Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 april 2022, 00:25   #501
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Die zwijgt stemt toe zeggen wij in het noorden. De Vlamingen zijn qua aard volgzaam.
Doorheen de geschiedenis van de zuidelijke Nederlanden loopt als een rode draad dat men in opstand kwam tegen zijn vorsten. Wij, en op de eerste plaats de Vlaanderaars, waren heus geen gemakkelijke klanten voor hun vorsten !
ZIE: https://nl.wikipedia.org/wiki/Opstanden_in_Vlaanderen
Maar die lijst gaat uiteraard verder nadat het graafschap in de schoot der Nederlanden viel. We kwamen in opstand tegen de Oostenrijker Jozef II, nadien was er een heroïsche maar dramatische en hopeloze volksopstand tegen de Franse annexionist. En ja, dan volgt de opstand tegen Willem I, het was bijna voorgeprogrammeerd, en het is spijtig dat Willem geen lering trok uit die opstandengeschiedenis en meer in het bijzonder die tegen Jozef II.
En later was er een gewapend verzet tegen de Duitse bezetter. Het zou interessant zijn om na te gaan of die in Vlaanderen en België proportioneel groter was dan in andere landen.

Citaat:
Na wat grappige verkiezingsoverwinning van de Oranjegezinden in Gent en Antwerpen volgde de stille onderwerping aan Brussel.
Vergeet niet de keiharde repressie tegen de Orangisten en ook overigens tegen de linkse republikeinsgezinden.

Citaat:
Verder is er geen meerderheid onder de Vlamingen te porren voor samengaan met het noorden.
Groot- of Heelnederlandisme is iets voor een elite die zijn geschiedenis kent, en dat kennen er steeds minder en minder.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 3 april 2022 om 00:48.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2022, 00:40   #502
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Jullie hebben ons toen keihard laten vallen.
Ik voeg daar nog even aan toe dat de orangistische oppositie wegdeemsterde nadat ze geen steun uit het noorden kregen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Maar kom, dit is allemaal water onder de brug. Laat Vlaanderen en Nederland stevig verder werken aan een zowel economische als culturele samenwerking. Op dat vlak is er reeds heel wat gerealiseerd.
Maar nog niets op het vlak waar het werkelijk op aan komt: politieke integratie. De realisatie van Dietsland, een unitaire maar gedecentraliseerde staat in de schoot van de konfederale Herenigde Nederlanden.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 3 april 2022 om 00:47.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2022, 05:11   #503
Leo
Gouverneur
 
Geregistreerd: 29 augustus 2003
Locatie: Lage Landen
Berichten: 1.088
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Van Vlamingen was er in die tijd amper sprake. Na de Spaanse onderdrukking volgde vanaf 1713 een Oostenrijks bewind dat het plaatselijk bestuur volledig in het Frans doordrukte. En vanaf 1795 was het Frankrijk die ons onder de voet liep. Het gebied dat nu Vlaanderen is was zowel economisch als taal-cultureel volkomen verwaarloosd met een grotendeels analfabete bevolking. De opperlaag van dit achterlijk gebied (de bougeoisie) was Franstalig.
Als u schrijft dat de Vlamingen “hartstochtelijk” voor de Fransen kozen bent u er flink naast. In welke mate denkt u was er in 1830 voor de gewone mensen sprake van “kiezen” ? Denkt u dat er in die tijd zoiets bestond als “Algemeen Stemrecht”? In het gebied dat later Vlaanderen zou worden was kiezen gereserveerd voor de kapitaalkrachtigen en notabelen. En die beschouwden zichzelf als Franstalig.
Verder was er ook nog iets anders dat een niet te onderschatten rol speelde. Met name de toenmalige dominantie van de Katholieke Kerk. In die kringen heerste er een paranoia tegenover het protestantisme (“den duivel uit het Noorden”).

Wij Vlamingen zouden jullie in 1830 “keihard hebben laten vallen…” ??? Kom nou, wij kunnen dat net zogoed beweren. Geef toe, het Nederlandse leger heeft in 1830 weinig blijk gegeven van grote vechtlust. Op een paar weken tijd hadden jullie hier het veld geruimd. Jullie hebben ons toen keihard laten vallen.

Maar kom, dit is allemaal water onder de brug. Laat Vlaanderen en Nederland stevig verder werken aan een zowel economische als culturele samenwerking. Op dat vlak is er reeds heel wat gerealiseerd.
Dit is zeer juist.
De Franse kultuur had in die tijd een ongezien prestige. Vlamingen hadden zich dus "hartstochtelijk" kunnen laten opgaan in die prachtige kultuur, want dat is ze toch? Niet, dus.
Ondanks het feit dat ze niks in de pap te brokken hadden hebben ze met hun hielen gekozen en zijn ze Nederlanders gebleven, ontvoerde Nederlanders weliswaar.
Daar is tot op heden geen jota aan veranderd. Waarom denk je dat Vlamingen en Walen nog steeds met de rug naar mekaar staan op een paar minkukels na?

En vandaag moeten we - alweer - vaststellen dat het onze noorderlingen zijn die een BeNeLiga tegenhouden of moeilijk doen over de Spartacus tramlijn of de Ijzeren Rijn om maar een paar dingen te noemen...
Alleen onze nijveraars die van al die dwarsliggerij niks moeten hebben laten die stop springen zoals met North Sea Port het gebeurd is.
Daar worden zowel Zuid én Noord beter van, en dat is dé opdracht van politiek. Toch?
__________________
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande;
Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen,
Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit.

Laatst gewijzigd door Leo : 3 april 2022 om 05:36.
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2022, 06:33   #504
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.400
Standaard

Het is ook eind 18de eeuw dat Frankrijk in invloed de Republiek had overstegen. Misschien was het ook deze ongelukkige timing die een rol speelde. 'Onze' elite was ook hevig verfranst na decennialange Franse bezetting en een ruraal Vlaamse bevolking was zeer beïnvloedbaar. Katholieke Noord-Brabanders begrepen de Belgische Revolutie wel, maar kozen toch voor Nederland. De voorouder van de Vlaming was het echter niet gewend een gereformeerde elite te hebben. Zelf ben ik ook van mening dat het een ongelukkige gebeurtenis was in 1830.

Laatst gewijzigd door Weyland : 3 april 2022 om 06:37.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2022, 07:59   #505
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Het is ook eind 18de eeuw dat Frankrijk in invloed de Republiek had overstegen. Misschien was het ook deze ongelukkige timing die een rol speelde. 'Onze' elite was ook hevig verfranst na decennialange Franse bezetting en een ruraal Vlaamse bevolking was zeer beïnvloedbaar. Katholieke Noord-Brabanders begrepen de Belgische Revolutie wel, maar kozen toch voor Nederland. De voorouder van de Vlaming was het echter niet gewend een gereformeerde elite te hebben. Zelf ben ik ook van mening dat het een ongelukkige gebeurtenis was in 1830.
1815-1830 was maar een kort samenzijn, de Bourgondische periode duurde veel langer. De echte scheiding was de opstand tegen de Koning van Spanje, Filips II. De piratenbende van Willem van Oranje zorgden voor splitsing van de Nederlanden. Feitelijk is de opstand droevig te noemen. Zowel voor de protestanten als de katholieken. En de vrijheid die het ons bracht ? Die was er niet, het was eerder een zoektocht. Het eerste wat de mannen van Oranje deden was het doden van katholieke geestelijken in Brielle in 1572. Dus 450 jaar geleden nu. Allemaal triest toendertijd.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2022, 11:10   #506
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.074
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Doorheen de geschiedenis van de zuidelijke Nederlanden loopt als een rode draad dat men in opstand kwam tegen zijn vorsten. Wij, en op de eerste plaats de Vlaanderaars, waren heus geen gemakkelijke klanten voor hun vorsten !
ZIE: https://nl.wikipedia.org/wiki/Opstanden_in_Vlaanderen
Maar die lijst gaat uiteraard verder nadat het graafschap in de schoot der Nederlanden viel. We kwamen in opstand tegen de Oostenrijker Jozef II, nadien was er een heroïsche maar dramatische en hopeloze volksopstand tegen de Franse annexionist. En ja, dan volgt de opstand tegen Willem I, het was bijna voorgeprogrammeerd, en het is spijtig dat Willem geen lering trok uit die opstandengeschiedenis en meer in het bijzonder die tegen Jozef II.
En later was er een gewapend verzet tegen de Duitse bezetter. Het zou interessant zijn om na te gaan of die in Vlaanderen en België proportioneel groter was dan in andere landen.


Vergeet niet de keiharde repressie tegen de Orangisten en ook overigens tegen de linkse republikeinsgezinden.

Groot- of Heelnederlandisme is iets voor een elite die zijn geschiedenis kent, en dat kennen er steeds minder en minder.
Frankrijk heeft vaker oorlog gevoerd in de Lage landen in het Zuiden en in de Republiek.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Verdrag_van_Dover

https://nl.wikipedia.org/wiki/Vrede_van_Nijmegen

https://www.gld.nl/nieuws/2305808/de...r-in-frankrijk

https://www.welkominnijmegen.nl/page...n-nijmegen.php

Laatst gewijzigd door cato : 3 april 2022 om 11:17.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2022, 13:52   #507
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Frankrijk heeft vaker oorlog gevoerd in de Lage landen in het Zuiden en in de Republiek.
Euh ja !!
En dat komt gij hier nu vertellen tegen iemand die wel vaker poneert dat Frankrijk onze eeuwige aarts- en erfvijand is, tegen iemand die het hier heeft over de 600-jarige Frans-Vlaamse/Nederlandse oorlog van Bouvines tot Waterloo, tegen iemand die hier op een rijtje zette:
https://forum.politics.be/showpost.p...ostcount=26587

Wat wilt ge mij nu eigenlijk Diets maken, mijn beste Cato...?
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 3 april 2022 om 13:53.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2022, 14:11   #508
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard De kracht van taalpolitiek !

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo Bekijk bericht
Dit is zeer juist.
De Franse kultuur had in die tijd een ongezien prestige. Vlamingen hadden zich dus "hartstochtelijk" kunnen laten opgaan in die prachtige kultuur, want dat is ze toch? Niet, dus.
Ondanks het feit dat ze niks in de pap te brokken hadden hebben ze met hun hielen gekozen en zijn ze Nederlanders gebleven, ontvoerde Nederlanders weliswaar.
Uw woorden hebben iets idealiserends.
En daar is volgens mij helaas geen reden toe.
Wat ik zie is dat het plebs altijd en overal overal kiest voor zijn portemonnee.
Te Brussel hebben de Vlamingen zich net wel "hartstochelijk" laten opgaan in die prachtige kultuur zou ik kunnen stellen. En in Frans-Vlaanderen ook.

Maar de heersende taalsituatie is nergens een vrije keuze geweest zoals gij het suggereert. Die wordt volledig bepaald door de gevoerde taalpolitiek van de heersende overheid.
En op termijn past het klootjesvolk zich schoon aan. Het verzet duurt niet erg lang.
Ik denk bijvb. ook aan de Elzas, waar ze tot voor kort nog hun Duits dialekt spraken ze, maar ook dat is verleden tijd. En men moet daar niet gaan prediken dat ze eigenlijk ontvoerde Duitsers zijn, want dat gat niet goedkomen.....


Men kiest uiteindelijk voor de boterham en de taal waarin men daarnaar vraagt wordt opgelegd door de gevoerde taalpolitiek....
En ja, in Brussel golden niet dezelfde taalwetten dan in de rest van Vlaanderen.
Had men in den beginne in Vlaanderen dezelfde taalpolitiek gevoerd dan in Brussel, dan was gans Vlaanderen verfranst geworden, ondanks het verzet van enkele idealisten voor wie hun identiteit het belangrijkste is.
De Jean-Maries Gantois, en de Flor Grammensen, en de Herman Van Den Reecken, en de Marten Rudelsheimen van deze wereld blijven uitzonderingen die uiteindelijk niets kunnen in de weegschaal leggen dan hun eigen leven....

Dat is de bittere werkelijkheid, mijn beste Leo.....


https://www.knack.be/nieuws/belgie/d...n-1618685.html

https://nl.wikipedia.org/wiki/Marten_Rudelsheim
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 3 april 2022 om 14:39.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2022, 14:44   #509
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
1815-1830 was maar een kort samenzijn, de Bourgondische periode duurde veel langer. De echte scheiding was de opstand tegen de Koning van Spanje, Filips II. De piratenbende van Willem van Oranje zorgden voor splitsing van de Nederlanden. Feitelijk is de opstand droevig te noemen. Zowel voor de protestanten als de katholieken. En de vrijheid die het ons bracht ? Die was er niet, het was eerder een zoektocht. Het eerste wat de mannen van Oranje deden was het doden van katholieke geestelijken in Brielle in 1572. Dus 450 jaar geleden nu. Allemaal triest toendertijd.
De geopolitieke hamvraag daarbij is deze:

https://forum.politics.be/showthread.php?t=190313
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2022, 16:09   #510
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.074
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Euh ja !!
En dat komt gij hier nu vertellen tegen iemand die wel vaker poneert dat Frankrijk onze eeuwige aarts- en erfvijand is, tegen iemand die het hier heeft over de 600-jarige Frans-Vlaamse/Nederlandse oorlog van Bouvines tot Waterloo, tegen iemand die hier op een rijtje zette:
https://forum.politics.be/showpost.p...ostcount=26587

Wat wilt ge mij nu eigenlijk Diets maken, mijn beste Cato...?
Mooi overzicht en wanneer gaat het veranderen?
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2022, 22:15   #511
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard De Tweede Hereniging der Nederlanden - Het iets ruimere plaatje...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Mooi overzicht en wanneer gaat het veranderen?
Het is nog te vroeg om dat te beoordelen.
De laatste annexionistische dreiging dateert van omstreeks 1870 tijdens Napoleon III.
In historisch perspektief bekeken is dat nog niet zooo heel lang geleden.

Tegenwoordig leven we weliswaar sinds WO II in de Pax Europaea, tenminste met betrekking tot de EU-landen.
Maar die EU en die daarmee verbonden Pax Europaea zal natuurlijk niet eeuwig blijven duren. Net zoals de Pax Romana, die evenwel pakweg 4 eeuwen duurde, maar natuurlijk ook niet eeuwig.
Niets ontsnapt aan de kosmische slinger des tijds en de zich steeds afwisselende bewegingen van raise and fall, van ineenkrimping en uitdijing, van oorlog en vrede.
Het kleine boerenverstand dat ik misschien heb zegt mij dat het zeer naïef is van te denken dat we nu hier het tijdperk van de Eeuwige Hemelse Vrede zijn binnengetreden. De Nieuwe Grote Oorlog in West-Europa staat als het ware in de sterren geschreven.

Laten we hopen dat de Nederlanders aller landen de geopolitieke rangen zullen gesloten hebben als het zover is, en dat we weer niet in verspreide slagorde staan. Of als ultiem horrorscenario de wapens weer eens tegen mekaar opnemen.
Nog eventjes hebben we de tijd om daaraan te werken...
En moet ik nog eens de https://nl.wikipedia.org/wiki/Pragmatieke_Sanctie_(1549) in herinnering brengen ? Of hangt de tekst daarvan al boven jullie bed ?
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 3 april 2022 om 22:34.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2022, 22:30   #512
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.074
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Het is nog te vroeg om dat te beoordelen.
De laatste annexionistische dreiging dateert van omstreeks 1870 tijdens Napoleon III.
In historisch perspektief bekeken is dat nog niet zooo heel lang geleden.

Tegenwoordig leven we weliswaar sinds WO II in de Pax Europaea, tenminste met betekking tot de EU-landen.
Maar die EU en die daarmee verbonden Pax Europaea zal natuurlijk niet eeuwig blijven duren. Net zoals de Pax Romana, die evenwel pakweg 4 eeuwen duurde, maar natuurlijk ook niet eeuwig.
Niets ontsnapt aan de kosmische slinger des tijds en de zich steeds afwisselende bewegingen van raise and fall, van ineenkrimping en uitdeining, van oorlog en vrede.
Het kleine boerenverstand dat ik misschien heb zegt mij dat het zeer naïef is van te denken dat we nu hier het tijdperk van de Eeuwige Hemelse Vrede zijn binnengetreden. De Nieuwe Grote Oorlog in West-Europa staat als het ware in de sterren geschreven.

Laten we hopen dat de Nederlanders aller landen de geopolitieke rangen zullen gesloten hebben als het zover is, en dat we weer niet in verspreide slagorde staan. Of als ultiem horrorscenario de wapens weer eens tegen mekaar opnemen.
Nog eventjes hebben we de tijd om daaraan te werken...
En moet ik nog eens de https://nl.wikipedia.org/wiki/Pragmatieke_Sanctie_(1549) in herinnering brengen ? Of hangt de tekst daarvan al boven jullie bed ?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vlaand...anse_provincie)

Oorlogen willen we niet meer en het moet ook kunnen via een democratische weg, zoals referenda
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2022, 22:48   #513
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
[url]https://nl.wikipedia.org
Oorlogen willen we niet meer en het moet ook kunnen via een democratische weg, zoals referenda
Wat wij willen en wat zal gebeuren zijn natuurlijk twee totaal verschillende paar schoenen....
Alsof de volgende Franse imperialist in Frankrijk een referendum zal organiseren als hij nog eens De Nederlanden of Europa in lichterlaaie zet.
Want over diegene ging het toch net met betrekking tot uw vraag wanneer het zal veranderen.......


PS Uw link werkt niet. Maar deze wel:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vlaand...nse_provincie)

En mijn link voor de Pragmatieke Sanctie werkt ook niet. We hebben beiden dezelfde fout gemaakt. Namelijk dat het laatste haakje niet in het blauw staat.Als men op die link klinkt kan men dat er echter bijtypen in de browswer.
Maar ach, wie opent die linken nu....
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 3 april 2022 om 23:04.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2022, 20:42   #514
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vlaand...anse_provincie)

Oorlogen willen we niet meer en het moet ook kunnen via een democratische weg, zoals referenda
Het ergste wat er is, is een oorlog tussen het noorden en het zuiden. Tussen de inwoners in de Noordelijke en Zuidelijke Nederlanden. Complete waanzin dus. Gelukkig hebben we hersenen in de Nederlanden.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 4 april 2022 om 20:43.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2022, 21:05   #515
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Het ergste wat er is, is een oorlog tussen het noorden en het zuiden. Tussen de inwoners in de Noordelijke en Zuidelijke Nederlanden. Complete waanzin dus. Gelukkig hebben we hersenen in de Nederlanden.
We, jawel !
En de volgende generaties ?
De loop der geschiedenis is totaal onvoorspelbaar.
Zoals ik in mijn voorlaatste post al aangaf, al bij al een extra argument om naar een Hereniging te streven.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2022, 08:08   #516
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
We, jawel !
En de volgende generaties ?
De loop der geschiedenis is totaal onvoorspelbaar.
Zoals ik in mijn voorlaatste post al aangaf, al bij al een extra argument om naar een Hereniging te streven.
Het noorden zal zonder meer hereniging ok vinden maar zal niets doen. Dus het is aan het zuiden om wel of niet iets te doen. Denk dat alleen een kleine elite daar iets wil met het noorden. Dus weinig kans. Maar onze samenwerking uitdiepen is wel mogelijk. Eigenlijk zijn wij met de Benelux hét voorbeeld geweest voor heel Europa. De Benelux is een soort van "gidsunie".
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 5 april 2022 om 08:09.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2022, 18:30   #517
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.400
Standaard

Ik draag een steentje bij aan Groot-Nederland door te werken in Zuid-Holland. In de Biblebelt dan nog. Wat ditmaal interessant is, aangename collega's die geen karikatuur zijn (en ik heb enkele protestantse collega's en de bedrijfscultuur is op ethisch niveau wel protestants-georiënteerd). Niets is wat het lijkt soms. Typisch Hollands eigenlijk zoals ik het vanuit mijn kindertijd al ken.

Zuid-Holland is een interessante cultuur en provincie. Geen complexen, tolerante cultuur waar men anderen in hun waarde laat, erg direct. Ietwat soberder, maar wel veel gezelliger. De soberheid draagt bij aan de individuele ontplooiing op veel vlakken, vooral op persoonlijk vlak. De platte cultuur kan wel soms té worden, maar het hoeft niet altijd zo te zijn gelukkig dus het is OK.

Laatst gewijzigd door Weyland : 5 april 2022 om 18:37.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2022, 23:49   #518
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dit is de grootste onzin ooit verkondigd op dit forum.
Niet helemaal:
In Frankrijk werd het Légion belge parisienne opgericht, dat met privésteun gefinancierd werd door onder meer graaf de Merode en twee bataljons van telkens 400 vrijwilligers leverde. Dit gebeurde met instemming van de Franse regering, die zo een eventuele aanhechting van België bij Frankrijk in de hand wou werken.
7 september: Charles Rogier kwam de hoofdstad binnen aan het hoofd der Luikse vrijwilligers, voor het merendeel werklieden, goed gewapend en vol revolutionaire ijver. Uit Parijs kwamen met Belgen die hun landgenoten ter hulp snelden Jacobijnen, landloopers, avonturiers, politieke agenten, woelgeesten, onruststokers en barricadehelden mee. Tuchteloze benden kwamen tot bij de poorten en wisselden geweerschoten met de Hollandse voorposten.


Citaat:
U als Nederlander-kontenkruiper zal uiteraard een Hollandse inval en annexatie van Belgie toejuichen.
Dat zou net het tegenovergestelde van een Hereniging zijn. En bovendien de meest slechte start die men zich zou kunnen indenken. Dat was overigens in 1815 niet het geval.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:28.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be