Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 oktober 2003, 14:29   #1
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
thePiano's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Locatie: Antwerpen, 't Stad van Alleman
Berichten: 18.172
Standaard

[size=5]Nieuw op thePiano's website: http://www.thepiano.tk ->[/size]

[size=6]De redding van de Deense joden door het Volk van Denemarken[/size]

Een kort fragment:



  • Toen de nazi's aan de macht kwamen op 31 januari 1933, was er in tegenstelling tot Duitsland, in Denemarken nauwelijks sprake van antisemitisme en de kleine joodse minderheid, die toen ongeveer 8.000 leden telde, was nagenoeg volledig geïntegreerd in de maatschappij.

    De jodenvervolging in West-Europa was al enkele jaren in volle hevigheid aan de gang, en op het einde van 1943 had Aktion Reinhardt haar eerste doel bereikt. In augustus 1943 werd het laatste van de vier vernietigingskampen (Chelmno, Belzec, Sobibor en Treblinka) gesloten en werden alle sporen uitgewist. De balans was verschrikkelijk: ongeveer anderhalf tot twee miljoen joden waren in deze kampen omgekomen.

    De SS-kopstukken oefenden nu sterke druk uit om de Endlösung verder uit te breiden naar alle hoeken van het nazi-rijk en de bezette gebieden zoals Denemarken zouden dra aan de beurt komen. De deportatie van de joodse gemeenschap van Denemarken zou echter een faliekante misser worden. Denemarken zal de geschiedenis ingaan als het enige bezette land dat actief weerstand bood tegen de door de nazi's voorgenomen deportatie van haar joodse bevolkingsgroep(!)

Lees verder op thePiano's webstek.
__________________
"Ik bewandel het rechte pad dat, zoals u weet, niet bestaat en ook niet recht is."
(Fred Vargas in 'Un lieu incertain' - 2008)
thePiano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2003, 15:43   #2
PAJOT
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 juni 2003
Berichten: 6.792
Standaard

Wat is de relevantie van deze topic?
PAJOT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2003, 15:46   #3
Paulus de Boskabouter
Europees Commissaris
 
Paulus de Boskabouter's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2003
Berichten: 7.087
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eichmann
Wat is de relevantie van deze topic?
Dat antisemitische boodschappen in uw onderschrift not done zijn.

Btw: 'k heb al dik spijt dat ik ooit de link naar die site gepost heb
Paulus de Boskabouter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2003, 16:46   #4
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
thePiano's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Locatie: Antwerpen, 't Stad van Alleman
Berichten: 18.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eichmann
Wat is de relevantie van deze topic?
Wat is de relevantie van Uw aanwezigheid op dit forum? Iemand die opereert onder de nicknaam van de organisator (Adolf Eichmann) van de Endlösung van de joden onder de tweede wereldoorlog, hoort niet thuis op de publieke internetbuis.

Als het aan mij lag, had ik je d'r al levenslang afgeschopt.
__________________
"Ik bewandel het rechte pad dat, zoals u weet, niet bestaat en ook niet recht is."
(Fred Vargas in 'Un lieu incertain' - 2008)
thePiano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2003, 18:47   #5
Aangebrande Phönix
Minister
 
Aangebrande Phönix's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2003
Locatie: Hoofd
Berichten: 3.818
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eichmann
Wat is de relevantie van deze topic?
Wat is de relevantie van Uw aanwezigheid op dit forum? Iemand die opereert onder de nicknaam van de organisator (Adolf Eichmann) van de Endlösung van de joden onder de tweede wereldoorlog, hoort niet thuis op de publieke internetbuis.

Als het aan mij lag, had ik je d'r al levenslang afgeschopt.
Iedereen hoort thuis op de internetbuis. Ook nazi's, communisten, pedofielen, seriemoordenaars en pseudo-intellectuelen.



Is it just me of twijfelen jullie ook aan wat ik hier net neertypte?
__________________
Ik sta in den avond
Op den rand van een afgrond
En schouw in het Heelal
Niets was, niets is, niets zal
Aangebrande Phönix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2003, 20:08   #6
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris
 
Vlaamse Leeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 mei 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 6.048
Standaard

Misschien nog even zeggen dat Niels Bohr - de bekende wetenschapper - een van de vele Joden was die tijdens de oorlog met kleine bootjes naar Zweden werd vervoerd.
__________________


N-VA voor 6.000.000 Vlamingen!!!
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2003, 20:14   #7
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
thePiano's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Locatie: Antwerpen, 't Stad van Alleman
Berichten: 18.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuw
Misschien nog even zeggen dat Niels Bohr - de bekende wetenschapper - een van de vele Joden was die tijdens de oorlog met kleine bootjes naar Zweden werd vervoerd.
Ah zo? Als je nog meer van dergelijke info heb, mag je dat gerust doorsturen

Ik heb het en passant even opgezocht



Bohr, although he had been christened in the Christian Church, had Jewish origins on his mother's side and so, when the Nazis occupied Denmark in 1940, his life became exceeding difficult. He had to escape in 1943 by being taken to Sweden by fishing boat. From there he was flown to England where he began to work on the project to make a nuclear fission bomb. After a few months he went with the British research team to Los Alamos in the United States where they continued work on the project.
__________________
"Ik bewandel het rechte pad dat, zoals u weet, niet bestaat en ook niet recht is."
(Fred Vargas in 'Un lieu incertain' - 2008)
thePiano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2003, 20:39   #8
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris
 
Vlaamse Leeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 mei 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 6.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Ah zo? Als je nog meer van dergelijke info heb, mag je dat gerust doorsturen
Doe ik. Ik ben enorm geïnteresseerd in WO2 en daardoor weet ik dit. Dus als je vragen over WO2 hebt, stel ze gerust.
__________________


N-VA voor 6.000.000 Vlamingen!!!
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2003, 21:10   #9
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
thePiano's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Locatie: Antwerpen, 't Stad van Alleman
Berichten: 18.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuw
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Ah zo? Als je nog meer van dergelijke info heb, mag je dat gerust doorsturen
Doe ik. Ik ben enorm geïnteresseerd in WO2 en daardoor weet ik dit. Dus als je vragen over WO2 hebt, stel ze gerust.
Bedankt!

Ik heb ondertussen Niels Bohr toegevoegd aan die pagina, want dat was toch een bijzonder man. Overal in de wereld noemden ze hem de "Grote Deen' vanwege zijn intellect. Hij heeft overigens in 1922 de Nobelprijs voor Natuurkunde gekregen.

Een interessant werk dat ik onlangs gelezen heb, en waar ook Niels Bohr uitgebreid aan bod komt, is "Hitlers Geschenk" met als ondertitel: "Wetenschappers die Nazi-Duitsland ontvluchtten". Ik heb me gewoon niet herinnerd dat Bohr ook in zo'n visbootje was ontkomen.
__________________
"Ik bewandel het rechte pad dat, zoals u weet, niet bestaat en ook niet recht is."
(Fred Vargas in 'Un lieu incertain' - 2008)
thePiano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2003, 11:36   #10
Antoon
Secretaris-Generaal VN
 
Antoon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Berichten: 33.982
Standaard

Interessante topic The Piano. Ik kende dat verhaal, maar had het nooit zo gedocumenteerd gezien.
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2003, 13:04   #11
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
thePiano's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Locatie: Antwerpen, 't Stad van Alleman
Berichten: 18.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Interessante topic The Piano. Ik kende dat verhaal, maar had het nooit zo gedocumenteerd gezien.
Ik had er voordien ook een flash van opgevangen, maar toen ik onderzoek begon te verrichten naar deze spectaculaire reddingsactie, waar bijna de gehele bevolking van Denemarken, van hoog tot laag, aan meewerkte, stond ik werkelijk totaal verbaasd over dit fenomeen.

Tot nog toe dacht ik altijd dat, procentueel gezien, de Belgische joden de meeste overlevenden hadden gekend. Maar het is duidelijk dat Denemarken de kroon afsteekt. Uiteindelijk kwamen slechts 52 joden (of van joodse origine) burgers om, op een totaal van om en bij de 8.000 burgers.

Overigens werk ik nog alle dagen aan alle pagina's, omdat ik constant nieuwe bijkomende info terugvind, of hier en daar slechte zinsconstructies, spellingsfouten en onnauwkeurigheden tegenkom. Niet alle bronnen op het internet zijn betrouwbaar, daar sommigen nogal politiek of emotioneel gekleurd zijn, en/of zich baseren op ouder onderzoekswerk.

Zo heb ik een pak nieuwe info ontdekt over de Swing Kids (Swing Jugend) en over 'Ontaarde Kunst', zodat ik binnenkort die webpagina uit elkaar moet trekken ("Ontaarde Kunst & Muziek in Nazi-Duitsland en het spetterende verhaal van de Swing Kids.") en het verhaal van de Swing Kids apart bij Ware Helden zal onderbrengen.


groetjes
__________________
"Ik bewandel het rechte pad dat, zoals u weet, niet bestaat en ook niet recht is."
(Fred Vargas in 'Un lieu incertain' - 2008)
thePiano is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:53.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be