Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 januari 2020, 10:45   #41
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.800
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Als je het wil verplichten, doe het dan gewoon via de eerste pijler hé.
Alstublieft niet via de eerste pijler! Want dat is het systeem van de "repartitie", m.a.w. de werkenden die via bijdragen het pensioen betalen van diegenen die op hetzelfde ogenblik niet meer in het arbeidscircuit vertoeven. In feite is dat een uiterst kwetsbaar Ponzi-systeem. Wij hadden in deze nep-staat moeten kiezen voor het kapitalisatie-systeem zoals in Nederland. Maar, onder druk van de Waalse sossen werd in 1946 geöpteerd voor dat nefaste repartitie-systeem. Het is net door het kapitalisatie-systeem dat Nederland met de pensioenen veel minder problemen heeft dan wij in dit apenland.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2020, 10:50   #42
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Alstublieft niet via de eerste pijler! Want dat is het systeem van de "repartitie", m.a.w. de werkenden die via bijdragen het pensioen betalen van diegenen die op hetzelfde ogenblik niet meer in het arbeidscircuit vertoeven. In feite is dat een uiterst kwetsbaar Ponzi-systeem. Wij hadden in deze nep-staat moeten kiezen voor het kapitalisatie-systeem zoals in Nederland. Maar, onder druk van de Waalse sossen werd in 1946 geöpteerd voor dat nefaste repartitie-systeem. Het is net door het kapitalisatie-systeem dat Nederland met de pensioenen veel minder problemen heeft dan wij in dit apenland.
Ik bedoelde hiermee eerder dat het m.i. niet veel zin heeft om meerdere verplichte systemen in het leven te roepen.

Als we als maatschappij vinden dat er sowieso een verplicht systeem moet zijn om te garanderen dat ieder een deftig pensioen heeft, maak er dan één systeem van en begin niet met een algemeen systeem (eerste pijler) dat men dan gaat aanvullen met verplichte systemen bij de werkgever (tweede pijler).

Mijn voorkeur gaat uit naar één algemeen wettelijk verplicht systeem + de mogelijkheid (dus: keuze) om dit aan te vullen.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2020, 11:10   #43
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.798
Standaard

Hoeveel simpele linksen zullen er niet zijn die denken dat die 500 rijksten dat vermogen ergens op een bankrekening hebben staan en er met een vingerknip over kunnen beschikken?

Een groot deel van het vermogen maakt deel uit van assets dat bijdraagt aan de economische welvaart en waarvan de reële boekwaarde ver onder de marktwaarde van de aandelen ligt die momenteel op een gevaarlijke all time high balanceren.
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2020, 20:37   #44
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Alstublieft niet via de eerste pijler! Want dat is het systeem van de "repartitie", m.a.w. de werkenden die via bijdragen het pensioen betalen van diegenen die op hetzelfde ogenblik niet meer in het arbeidscircuit vertoeven. In feite is dat een uiterst kwetsbaar Ponzi-systeem. Wij hadden in deze nep-staat moeten kiezen voor het kapitalisatie-systeem zoals in Nederland. Maar, onder druk van de Waalse sossen werd in 1946 geöpteerd voor dat nefaste repartitie-systeem. Het is net door het kapitalisatie-systeem dat Nederland met de pensioenen veel minder problemen heeft dan wij in dit apenland.
Zegt de gepensioneerde ambtenaar die maximaal profiteert van dit systeem.

Ga bij uw collega Schoof zitten, nog zo ene. "Let niet op mijn daden, maar luister naar mijn woorden" is jullie motto ofzo ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2020, 20:42   #45
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Hoeveel simpele linksen zullen er niet zijn die denken dat die 500 rijksten dat vermogen ergens op een bankrekening hebben staan en er met een vingerknip over kunnen beschikken?

Een groot deel van het vermogen maakt deel uit van assets dat bijdraagt aan de economische welvaart en waarvan de reële boekwaarde ver onder de marktwaarde van de aandelen ligt die momenteel op een gevaarlijke all time high balanceren.
Dit is uiteraard waar.

Wat niet wegneemt dat er een heel sterke onbalans is tussen de belastingen die deze heren betalen en in hoeverre ze genieten van de deugden van de maatschappij.

Ze moeten veel meer betalen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2020, 20:43   #46
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De eerste pijler is kut, omdat hij via de staat passeert.
Die moet je klein houden, zoals in Nederland.
lol

Jep, NVA kiezer.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2020, 20:44   #47
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

PS: denken jullie dat Nederlanders geen belastingen betalen op hun pensioenen ?

Ik heb nog een brug te verkopen....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2020, 21:14   #48
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.585
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Dit is uiteraard waar.

Wat niet wegneemt dat er een heel sterke onbalans is tussen de belastingen die deze heren betalen en in hoeverre ze genieten van de deugden van de maatschappij.

Ze moeten veel meer betalen.
Iedereen die meer dan modaal verdient zou meer moeten betalen. Zo simpel is dat.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2020, 21:47   #49
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Iedereen die meer dan modaal verdient zou meer moeten betalen. Zo simpel is dat.
Zo gaat dat natuurlijk niet. Het is het middensegment dat hoge belastingen betaald. Het niet rijk genoeg segment.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2020, 11:00   #50
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.585
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Zo gaat dat natuurlijk niet. Het is het middensegment dat hoge belastingen betaald. Het niet rijk genoeg segment.
Belastingen brengen alleen op als ze niet kunnen ontweken worden. En dan komt men bij het middensegment terecht. Komt daarbij dat het middensegment een grote massa uitmaakt.
Het zullen de rijken niet zijn die een crisis betalen, doch het middensegment
(maar zoals het momenteel aan de gang is, komt dit middensegment er dan weer goed uit, door de stijgende huizenprijzen en stijgende aandelenkoersen waar de sky de limit lijkt te worden. Het lagere segment is hier de pineut).
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2020, 21:03   #51
N-Vb
Minister-President
 
N-Vb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Locatie: Vlaanderen, België, Europa
Berichten: 4.344
Standaard

Bron: De wereldmorgen

Miljardairs wereldwijd hebben meer vermogen dan 4,6 miljard mensen
2.153 miljardairs hebben meer vermogen dan de 4,6 miljard mensen die 60 procent van de wereldbevolking uitmaken. Dat stelt Oxfam-Solidariteit vandaag in haar nieuwe rapport over economische ongelijkheid dat is gepubliceerd voorafgaand aan het World Economic Forum (WEF) in Davos, de jaarlijkse top van politici, wereldleiders en zakelijke elite.

De wereldwijde ongelijkheid blijft schrikbarend diepgeworteld en enorm. De afgelopen tien jaar is het aantal miljardairs verdubbeld en is het vermogen van miljardairs gemiddeld met 7,4 procent per jaar toegenomen.
Miljonairs zien hun rijkdom exponentieel groeien met weinig moeite, wat in groot contrast staat met de onderkant van het economische systeem. Daar leeft bijna de helft van de wereldbevolking, ondanks hard werk, nog steeds van minder dan 5,50 dollar per dag en is de snelheid waarmee extreme armoede uitgeroeid wordt sinds 2013 gehalveerd.
Vooral vrouwen en meisjes zijn het slachtoffer van het huidige economisch systeem. Oxfam’s rapport ‘Time to Care’ laat zien dat ons economisch systeem niet alleen de ongelijkheid tussen arm en rijk verdiept, maar ook seksistisch is en vrouwen en meisjes uitbuit, vooral arme en gemarginaliseerde vrouwen.
Een onzichtbare bijdrage van 10,8 biljoen dollar per jaar
Wereldwijd besteden vrouwen en meisjes elke dag maar liefst 12,5 miljard uur aan onbetaald zorgwerk. Deze ‘verborgen motor’ van de wereldeconomie houdt gezinnen, samenlevingen en bedrijven draaiende en vertegenwoordigt een onzichtbare bijdrage aan de wereldeconomie van ten minste 10,8 biljoen dollar per jaar.
Hoewel onbetaald zorgwerk onzichtbaar is in de wereldeconomie, weegt het zwaar op de schouders van vrouwen. Vrouwen voeren driekwart van dit werk uit, inclusief taken als water halen, koken, schoonmaken en zorgen voor kinderen en ouderen. Dit begint al vroeg: meisjes van 10-14 jaar leveren al 50% meer zorgwerk dan jongens van hun leeftijd.
Vooral in lage-inkomenslanden betalen een bijzonder hoge prijs. In deze landen besteden vrouwen in plattelandsgemeenschappen tot 14 uur per dag aan zorgwerk.
Ondergewaardeerd zorgwerk houdt vrouwen in armoede
Voor alle vrouwen is de tijd die zij aan zorgtaken besteden tijd die zij niet kunnen besteden aan opleiding, banen die hun economische onafhankelijkheid zouden kunnen waarborgen of politieke participatie. Wereldwijd kan 42 procent van de vrouwen geen baan krijgen omdat ze verantwoordelijk zijn voor alle zorgtaken, tegenover slechts 6 procent van de mannen.
Zelfs indien zorgtaken beroepsmatig uitgevoerd worden, blijft dit type werk vaak ondergewaardeerd. Veel zorgberoepen, zoals huishoudhulp of zorg assistent, kenmerken zich door een laag salaris en weinig voordelen voor onregelmatige uren. Nochtans worden deze jobs in de toekomst nog belangrijker, aangezien naar schatting 2,3 miljard mensen in 2030 behoefte zullen hebben aan zorg – een toename van 200 miljoen sinds 2015.
Verdeel zorgtaken en investeer in publieke diensten
Maaike Vanmeerhaeghe, beleidsmedewerker ongelijkheid bij Oxfam-Solidariteit: “Als samenlevingen dit onrecht serieus willen aanpakken, moeten we dringend actie ondernemen. We moeten meer waarde hechten aan onbetaald zorgwerk en de vrouwen die het uitoefenen, en moeten de seksistische normen in vraag stellen, zodat de werklast gelijker wordt verdeeld tussen vrouwen en mannen.”
“Regeringen moeten investeren in universele en kwalitatief hoogstaande openbare diensten die de verantwoordelijkheid voor de zorg helpen wegnemen van vrouwen, zoals investeringen in water en sanitaire voorzieningen, kinderopvang, gezondheidszorg en ouderenzorg. Om die publieke diensten wereldwijd te financieren, moeten de allerrijksten en multinationals een eerlijke belastingbijdrage betalen.”
N-Vb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2020, 21:36   #52
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

Zeer goed. Leve de rijken
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2020, 08:59   #53
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Karel Martel B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2010
Berichten: 11.413
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Er dient een verplichte tweede pijler te komen, net zoals in Nederland.
Als ik minder dan de helft van mijn loon overhoud, waarom zou mijn pensioen alleen niet voldoende mogen zijn?
__________________
"What terrifies me is if ISIS were to detonate a nuclear device and kill 50 million Americans. Imagine the backlash against peaceful Muslims?" - Norm McDonald
Karel Martel B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2020, 09:01   #54
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Als ik minder dan de helft van mijn loon overhoud, waarom zou mijn pensioen alleen niet voldoende mogen zijn?
uw pensioen is niet belastingvrij hé
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2020, 12:00   #55
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.800
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Zegt de gepensioneerde ambtenaar die maximaal profiteert van dit systeem.

Ga bij uw collega Schoof zitten, nog zo ene. "Let niet op mijn daden, maar luister naar mijn woorden" is jullie motto ofzo ?
Van zodra dat ik het "Belgisch" systeem bekritiseer staan uw stekels recht. En zeker wanneer ik daarbij een vergelijking maak met Nederland. Je kunt er niet omheen dat Nederland, dank zij het kapitalisatie-systeem véél minder met de pensioenproblematiek geconfronteerd wordt dan la Belgique.
Als erg zwakke reactie ga je dan mij persoonlijk verwijten dat ik van het Belgisch systeem "maximaal profiteer". Dit heeft er toch niets mee te maken? Denk je soms dat men mij ooit in het onderwijs gevraagd heeft "voor welk pensioensysteem ik kies"?
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2020, 12:43   #56
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Zegt de gepensioneerde ambtenaar die maximaal profiteert van dit systeem.

Ga bij uw collega Schoof zitten, nog zo ene. "Let niet op mijn daden, maar luister naar mijn woorden" is jullie motto ofzo ?
inderdaad. Met onmiddellijke ingang en terugwerkende kracht de helft van hun pensioen afpakken.
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2020, 13:34   #57
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Van zodra dat ik het "Belgisch" systeem bekritiseer staan uw stekels recht. En zeker wanneer ik daarbij een vergelijking maak met Nederland. Je kunt er niet omheen dat Nederland, dank zij het kapitalisatie-systeem véél minder met de pensioenproblematiek geconfronteerd wordt dan la Belgique.
Als erg zwakke reactie ga je dan mij persoonlijk verwijten dat ik van het Belgisch systeem "maximaal profiteer". Dit heeft er toch niets mee te maken? Denk je soms dat men mij ooit in het onderwijs gevraagd heeft "voor welk pensioensysteem ik kies"?
We kunnen het ook fors verlagen en overstappen naar een kapitalisatiesysteem.

Alleen wil jij dat ook niet hé
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2020, 16:35   #58
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Rijken worden weer rijker ?
Dat is zeker niet altijd zo.

Wat wel altijd zo is:
succesvollen worden altijd weer rijker.

En dat is een goede zaak. Je moet er juist maar voor zorgen dat a) ze graag succesvol blijven en b) dat succes een beetje mee straalt naar iedereen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2020, 17:39   #59
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Rijken worden weer rijker ?
Dat is zeker niet altijd zo.

Wat wel altijd zo is:
succesvollen worden altijd weer rijker.

En dat is een goede zaak. Je moet er juist maar voor zorgen dat a) ze graag succesvol blijven en b) dat succes een beetje mee straalt naar iedereen.
het enige waar ambtenaren succesvol in waren, was het kapotstaken van de boel en hun eigen zakken vullen met onhoudbare priveleges. Noels heeft terecht al aangehaald dat de ambtenarenklasse de nieuwe rijken zijn. Tijd dat ze gestraft worden voor hun gegraai
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2020, 20:19   #60
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.585
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
uw pensioen is niet belastingvrij hé
Valt nogal mee. Wordt in elk geval minder belast dan loon.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:12.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be