Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 november 2013, 09:56   #21
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.011
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
An sich weinig waar zij met de centen en de macht over wakker moeten liggen aangezien zij de middelen hebben zich te verdedigen. Zie ook maar naar je wereldgeschiedenis...
Wel, ik kijk naar de wereldgeschiedenis en kan (zoals iedereen trouwens) vaststellen dat je ongelijk hebt.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2013, 10:04   #22
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Wel, ik kijk naar de wereldgeschiedenis en kan (zoals iedereen trouwens) vaststellen dat je ongelijk hebt.
Feel free to share waar en wanneer in de geschiedenis de mensen zonder centen de wapens opgenomen hebben tegen diegenen met centen, hen een kopje kleiner hebben gemaakt en vervolgens naar een permanente herverdeling van diemiddelen zijn overgegaan

Voorbeelden legio waar er een aantal op het schavot zijn gezet, maar waar de middelen de facto bij dezelfden bleven en waar hoogstens jouw charismatisch figuur er wat op vooruit ging. Voorbeelden legio ook waar die charismatische figurenook de facto deel uitmaakten van datzelfde establishement waartegen je lijkt te willen ageren, en waar je de facto met een onderlinge machtsstrijd te maken hebt. (Communistische) voorbeelden evenzeer waar die strijd er enkel voor gezorgd heeft dat de rijkdom verschuift van één kleine groep naar een andere kleine groep met de juiste partijkaart. Maar concrete voorbeelden waar dat utopia effectief gerealiseerd werd in de wereldgeschiedenis? Feel free to share
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2013, 10:12   #23
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.009
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Mijn commentaar zat al verweven in de openingspost.
Dat zie ik in de toekomst goedgekeurd zien en nog meer gebeuren.
Neen, een goedkeuring had ik vandaag ook nog niet verwacht maar het is hoopvol dat mensen stilstaan bij de problematiek en er oplossingen voor zoeken. Men zal wel goed nagedacht hebben over de 12 op 1 verhouding maar ik vermoed dat dat een beetje van het goede te veel is.
Je had dat dus niet verwacht .... .
Durf toch eerlijk zijn man, uw broek zat vol goesting. Overvol.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 26 november 2013 om 10:12.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2013, 10:12   #24
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.011
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Feel free to share waar en wanneer in de geschiedenis de mensen zonder centen de wapens opgenomen hebben tegen diegenen met centen, hen een kopje kleiner hebben gemaakt en vervolgens naar een permanente herverdeling van diemiddelen zijn overgegaan

Voorbeelden legio waar er een aantal op het schavot zijn gezet, maar waar de middelen de facto bij dezelfden bleven en waar hoogstens jouw charismatisch figuur er wat op vooruit ging. Voorbeelden legio ook waar die charismatische figurenook de facto deel uitmaakten van datzelfde establishement waartegen je lijkt te willen ageren, en waar je de facto met een onderlinge machtsstrijd te maken hebt. (Communistische) voorbeelden evenzeer waar die strijd er enkel voor gezorgd heeft dat de rijkdom verschuift van één kleine groep naar een andere kleine groep met de juiste partijkaart. Maar concrete voorbeelden waar dat utopia effectief gerealiseerd werd in de wereldgeschiedenis? Feel free to share
Hu... straks vraag je nog voorbeelden om te bewijzen dat de lucht blauw is.

Een kleine overval door een marginale op zoek naar wat centen voor wat eten kan jouw leven al kosten. Wat op grotere schaal... Franse revolutie misschien?
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2013, 10:19   #25
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Hu... straks vraag je nog voorbeelden om te bewijzen dat de lucht blauw is.

Een kleine overval door een marginale op zoek naar wat centen voor wat eten kan jouw leven al kosten. Wat op grotere schaal... Franse revolutie misschien?
Tiens, toen ik op school zat betekende de Franse revolutie niet dat er plots geen rijken meer waren en dat alle middelen naar iedereen gingen... Kreeg jij dat anders onderwezen dan?

As said, good luck als jij in de geschiedenis voorbeelden wil zoeken en vinden die je aantonen dat macht en geld zich verspreiden ipv zich te consolideren en te verschuiven...
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2013, 10:22   #26
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.011
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Je had dat dus niet verwacht .... .
Neen, ik had geen goedkeuring verwacht.
Daarom heeft iemand het ook over de toekomst.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2013, 10:22   #27
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.009
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Lijkt me een zeer gezond principe.
Eén persoon die er 12 waard is lijkt me al een behoorlijke krachttoer.
In echt uitzonderlijke gevallen (Einsteins van deze wereld) mag het wat mij betreft iets ruimer zijn en zou je mss uitzonderlijk tot factor 50 of (100?) kunnen gaan.
Voor de rest zijn de huidige mistoestanden inherent aan de tekorten (fouten) van ons huidige systeem.
Waard zijn is wat anders dan economisch waarde hebben.

Jouw visie is weinig getoest aan "het echte leven":
- mijn buurvrouw kan prachtig zingen (vooral onder de douche ...), maar zij verdient er geen cent aan, terwijl Helmut Lotti .... meer dan een duizendvoud binnen schept
- hare vent is een voetbaltalent. Speel mee in eerste provinciale en is er de beste van het veld. Verdient pertang minder dan duizend keer minder dan Compagnie.
- in het dorp waar we vroeger woonden, waren er twee dierenwinkels (visgerief, dierenvoedsel en materiaal enz.). Een is een dorpswinkeltje gebleven en geen van hun kinderen kan de zaak overnemen wegens amper inkomsten. De andere is stelselmatig uitgebreid en is op diverse vlakken (siervisvijver aanleg; koi; diverse hondenrassen ....) een regionale speler geworden met een beperkt aantal personeelsleden. Verdient zeker 100 keer meer dan die andere.

In deze ga ik mee met prof De Grauwe:
die grootverdieners genre Dehaene, Bellens .... dat zou moeten "markconform" zijn èn economisch verantwoord: zij zouden het moeten opbrengen.
En dat is duidelijk niet het geval.
Echter: ik heb daar geen oplossing voor. Wat ik ook bedenk: de remedie is altijd erger dan de kwaal.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2013, 10:24   #28
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.011
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Tiens, toen ik op school zat betekende de Franse revolutie niet dat er plots geen rijken meer waren en dat alle middelen naar iedereen gingen... Kreeg jij dat anders onderwezen dan?

As said, good luck als jij in de geschiedenis voorbeelden wil zoeken en vinden die je aantonen dat macht en geld zich verspreiden ipv zich te consolideren en te verschuiven...
Of er al dan niet geld verschuift is naast de kwestie.
Als er op mensen wordt ingehakt en doden vallen zie ik dat als een probleem.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 26 november 2013 om 10:25.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2013, 11:56   #29
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Of er al dan niet geld verschuift is naast de kwestie.
Als er op mensen wordt ingehakt en doden vallen zie ik dat als een probleem.
Dan volstaat een korte blik op communistische heilstaten om te zien hoeveel er daar op elkaar wordt ingehakt en hoeveel doden er daar vallen.
China, Cuba, N-Korea noch Rusland zijn paradijzen en/of hebben evenmin een geschiedenis van paradijs te zijn. Au contraire, ten tijde van de USSR en de DDR waren de inwoners van communistische paradijzen zo dolgelukkig dat ze muren, hekken, mijnenvelden en wachtposten nodig hadden om al de ongelukkigen die ook naar binnen wilden, buiten te houden...
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2013, 12:20   #30
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.011
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Dan volstaat een korte blik op communistische heilstaten om te zien hoeveel er daar op elkaar wordt ingehakt en hoeveel doden er daar vallen.
China, Cuba, N-Korea noch Rusland zijn paradijzen en/of hebben evenmin een geschiedenis van paradijs te zijn. Au contraire, ten tijde van de USSR en de DDR waren de inwoners van communistische paradijzen zo dolgelukkig dat ze muren, hekken, mijnenvelden en wachtposten nodig hadden om al de ongelukkigen die ook naar binnen wilden, buiten te houden...
En, wat is uw punt nu?
Genoeg wapens om de arme meute in bedwang te houden en het is opgelost?
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2013, 12:41   #31
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
En, wat is uw punt nu?
Genoeg wapens om de arme meute in bedwang te houden en het is opgelost?
Punt blijft dat er in de eerste instantie geen problematiek is
Er is niks verkeerd mee dat sommigen meer dan 12 keer zoveel verdienen als anderen.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2013, 14:01   #32
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.011
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Punt blijft dat er in de eerste instantie geen problematiek is
Er is niks verkeerd mee dat sommigen meer dan 12 keer zoveel verdienen als anderen.

Centen betekent macht en je kan macht misbruiken.
Nogal wat mensen met centen en macht doen dit dan ook.
(bron: zie onze mooie blauwe bol)

Nogal wat mensen gebruiken hun centen en macht op een positieve mannier.
(bron: zie ook onze mooie blauwe bol)

Met wat optimisme kunnen we tot hier de balans in evenwicht beschouwen.

Maar....mensen zonder centen (en macht) hebben maar één verdedigingsmiddel.
Samen troepen onder leiding van een charismatische figuur en de rest een kopje kleiner maken.
(bron: lees de wereldgeschiedenis)

Hier zie ik een probleem.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2013, 14:16   #33
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Centen betekent macht en je kan macht misbruiken.
Nogal wat mensen met centen en macht doen dit dan ook.
(bron: zie onze mooie blauwe bol)

Nogal wat mensen gebruiken hun centen en macht op een positieve mannier.
(bron: zie ook onze mooie blauwe bol)

Met wat optimisme kunnen we tot hier de balans in evenwicht beschouwen.

Maar....mensen zonder centen (en macht) hebben maar één verdedigingsmiddel.
Samen troepen onder leiding van een charismatische figuur en de rest een kopje kleiner maken.
(bron: lees de wereldgeschiedenis)

Hier zie ik een probleem.
Voor wie het niet zo heeft voor drama kan een tijdige zachtaardige bijsturing effectief harde dramatische bijsturingen voorkomen.
De geschiedenis leert dat de mens die les echter nog altijd niet voldoende geleerd heeft.
Ik hoop dat de mensheid snel wijzer wordt.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2013, 14:35   #34
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Centen betekent macht en je kan macht misbruiken.
Nogal wat mensen met centen en macht doen dit dan ook.
(bron: zie onze mooie blauwe bol)

Nogal wat mensen gebruiken hun centen en macht op een positieve mannier.
(bron: zie ook onze mooie blauwe bol)

Met wat optimisme kunnen we tot hier de balans in evenwicht beschouwen.

Maar....mensen zonder centen (en macht) hebben maar één verdedigingsmiddel.
Samen troepen onder leiding van een charismatische figuur en de rest een kopje kleiner maken.
(bron: lees de wereldgeschiedenis)

Hier zie ik een probleem.
There you go
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:15.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be