Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Het frnas moet als een verplichte taal op school in Vlaanderen afgeschaft worden
ja 61 49,59%
nee 62 50,41%
Aantal stemmers: 123. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 april 2011, 17:53   #601
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter
 
Salvadorii's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2010
Locatie: Onafhankelijk Vlaanderen
Berichten: 8.424
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Kijk dat is volgens mijn mening volledig fout. Je maakt er een politieke keuze van. In mijn ogen dient het kind de centrale positie in te nemen in een debat over onderwijs, en mogen kinderen niet de speelbal worden van politieke spelletjes.
Wat is het beste voor het kind? In mijn ogen is het nuttiger als tweede taal te kiezen voor een taal die verder af staat van Nederlands, dan een verwante taal. Daarom vind ik Frans een betere keuze. Het is een eerste kennismaking meet Romaans talen.
Ervaring met het Waalse immersieonderwijs toont trouwens aan dat de achterstand voor Engels die tijdens de eerste jaren opgelopen wordt door zij die Nederlands als tweede taal kozen, versneld opgehaals worst in de daaropvolgende jaren. Omdat deze kinderen al een ruime ervaring opdeden bij het aanleren van een tweede taal. Dat Nederlands evenals Engels een Germaanse taal is een groot pluspunt.
Bent u echt van mening dat er een ideale aanpak is voor alle kinderen? Zijn ze allemaal hetzelfde of zo?
__________________
derp wegens derp want politics.be. Want derp en derp en derp, zei 'iemand'.
Salvadorii is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2011, 17:54   #602
Cynara Cardunculus
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2011
Locatie: Marrakech aan 't Scheldt
Berichten: 9.999
Standaard

Citaat:
Nou, dan schrik ik toch wel even als ik door een open minded mens als u geschreven zaken lees als “....het volk dat die taal gebruikt - en bij uitbreiding de taal zélf - te misprijzen, te verachten, en zelfs te haten” …..
Ik begreep dat het degenen waren die verplicht Nederlands moesten leren (in Brussel) buiten de taal zèlf, ook de vlamingen misprijzen, verachten en haten...

Me dunkt weet Djimi daar het een en ander van.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2011, 17:58   #603
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
...

Hoe kunnen weldenkende Vlaamse mensen verdorie omwille van wat louter Belgisch Franstalig gespuis hun Franse buren en de Franse cultuur en taal “misprijzen, verachten en zelfs haten” ?

Mij noopt één en ander tot de alsmaar dwingender vaststelling dat de Vlaamsgezindheid middels het Vlaams-nationalisme buitenmatig op hol geslagen is, en aan een totaal verwrongen tunnelvisie is gaan lijden.

...
Geachte Gwylan,

tot mijn spijt en ergernis moet ik toegeven dat het 'misprijzen, verachten en zelfs haten' van anderstaligen niet beperkt blijft tot wat 'louter Belgisch Franstalig gespuis'.

Ik ben het verder volkomen met u eens dat sommige Vlaamsgezinden buitenmatig op hol geslagen zijn, en aan een totaal verwrongen tunnelvisie lijden.

Ik durf u ook met de hand op het hart te verzekeren dat ikzelf de meeste van mijn anderstalige landgenoten al bij al wel te pruimen vind, en noch voor de meeste Fransen - citoyens én citoyennes van de Franse Republiek - noch voor de Franse cultuur andere gevoelens koester dan interesse, welwillendheid, bewondering, ...

Ik wil u evenmin verhullen dat "Vrijheid, Gelijkheid, Broederlijkheid" mij als muziek in de oren klinkt.

Dat laatste geldt overigens ook - nog steeds - voor het accent du Midi


Vriendelijke groeten,

djimi
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg

Laatst gewijzigd door djimi : 18 april 2011 om 18:05.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2011, 18:21   #604
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
Ik begreep dat het degenen waren die verplicht Nederlands moesten leren (in Brussel) buiten de taal zèlf, ook de vlamingen misprijzen, verachten en haten...

Me dunkt weet Djimi daar het een en ander van.
Geachte Cynara Cardunculus,

u bent misschien reeds op de hoogte van het feit dat ik mijn brood verdien met het uitoefenen van het beroep 'professeur de langues germaniques, néerlandais et allemand' in een school die behoort tot het "Enseignement de la Communauté française de Belgique".

In elk geval had u het goed begrepen: een niet onaanzienlijk deel van mijn leerlingen die Nederlands als VERPLICHTE TWEEDE (voor een aantal van hen is dat eigenlijk een derde of zelfs vierde) taal op hun programma hebben staan, zijn behept met gevoelens als misprijzen, verachting en zelfs haat van/voor 'de Vlamingen' en hun 'lelijke en/of nutteloze taal'.

Sommigen onder hen gaan daarenboven gebukt onder de behoefte om op geregelde tijdstippen aan die gevoelens duidelijk - luidop en in niet mis te verstane bewoordingen - uiting te geven.

Tot overmaat van ramp vertalen deze gevoelens zich ook in bepaalde gedragingen, die ik net voor de Paasvakantie als 'sabotage van mijn job' heb aangeklaagd.


Mocht ik niet tegelijkertijd ook steeds een groep leerlingen hebben gehad die op z'n minst het belang van een goede kennis van mijn moedertaal inzien, en zich dan ook de nodige inspanningen getroosten om tenminste de basis ervan onder de knie te krijgen, dan had ik er al lang geleden - zoals nogal wat oud-collega's - de brui aan gegeven.

Het is daarnaast best mogelijk dat een zeker masochisme mij niet vreemd is.

Vriendelijke groet,

djimi


PS: de verhalen over uw dochter toverden een brede glimlach op mijn gezicht. U mag er gerust méér vertellen. Ik kan blijkbaar nog véél leren
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg

Laatst gewijzigd door djimi : 18 april 2011 om 18:23.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2011, 18:49   #605
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter
 
Salvadorii's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2010
Locatie: Onafhankelijk Vlaanderen
Berichten: 8.424
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Geachte Cynara Cardunculus,

u bent misschien reeds op de hoogte van het feit dat ik mijn brood verdien met het uitoefenen van het beroep 'professeur de langues germaniques, néerlandais et allemand' in een school die behoort tot het "Enseignement de la Communauté française de Belgique".

In elk geval had u het goed begrepen: een niet onaanzienlijk deel van mijn leerlingen die Nederlands als VERPLICHTE TWEEDE (voor een aantal van hen is dat eigenlijk een derde of zelfs vierde) taal op hun programma hebben staan, zijn behept met gevoelens als misprijzen, verachting en zelfs haat van/voor 'de Vlamingen' en hun 'lelijke en/of nutteloze taal'.

Sommigen onder hen gaan daarenboven gebukt onder de behoefte om op geregelde tijdstippen aan die gevoelens duidelijk - luidop en in niet mis te verstane bewoordingen - uiting te geven.

Tot overmaat van ramp vertalen deze gevoelens zich ook in bepaalde gedragingen, die ik net voor de Paasvakantie als 'sabotage van mijn job' heb aangeklaagd.


Mocht ik niet tegelijkertijd ook steeds een groep leerlingen hebben gehad die op z'n minst het belang van een goede kennis van mijn moedertaal inzien, en zich dan ook de nodige inspanningen getroosten om tenminste de basis ervan onder de knie te krijgen, dan had ik er al lang geleden - zoals nogal wat oud-collega's - de brui aan gegeven.

Het is daarnaast best mogelijk dat een zeker masochisme mij niet vreemd is.

Vriendelijke groet,

djimi


PS: de verhalen over uw dochter toverden een brede glimlach op mijn gezicht. U mag er gerust méér vertellen. Ik kan blijkbaar nog véél leren
Als leraar vreemde talen, vind u dat alle kinderen (welke taal/talen het ook moge zijn) verplicht moeten worden tot dezelfde taaltraject (u heeft wellicht een betere term, ik helaas niet)? Als leek lijkt me dit eerder onwaarschijnlijk.
__________________
derp wegens derp want politics.be. Want derp en derp en derp, zei 'iemand'.

Laatst gewijzigd door Salvadorii : 18 april 2011 om 18:50.
Salvadorii is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2011, 19:06   #606
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii Bekijk bericht
Als leraar vreemde talen, vind u dat alle kinderen (welke taal/talen het ook moge zijn) verplicht moeten worden tot dezelfde taaltraject (u heeft wellicht een betere term, ik helaas niet)? Als leek lijkt me dit eerder onwaarschijnlijk.
Beste Salvadorii,

als leraar vind ik het vooral vervelend dat er niet wordt opgelet tijdens de les

In eerdere bijdragen in deze draad (en elders), heb ik al duidelijk te kennen gegeven dat ik voorstander ben van een véél grotere keuzemogelijkheid, net omdat ik in mijn dagelijkse praktijk ervaar dat één en hetzelfde taaltraject (de term stoort me niet) voor alle kinderen verplichten NIET tot het beoogde resultaat leidt.

Waar ik - op het vlak van taalonderricht - wél voorstander van ben, is de verplichting tot het aanleren van een aantal belangrijke taalkundige begrippen en een reeks basistechnieken waarmee kinderen om het even welke taal min of meer 'autonoom' kunnen studeren.

Noem dat vak voor mijn part "algemene taalkunde", mij maakt het niet uit.

De behoefte aan beheersing van één of méér concrete talen kan met behulp van multimedia (denk bijvoorbeeld aan de "Assimil"-cursussen) gemakkelijk worden beantwoord.

'Taalbaden' lonen doorgaans ook de moeite.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2011, 20:33   #607
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter
 
Salvadorii's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2010
Locatie: Onafhankelijk Vlaanderen
Berichten: 8.424
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Beste Salvadorii,

als leraar vind ik het vooral vervelend dat er niet wordt opgelet tijdens de les

In eerdere bijdragen in deze draad (en elders), heb ik al duidelijk te kennen gegeven dat ik voorstander ben van een véél grotere keuzemogelijkheid, net omdat ik in mijn dagelijkse praktijk ervaar dat één en hetzelfde taaltraject (de term stoort me niet) voor alle kinderen verplichten NIET tot het beoogde resultaat leidt.

Waar ik - op het vlak van taalonderricht - wél voorstander van ben, is de verplichting tot het aanleren van een aantal belangrijke taalkundige begrippen en een reeks basistechnieken waarmee kinderen om het even welke taal min of meer 'autonoom' kunnen studeren.

Noem dat vak voor mijn part "algemene taalkunde", mij maakt het niet uit.

De behoefte aan beheersing van één of méér concrete talen kan met behulp van multimedia (denk bijvoorbeeld aan de "Assimil"-cursussen) gemakkelijk worden beantwoord.

'Taalbaden' lonen doorgaans ook de moeite.
Bedankt voor uw antwoord.

Dat 'algemeen taalkunde' lijkt me wel een bijzonder goed idee, moet ik zeggen.
__________________
derp wegens derp want politics.be. Want derp en derp en derp, zei 'iemand'.
Salvadorii is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2011, 21:05   #608
koppijn
Minister-President
 
koppijn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2008
Locatie: a'pen
Berichten: 4.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Hoe dan ook zou ik beide gevallen (en alle gelijkaardige) niet als een “kinderachtig actie-reactie spelleke omschrijven”, maar als wat ze zijn : onverholen racisme. Persoonlijk vind ik dat België daar, zelfs als het om zogezegd “interne” zaken gaat, zo stilaan eens repressief mag tegen optreden als het nog enige schijn van een volwassen democratie wil voorhouden.
Racisme vind ik in deze context niet op zijn plaats. Het is bewust provocatief gedrag van enkelingen dat kan men niet altijd uitsluiten. Het belang is om te weten hou de samenleving daar met omgaat. Wordt het getolereerd en aangemoedigd of wordt het afgekeurd. Oordeel zelf:
N-VA fluit Vic Van Aelst terug over afschaffen Franse les
Citaat:
Toen geschiedde er een wonder. Een aantal Franstaligen omsingelde haar, pakte haar bord af en verwijderde haar met lichte aandrang uit de betoging. Keutertaaltje
Misschien wordt hiermede de beweegredenen van Vic van Aelst U iets duidelijker:Advocaat Vic Van Aelst laat aan duidelijkheid niets te wensen over...
__________________
"L'homme n'est ni ange ni bête, et le malheur veut que qui veut faire l'ange fait la bête."Blaise Pascal
koppijn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2011, 21:51   #609
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii Bekijk bericht
Bent u echt van mening dat er een ideale aanpak is voor alle kinderen? Zijn ze allemaal hetzelfde of zo?
Neen, dat vind ik niet. In tegendeel. Ik vind dat men kinderen zo veel mogelijk de kans moet geven hunh eigen mogelijkheden optimaal te benutten. Maar daar gaat het hier niet over. Hier praten we over kinderen die de capaciteit bezitten om een tweede taal te leren.
Alhoewel ikzelf geen taalwonder ben, in tegendeel zelfs. Talen (Frans vooral) was steeds mijn buisvak. Vind ik de kennis van talen heel voornaam. daarom hebben wij onze kinderen van jongs af gestimuleerd om meerdere talen te beheersen.
Om te beginnen hebben we ze in de streektaal opgevoed. Alhoewel dat op dat moment 'not-done' was.
Als jonge tieners zijn ze meerdere keren op taaluitwisseling gegaan in Wallonië. Terzijde: de vraag van Walen naar Vlaamse gastgezinnen was op dat moment veel groter dan van Vlamingen.
Achteraf moet ik vaststellen dat onze keuzes niet zo slecht waren. Vandaag nog vertelde mijn zoon dat hij in het Duitse bedrijf waar hij tijdelijk werkzaam is uitstekend de vergadering in Duitse kon volgen, alhoewel hij niet één uur Duitse les gehad heeft. Ik kan je vertellen dat het ter plaatse erg gewaardeerd word dat zij hun meetings gewoon in Duits mogen houden. Alhoewel het gebruikelijk is dat bij aanwezigheid van anderstalige deelnemers, de vergaderingen in Engels gehouden worden.
Maar dat is juist mijn punt. Duits, en Engels zijn talen die voor ons Vlamingen betrekkelijk gemakkelijk te leren zijn. Frans is iets moeilijker. En ja, Chinees is nog moeilijker. Maar de kans dat onze kinderen daarmee in contact komen is echt wel erg klein.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2011, 01:51   #610
Gwylan
Minister-President
 
Gwylan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Geachte Gwylan,

tot mijn spijt en ergernis moet ik toegeven dat het 'misprijzen, verachten en zelfs haten' van anderstaligen niet beperkt blijft tot wat 'louter Belgisch Franstalig gespuis'.

Ik ben het verder volkomen met u eens dat sommige Vlaamsgezinden buitenmatig op hol geslagen zijn, en aan een totaal verwrongen tunnelvisie lijden.

Ik durf u ook met de hand op het hart te verzekeren dat ikzelf de meeste van mijn anderstalige landgenoten al bij al wel te pruimen vind, en noch voor de meeste Fransen - citoyens én citoyennes van de Franse Republiek - noch voor de Franse cultuur andere gevoelens koester dan interesse, welwillendheid, bewondering, ...

Ik wil u evenmin verhullen dat "Vrijheid, Gelijkheid, Broederlijkheid" mij als muziek in de oren klinkt.

Dat laatste geldt overigens ook - nog steeds - voor het accent du Midi


Vriendelijke groeten,

djimi
Leuk om lezen, mijnheer djimi, dat ons devies Liberté - Egalité – Fraternité u als muziek in de oren klinkt. Het is overigens niet enkel ons devies, maar tevens ons streven : we doen ons best om het constant in de praktijk om te zetten, al moeten we soms één of andere tekortkoming bijpassen middels volkse initiatieven als Les Restos du Coeur. Maar goed, ook dat is uiteraard fraternité, nietwaar.

Wat het devies van de toekomstige Republiek Vlaanderen zal zijn is nog niet helemaal bekend, bij mijn weten.

Voortgaand op wat ik de laatste maanden zoal op dit forum en qua lezerscommentaren in de Vlaamse pers heb gelezen, zal het wellicht iets worden in de zin van “De Fransen, Sla Dood”.

Nu, ik mag aannemen dat u allen nog enige tijd doende zult zijn met het oplappen van uw goedendag of uw Fabrique Nationale schietgeweer, dus dat geeft ons de mogelijkheid om, vooraleer de vijandelijkheden beginnen, nog even vrienden te blijven.

Het laat mij tevens toe om u allen, en vooral degenen die het werkelijk menen met hun tegen mijn landgenoten gerichte waangedachten, een oprechte raad te geven, ook al zal die gewoontegetrouw in de wind worden geslagen : wij zijn volgens de laatste cijfers van l’Insee zowat 65 miljoen in aantal, en mijn nietig persoontje is van gans dat pakje volk misschien wel het enige dat nog een poging doet om ietwat begrip op te brengen voor de meest waanzinnige uitwassen van jullie opgejut anti-Frans nationalisme. Alle anderen zullen er, eens ze er lucht van krijgen, niet al te erg kunnen mee lachen, denk ik.

Het lijkt mij derhalve geen goed idee om uw toekomstige Maarschalk Van Aelst en zijn blinde volgelingen, die er ongetwijfeld van uitgaan dat onze forces armées françaises geen kans maken tegen het Vlaams Heir, en wij Fransen dus eens goed op ons bakkes gaan krijgen omdat de Vlamingen er na 180 jaar België nog steeds niet in zijn geslaagd voldoende eendracht te genereren om hun meerderheid in hun eigen land te gebruiken, hun plannetjes te laten uitvoeren.

Ik kan slechts hopen, niet voor mij maar voor u allen, dat Vlaamsgezinde maar rationele mensen als u, mijnheer djimi, die nog bereid zijn om hun verstand te gebruiken in plaats van het door de propaganda te laten platleggen, nog de moed hebben om openlijk en gestand voldoende tegenwind te geven aan de waanzin die kennelijk gans Vlaanderen in de greep krijgt.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2011, 10:16   #611
koppijn
Minister-President
 
koppijn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2008
Locatie: a'pen
Berichten: 4.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Leuk om lezen, mijnheer djimi, dat ons devies Liberté - Egalité – Fraternité u als muziek in de oren klinkt. Het is overigens niet enkel ons devies, maar tevens ons streven : we doen ons best om het constant in de praktijk om te zetten, al moeten we soms één of andere tekortkoming bijpassen middels volkse initiatieven als Les Restos du Coeur. Maar goed, ook dat is uiteraard fraternité, nietwaar.
Liberté - Egalité – Fraternité is een waarachtig streven waar elke redelijke mens zich in kan vinden. Zo'n verklaring is een goede basis om een natie te vormen en mensen te verenigen.
Maar waarop is de visie van België op gestoeld?
Laten we één van onze founding fathers aan het woord:
Charles Latour Rogier (Saint-Quentin 17 augustus 1800 — Sint-Joost-ten-Node, 27 mei 1885) was een van de grondleggers van de Belgische staat.
Een bekend citaat van hem was "La Belgique sera Latine ou elle ne sera pas"
en om dit te realiseren wordt volgen beleid voorgesteld:
« Les premiers principes d'une bonne administration sont basés sur l'emploi exclusif d'une seule langue et il est évident que la seule langue des Belges doit être le français. Pour arriver ?* ce résultat, il est nécessaire que toutes les fonctions, civiles et militaires, soient confiées ?* des Wallons et des Luxembourgeois ; de cette manière, les Flamands, privés temporairement des avantages attachés ?* ces emplois, seront contraints d'apprendre le français et l'on détruira ainsi peu ?* peu l'élément germanique en Belgique »

Nu moet U niet veel verbeelding hebben dat Frantaligen dit soort beleid als muziek in de oren klinkt, eens men een bepaalde groep priviligeerd is het heel moeilijk om dit nog te wijzigen. Het conflict in Noord Ierland heeft niets te maken met religieuze overtuigingen maar wel met privileges die de overwinnaars de protestanten hebben tegenover de katholieken. Al gaat die strijd 350 jaar terug aan de maatschappelijke privilege die de overwinnende groep heeft poogt men tot de dag van vandaag te handhaven.
Men moet beginnen met te erkennen dat België geen drager is van een vernieuwende mens visie in tegendeel het is gefundeerd op een taal- en cultuurelitarisme. Zo lang men dit niet wilt erkennen zal er nooit een verzoening komen. Wij zijn niet verantwoordelijk voor wat onze voorvaderen hebben gedaan, onze verantwoordelijkheid begint met de houding en de positie die we innemen tegen over die geschiedenis.
__________________
"L'homme n'est ni ange ni bête, et le malheur veut que qui veut faire l'ange fait la bête."Blaise Pascal
koppijn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2011, 11:00   #612
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Fieseler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juli 2004
Berichten: 12.602
Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Leuk om lezen, mijnheer djimi, dat ons devies Liberté - Egalité – Fraternité u als muziek in de oren klinkt. Het is overigens niet enkel ons devies, maar tevens ons streven : we doen ons best om het constant in de praktijk om te zetten, al moeten we soms één of andere tekortkoming bijpassen middels volkse initiatieven als Les Restos du Coeur. Maar goed, ook dat is uiteraard fraternité, nietwaar.
Als nominaal de meest solidaire regio ter wereld hoeven wij Vlamingen geen lessen te krijgen van Frankrijk als het gaat over waarden en normen.
Evenwel vind ikzelf dat de waarden van de verlichting het mooist en het best zijn verenigd in de begrippen liberté-égalité-fraternité.
Schitterend dus die uiterst bloederige maar o zo noodzakelijke Franse revolutie wiens weldoende stralen tot in ons Vlaanderenland zijn doorgedrongen zij het, omdat de Vlaminge nu eenmaal geen revolutionairen zijn, met een vertraging van een paar eeuwen.



Citaat:
Wat het devies van de toekomstige Republiek Vlaanderen zal zijn is nog niet helemaal bekend, bij mijn weten.
De dag dat hier de democratie uitbreekt is alles mogelijk.



Citaat:
Voortgaand op wat ik de laatste maanden zoal op dit forum en qua lezerscommentaren in de Vlaamse pers heb gelezen, zal het wellicht iets worden in de zin van “De Fransen, Sla Dood”.

Kom mij nu niet vertellen dat u enkel Le Soir en La dernière heure leest hé...want de teneur van ons Vlaamse regimepers is dienaangaande effenaf om te huilen.
Mochten wij een "aux armes!" pers hebben zoals de Frankofonen dan zou het er met de door u terecht uitgelachen assertiviteit van de Vlamingen heel anders uitzien.


Citaat:
Nu, ik mag aannemen dat u allen nog enige tijd doende zult zijn met het oplappen van uw goedendag of uw Fabrique Nationale schietgeweer, dus dat geeft ons de mogelijkheid om, vooraleer de vijandelijkheden beginnen, nog even vrienden te blijven.
De goedendag is een groet die de Vlaming 's morgens aan zijn buren, de treinconducteur en baas doet.
Fabrique National daarentegen is 100% Waals en druk doende om wapens aan Kaddhaffi te verkopen.



Citaat:
Het laat mij tevens toe om u allen, en vooral degenen die het werkelijk menen met hun tegen mijn landgenoten gerichte waangedachten, een oprechte raad te geven, ook al zal die gewoontegetrouw in de wind worden geslagen : wij zijn volgens de laatste cijfers van l’Insee zowat 65 miljoen in aantal, en mijn nietig persoontje is van gans dat pakje volk misschien wel het enige dat nog een poging doet om ietwat begrip op te brengen voor de meest waanzinnige uitwassen van jullie opgejut anti-Frans nationalisme. Alle anderen zullen er, eens ze er lucht van krijgen, niet al te erg kunnen mee lachen, denk ik.
Zijn we nu niet een heel klein beetje aan het overdrijven?
Vindt u niet dat zulk calimerogedrag echt niet past bij een volk dat tien maal meer in aantal is dan de Vlamingen?
Vindt u het nu niet unfair en wat té theatraal om de kritiek van een NVA lid op de verplichting van het Frans als tweede taal te vertalen in een blind-dove haat tegenover "la culture francofone"?

U weet toch wat mevr Onckelinckx op zulke exposétjes pleegt te antwoorden?...."quel cinéma, quel cinéma"...




Citaat:
Het lijkt mij derhalve geen goed idee om uw toekomstige Maarschalk Van Aelst en zijn blinde volgelingen, die er ongetwijfeld van uitgaan dat onze forces armées françaises geen kans maken tegen het Vlaams Heir, en wij Fransen dus eens goed op ons bakkes gaan krijgen omdat de Vlamingen er na 180 jaar België nog steeds niet in zijn geslaagd voldoende eendracht te genereren om hun meerderheid in hun eigen land te gebruiken, hun plannetjes te laten uitvoeren.
A/ U heeft gelijk dat u fier bent op uw leger.
Vlaanderen daarentegen heeft geen leger.
Het is de Belgische francofonie die ons dat belet.
B/ U heeft gelijk als u de Vlaming niet assertief noemt. Ikzelf noem hem laf. Maar om het met de woorden van Shilz te zeggen: "Dit is mijn volk, ik heb er maar één".

Maar mijn hooggeachte Gwylian: wat is het nu? Zijn wij laffe wezels (waar u terecht mee lacht) of zijn wij warmongers (waar u nogal paniekerig tegen wil tekeer gaan). Om het op zijn engels te zeggen: make up your mind.






Citaat:
Ik kan slechts hopen, niet voor mij maar voor u allen, dat Vlaamsgezinde maar rationele mensen als u, mijnheer djimi, die nog bereid zijn om hun verstand te gebruiken in plaats van het door de propaganda te laten platleggen, nog de moed hebben om openlijk en gestand voldoende tegenwind te geven aan de waanzin die kennelijk gans Vlaanderen in de greep krijgt.
De Frankofone regime-propaganda versus de uitlatingen van een NVA lid.
Vindt u niet dat u hier de werkelijkheid een heel klein beetje geweld aandoet?
__________________
Though i walk through the valley of the shadow of death, i will fear no evil, for thou art with me
Fieseler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2011, 14:47   #613
Gwylan
Minister-President
 
Gwylan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
Standaard

[quote=Fieseler;5418875]
Citaat:

Als nominaal de meest solidaire regio ter wereld hoeven wij Vlamingen geen lessen te krijgen van Frankrijk als het gaat over waarden en normen.
Evenwel vind ikzelf dat de waarden van de verlichting het mooist en het best zijn verenigd in de begrippen liberté-égalité-fraternité.
Schitterend dus die uiterst bloederige maar o zo noodzakelijke Franse revolutie wiens weldoende stralen tot in ons Vlaanderenland zijn doorgedrongen zij het, omdat de Vlaminge nu eenmaal geen revolutionairen zijn, met een vertraging van een paar eeuwen.





De dag dat hier de democratie uitbreekt is alles mogelijk.






Kom mij nu niet vertellen dat u enkel Le Soir en La dernière heure leest hé...want de teneur van ons Vlaamse regimepers is dienaangaande effenaf om te huilen.
Mochten wij een "aux armes!" pers hebben zoals de Frankofonen dan zou het er met de door u terecht uitgelachen assertiviteit van de Vlamingen heel anders uitzien.




De goedendag is een groet die de Vlaming 's morgens aan zijn buren, de treinconducteur en baas doet.
Fabrique National daarentegen is 100% Waals en druk doende om wapens aan Kaddhaffi te verkopen.





Zijn we nu niet een heel klein beetje aan het overdrijven?
Vindt u niet dat zulk calimerogedrag echt niet past bij een volk dat tien maal meer in aantal is dan de Vlamingen?
Vindt u het nu niet unfair en wat té theatraal om de kritiek van een NVA lid op de verplichting van het Frans als tweede taal te vertalen in een blind-dove haat tegenover "la culture francofone"?

U weet toch wat mevr Onckelinckx op zulke exposétjes pleegt te antwoorden?...."quel cinéma, quel cinéma"...






A/ U heeft gelijk dat u fier bent op uw leger.
Vlaanderen daarentegen heeft geen leger.
Het is de Belgische francofonie die ons dat belet.
B/ U heeft gelijk als u de Vlaming niet assertief noemt. Ikzelf noem hem laf. Maar om het met de woorden van Shilz te zeggen: "Dit is mijn volk, ik heb er maar één".

Maar mijn hooggeachte Gwylian: wat is het nu? Zijn wij laffe wezels (waar u terecht mee lacht) of zijn wij warmongers (waar u nogal paniekerig tegen wil tekeer gaan). Om het op zijn engels te zeggen: make up your mind.








De Frankofone regime-propaganda versus de uitlatingen van een NVA lid.
Vindt u niet dat u hier de werkelijkheid een heel klein beetje geweld aandoet?
Waarde mijnheer Fieseler en andere gewaardeerde forumgenoten,

U zult wel gemerkt hebben dat mijn vorige post een ludieke ondertoon heeft, maar toch voor alle duidelijkheid : neen, ik ben echt niet in de overtuiging dat wij hier de inval van Vlaamse horden moeten vrezen, hoor (tikt zij al glimlachend in, na enige twijfel of het in dit geval “echt niet” dan wel “niet echt” moet zijn).

En voor evenveel duidelijkheid : ik vind de Vlamingen, voor zover ik daarover kan en mag oordelen, noch laffe wezels, noch warmongers. Ik vind het wel een bevolkingsgroep die kennelijk reeds in een zeer ver verleden afgeleerd heeft om middels voldoende eenheid en democratische rechtlijnigheid voor zichzelf op te komen.

Ik begrijp dus wel dat het aanporren van dergelijke quasi inerte massa een beetje opgeblazen dramatiek en oorlogstaal vergt, want met voor de hand liggende redelijke argumenten is er vooralsnog onvoldoende beweging in te krijgen, zoniet bestond België al lang niet meer.

Evenwel : het domste dat men daarbij kan doen is voor het eigen falen een “buitenlandse” vijand, in casu Frankrijk en de Fransen, aan te wijzen.

Allez, denkt u nu toch allen eens een beetje na : uw Franstalige Belgen proberen al jarenlang medelijden op te wekken en steun te zoeken bij Frankrijk, omdat ze goed genoeg weten dat ze binnen uw land gezien hun duidelijke minderheid nooit hun gelijk zullen kunnen halen. U hebt ongetwijfeld allen reeds gemerkt dat Frankrijk daarbij niet thuis geeft, en de boot afhoudt : wij zijn wel goed, maar nog niet helemaal gek, nietwaar. Ik heb de Franse houding dienaangaand, tevens in Europees verband, hier reeds meermaals uitgelegd en ik zal dat nu niet nog een keer doen, maar voor wie een beetje politiek inzicht heeft en nog klaar ziet is daarbij echt geen tekeningetje nodig, hoop ik.

In de gegeven omstandigheden ware het werkelijk oerdom dat Vlaanderen op dat doorzichtig spelletje van uw Franstalige landgenoten ingaat en er zelfs nog een couche bijlegt door zelf Frankrijk als “vijand” bij uw aller interne strijd te betrekken. Bovendien, en nog afgezien van de evidentie dat dit een stommiteit van jewelste zou zijn, heeft Vlaanderen dergelijk artificieel buitenlands vijandbeeld niet nodig om in België democratisch gelijk te halen, vermits het (ik zal het desgewenst nog tienduizend keer herhalen) qua bevolkingsgroep overduidelijk in de meerderheid is.

Wat de Vlamingen naar mijn stellige overtuiging moeten doen is NIET stomme toeren uithalen en/of een strategie volgen die hen zowat garandeert dat ze het nog eens extra vanuit het véél sterkere en invloedrijker “buitenland” op de kop krijgen, maar eenvoudigweg voldoende onderlinge eenheid genereren om op democratische (en dus voor de internationale gemeenschap perfect aanvaardbare) wijze hun meerderheid binnen het eigen land te doen gelden.

Bon, in elk boekje over de basisprincipes der politicologie staat dat één der methodetjes om interne eenheid te creëren het induceren van een buitenlands vijandbeeld is (zie Noord-Korea, bijvoorbeeld), maar dat is nu net de methode die voor Vlaanderen veruit het minst geschikt is, wil het zich niet van de civilisatie afsluiten. Er zijn echt wel andere en véél voordeliger methodes voorhanden, nietwaar.

Tracht daar potverdorie met zijn allen in Vlaanderen toch eens iemand te vinden die enig inzicht heeft in politieke strategie, en die bovendien zo dom wil zijn om zich met politiek in te laten als hij/zij middels echte bekwaamheden in zijn/haar levensonderhoud kan voorzien.

Allez, zò moeilijk kan dat toch niet wezen, nietwaar.

Goede moed, en hartelijke groeten,

Gwylan
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2011, 14:53   #614
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2011, 16:04   #615
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Fieseler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juli 2004
Berichten: 12.602
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht

Waarde mijnheer Fieseler en andere gewaardeerde forumgenoten,

U zult wel gemerkt hebben dat mijn vorige post een ludieke ondertoon heeft, maar toch voor alle duidelijkheid : neen, ik ben echt niet in de overtuiging dat wij hier de inval van Vlaamse horden moeten vrezen, hoor (tikt zij al glimlachend in, na enige twijfel of het in dit geval “echt niet” dan wel “niet echt” moet zijn).

En voor evenveel duidelijkheid : ik vind de Vlamingen, voor zover ik daarover kan en mag oordelen, noch laffe wezels, noch warmongers. Ik vind het wel een bevolkingsgroep die kennelijk reeds in een zeer ver verleden afgeleerd heeft om middels voldoende eenheid en democratische rechtlijnigheid voor zichzelf op te komen.

Ik begrijp dus wel dat het aanporren van dergelijke quasi inerte massa een beetje opgeblazen dramatiek en oorlogstaal vergt, want met voor de hand liggende redelijke argumenten is er vooralsnog onvoldoende beweging in te krijgen, zoniet bestond België al lang niet meer.

Evenwel : het domste dat men daarbij kan doen is voor het eigen falen een “buitenlandse” vijand, in casu Frankrijk en de Fransen, aan te wijzen.

Allez, denkt u nu toch allen eens een beetje na : uw Franstalige Belgen proberen al jarenlang medelijden op te wekken en steun te zoeken bij Frankrijk, omdat ze goed genoeg weten dat ze binnen uw land gezien hun duidelijke minderheid nooit hun gelijk zullen kunnen halen. U hebt ongetwijfeld allen reeds gemerkt dat Frankrijk daarbij niet thuis geeft, en de boot afhoudt : wij zijn wel goed, maar nog niet helemaal gek, nietwaar. Ik heb de Franse houding dienaangaand, tevens in Europees verband, hier reeds meermaals uitgelegd en ik zal dat nu niet nog een keer doen, maar voor wie een beetje politiek inzicht heeft en nog klaar ziet is daarbij echt geen tekeningetje nodig, hoop ik.

In de gegeven omstandigheden ware het werkelijk oerdom dat Vlaanderen op dat doorzichtig spelletje van uw Franstalige landgenoten ingaat en er zelfs nog een couche bijlegt door zelf Frankrijk als “vijand” bij uw aller interne strijd te betrekken. Bovendien, en nog afgezien van de evidentie dat dit een stommiteit van jewelste zou zijn, heeft Vlaanderen dergelijk artificieel buitenlands vijandbeeld niet nodig om in België democratisch gelijk te halen, vermits het (ik zal het desgewenst nog tienduizend keer herhalen) qua bevolkingsgroep overduidelijk in de meerderheid is.

Wat de Vlamingen naar mijn stellige overtuiging moeten doen is NIET stomme toeren uithalen en/of een strategie volgen die hen zowat garandeert dat ze het nog eens extra vanuit het véél sterkere en invloedrijker “buitenland” op de kop krijgen, maar eenvoudigweg voldoende onderlinge eenheid genereren om op democratische (en dus voor de internationale gemeenschap perfect aanvaardbare) wijze hun meerderheid binnen het eigen land te doen gelden.

Bon, in elk boekje over de basisprincipes der politicologie staat dat één der methodetjes om interne eenheid te creëren het induceren van een buitenlands vijandbeeld is (zie Noord-Korea, bijvoorbeeld), maar dat is nu net de methode die voor Vlaanderen veruit het minst geschikt is, wil het zich niet van de civilisatie afsluiten. Er zijn echt wel andere en véél voordeliger methodes voorhanden, nietwaar.

Tracht daar potverdorie met zijn allen in Vlaanderen toch eens iemand te vinden die enig inzicht heeft in politieke strategie, en die bovendien zo dom wil zijn om zich met politiek in te laten als hij/zij middels echte bekwaamheden in zijn/haar levensonderhoud kan voorzien.

Allez, zò moeilijk kan dat toch niet wezen, nietwaar.

Goede moed, en hartelijke groeten,

Gwylan
Prachtige posting G,

Ik ben het helemaal met u eens.

Evenwel nog héél even dit:

-ik ken weinig Vlamingen die Frankrijk als de (of een) vijand zien (behalve diegenen die spijt hebben dat al onze kroonjuwelen aan bradeerprijzen aan Frankrijk zijn uitverkocht)
- ik moet mij bij u excuseren als ik mij hoogst onduidelijk heb uitgedrukt: met "de francofonie" bedoel ik dus de Brusselse en Waalse machtshebbers die het hier voor het zeggen hebben.
- binnenkort zal de Vlaamse burgerij/middenstand door economische redenen eens te meer met de financiële neus op de Belgische feiten worden gedrukt. Hopelijk zal hun dat de "moed" geven om de Vlaamse reveille van de afgelopen verkiezingen met het stempotlood door te zetten
- wat de eenheid in Vlaanderen betreft: ook dit is een oude Vlaams Nationalistische natte droom. Telkens wij onze hoogmis van het Vlaams Nationalisme vieren roepen wij trouwens op tot "godsvrede". Tot nu toe vruchteloos. Komt daarbij dat de francofonen het spel van "divide et impera" meesterlijk spelen.
__________________
Though i walk through the valley of the shadow of death, i will fear no evil, for thou art with me

Laatst gewijzigd door Fieseler : 19 april 2011 om 16:06.
Fieseler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2011, 23:59   #616
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter
 
Salvadorii's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2010
Locatie: Onafhankelijk Vlaanderen
Berichten: 8.424
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Neen, dat vind ik niet. In tegendeel. Ik vind dat men kinderen zo veel mogelijk de kans moet geven hunh eigen mogelijkheden optimaal te benutten. Maar daar gaat het hier niet over. Hier praten we over kinderen die de capaciteit bezitten om een tweede taal te leren.
Alhoewel ikzelf geen taalwonder ben, in tegendeel zelfs. Talen (Frans vooral) was steeds mijn buisvak. Vind ik de kennis van talen heel voornaam. daarom hebben wij onze kinderen van jongs af gestimuleerd om meerdere talen te beheersen.
Om te beginnen hebben we ze in de streektaal opgevoed. Alhoewel dat op dat moment 'not-done' was.
Als jonge tieners zijn ze meerdere keren op taaluitwisseling gegaan in Wallonië. Terzijde: de vraag van Walen naar Vlaamse gastgezinnen was op dat moment veel groter dan van Vlamingen.
Achteraf moet ik vaststellen dat onze keuzes niet zo slecht waren. Vandaag nog vertelde mijn zoon dat hij in het Duitse bedrijf waar hij tijdelijk werkzaam is uitstekend de vergadering in Duitse kon volgen, alhoewel hij niet één uur Duitse les gehad heeft. Ik kan je vertellen dat het ter plaatse erg gewaardeerd word dat zij hun meetings gewoon in Duits mogen houden. Alhoewel het gebruikelijk is dat bij aanwezigheid van anderstalige deelnemers, de vergaderingen in Engels gehouden worden.
Maar dat is juist mijn punt. Duits, en Engels zijn talen die voor ons Vlamingen betrekkelijk gemakkelijk te leren zijn. Frans is iets moeilijker. En ja, Chinees is nog moeilijker. Maar de kans dat onze kinderen daarmee in contact komen is echt wel erg klein.
De kans is misschien klein voor de meesten, voor sommige zal die reeel zijn; toch wilt u met een one size fits all(niettegenstaande uw beweringen individuele mogelijkheden te willen steunen) iedereen hetzelfde opleggen. Zou u als ouder niet kwaad zijn moest frans verboden zijn als tweede taal? Awel, voor andere ouders is dat nu het geval voor alle talen behalve het frans. Laat ze kiezen voor hun kinderen, zij kunnen dat veel beter dan de staat (of u, of mij nb).

Gij vindt frans de ideale combinatie moeilijk/nuutig - maar wie bent u om voor mijn kinderen te beslissen? Nogal arrogant. En vergeet niet dat het gaat om verplichte tweede taal frans he, niemand zegt dat de optie frans als tweede taal moet verdwijnen.
__________________
derp wegens derp want politics.be. Want derp en derp en derp, zei 'iemand'.
Salvadorii is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2011, 20:59   #617
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.896
Standaard

.

Laatst gewijzigd door Everytime : 21 april 2011 om 21:02.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2011, 22:07   #618
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.251
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Het laat mij tevens toe om u allen, ... een oprechte raad te geven,....
Het lijkt mij derhalve geen goed idee om uw toekomstige Maarschalk Van Aelst en zijn blinde volgelingen, ..., hun plannetjes te laten uitvoeren.
Niemand kan de positieve invloed van 180 jaar VERPLICHT Frans voor de Nederlandstaligen in Belgie ontkennen.

We ontwaren als we even een paar decennia vooruitkijken nog veel meer positieve invloed...

We spreken over 30 ?* 40 jaar:



Zwarte lijn = de facto taalgrens
Hard geel = solide Franstalig
Geel sterretje = significante Franstalige minderheden.


Frans....als het al niet onmisbaar was in Vlaanderen, maakt de Vlaming het zelf wel onmisbaar.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 22 april 2011 om 22:08.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2011, 22:55   #619
Mr. Logica
Burger
 
Mr. Logica's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2011
Berichten: 184
Standaard

Ik denk dat niemand er aan twijfelt dat engels de taal van de toekomst is.
Daarom zou ik prefereren om naast het nederlands, engels te onderwijzen als 2de taal. Frans zou ik niet afschaffen maar als 3de taal invoeren, zoals dit nu met engels het geval is.
Mr. Logica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2011, 16:44   #620
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Om te beginnen hebben we ze in de streektaal opgevoed. Alhoewel dat op dat moment 'not-done' was.
Nu lees ik dat dit de beste keuze was. Streektaal=onze moedertaal

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20110427_076
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:57.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be