Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met academici en ideologen (2005) > Marc Platel - 18 april t.e.m. 24 april
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Marc Platel - 18 april t.e.m. 24 april Deze gekende journalist volgt de Belgische politiek al meer dan dertig jaar op de voet als wetstraatverslaggever van de BRT-radio, als politiek hoofdredacteur van het Belang van Limburg en nadien directeur van de studiedienst van de Volksunie. Platel is een geëngageerd schrijver, getuige zijn jarenlange inzet in de Volksunie en tot voor kort in de N-VA.

 
 
Discussietools
Oud 18 april 2005, 10:21   #21
instromaniac
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 23 maart 2004
Berichten: 2.703
Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Het gaat niet om het statuut van spreekbuis, maar wel om het opeisen van het recht om de Belgisch-gezinde mening van die belangrijke minderheid in de media te laten horen.
Heb je er eigenlijk ooit al eens bij stilgestaan dat het gewoon aan de BUB zelf ligt dat ze bijna nooit in de media komt. Ik hoor bijv. de LSP hier toch niet constant klagen dat ze weinig media-aandacht krijgen.
Trouwens, op dit forum krijgen jullie meer of genoeg aandacht en het valt toch op dat ook niet-flaminganten weinig of niks van jullie moeten weten. Als het hier al niet lukt zal het in de media zeker niet lukken, journalisten maken immers brandhout van de stunten die jullie hier uithalen.
Het Vlaams Blok is trouwens ook van 0 begonnen en de toenmalige VU eveneens. Bij het Belang zijn ze tenminste zo slim om hun standpunten af te stellen op hun kiezerspubliek terwijl jullie dat enkel doen op het ego van bepaalde BUB'ers.
instromaniac is offline  
Oud 18 april 2005, 10:50   #22
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.132
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Het gaat niet om het statuut van spreekbuis, maar wel om het opeisen van het recht om de Belgisch-gezinde mening van die belangrijke minderheid in de media te laten horen.
Een normaal mens met gezonde hersenen zou denken dat het OPEISEN van het recht om in de media te komen niet nodig is.

Citaat:
Al kropen ze onder de spleten van de deuren, de gedachten lopen en verspreiden zich zoals zij dat willen, [size=3]niet zoals sommigen denken dat het zou moeten[/size][size=3].[/size]

Zelfs het VB, geweerd uit de media met een speciaal voor die partij opgestelde, OFFICIELE nota van de BRT, heeft nauwelijks moeite om meer dan 0.002% van de stemverplichte burgers te bereiken via de spleten onder de deuren.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline  
Oud 18 april 2005, 16:19   #23
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.741
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Niet zo ongeduldig. Er is slechts 1 partij die voor de Vlamingen opkomt, en dat is de B.U.B. De B.U.B. bestaat, in tegenstelling tot de traditionele partijen, nog maar drie jaar, en is bijgevolg piepjong. Ook het gebrek aan media-aandacht maakt het des te moeilijker om de mening op de bevolking over te brengen.

De B.U.B. gaat een mooie, Belgische toekomst tegemoet.

Waar haalt u die zever vandaan dat bub opkomt voor de Vlamingen?

Nooit of te nooit heb ik bub hier op dit forum weten opkomen voor de Vlamingen!!!!!

U bent TEGEN de splitsing van BHV.
U bent TEGEN de taalwetten.
U bent TEGEN de N-VA en het Vlaams Belang.

U bent VOOR de miljarden transfers.
U wil Brussel nog uitbreiden ten voordele van de Franssprekenden.
En zo kunnen we nog wel even verder gaan.
daiwa is offline  
Oud 20 april 2005, 20:22   #24
marc platel
Vreemdeling
 
marc platel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 maart 2005
Berichten: 57
Standaard drie vraagjes

Geachte,



Mag ik er aan herinneren dat de toenmalige Volksunie heeft moeten betogen, klagen en protesteren om bij de toenmalige BRT te mogen meespelen? het blad van de VU mocht in het persovezicht alleen dan aan bod komen als ook het weekblad van de KPB, de Rode Vaan, overigens een goed gemaakt blad, in datzelfde persoverzicht zou terecht komen. Stilaan is dat veranderd omdat we gewoon niet anders konden, de partij was ook zonder ons van de BRT groot geworden, ze kreeg zelfs ministers van staat en gewone ministers.
De rel rond S. Bracke bewijst intussen dat sommigen niet willen leren: voor de VU ws het omdat het de partij van de zwarten was, vandaag is het VB geen partij zoals de anderen....Ik moet eerlijk gezegd moeite doen om te volgen. Met al die heisa heeft men intussen wel niet kunnen voorkomen dat het VB een "vrij sterke partij" is geworden, wat de mensen van de BUB niet kunnen zeggen. Overigens wil ik duidelijk zijn: wat mij betreft mogen ook hun standpunten gehoord worden, ik heb daar geen moeite mee, mogen ze zelfs mee aan tafel zitten als er over een en ander gepraat wordt. S. Bracke maakte de enige juiste analyse: het is overigens niet de taak van de gemeenschapsomroep om te bepalen wie wel en wie niet mag meedoen, de gemeenschapsomroep wordt met Vlaams belastinggeld betaald en heeft niet het recht om een kwart van de Vlaamse kiezers te bannen. En wie volhoudt dat wat de VRT nu doet geen "bannen" is van die partij, dat de VRT een kwart van de Vlaamse kiezers niet discrimneert, die moet mij wel eens uitleggen wat "bannen" betekent, wat "discriminatie" eigenlijk is.
Voor wie het niet meer weet, ik was van 1967 tot 1986 journalist bij de BRT radionieuwsdienst.

Marc Platel.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Iwein
Die worden niet gebannen, die zijn gewoon niet interessant genoeg om aan bod te komen in het maatschappelijke debat. Als ze nu eens een deftig aantal kiezers zouden vertegenwoordigen.
marc platel is offline  
Oud 20 april 2005, 20:25   #25
marc platel
Vreemdeling
 
marc platel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 maart 2005
Berichten: 57
Standaard drie vraagjes

Goede man,


Lees eens mijn boek over "De Communautaire geschiedenis van België" en probeer dan eens een geargumenteerd zicht te geven op uw belgische geloofsbelijdenis. Ik vind het mooi dat u zo uw best doet om uw gedachtengoed te propageren, om uw Belgiê te verdedigen, maar voor wanneer ook eens zakelijke argumenten.

Marc Platel





Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Wij claimen geen 40%. Dat zou overdreven zijn. Wel zeggen wij dat de mening van de 40% unitaristen en unie-federalisten nooit aan bod komt in de media. Wij maken deel uit van die 40% zodat wij terecht media-aandacht mogen opeisen voor die mening.
marc platel is offline  
Oud 20 april 2005, 22:14   #26
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.132
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marc platel
Geachte,



De rel rond S. Bracke bewijst intussen dat sommigen niet willen leren: voor de VU was het omdat het de partij van de zwarten was, vandaag is het VB geen partij zoals de anderen....
S. Bracke maakte de enige juiste analyse: het is overigens niet de taak van de gemeenschapsomroep om te bepalen wie wel en wie niet mag meedoen, de gemeenschapsomroep wordt met Vlaams belastinggeld betaald en heeft niet het recht om een kwart van de Vlaamse kiezers te bannen. En wie volhoudt dat wat de VRT nu doet geen "bannen" is van die partij, dat de VRT een kwart van de Vlaamse kiezers niet discrimneert, die moet mij wel eens uitleggen wat "bannen" betekent, wat "discriminatie" eigenlijk is.

Marc Platel.
Bravo!
Dit mag wel eens in vlammend rood gezet worden!
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline  
Oud 20 april 2005, 22:19   #27
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.132
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa
Waar haalt u die zever vandaan dat bub opkomt voor de Vlamingen?

Nooit of te nooit heb ik bub hier op dit forum weten opkomen voor de Vlamingen!!!!!

U bent TEGEN de splitsing van BHV.
U bent TEGEN de taalwetten.
U bent TEGEN de N-VA en het Vlaams Belang.

U bent VOOR de miljarden transfers.
U wil Brussel nog uitbreiden ten voordele van de Franssprekenden.
En zo kunnen we nog wel even verder gaan.
Wie kan anders dan het bovenstaande volmondig beamen?
Mijn verstand zal er wel te klein voor zijn, maar ik begrijp niet dat de bub zich niet doodschaamt om zo'n doorzichtige leugens te blijven uitschruwelen.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline  
Oud 20 april 2005, 23:30   #28
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.741
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Wie kan anders dan het bovenstaande volmondig beamen?
Mijn verstand zal er wel te klein voor zijn, maar ik begrijp niet dat de bub zich niet doodschaamt om zo'n doorzichtige leugens te blijven uitschruwelen.
Dat bub de schaamte al lang voorbij is hebben ze bewezen met hun actie bub voor Azié.
daiwa is offline  
Oud 22 april 2005, 14:06   #29
marc platel
Vreemdeling
 
marc platel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 maart 2005
Berichten: 57
Standaard drie vragen

geachte,


als ik u goed begrijp mag het Vlaams Blok zeker binnen de Vlaamse media alvast evenveem media-aandacht opeisen als bijvoorbeeld de ex-CVP. beide partijen zijn even groot.

Marc Platel.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Wij claimen geen 40%. Dat zou overdreven zijn. Wel zeggen wij dat de mening van de 40% unitaristen en unie-federalisten nooit aan bod komt in de media. Wij maken deel uit van die 40% zodat wij terecht media-aandacht mogen opeisen voor die mening.
marc platel is offline  
Oud 22 april 2005, 14:08   #30
marc platel
Vreemdeling
 
marc platel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 maart 2005
Berichten: 57
Standaard drie vragen

Als ik de mensen van de BUB goed begrijp mag het Vlaams Belang voortaan minstens evenveel media-aandacht opeisen als bijvoorbeeld de ex-CVP. Beide partijen zijn volgens de peilingen even groot.
Of vergis ik mij<.

Marc Platel.



QUOTE=Iwein]Stel even dat die 40% correct is, want ik heb iets heel anders gelezen (6%).

Dan bent u, met een kwart procent 1/160e van die 40%. Waarom dicht u uw partij de rol toe van spreekbuis?

Wie heeft u daarvoor aangesteld?[/quote]
marc platel is offline  
Oud 22 april 2005, 16:19   #31
stanislaus
Banneling
 
 
stanislaus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 januari 2005
Berichten: 369
Standaard

Beste Heer Platel,

Belgischgezinden hebben -normaal gezien- niets tegen het verkondigen van de mening van Vlaamsgezinden. Waarom ook niet? We leven in een vrij land en iedereen mag zeggen hoe hij of zij vindt dat de staat er moet uitzien. Anderzijds is het in een democratie toch ook redelijk dat er divergente meningen aan bod mogen komen. Luc Huyse zegt: "waar de eenstemmigheid het grootst is, is de nood aan twijfel dat ook." Belgischgezinden vragen gewoon het recht om hun idee in de media te verkondigen en in debat te treden met regionalisten, separatisten en confederalisten. Mutatis mutandis zou dit zelfs de positie van deze laatsten, zo zij werkelijk overtuigd zijn van hun gelijk (overigens hun goed recht), enorm kunnen versterken. Dan kunnen ze ten minste op een intellectueel eerbare manier (quod certissime non potest nunc) de argumenten van hun tegenstanders wegvegen.
stanislaus is offline  
Oud 22 april 2005, 16:33   #32
instromaniac
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 23 maart 2004
Berichten: 2.703
Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stanislaus
Beste Heer Platel,

Belgischgezinden hebben -normaal gezien- niets tegen het verkondigen van de mening van Vlaamsgezinden. Waarom ook niet? We leven in een vrij land en iedereen mag zeggen hoe hij of zij vindt dat de staat er moet uitzien. Anderzijds is het in een democratie toch ook redelijk dat er divergente meningen aan bod mogen komen. Luc Huyse zegt: "waar de eenstemmigheid het grootst is, is de nood aan twijfel dat ook." Belgischgezinden vragen gewoon het recht om hun idee in de media te verkondigen en in debat te treden met regionalisten, separatisten en confederalisten. Mutatis mutandis zou dit zelfs de positie van deze laatsten, zo zij werkelijk overtuigd zijn van hun gelijk (overigens hun goed recht), enorm kunnen versterken. Dan kunnen ze ten minste op een intellectueel eerbare manier (quod certissime non potest nunc) de argumenten van hun tegenstanders wegvegen.
Komen Ludo Dierieckx, Herman Decroo, Lanoo (die liberale gek uit Kortrijk), Willy Claes en Freddy Willockx dan nooit op tv of de radio?
Ik denk dat de BUB enkel aandacht voor de partij zelf vraagt, daarom niet het unitarisme of unie-federalisme (wat dat ook mag zijn). Op zich is daar niets mis mee, iedere politieke partij/strekking verdient volgens mij media-aandacht, maar die zou toch wat in verhouding mogen staan met het aantal kiezers.
instromaniac is offline  
Oud 22 april 2005, 17:41   #33
stanislaus
Banneling
 
 
stanislaus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 januari 2005
Berichten: 369
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac
Komen Ludo Dierieckx, Herman Decroo, Lanoo (die liberale gek uit Kortrijk), Willy Claes en Freddy Willockx dan nooit op tv of de radio?
Ik denk dat de BUB enkel aandacht voor de partij zelf vraagt, daarom niet het unitarisme of unie-federalisme (wat dat ook mag zijn). Op zich is daar niets mis mee, iedere politieke partij/strekking verdient volgens mij media-aandacht, maar die zou toch wat in verhouding mogen staan met het aantal kiezers.
Dat is een kringredenering. Media=stemmen=media. Iedereen die in de media komt kan 5% halen, als hij er wat tof uitziet.
stanislaus is offline  
Oud 23 april 2005, 08:43   #34
instromaniac
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 23 maart 2004
Berichten: 2.703
Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Ik zei toch dat ook BUB media-aandacht verdient? Met verhouding tot het aantal stemmen bedoel ik enkel dat ze niet zoveel aandacht verdienen als bijv. SPA of Vlaams Belang, maar natuurlijk meer dan 10 min. op een jaar.
Zouden we iedere partij evenveel media-aandacht geven zou er nog weinig ruimte zijn voor andere zaken.
instromaniac is offline  
Oud 24 april 2005, 18:50   #35
marc platel
Vreemdeling
 
marc platel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 maart 2005
Berichten: 57
Standaard drie vragen

Hans toch,


Wie zegt dat je je Belgische mening niet mag verkondigen. Integendeel, hoe meer meningen hoer liever, maar een mening omvat volgens mij ook best argumenten, zakelijke argumenten en die heb ik in GEEN enkele van je opmerkingen gevonden. Ik vind dat spijtig. Of moet ik ervan dat de Belgen geen argumenten meer hebben?

Marc Platel.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Het gaat niet om het statuut van spreekbuis, maar wel om het opeisen van het recht om de Belgisch-gezinde mening van die belangrijke minderheid in de media te laten horen.
marc platel is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:50.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be