Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 juli 2004, 17:35   #1
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Het grootste na-oorlogse investeringsproject van België is op komst: de sanering van de waterlopen.

De EU heeft bij ons aangedrongen de vooropgezette termijnen te respecteren .

Haast hebben we niet, er moet een Hercules gevonden worden voor de reiniging van onze Augias-stallen.

Bovendien gaat de vervuiling door, veroordelingen voor milieu-misdrijven
zijn er zo goed als niet.

Als we nu een begonnen de kersverse wetgeving daarrond te implementeren?

In de bak met die viespeuken, en de schade betalen, op tijd en stond, voor ze failliet zijn zoals carcoke.

Eno2

Eno2
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2004, 10:44   #2
Turkje
Eur. Commissievoorzitter
 
Turkje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juli 2003
Berichten: 9.858
Standaard

Nu ja, ik weet dat de groenen er een hobby van maken om de situatie als hopeloos voor te stellen. Hell, we werden de voorbije maanden zelfs aangespoord om groen te stemmen anders zou onze wereldbol misschien wel eens onleefbaar worden ! In tegenstelling echter tot de rampberichten die de ecologisten de wereld insturen, vertellen onze eigenste officiële meetorganen een heel ander verhaal.

Op de website van VMM (www.vmm.be) kan u rapporten bekijken over de waterkwaliteit in Vlaanderen. Hieronder wordt geciteerd uit het rapport 2002.

Citaat:
Oppervlaktewater

De forse verbetering van de kwaliteit van de Vlaamse ppervlaktewateren gedurende de jaren ’90, zette zich niet echt door in de beginjaren van het nieuwe millenium. In 2002 ging de waterkwaliteit er echter wel weer een stap op vooruit.

Uit een vergelijking van de gemiddelden over de verschillende jaren kan een gunstige trend afgeleid worden, met uitzondering voor nitraat, waar de gemiddelden schommelen. De kwaliteitsverbetering was voor de meeste parameters groter in de eerste helft van de jaren ’90. Vergeleken met 2001 en voorgaande jaren valt een verbetering op voor alle parameters, in die mate dat het cijfer voor 2002 het meest gunstige is uit de hele tijdsreeks, met uitzondering voor nitraat waarvoor geldt dat de situatie in 1990 en 1995 qua concentraties gunstiger was.

In vergelijking met 1990 verbetert de gemiddelde PIO (nvdr: Prati-index voor zuurstofverzadiging, een maat voor de leefbaarheid van een waterloop) met 1,8 ‘punten’ tot een gemiddelde index van
3,2. Een kleine helft (48 %) van de onderzochte Vlaamse oppervlaktewateren behoort tot de klasse ’matig verontreinigd’. Minder dan drie op tien van de meetplaatsen behoren tot de waterkwaliteitsklasse
’verontreinigd’. Voor een kwart van de meetpunten is de beoordeling ’aanvaardbaar’ of ’niet verontreinigd’.

Het gemiddelde chemisch zuurstofverbruik (CZV) (nvdr: een maat voor de vuilvracht) is spectaculair gedaald in de periode 1990-2002. De gemiddelde ammoniumconcentratie is eveneens duidelijk lager dan in 1990, terwijl de resultaten voor orthofosfaat een langzame verbetering tonen na 1993. Het percentage van de meetplaatsen waar de nitraatnorm gerespecteerd wordt, blijft een stijgende trend vertonen: in 2002 wordt de norm gehaald in 3 op 4 meetplaatsen. Wat betreft zware metalen wordt de basiskwaliteitsnorm het meest overschreden voor zink, koper en
cadmium, nl. op resp. 10 %, 5 % en 4 % van de meetplaatsen. Deze percentages zijn vergelijkbaar met die van 2001. De situatie inzake cadmiumverontreiniging evolueerde de laatste jaren plaatselijk ongunstig in het Nete- en Maasbekken. Mangaan (opgelost) en ijzer (opgelost) werd slechts op een beperkt aantal plaatsen gemeten, maar het percentage normoverschrijdingen ligt hoog.

Van de 104 onderzochte bestrijdingsmiddelen zijn er 77 die in minder dan 5 % van de metingen in concentraties boven de detectielimiet aangetoond konden worden. Vijf stoffen werden in 30 a 50%van de metingen aangetoond in concentraties boven de detectielimiet: bentazon, carbendazim, isoproturon, MCPA en simazine. Vier stoffen – alle organostikstofherbiciden (onkruidverdelgers) - werden zelfs meer dan de helft van de metingen aangetoond: diuron, atrazine, glyfosaat en zijn afbraakproduct AMPA. De andere stoffen onkruidverdelgers die vaak gedetecteerd worden (tussen de 15 en 30%) zijn 2,4-D (2,4-dichloorfenoxyaijnzuur), dichloorprop (2,4-DP) en mecoprop (MCPP).
In vergelijking met 2001 is de situatie in 2002 weinig verschillend.
De VMM-metingen tonen aan dat belangrijke vrachten aan PAK’s (polyaromatische koolwaterstoffen), MAK’s (mono-aromatische koolwaterstoffen) en andere vluchtige componenten uit Frankrijk, Wallonie
en Brussel aangevoerd blijven worden.

Als alle parameters samen beschouwd worden, leidt dit tot de conclusie dat slechts enkele tientallen meetplaatsen voldoen aan de gecombineerde basiskwaliteitsnormen voor fysische en chemische parameters. Ondanks de gunstige evolutie, is er zeer weinig oppervlaktewater in Vlaanderen waar de fysisch-chemische waterkwaliteit in al haar (onderzochte) aspecten goed is.

Deze vaststelling wijst enerzijds op de noodzaak om de inspanningen inzake het verzamelen en behandelen van stedelijk afvalwater verder te zetten, de problematiek van de overstorten op riolen en collectoren nader te onderzoeken en waar nodig knelpunten weg te werken maar anderzijds ook – en misschien vooral - van het toenemend belang van de bestrijding van erosie van landbouwgronden, de herinrichting van het waterlopenstelsel zodat de natuurlijke draagkracht aanzienlijk vergroot (cf. zelfreinigend vermogen) en de sanering van verontreinigde waterbodems. Ook de impact van grensoverschrijdende verontreiniging – in het bijzonder wat betreft gevaarlijke stoffen - verdient de nodige aandacht.
Met andere woorden: de situatie is al jaren aan het verbeteren, maar nog verre van optimaal. De grote knelpunten die er nu nog bestaan liggen echter hoegenaamd NIET bij de industrie, maar wel bij "het stedelijk afvalwater, de overstorten op riolen en collectoren (nvdr: bij hevige regenval wordt afvalwater van de riolen rechtstreeks geloosd in de waterlopen), de sanering van verontreinigde waterbodems (nvdr: historische vervuiling), en grensoverschrijdende verontreiniging".

De industrie, voor wie daaraan nog twijfelde, is al jarenlang goed bezig (niet moeilijk, met zo'n strenge wetgeving).
__________________
Out of the blue, into the black
Turkje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2004, 16:16   #3
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

turkje:

Confusion is sex !
________

Daar ben ik het ook al niet mee eens.
Sex is confusion, dat wel.

Uit je tabellen onthoud ik voorlopig dat één kwart van de meetpunten
'goede' resultaten oplevert.

Weet je, Gezelle schreef in de 19° eeuw al gedichten over de stank van de Mandel - vanaf de tijd dat ik geboren werd, concurreerde de stank van de ernaast liggende vaart Roeselare-Ooigem langzamerhand succesrijker met de mandel,
die nu gedempt is, geloof ik.

Gezwommen hebben we in geen van beide.

Ik mag toch wel een beetje doemdenken, hé, naast al die doemdoenders.

Keep up the good works, ik heb alvast daarnet mijn watertaks betaald.

Eno2
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2004, 16:27   #4
Turkje
Eur. Commissievoorzitter
 
Turkje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juli 2003
Berichten: 9.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2
turkje:

Confusion is sex !
________

Daar ben ik het ook al niet mee eens.
Sex is confusion, dat wel.

Eno2
Dat vind ik toch wel sneu hoor voor je, Eno2, ...

"Confusion is sex" staat eigenlijk voor een vorm van (lichte) anarchie, en is tevens de naam van een sonic youth LP.

En wat dat doemdenken betreft: aangezien ik in de milieubranche werk reageer ik daar quasi direct op. Mijne sector heeft wel veel werk te verzetten, maar om de moderne industrie met de vinger te wijzen, dat gaat toch wat te ver
__________________
Out of the blue, into the black
Turkje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2004, 10:03   #5
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

re turkje, die schrijft:

maar om de moderne industrie met de vinger te wijzen, dat gaat toch wat te ver
_________

Het laatste jaar technisch ingenieur ging in 1967 op bezoek bij carcoke Zeebrugge.

Wat ik daar toen zag was genoeg om te beseffen dat ze verkeerd bezig waren.

Nu, veertig jaar later, moet de site afgegraven worden en gesaneerd, dat kost de vlaamse gemeenschap een miljard. De vogels zijn gevlogen en failliet.
Zie ook Marly en hun rook over Belgie, dit jaar. Dat was ook carcoke, geloof ik.

De duurzaamheid van de industrie zal toenemen naarmate de totaalkosten meegerekend worden.

Bedankt voor de muzikale tip.

Voor het moment beperk ik mij tot de melomane verheerlijking van sex en confusion, en omgekeerd.
Ik ben al wat ouder, hé.

Wild nights, wild nights, were I with you ( Tekst Emily Dickinson, op muziek gezet door Eno2)
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2004, 12:00   #6
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.274
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Zouden zulke afgravings- en saneringswerken geen leuke alternative straf kennen indien we mankracht inzetten? Namelijk onze gevangenissen ontdoen van gezonde kerels, en die een schop en kruiwagen in handen te geven. Moeten we geen peperdure dieselverslindende graafmachines, bijhorende arbeiders en nog duurdere "bazen" inhuren.

Ook het afgraven van vervuilde modder enzo langs de dijken is een leuke taak die op die manier wat goedkoper gedaan kan worden.

Helaas voor de politici zijn het dan een hoop lucrative hand en spandienste minder te verdelen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2004, 13:44   #7
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox
Zouden zulke afgravings- en saneringswerken geen leuke alternative straf kennen indien we mankracht inzetten? Namelijk onze gevangenissen ontdoen van gezonde kerels, en die een schop en kruiwagen in handen te geven. Moeten we geen peperdure dieselverslindende graafmachines, bijhorende arbeiders en nog duurdere "bazen" inhuren.

Ook het afgraven van vervuilde modder enzo langs de dijken is een leuke taak die op die manier wat goedkoper gedaan kan worden.

Helaas voor de politici zijn het dan een hoop lucrative hand en spandienste minder te verdelen.
Moesten we hier een president hebben als Bush, dan konden we de CHAIN-GANG invoeren.
Plus de doodstraf voor wie niet goed meewil.
Waarschijnlijk komt hij zelfs vrij bij de volgende verkiezingen (in de VS)

Eno2
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2017, 16:13   #8
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht

En wat dat doemdenken betreft: aangezien ik in de milieubranche werk reageer ik daar quasi direct op. Mijne sector heeft wel veel werk te verzetten, maar om de moderne industrie met de vinger te wijzen, dat gaat toch wat te ver
Tja, OK, succes. Ik ben dat allemaal kunnen vluchten uiteindelijk (veel te laat, in 2011). Hier geen luchtvervuiling noch watervervuilende industrie. Enkel beschermde natuur en helderblauwe zee.

Laatst gewijzigd door eno2 : 25 december 2017 om 16:16.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2017, 07:42   #9
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.549
Standaard

Het water in de waterlopen is er serieus op vooruit gegaan de laatste decennia. Waterzuiveringsstations , het aansluiten van het rioleringennetwerk daarop en de delokalisatie van de industrie hebben voor een enorme vooruitgang gezorgd. Er is terug vis, er is terug begroeiing op de oevers. De tijd van de open rioleringen is gelukkig bijna achter de rug. Zelfs de zenne in Brussel is aan de beter hand.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:58.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be