Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Hoe lang een federale regering in lopende zaken?
1 jaar 3 18,75%
2 jaar 2 12,50%
3 jaar 2 12,50%
zo lang ze leven. 9 56,25%
Aantal stemmers: 16. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 september 2019, 17:16   #21
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.095
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Alleen is die hun woord niks waard.
Het enige wat de blauwe smurfen interesseert is of ze er weer bij zullen zijn.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2019, 17:46   #22
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MORPHEUS Bekijk bericht
laten we die dan maar de Frankenstein regering noemen
Geduld, geduld...
Véél geduld: Of maak je er geen zorgen in: als we een Waalse, Brusselse & Vlaamse regering hebben dan mag dat 540 dagen duren: ze kunnen o.a. niet méér dan twaalfden verspillen.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2019, 18:49   #23
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.630
Standaard

Als er binnen de drie maanden na een verkiezing geen regering is zouden er automatisch nieuwe verkiezingen moeten uitgeschreven worden.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2019, 08:09   #24
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Als er binnen de drie maanden na een verkiezing geen regering is zouden er automatisch nieuwe verkiezingen moeten uitgeschreven worden.
Komt er binnen de 6 maanden een fed. regering ?
"Hebt u aandelen van paars geel, ik zou ze verkopen" De Roover & Francken in De Standaard.

Dat telt.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2019, 08:53   #25
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Komt er binnen de 6 maanden een fed. regering ?
"Hebt u aandelen van paars geel, ik zou ze verkopen" De Roover & Francken in De Standaard.

Dat telt.
voor de volledigheid :

"Hebt u aandelen van paars geel, ik zou ze verkopen, of ze bij uw Arco-aandelen leggen." is wat Peter zei.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2019, 09:07   #26
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
voor de volledigheid :

"Hebt u aandelen van paars geel, ik zou ze verkopen, of ze bij uw Arco-aandelen leggen." is wat Peter zei.
Sorry, ik heb de tekst niet volledig gelezen.

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2019, 09:34   #27
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Sorry, ik heb de tekst niet volledig gelezen.

Citaat:
Federaal regeren met de PS is onmogelijk en Vlaams was een coalitie met Vlaams Belang de wens: voor de eigen achterban zeggen N-VA-kopstukken wat ze in het openbaar moeilijk kunnen.
‘Hebt u aandelen van paars-geel, ik zou ze verkopen’
Van onze redacteurs Simon Andries Matthias Verbergt
Roeselare/StadenDe federale regerings?*vorming wordt getekend door voorzichtigheid. Noch de N-VA noch de PS wil de poort naar mogelijke samenwerking zelf dichtslaan. ‘Onze deur staat open’, zei Theo Francken vorige week op een evenement voor Brusselse zakenlui. ‘Een regering met de PS is niet onmogelijk.’
Even daarvoor zei federaal fractieleider Peter De Roover op Radio 1: ‘Je kunt niet vooraf zeggen: we gaan niet praten, want we zullen het niet eens raken met elkaar. Dat is een onzinnige benadering.’ Afgelopen maandag liet Francken het confederalisme nog varen als conditio sine qua non om ?*federale gesprekken aan te knopen met de PS (DS 24 september). ‘Je moet werken met de kaarten die je toebedeeld zijn.’
Kaarten waarmee een blinde kan winnen
Voor de eigen achterban in West-Vlaanderen, waar de partij bij de verkiezingen werd weggedrukt tussen Vlaams Belang en CD&V-boegbeeld Hilde Crevits, klonken beide N-VA-kopstukken woensdagavond heel wat minder diplomatisch. ‘Wij doen federaal alleen mee als we een programma kunnen uitvoeren dat een vertaling is van wat we ook fundamenteel in Vlaanderen willen’, drukte De Roover een zestigtal militanten op het hart tijdens een lezing in Roeselare. ‘Die vertaling kan volgens mij nooit ingevuld worden met de N-VA en de PS samen. En ik zie daar ook geen enkel signaal voor.’
‘Het Vlaamse volk zal zijn eigen weg kiezen, ook al zeggen de Franstaligen nog vele jaren non. Ook al zet je een muur. Dat kun je niet tegenhouden’
Theo Francken
Ex-staatssecretaris N-VA
Op een vraag vanuit de zaal antwoordde De Roover, met een kwinkslag, nog explicieter. ‘Ik ben geen visionair, maar ik speel wel mee in dat politieke spel. Laat ons zeggen dat ik vandaag de Dominique Leroy van Roeselare ben, ik handel met voorkennis. Wel, gesteld dat u aandelen hebt gekocht van een paars-gele regering, dan zou ik ze verkopen, of ze bij uw Arco-aandelen leggen.’ De Roover vergeleek een coalitie met de PS met het ‘in het gezicht spuwen’ van de kiezer. Daarnaast schetste hij een pessimistisch beeld van de machtspositie van de ?*N-VA. ‘In tegenstelling tot in 2014 speelt Elio Di Rupo nu met kaarten waarmee zelfs een blinde kan winnen.’
In Staden, amper tien kilometer verderop, benadrukte Francken op zijn ‘Theo toert’ dat de communautaire eisen van de N-VA nog steeds hoog op de agenda staan. ‘Het confederalisme is niet van tafel. We zullen dat blijven zeggen.’ Even eerder had hij gezegd: ‘Het Vlaamse volk zal zijn eigen weg kiezen, ook al zeggen de Franstaligen nog vele jaren non. Ook al zet je een muur. Dat kun je niet tegenhouden.’
De Roover vond de grondwet, die voor de verkiezingen niet werd opengesteld voor een mogelijke staatshervorming, alvast geen hindernis. ‘We gaan de Belgische grondwet even trouw naleven als de anderen: niet dus. Ik vrees het oordeel van de Vlamingen veel meer dan de grondwet.’
Broek laten zakken
‘We gaan de Belgische grondwet even trouw naleven als de anderen: niet dus. Ik vrees het oordeel van de Vlamingen veel meer dan de grondwet’
Peter De Roover
Federaal fractieleider N-VA
Vooraleer Francken begon te spreken, maakten Romain en Johan, twee lokale militanten, zich druk. ‘De N-VA had met Vlaams Belang een regering moeten vormen’, zei Romain (77). ‘De partij is te zwak geweest en heeft daarom op 26 mei een pandoering gekregen.’ Beiden overwegen een terugkeer naar Vlaams Belang, waarvoor ze ooit stemden.
Francken zei tijdens zijn toespraak begrip te hebben voor zulke reacties. ‘Maar we vonden geen derde partij. Wie kwaad is, moet kwaad zijn op Open VLD en CD&V. Het heeft niet van ons afgehangen.’ Francken pleitte uitgesproken voor een coalitie met de uiterst rechtse partij. ‘Ik denk dat je ze moet laten meedoen. Al is het maar omdat ik vind dat het vanuit democratisch perspectief maar eerlijk is dat iedereen de kans krijgt om te tonen wat ze van hun programma kunnen verwezenlijken. Als democraat zeg ik: ze moeten meedoen.’
Ook De Roover liet verstaan dat de voortzetting van de Zweedse coalitie met CD&V en Open VLD de tweede keuze was. ‘Ik was en ben voorstander van ernstige gesprekken met Vlaams Belang’, zei De Roover. ‘Net omdat die partij misschien de gemakkelijkste regeringspartner is die je je kunt indenken. Ze zullen de broek laten zakken tot in de kelder. Geef ze een wit blad en ze zetten er hun handtekening onder. Maar we konden Vlaams Belang met geen voorhamer in de regering krijgen.’ Zowel Francken als De Roover benadrukte wel de verschillen met Vlaams Belang.
‘CD&V weet het niet meer’
‘Ik denk dat je Vlaams Belang moet laten meedoen. Wie kwaad is, moet kwaad zijn op Open VLD en CD&V. Het heeft niet van ons afgehangen’
Theo Francken
Ex-staatssecretaris N-VA
De Roover spaarde Open VLD en CD&V niet over hun houding bij de federale onderhandelingen, toen hem werd gevraagd of beide partijen geen medestanders kunnen zijn voor het confederalisme. ‘Die partij weet het niet meer, ze weten zelfs niet meer wie het zou moeten weten’, zei De Roover over CD&V. ‘En bij Open VLD is de stroming van de belgicisten nu dominant. De angst voor een regering met hen en zonder ons is daar voorlopig nog gigantisch. Maar de dag dat ze Alexander De Croo zeggen dat hij de regering mag leiden, zal er minstens één persoon snel van idee veranderen.’
‘Wij doen federaal alleen mee met een programma dat vertaalt wat we ook fundamenteel in Vlaanderen willen. Dat kan volgens mij nooit ingevuld worden met de N-VA en de PS samen’
Peter De Roover
Federaal fractieleider N-VA

‘Geef Vlaams Belang een wit blad en ze zetten er hun hand?*tekening onder. Maar we konden ze met geen voorhamer in de regering krijgen’
Peter De Roover
Federaal fractieleider N-VA
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2019, 10:41   #28
Rahowa
Europees Commissaris
 
Rahowa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2013
Locatie: Toekomstig bewoner van de geboortegrond van Cyriel Verschaeve
Berichten: 7.410
Standaard

Zouden we dan toch nog de 514 breken?Nu zitten we al aan 123 dagen dacht ik,dat is bijna 25 % van het record.Voorlopig zit alles nog muurvast dus ik leef op hoop.
__________________
Economisch vluchteling afkomstig van de Rodenbachstede,binnenkort het Cyriel Verschaeve-dorp.
Rahowa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2019, 10:42   #29
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rahowa Bekijk bericht
Zouden we dan toch nog de 514 breken?Nu zitten we al aan 123 dagen dacht ik,dat is bijna 25 % van het record.Voorlopig zit alles nog muurvast dus ik leef op hoop.
nope, begin december wordt beslist vervroegde verkiezingen te organiseren.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2019, 10:44   #30
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rahowa Bekijk bericht
Zouden we dan toch nog de 514 breken?Nu zitten we al aan 123 dagen dacht ik,dat is bijna 25 % van het record.Voorlopig zit alles nog muurvast dus ik leef op hoop.
Ik vermoed dat er véél Vlamingen leven op hoop.
Misschien ook wel enige franstaligen.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2019, 12:04   #31
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Bovendien lijkt het erop dat de paars-gele constructie op federaal niveau zal mislukken. Als N-VA federaal niet mee gaat besturen, waar het op lijkt, dan zullen CD&V en Open Vld eens goed moeten praten met N-VA. Zij dreigen de hele tijd gewrongen te zitten. Gaat N-VA hen in de federale regering vijf jaar lang het vuur aan de schenen leggen vanuit Vlaanderen?”
Carl Devos 27/9
https://www.demorgen.be/politiek/waa...arkt~be8a14f2/

Laatst gewijzigd door Anna List : 27 september 2019 om 12:04.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2019, 12:48   #32
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.383
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Citaat:
Gaat N-VA hen in de federale regering vijf jaar lang het vuur aan de schenen leggen vanuit Vlaanderen?

Geen schrik, ze gaan loyaal en constructief samenwerken en steun verlenen waar nodig.

Het VU-scenario begint op snelheid te komen.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2019, 12:50   #33
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Geen schrik, ze gaan loyaal en constructief samenwerken en steun verlenen waar nodig.

Het VU-scenario begint op snelheid te komen.
idd

:vomit:


Theo voelt volgens mij de bui al hangen.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2019, 14:19   #34
Sneaky
Minister-President
 
Sneaky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2015
Berichten: 4.775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Haha, vooral deze over droogstoppel is wel een goeike:

Citaat:
Bij N-VA leeft ook het idee dat Jambon de Vlamingen in de komende jaren enthousiast moet maken over het Vlaamse niveau. Dat heeft zijn voorganger Geert Bourgeois volgens sommige partijgenoten te weinig gedaan. Vlaanderen was te grijs, te saai.”
Goed dat ze die grijze saaie man in Europa gedumpt hebben...
__________________
Elon Musk - “Wokeness gives people a shield to be mean and cruel, armored in false virtue.”
Sneaky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2019, 17:34   #35
Rahowa
Europees Commissaris
 
Rahowa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2013
Locatie: Toekomstig bewoner van de geboortegrond van Cyriel Verschaeve
Berichten: 7.410
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
nope, begin december wordt beslist vervroegde verkiezingen te organiseren.
Dan is er nog geen gouvernement.
__________________
Economisch vluchteling afkomstig van de Rodenbachstede,binnenkort het Cyriel Verschaeve-dorp.
Rahowa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2019, 18:45   #36
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.915
Standaard

Hoelang nog ?
dat weten we misschien eind volgende week: nog 100,200,300,...dagen.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2019, 19:08   #37
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.100
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Hoelang nog ?
dat weten we misschien eind volgende week: nog 100,200,300,...dagen.
Totdat alle dagen zijn geteld.
cato is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2019, 07:20   #38
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.100
Standaard

Zijn de onderhandelingen voor een federale regering al begonnen?
Of zit België nog steeds in lopende zakken?
cato is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2019, 08:47   #39
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
nope, begin december wordt beslist vervroegde verkiezingen te organiseren.
Waar haal jij dat ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2019, 17:23   #40
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter
 
lamenielachen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 9.398
Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Er zouden twee vervaldagen moeten bestaan:
eerst termijn voor een gewone regering en lopende zaken, ach wat, dat mag zes maanden zijn;
maar de termijn voor een minderheidsregering in lopende zaken: dat zou slechts twee maanden mogen zijn.

Bovendien zou een regering in lopende zaken niet per maand een twaalfde van het bedrag van vorig jaar mogen uitgeven, doch slechts een dertiende.
Ge zit in de goede richting.
Ik zou ze niet betalen zolang er geen regering op poten staat 't zal dan wel vooruit gaan.
__________________
België is een politiek kippenhok met steeds meer kakelende kippen die alsmaar meer vreten maar geen eieren leggen.
lamenielachen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:43.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be