Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Het frnas moet als een verplichte taal op school in Vlaanderen afgeschaft worden
ja 61 49,59%
nee 62 50,41%
Aantal stemmers: 123. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 april 2011, 17:32   #621
bgf324
Secretaris-Generaal VN
 
bgf324's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2008
Locatie: Rijks-Vlaanderen
Berichten: 21.712
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Niemand kan de positieve invloed van 180 jaar VERPLICHT Frans voor de Nederlandstaligen in Belgie ontkennen.

We ontwaren als we even een paar decennia vooruitkijken nog veel meer positieve invloed...

We spreken over 30 ?* 40 jaar:



Zwarte lijn = de facto taalgrens
Hard geel = solide Franstalig
Geel sterretje = significante Franstalige minderheden.


Frans....als het al niet onmisbaar was in Vlaanderen, maakt de Vlaming het zelf wel onmisbaar.
In de gemeente waar ik woon kwekt niemand Frans.
Ik heb er zelf nog nooit een neger gezien.

En toch heeft u er, en bij de aanpalende gemeenten, sterretjes bij gezet.
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2011, 17:33   #622
bgf324
Secretaris-Generaal VN
 
bgf324's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2008
Locatie: Rijks-Vlaanderen
Berichten: 21.712
Standaard

En kennelijk bent u ook nog niet veel in het Dendergebied geweest. In Aalst stad heb je hier en daar wel een franstalige neger, maar daar houdt het op.
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2011, 00:09   #623
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.159
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
En kennelijk bent u ook nog niet veel in het Dendergebied geweest. In Aalst stad heb je hier en daar wel een franstalige neger, maar daar houdt het op.
Jij woont dus duidelijk niet in het centrum van Aalst
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2011, 22:15   #624
Boontjes
Parlementslid
 
Geregistreerd: 4 april 2005
Berichten: 1.600
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roderik Bekijk bericht
citaat De Morgen:

'De Vlamingen moeten ophouden met de Franse lessen op school, de Vlamingen moeten ophouden met de zweep te weven die hen al 180 jaar slaat.' Strafpleiter Vic Van Aelst trad dit weekend toe tot de N-VA en lanceert meteen een beladen voorstel.
De Franse les in de Vlaamse scholen is voor de topadvocaat overbodig. "Waarom zouden we in Vlaanderen niet doen wat in Wallonië al 180 jaar gebeurt? Daar onderwijzen ze toch ook Engels als tweede taal? Dat wij Frans geven, wordt door de Franstaligen als excuus gebruikt om hier Frans te spreken. De Franstaligen zullen hun strijd pas staken als de kabeljauw voor de kust van Oostende Frans spreekt."

Niet alleen de strijd tegen de verfransing in Vlaanderen is voor Van Aelst een motief. "Het Frans heeft zijn status als wereldtaal compleet verloren. Het is een onbeduidende taal geworden: 1,5 procent van de wereldbevolking spreekt de taal, evenveel kent wat Frans. Dat is dus maar 3 procent. In geen enkel geciviliseerd land, zelfs niet in Italië, begrijpen de mensen je nog als je in het Frans begint."

De strafpleiter ziet niet in waarom zijn voorstel een provocatie zou zijn aan het adres van de Franstaligen. "Hebben zij Nederlands geleerd de afgelopen twee eeuwen? Zij provoceren ons, brave Vlamingen, omdat ze weigeren onze taal te leren. Van onze vriendelijkheid maken zij een recht. Zij oogsten wat ze gezaaid hebben. Dat ik dit voorstel doe, is niet de fout van de Vlamingen, maar van de Franstaligen."
Juist, het Frans is NIET de taal van de economie, noch van de haut-finance, noch van de Beurs. Maar het is WEL de taal van onze beschaving (ook onze Vlaamse!-leer je geschiedenis), het is de taal van de filosofen, het is de taal van de Verlichting, het is dé taal van de litteratuur: dat weg gooien is gewoon ook onze cultuur weg gooien
Boontjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2011, 23:04   #625
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.327
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boontjes Bekijk bericht
Juist, het Frans is NIET de taal van de economie, noch van de haut-finance, noch van de Beurs. Maar het is WEL de taal van onze beschaving (ook onze Vlaamse!-leer je geschiedenis), het is de taal van de filosofen, het is de taal van de Verlichting, het is dé taal van de litteratuur: dat weg gooien is gewoon ook onze cultuur weg gooien
Van 'onze cultuur weg gooien' is toch helemaal geen sprake?

Het Frans is naast het Latijn, het Engels en het Duits één van de talen van 'onze' beschaving.

Vergeet echter niet dat ook het Oud-Grieks, het Italiaans en het Spaans in/voor 'onze' beschaving een niet-onbelangrijke rol hebben gespeeld.

De geprivilegieerde positie van het Frans mag dus gerust in vraag worden gesteld.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2019, 18:32   #626
Drukazz
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 31 augustus 2014
Berichten: 6.207
Standaard

Frans is volledig achterhaald anno 2019.

Een 18-jarige Vlaming moet uitstekend Nederlands spreken, goed Engels en dan nog liefst één taal naar keuze.
Drukazz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2019, 19:23   #627
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drukazz Bekijk bericht
Frans is volledig achterhaald anno 2019.

Een 18-jarige Vlaming moet uitstekend Nederlands spreken, goed Engels en dan nog liefst één taal naar keuze.
Om in hun eigen Vlaamse hoofdstad met hun mond vol tanden te staan.

Laatst gewijzigd door pajoske : 15 juni 2019 om 19:24.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2019, 19:28   #628
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.762
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Om in hun eigen Vlaamse hoofdstad met hun mond vol tanden te staan.
Spreek gerust Nederlands in Antwerpen ,hoor Jos.

Je zal er als een wegelkomen gast ontvangen worden in de hoofdstad

van het Onafhankelijke Vlaanderen.

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 15 juni 2019 om 19:33.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2019, 19:49   #629
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Om in hun eigen Vlaamse hoofdstad met hun mond vol tanden te staan.
Bevestigt u nu dat oordeel dat Franstaligen niet in staat zijn Nederlands te leren?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2019, 20:23   #630
MORPHEUS
Minister-President
 
MORPHEUS's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 januari 2008
Locatie: ZION DE STAD DER VERLOSTEN
Berichten: 4.507
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roderik Bekijk bericht
citaat De Morgen:

'De Vlamingen moeten ophouden met de Franse lessen op school, de Vlamingen moeten ophouden met de zweep te weven die hen al 180 jaar slaat.' Strafpleiter Vic Van Aelst trad dit weekend toe tot de N-VA en lanceert meteen een beladen voorstel.
De Franse les in de Vlaamse scholen is voor de topadvocaat overbodig. "Waarom zouden we in Vlaanderen niet doen wat in Wallonië al 180 jaar gebeurt? Daar onderwijzen ze toch ook Engels als tweede taal? Dat wij Frans geven, wordt door de Franstaligen als excuus gebruikt om hier Frans te spreken. De Franstaligen zullen hun strijd pas staken als de kabeljauw voor de kust van Oostende Frans spreekt."

Niet alleen de strijd tegen de verfransing in Vlaanderen is voor Van Aelst een motief. "Het Frans heeft zijn status als wereldtaal compleet verloren. Het is een onbeduidende taal geworden: 1,5 procent van de wereldbevolking spreekt de taal, evenveel kent wat Frans. Dat is dus maar 3 procent. In geen enkel geciviliseerd land, zelfs niet in Italië, begrijpen de mensen je nog als je in het Frans begint."

De strafpleiter ziet niet in waarom zijn voorstel een provocatie zou zijn aan het adres van de Franstaligen. "Hebben zij Nederlands geleerd de afgelopen twee eeuwen? Zij provoceren ons, brave Vlamingen, omdat ze weigeren onze taal te leren. Van onze vriendelijkheid maken zij een recht. Zij oogsten wat ze gezaaid hebben. Dat ik dit voorstel doe, is niet de fout van de Vlamingen, maar van de Franstaligen."
Ik krijg geen enkele mail professioneel nog in het Frans. Zelfs niet van Franse klanten.

wat een oude nostalgie gedachte dat we Frans moeten leren aan de nieuwe generatie Vlamingen.
__________________
Belgie is een Matrix programma die u doet inslapen. Geloof deze droom niet meer. Laat uw droombeeld België los. Neem de rode pil. Wat de Matrix u ook toeroept.........
MORPHEUS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2019, 21:59   #631
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.092
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MORPHEUS Bekijk bericht
Ik krijg geen enkele mail professioneel nog in het Frans. Zelfs niet van Franse klanten.

wat een oude nostalgie gedachte dat we Frans moeten leren aan de nieuwe generatie Vlamingen.
Jongeren spreken Engels als tweede taal.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2019, 22:25   #632
werkman
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 5 december 2014
Berichten: 6.830
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Waarom stoppen bij twee talen? Ik zou Duits ook verplicht maken voor alle leerlingen in het middelbaar onderwijs.

In mijn tijd was Duits ook een vierde verplicht taalvak.
En Frans kreeg je in sommige athenea bijna niet.
Wel een leraar die geen les gaf en voor de examens de vragen doorgaf.
Anders was iedereen gebuisd en vloog hij tegen de lamp omwille van zijn doelbewuste manier van werken.
Alhoewel op het Departement Onderwijs wisten ze dat wel. Je merkte het aan de egards waarmee die saboteur behandeld werd.
Maar......wie waren de uiteindelijke slachtoffers?
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2019, 22:48   #633
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.893
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MORPHEUS Bekijk bericht
Ik krijg geen enkele mail professioneel nog in het Frans. Zelfs niet van Franse klanten.

wat een oude nostalgie gedachte dat we Frans moeten leren aan de nieuwe generatie Vlamingen.
Dan weet ik niet waar u gewerkt hebt.
Ik heb in een Nederlandstalige firma gewerkt waar het Frans aan bod kwam, net als het Nederlands en het Engels. We kregen mails in de drie talen en we moesten alle mails beantwoorden : in het Nederlands, Frans of hetEngels, afhangend van de taal van de mail.

Wat wel waar is, is dat de Vlaamse jeugd geen Frans meer kent. Maar geen paniek, de baas wierf gewoon............................Franstaligen aan. Geen probleem voor hen vanuit Brussel of Wallonië naar Vlaanderen te gaan werken. Ze hebben een job en dat is alles wat telt.

Laatst gewijzigd door Everytime : 15 juni 2019 om 22:49.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2019, 22:51   #634
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.092
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Dan weet ik niet waar u gewerkt hebt.
Ik heb in een Nederlandstalige firma gewerkt waar het Frans aan bod kwam, net als het Nederlands en het Engels. We kregen mails in de drie talen en we moesten alle mails beantwoorden : in het Nederlands, Frans of hetEngels, afhangend van de taal van de mail.

Wat wel waar is, is dat de Vlaamse jeugd geen Frans meer kent. Maar geen paniek, de baas wierf gewoon............................Franstaligen aan. Geen probleem voor hen vanuit Brussel of Wallonië naar Vlaanderen te gaan werken. Ze hebben een job en dat is alles wat telt.
Dus dan kunnen de Walen ook in Vlaanderen gaan werken.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2019, 22:52   #635
MORPHEUS
Minister-President
 
MORPHEUS's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 januari 2008
Locatie: ZION DE STAD DER VERLOSTEN
Berichten: 4.507
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ik heb in een Nederlandstalige firma gewerkt
gewerkt = voltooid verleden tijd

ik ervaar dat iedereen naar het Engels gaat.
__________________
Belgie is een Matrix programma die u doet inslapen. Geloof deze droom niet meer. Laat uw droombeeld België los. Neem de rode pil. Wat de Matrix u ook toeroept.........
MORPHEUS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2019, 22:55   #636
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.893
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Dus dan kunnen de Walen ook in Vlaanderen gaan werken.
Dat is al wat nu gebeurt.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2019, 22:57   #637
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.893
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MORPHEUS Bekijk bericht
gewerkt = voltooid verleden tijd

ik ervaar dat iedereen naar het Engels gaat.
Het dateert van 1 jaar geleden, het is dus wel actueel.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2019, 23:33   #638
DebianFox
Minister
 
DebianFox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 oktober 2005
Locatie: Zuidelijke Nederlanden
Berichten: 3.389
Standaard

Wrok is een slechte raadgever en mag niet leiden tot het negeren van een bepaalde taal/cultuur. Wij Vlamingen moeten het afleren om negatief te staan ten opzichte van de Franse cultuur omwille van de verfransing van Brussel, Frans-Vlaanderen en enkele Waalse taalgrensgemeenten.

Ik ben Vlaamsgezind en naast mijn moedertaal is het Engels mijn tweede taal geworden. Toch beheer ik het Frans nog steeds op redelijk niveau en heb ik het frequent nodig.

De meeste Vlamingen wonen ook dichtbij het Franse taalgebied. Ik vind het geen goeie zaak dat jongere Europeanen enkel het Engels beheersen als vreemde taal.

Anderzijds is het ook geen goede zaak om het Frans al eerste vreemde taal verplicht te onderwijzen. Er zijn er hier die onderwijs van het Frans volledig willen afschaffen.

Germaanse talen zijn natuurlijk voor Vlamingen wel makkelijker aan te leren. Ook het Duits verdient meer aandacht.

Naar mijn bescheiden mening dienen scholen zelf te kunnen beslissen over welke vreemde talen ze onderwijzen en de volgorde hiervan.

Zo kan een school in het Zuid-West-Vlaamse Wervik opteren voor Frans als eerste onderwezen vreemde taal, terwijl men in Antwerpen Engels kiest en in Maaseik Duits

Laatst gewijzigd door DebianFox : 15 juni 2019 om 23:37.
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2019, 06:56   #639
werkman
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 5 december 2014
Berichten: 6.830
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Wrok is een slechte raadgever en mag niet leiden tot het negeren van een bepaalde taal/cultuur. Wij Vlamingen moeten het afleren om negatief te staan ten opzichte van de Franse cultuur omwille van de verfransing van Brussel, Frans-Vlaanderen en enkele Waalse taalgrensgemeenten.

Ik ben Vlaamsgezind en naast mijn moedertaal is het Engels mijn tweede taal geworden. Toch beheer ik het Frans nog steeds op redelijk niveau en heb ik het frequent nodig.

De meeste Vlamingen wonen ook dichtbij het Franse taalgebied. Ik vind het geen goeie zaak dat jongere Europeanen enkel het Engels beheersen als vreemde taal.

Anderzijds is het ook geen goede zaak om het Frans al eerste vreemde taal verplicht te onderwijzen. Er zijn er hier die onderwijs van het Frans volledig willen afschaffen.

Germaanse talen zijn natuurlijk voor Vlamingen wel makkelijker aan te leren. Ook het Duits verdient meer aandacht.

Naar mijn bescheiden mening dienen scholen zelf te kunnen beslissen over welke vreemde talen ze onderwijzen en de volgorde hiervan.

Zo kan een school in het Zuid-West-Vlaamse Wervik opteren voor Frans als eerste onderwezen vreemde taal, terwijl men in Antwerpen Engels kiest en in Maaseik Duits


Dikke nonsens. Ik weet een school in mijn omgeving waar men in het lager onderwijs als tweede taal Frans opdringt. Niks van te kiezen!

En de Walen krijgen Engels. Zij hebben dus twee talen waar ze mogen mee door de wereld trekken. Achterstelling voor de Vlamingen noem ik dat.
Wij moeten nog steeds de taal van mijnheer leren. De tijd heeft werkelijk stil gestaan in dit rotland. Hopelijk komt de scheiding van de inboedel er en vlug.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2019, 07:36   #640
werkman
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 5 december 2014
Berichten: 6.830
Standaard

Van mij moet niks nog en mag alles. Ik laat mij niet meer voor de kar spannen.
Bovendien zie ik geen verbetering. Het wordt zelfs erger.
Professoren zijn doodeerlijk zonder uitzondering.
Politiek is onschendbaar voor het gerecht. En het gerecht dekt zich af voor de politiek.
En daarbovenop de omerta die alleen bestaat om dat er zaken zijn die het daglicht schuwen. Het zijn toch allemaal eerlijke mensen?
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:30.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be