overheid je aanraden te schuilen.

Door binnen te blijven, zorg je ervoor dat je zelf veilig bent.

Thuis
Sluit alle ramen en buitendeuren.
Schakel alle ventilatie-, verwarmings- en aircosystemen uit.
Sluit de toevoer van buitenlucht van uw schoorsteen af.
Luister naar de media (radio, TV, internet) en volg de aanbevelingen van de overheden ( burgemeester, gouverneur, minister).
Laat je kinderen op school. Zij volgen dezelfde aanbevelingen.
Breng je huisdieren binnen.
Hou je noodpakket bij de hand.


Ik heb ook uit gesprekken met personeel van woon zorg centra kunnen afleiden dat zij
- geen weet hebben van de mogelijkheid om de ventilatie af te schakelen op hun verdieping of het gebouw
- geen weet hebben dat er iemand van dienst verplicht zou zijn om meldingen te ontvangen van B-alert of dergelijke (ramen en deuren sluiten en soms door sommige diensten ook ‘'ventilatie afzetten”)


De energie prestatie wetgeving verbied schakelaars te plaatsen in het ventilatiesysteem om deze uit te schakelen, en bij diverse onderzoeken heb ik kunnen vaststellen dat deze regel inderdaad strikt zo wordt uitgevoerd en gecontroleerd.

Zo hebben we:

- in veel gevallen wordt bij rook of gas in de buitenomgeving de burgers gevraagd “ramen en deuren te sluiten”. en wordt de instructie “ventilatie afschakelen” niet meegegeven. Of soms door de ene dienst wél en de andere dienst niet.

Zelfs al wordt het gevraagd door de overheidsdiensten in geval van calamiteit, de meeste mensen zullen niet in staat zijn om op redelijke termijn de ventilatie uit te schakelen.

Ik heb er ook op gewezen dat indien men geen mechanische ventilatie plaatst maar kiest voor “natuurlijke ventilatie” men verplicht is om openingen te maken tussen de verschillende lokalen. Er is echter geen verplichting om deze openingen afsluitbaar te maken of ze op een geringe, bereikbare, hoogte te plaatsen.
Het is duidelijk dat bij brand binnen in het gebouw, waar uw actie nu op gericht is, men openingen tegen het plafond niet kan dicht houden als er rook binnen komt, en die hoge roosters zijn juist op de plaats waar de rook zich het gemakkelijkst zal verspreiden. Bovendien kan men zich niet bezig houden met vluchten of hulp vragen en tegelijkertijd roosters dichthouden. In de veronderstelling dat men rookmelders geplaatst heeft natuurlijk en tijdig verwittigd wordt.

In het geval van “natuurlijke ventilatie” volgens de huidige voorschriften is ook uw actie zinloos en zelfs gevaarlijk doordat ze onvolledig is. De instructie “luchtroosters die de verschillende ruimten verbinden afsluiten” wordt niet vermeld. De deur naar de slaapkamer sluiten als de ventilatieopening naar de hal open blijft heeft geen zin. Bovendien zal ze in de meeste gevallen onbereikbaar zijn (of niet gemakkelijk) en alleszins niet afsluitbaar.
Men zou ook kunnen verplichten om in die luchtkanalen die de onderlinge ruimten verbinden materiaal te voorzien dat opschuimt bij hitte om de opening te dichten maar ik ben niet voldoende bekend met die materie (werkt dat ook bij rook?)

Bovendien is rookmelders plaatsen wel heel interessant maar als er in de inlaat van de mechanische verluchting geen rookdetectie staat (mag er zelfs niet staan) die de ventilatie afschakelt bij rookdetectie zal de rook die van buitenaf binnengezogen wordt (bij externe calamiteit) zich tegelijkertijd in alle kamers verspreiden waar ventilatie is en overal de brandalarmen doen afgaan. De aanwezige filters, zeker voor residentieel gebruik, zijn niet voldoende om rook of gas tegen te houden. De paniek zal groot zijn omdat alle kamers met ventilatie brandalarm geven en er rook kan waargenomen worden, men zal dan wellicht naar buiten vluchten, iets wat op dat ogenblik door de hulpdiensten misschien afgeraden wordt bv bij Seveso alarm.

We kunnen ook eens kijken bij onze Nederlandse buren waar het plaatsen van een “calamiteitsschakelaar” om de ventilatie uit te schakelen verplicht is (te plaatsen op een gemakkelijk bereikbare en duidelijk aangegeven plaats) en er in risico zones een centraal gestuurde uitschakeling is van de ventilatiesystemen vanuit een noodcentrale.

http://www.brandveilig.com/onderwerp...incident-27974
Maasdelta Groep en de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond hebben een nieuw systeem gelanceerd om centrale mechanische ventilatie op afstand te bedienen.

Bij incidenten of stankoverlast is het belangrijk om deze tijdelijk uit te kunnen zetten, zodat rook of schadelijke gassen de woning niet binnen dringen. In het World Port Center gaven zij een demonstratie van “Bediening op afstand – ventilatie (BOA-V)” aan belangstellenden.

.....

Vanaf juni 2010 voorziet Maasdelta een groot deel van haar gebouwen in Maassluis, Hellevoetsluis en Spijkenisse van BOA-V. BOA-V is voor de veiligheid van iedereen in kantoor- en wooncomplexen met centrale mechanische ventilatie. Gebouwbeheerders en –eigenaren kunnen deze dienst afnemen.

.....
https://www.ram.nl/bediening-op-afst...tilatie-boa-v/

https://www.ram.nl/wp-content/upload...lder_BOA_V.pdf


De meeste relevante mails post ik op het forum van politics.be https://forum.politics.be/showthread.php?t=239741 zodat iedereen wat kan volgen (hoop ik).

Als u vragen zou hebben zal ik ze graag beantwoorden.

Ter info:

From: IDES Hans

Sent: Thursday, August 17, 2017 1:55 PM

To: Paul Nollen

Subject: RE: rampenplan en ventilatie

Geachte heer Nollen,

Hoewel de aangelegenheid die u signaleerde niet echt tot het bevoegdheidspakket van de gouverneur behoort, heb ik dit toch ten gronde laten onderzoeken door de Brandweer. De regelgeving ter zake is inderdaad complex en soms tegenstrijdig.

De meeste wetgeving in verband met gebouwen heeft meestal enkel betrekking op de interne risico’s en amper op de bescherming tegen externe risico’s zoals geur en rook van buitenaf of een toxische wolk. Anderzijds is er Vlaamse regelgeving die bepaalt dat de ventilatie van een woning niet mag worden voorzien van een schakelaar. De reden daartoe zou milieutechnisch zijn .


Hoedanook is er inderdaad een onduidelijkheid vastgesteld in de afstemming van Federale en Gewestelijke normen. Netwerk Brandweer - de overkoepelende organisatie van de brandweerzones in Vlaanderen - neemt zich voor deze aangelegenheid op de beide niveaus aan te kaarten en in het bijzonder aan een structureel overleg met het Vlaamse Gewest te werken.

De Brandweer en de Veiligheidscoördinator van de stad Antwerpen zijn er zich alvast van bewust dat de raad tot het sluiten van ramen en deuren in nieuwere woningen niet voldoende is in de communicatie. Op hun website https://www.antwerpen.be/nl/info/52d...-uit-de-rook-2 wordt dan ook al meegegeven dat indien mogelijk de ventilatie dient uitgeschakeld te worden. De gouverneur zal ook aan de andere brandweerzones in de provincie alvast vragen, hun communicatie inzake het sluiten van ramen en deuren aldus aan te vullen.

Met vriendelijke groeten,

Hans Ides

--

Kabinet gouverneur Cathy Berx

Kabinetschef van de gouverneur

Parkhuis
Koningin Elisabethlei 18, 2018 Antwerpen
T +32 3 240 50 45

[email protected]

www.provincieantwerpen.be




Hoogachtend

Paul Nollen
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2020, 05:53   #60
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard ventilatie, brandveiligheid en externe calamiteit : hoe te verenigen

Op de website van het Vlaamse Energie Agentschap (VEA) staat oa. publiciteit voor inbouwventilatoren die een constant laag debiet geven. Dat deze ventilatoren altijd werken, zij het op een laag debiet, zal wellicht niet duidelijk zijn voor alle bewoners zodat zij bij een Seveso alarm niet effectief kunnen reageren. Overigens ontbreekt daar ook elke toelichting over de combinatie van ventilatie en brand of calamiteit. Daarom hebben wij ook het VEA gecontacteerd:


Citaat:
From: Paul Nollen
Sent: Tuesday, September 22, 2020 6:39 AM
To: [email protected]
Subject: ventilatie, brandveiligheid en externe calamiteit : hoe te verenigen

Geacht energieagentschap

ventilatie, brandveiligheid en externe calamiteit : hoe te verenigen ?
We hebben enerzijds de energie prestatie regelgeving en anderzijds de behandeling van verschillende gebeurtenissen waarvoor onze woning ons ook moet beschermen.

We onderscheiden :

- Brand in de woning

Hier zijn, buiten het structurele ontwerp, compartimentering en vluchtmogelijkheden essentieel.

In relatie met ventilatie is hier het probleem de doorvoeropeningen (DO) die opgelegd worden en niet afsluitbaar mogen zijn. De FOD binnenlandse zaken geeft de raad om bij interne brand de binnendeuren te sluiten https://www.civieleveiligheid.be/nl/...-de-deur-dicht wat natuurlijk geen zin heeft als de doorvoeropeningen open blijven staan en zelfs niet afsluitbaar mogen zijn.

- Brand in de omgeving van de woning

Hier hebben we het verbod in de energie prestatie regelgeving, om schakelaars te plaatsen om de mechanische ventilatie uit te schakelen, dat strikt wordt toegepast. Er is niet, zoals bv in Nederland de verplichting om een 'calamiteitschakelaar' te plaatsen op een bekende en gemakkelijk bereikbare plaats en de mogelijkheid om in risicozones aan te sluiten op centrale afstandsbediening door de noodcentrale voor de uitschakeling van de ventilatie. Ook is uitschakeling door rookmelders of SMS (afstandsbediening) in de ventilatie luchtinlaatschacht niet opgelegd of zelfs verboden.

De (meestal) onvolledige oproepen door de overheidsinstanties (ramen en deuren sluiten) zonder te vermelden dat de ventilatie moet afgeschakeld worden kan dan ook rampzalige gevolgen hebben.

- Calamiteit met Seveso alarm (binnen blijven, ramen en deuren sluiten, ventilatie afschakelen, luchtroosters dichten).

Het Seveso alarm wordt gegeven bij een ongeval waarbij giftige rook, gas, radioactiviteit en dergelijke in de omgeving geloosd wordt. De instructie van de overheid is dan :

Even terug naar de Seveso richtlijn:
https://www.seveso.be/nl/schuilen

Bij rookontwikkeling bij een chemisch bedrijf kan de overheid je aanraden te schuilen.

Door binnen te blijven, zorg je ervoor dat je zelf veilig bent.

Thuis
Sluit alle ramen en buitendeuren.
Schakel alle ventilatie-, verwarmings- en aircosystemen uit.
Sluit de toevoer van buitenlucht van uw schoorsteen af.
Luister naar de media (radio, TV, internet) en volg de aanbevelingen van de overheden ( burgemeester, gouverneur, minister).

Laat je kinderen op school. Zij volgen dezelfde aanbevelingen.
Breng je huisdieren binnen.
Hou je noodpakket bij de hand.


Het is duidelijk dat de energieprestatie regelgeving niet is afgestemd op de andere instructies van brandweer en crisiscentra.

Een en ander behandel ik op politics.be omdat de regelgeving een politieke aangelegenheid is en de energie prestatie wetgeving tot stand komt bij openbare aanbesteding.

https://forum.politics.be/showthread.php?t=239741 ventilatie en brandveiligheid

Hoogachtend

Paul Nollen
we ontvingen een automatisch antwoord:

Geachte,

Uw bericht is geregistreerd met referentienummer VEA563090. Gelieve bij een volgende contactname omtrent deze vraag dit referentienummer te vermelden. Het VEA probeert binnen de 5 werkdagen op uw bericht te reageren. Bij uitgebreide vragen kan het langer duren. Bedankt voor uw begrip hiervoor.

Vlaams Energieagentschap
http://www.energiesparen.be
De winst is voor u en het milieu
__________________

Laatst gewijzigd door Paul Nollen : 22 september 2020 om 05:56.
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:14.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be