Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met academici en ideologen (2005) > Jos Verhulst - 28 maart t.e.m. 3 april
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Jos Verhulst - 28 maart t.e.m. 3 april Vurig verdediger van de burgerreferenda op volksinitiatief als zijnde het ideale middel voor 'het verdiepen van de democratie' (de titel van zijn boek). Prominente figuur binnen de beweging voor directe democratie en specifiek de organisatie WIT (Werkgroep Implementatie Tijdsgeest). Verhulst frequenteert reeds lange tijd dit forum. Nu kan u hem rechtstreeks uithoren in een forumsessie.

 
 
Discussietools
Oud 4 april 2005, 17:01   #61
Bece
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 12 augustus 2002
Locatie: Limburg
Berichten: 2.261
Standaard

Jos.
Waarom verdraai je mijn woorden tot dingen die ik helemaal niet gezegd heb en zeker niet bedoelde?
Je weerlegd ook mijn stelling niet van het klasseonderwijs. Privéscholen die jij bedoeld zijn iets heel anders dan de privéscholen waar ik het over heb. Ik heb geen enkel probleem met een privé school die betaald word door de ouders van de leerlingen. Ik heb wel problemen met een privéschool die betaald word door de overheid. En dat is wat je krijgt met de leerbon. De leerbon is namelijk nog steeds overheids- of gemeenschapsgeld.
In een vroeger artikel het ik al gepleit voor een onderwijssysteem dat de individuele capacitieten van de leerlingen beter benut. Maar dat kan binnen een algemeen onderwijssysteem. Daar moet ik geen privéonderwijs voor tolereren, laat staan dat dit ook nog gefinancierd zou worden met gemeenschapsgeld.
__________________
Democraat in hart en nieren. http://users.telenet.be/brov Laatst bijgewerkt op 09/2011
Bece is offline  
Oud 4 april 2005, 17:02   #62
Bece
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 12 augustus 2002
Locatie: Limburg
Berichten: 2.261
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door malinois
Dank u, en is het "dus" (zoals Bece schrijft) eigen aan dat democratisch systeem dat rechters moeten en kunnen oordelen over de naleving van wat er beslist is?
Correctie. "door de meerderheid beslist is "
__________________
Democraat in hart en nieren. http://users.telenet.be/brov Laatst bijgewerkt op 09/2011
Bece is offline  
Oud 4 april 2005, 17:30   #63
Eric Verhulst
Schepen
 
Eric Verhulst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 maart 2004
Locatie: Leuven
Berichten: 486
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bece
Jos.
Waarom verdraai je mijn woorden tot dingen die ik helemaal niet gezegd heb en zeker niet bedoelde?
Je weerlegd ook mijn stelling niet van het klasseonderwijs. Privéscholen die jij bedoeld zijn iets heel anders dan de privéscholen waar ik het over heb. Ik heb geen enkel probleem met een privé school die betaald word door de ouders van de leerlingen. Ik heb wel problemen met een privéschool die betaald word door de overheid. En dat is wat je krijgt met de leerbon. De leerbon is namelijk nog steeds overheids- of gemeenschapsgeld.
In een vroeger artikel het ik al gepleit voor een onderwijssysteem dat de individuele capacitieten van de leerlingen beter benut. Maar dat kan binnen een algemeen onderwijssysteem. Daar moet ik geen privéonderwijs voor tolereren, laat staan dat dit ook nog gefinancierd zou worden met gemeenschapsgeld.
Wat is er verkeerd aan dat de ouders hun belastingen die ze ook betalen, terugkrijgen en kunnen gebruiken voor hun kinderen op hun manier onderwijs te geven? Het huidige systeem is een nivellering naar beneden toe met grootste gemene deler uitgangspunten waardoor zowel de meer begaafden als de minder begaafden geen optimaal onderwijs krijgen en dus ook later niet optimaal gaan bijdragen aan de maatschappij. Op de koop toe heeft de verbureaucratisering van het onderwijs het onderwijzend personeel zeker niet gemotiveerder gemaakt. Enkel concurrentie met alternatieven kan dat doorbreken en is voor iedereen beter.
__________________
... the end result is that you are left with an extremely homogenuous group that looks down on er even dispises outsiders. Cults exclude people, obey heroes, become dogmatic and develop a crocodile syndrome – no ears but really a big mouth. It happened to David Karresh and his followers in Waco, Texas. It happened to Chancellor Helmut kohl and the CDU in Germany, and it will probably happen again. Beware. (from Karaoke Capitalism – management for mankind.). www.WorkForAll.org
Eric Verhulst is offline  
Oud 4 april 2005, 18:03   #64
Bece
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 12 augustus 2002
Locatie: Limburg
Berichten: 2.261
Standaard

Jos.
Ik herhaal. Ons huidig schoolsysteem is waardeloos en zeer duur. Dat het tot de beste ter wereld gerekend word vind ik dan ook verschrikkelijk voor de rest van de wereld.
Citaat:
Wat is er verkeerd aan dat de ouders hun belastingen die ze ook betalen, terugkrijgen en kunnen gebruiken voor hun kinderen op hun manier onderwijs te geven?
Als ik dit even door trek dan zeg je hier. Iemand die 100000€ belasting heeft betaald moet 100000€ terugkrijgen. Daar volg ik dus absoluut niet in. Temeer omdat dat inkomen waarop ze belasting betalen nauwelijks iets te maken heeft met de prestaties zie ze leveren maar meestal afkomstig is van machtsmisbruik.
__________________
Democraat in hart en nieren. http://users.telenet.be/brov Laatst bijgewerkt op 09/2011
Bece is offline  
Oud 4 april 2005, 18:32   #65
Eric Verhulst
Schepen
 
Eric Verhulst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 maart 2004
Locatie: Leuven
Berichten: 486
Standaard

__________________
... the end result is that you are left with an extremely homogenuous group that looks down on er even dispises outsiders. Cults exclude people, obey heroes, become dogmatic and develop a crocodile syndrome – no ears but really a big mouth. It happened to David Karresh and his followers in Waco, Texas. It happened to Chancellor Helmut kohl and the CDU in Germany, and it will probably happen again. Beware. (from Karaoke Capitalism – management for mankind.). www.WorkForAll.org
Eric Verhulst is offline  
Oud 4 april 2005, 18:34   #66
Eric Verhulst
Schepen
 
Eric Verhulst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 maart 2004
Locatie: Leuven
Berichten: 486
Standaard

M.a.w. u bent voorstander van de eenheidsworst. Oost-Duitsland, Rusland en als laatst overblijvend land Noord-Korea hebben aangetoond waartoe dat leidt.
__________________
... the end result is that you are left with an extremely homogenuous group that looks down on er even dispises outsiders. Cults exclude people, obey heroes, become dogmatic and develop a crocodile syndrome – no ears but really a big mouth. It happened to David Karresh and his followers in Waco, Texas. It happened to Chancellor Helmut kohl and the CDU in Germany, and it will probably happen again. Beware. (from Karaoke Capitalism – management for mankind.). www.WorkForAll.org
Eric Verhulst is offline  
Oud 4 april 2005, 19:32   #67
Jos Verhulst
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 2.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bece
Jos.
Waarom verdraai je mijn woorden tot dingen die ik helemaal niet gezegd heb en zeker niet bedoelde?
Je weerlegd ook mijn stelling niet van het klasseonderwijs. Privéscholen die jij bedoeld zijn iets heel anders dan de privéscholen waar ik het over heb. Ik heb geen enkel probleem met een privé school die betaald word door de ouders van de leerlingen. Ik heb wel problemen met een privéschool die betaald word door de overheid. En dat is wat je krijgt met de leerbon. De leerbon is namelijk nog steeds overheids- of gemeenschapsgeld.
In een vroeger artikel het ik al gepleit voor een onderwijssysteem dat de individuele capacitieten van de leerlingen beter benut. Maar dat kan binnen een algemeen onderwijssysteem. Daar moet ik geen privéonderwijs voor tolereren, laat staan dat dit ook nog gefinancierd zou worden met gemeenschapsgeld.
Voor wat mij betreft is dit speciale forum eigenlijk afgesloten.
Toch twee opmerkingen.
* Ik heb bezwaar tegen je term 'overheidsgeld' ofte 'gemeenschapsgeld'. De staat is niet op dezelfde wijze als een private burger rechtmatige eigenaar van geld dat ie dan naar willekeur kan besteden. 'Overheidsgeld' is in wezen geld dat de staat onder dwang inpikt van de burgers. De staat heeft dat niet verdiend zoals een werkende burger; de staat pakt dat af. Van de staat kan men bijgevolg verwachten dat hij dit geld ook zonder willekeurig onderscheid weer verdeelt. In jouw systeem, dat het bestaande systeem is, pakt de staat geld af (via de belastingen) van thuislerende gezinnen, kapitaalkrachtig of niet, om het uit te delen aan gezinnen, kapitaalkrachtig of niet, die hun kinderen naar gesubsidieerde scholen sturen. Ik heb hier op het forum reeds onze eigen ervaring aangehaald. In ons gezin hebben mijn vrouw en ik voor het ASO-onderwijs van onze kinderen gezorgd. Hierdoor hebben onze vier kinderen in totaal zeven jaar vroeger hun ASO diploma kunnen behalen dan op een school mogelijk is (-1, +2, +3, +3 j), en dit niet door 'inpompen', maar door een studieinspanning van ongeveer drie tot vier uur per leerdag. Via de fiscus hebben wij niettemin onder dwang meebetaald voor de gezinnen die hun kinderen naar school sturen; zelf kregen wij niets, voor nochtans dezelfde leerprestatie. De staat heeft op de kap van ons gezin maw ongeveer 140.000€ aan niet uitbetaalde schoolsubsidies geïncasseerd. Jij vindt die transfer normaal; ik noem het diefstal. Je zou ook kunnen zeggen dat ons gezin losgeld heeft moeten betalen, om onze kinderen die zeven jaar overbodig schoolzitten te besparen.
* Wanneer 'klasseonderwijs' slecht is, dan is het ook slecht wanneer het privé door rijke ouders wordt betaald. Je opmerkingen tegen 'klasseonderwijs' gelden evengoed voor 'klasseonderwijs' dat de staat subsidieert als voor klasseonderwijs dat door kapitaalkrachtige ouders zelf wordt betaald. Slecht is slecht. Je haalde bv het argument aan dat kinderen uit de ene klasse in geval van klasseonderwijs zich gaan voelen als 'übermensch' tegenover kinderen van de andere klasse. Dat effect, in de mate dat het bestaat, is onafhankelijk van het feit of de school gesubsidieerd wordt of niet.

Dit is dan echt wel mijn allerlaatste post in deze sectie, niet omdat ik de discussie beu ben, maar wel omdat ik momenteel krap in mijn tijd zit.
__________________
WIJ LEVEN NIET IN EEN DEMOCRATIE,
WIJ LEVEN IN EEN PARTICRATIE
Jos Verhulst is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:53.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be