Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met academici en ideologen (2005) > Matthias Storme - 14 feb. t.e.m. 20 feb.
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Matthias Storme - 14 feb. t.e.m. 20 feb. Onlangs won Storme de Prijs voor de Vrijheid en werd daarmee door menig academicus gelauwerd voor zijn strijd voor de individuele (private) rechten. Die strijd kwam vooral tot uiting bij het aanvechten van de antidiscriminatiewet. Vorige week in het nieuws, nu in uw forum.

 
 
Discussietools
Oud 15 februari 2005, 13:16   #1
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard Weigering debatten

Waarde heer Storme,

Uw partij decreteerde enkele weken geleden dat haar leden geen debatten meer mogen voeren met mensen van B Plus. Ik herinner me dat U vroeger vaak deelnam aan debatten van B Plus, waaronder met Ludo Dierickx. Voelt u zich gebonden aan de oekaze van uw partij?


Citaat:
De politieke partij Nieuw-Vlaamse Alliantie (N-VA) zal voortaan weigeren om deel te nemen aan de debatten van B Plus.

Dat liet Ben Weyts, woordvoerder van Vlaams Minister Geert Bourgeois, begin deze week weten. Het zou gaan om een beslissing van het partijbestuur.

Aanleiding was een vraag van de studenten van B Plus-Leuven aan Geert Bourgeois om het in een debat op te nemen tegen een vertegenwoordiger van B Plus. Geert Bourgeois liet bij monde van zijn woordvoerder weten dat hij "verhinderd" was, en dit zelfs nog vooraleer een concrete datum werd opgegeven.

Op beslissing van het partijbestuur weigerde de N-VA ook nog om iemand anders naar het debat af te vaardigen. De N-VA liet weten "moeilijk nog te kunnen meewerken aan evenementen van groeperingen die de N-VA in publicaties, wars van enige objectiviteit, bijzonder negatief afschilderen en waarvan vele bestuursleden militeren in organisaties die de N-VA zelfs
trachten te criminaliseren".

Deze reactie verbijstert B Plus. De essentie van een democratie bestaat erin dat over meningsverschillen gedebatteerd wordt. B Plus heeft dit steeds gedaan, met voorstanders, maar vooral ook met tegenstanders. Nooit eerder heeft een partij of beweging principieel geweigerd om aan een debat deel te nemen. Dit is ook logisch. Want welke politicus wil zijn standpunten niet verdedigen in een publiek debat?

B Plus heeft in november 2002 een klacht tegen de N-VA ingediend bij het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding. Misschien liggen deze klacht en de daaropvolgende publicaties van B Plus bij de N-VA nog te zwaar op de maag en weigert de partij daarom te debatteren. Dit is en blijft merkwaardig. Als B Plus stelt dat de N-VA zich bezondigt aan racisme tegenover de Walen, dan is het beste wat de N-VA kan doen aan het publiek komen uitleggen waarom de redenering van B Plus verkeerd zou zijn. De N-VA doet nu echter het omgekeerde en weigert over de bestaande meningsverschillen te debatteren.

Dit is geen houding voor een partij die zeker is van haar stuk.

B Plus-Leuven zal nu dus op zoek moeten gaan naar een andere tegenspeler voor het voorgenomen debat. Mogelijk wordt dit iemand van Vlaams Belang. Daarmee zal ongetwijfeld de indruk versterkt worden dat Vlaams Belang het monopolie heeft op het vlak van Vlaams-nationalisme. Is het dat dan wat de N-VA'ers willen?


Bob Vangeel,
Voorzitter B Plus-Leuven

Tony Van de Calseyde,
Ondervoorzitter en woordvoerder voor Vlaanderen
Patriot! is offline  
Oud 15 februari 2005, 13:30   #2
instromaniac
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 23 maart 2004
Berichten: 2.703
Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Bij een serieus debat wordt er van enig fatsoen en objectiviteit uitgegaan. We weten al langer dan nu dat de debatcultuur in Vlaanderen op een laag pitje staat. Maar vooral BUB is het toppunt op dat vlak. Debateren met belgicisten moet zeker kunnen, maar als ik jullie zever op dit forum lees begrijp ik maar al te goed de reactie van N-VA. Ik begrijp het vooral als ik zie dat jij voorzitter bent van B-plus Leuven, ik begrijp het nog meer gezien die belachelijke racismeklachten die niets met racisme van doen hebben.
Hoe hypocriet kan je eigenlijk zijn. N-VA verwijten dat ze niet willen praten na die aanklachten, terwijl jullie zelf zo'n aanklachten indienen. Waarom racismeklachten indienen om een partij kapot te maken i.p.v. te discussiëren met de "vijand"? Hebben jullie nu al zo weinig zelfvertrouwen dat jullie de rechtbank nodig hebben om in te gaan tegen N-VA? Waarom dienen jullie trouwens die aanklacht bij CGKR in i.p.v. een Waalse organisatie?
instromaniac is offline  
Oud 15 februari 2005, 18:09   #3
zorroaster
Europees Commissaris
 
zorroaster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 november 2002
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Berichten: 7.391
Standaard

Zowel B-Plus als de BUB hebben geprobeerd de N-VA via de gerechterlijke weg te bestrijden. B-Plus kreeg al het deksel op de neus en de BUB spoedig ook. Waarom zou de N-VA een debat willen voeren met mensen die eerst proberen hen monddood te maken en daarna opeens de waarde van het "vrije woord" ontdekken?
zorroaster is offline  
Oud 15 februari 2005, 22:04   #4
Matthias Storme
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 62
Standaard

Ik vind het volsterkt normaal dat een partij niet debatteert met iemand die haar als een criminele organisatie beschouwt. Criminaliseren betekent per definitie het debat weigeren. Indien BUB debat wil, zal ze dus eerst haar aanklacht moeten intrekken.

Dat voor de N-VA. Met wie ik persoonlijk in debat ga, zal ik zelf wel uitmaken. Een fair debat ben ik nooit uit de weg gegaan, als mijn agenda het toeliet, en onder voorbehoud dat de tegenstander mij persoonlijk niet criminaliseert natuurlijk.
Matthias Storme is offline  
Oud 15 februari 2005, 23:49   #5
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Beste, het is in naam van B Plus, en niet van B Plus, dat ik het vraag.
Patriot! is offline  
Oud 16 februari 2005, 01:24   #6
zorroaster
Europees Commissaris
 
zorroaster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 november 2002
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Beste, het is in naam van B Plus, en niet van B Plus, dat ik het vraag.
Zowel BUB als B-Plus hebben een klacht ingediend tegen de N-VA. De BUB-klacht vertoont op veel punten trouwens woordelijke overeenkomsten met de afgewezen B-Plusklacht.

Ik zie dus écht geen verschil...
zorroaster is offline  
Oud 16 februari 2005, 08:29   #7
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Beste, het is in naam van B Plus, en niet van B Plus, dat ik het vraag.
Niet uit naam van BUB dus

Even aanstippen dat NVA ná de klacht van BPlus, die werd afgewezen, nog meerdere debatten van BPlus heeft meegedaan.
Patriot! is offline  
Oud 16 februari 2005, 08:46   #8
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.049
Standaard

Even aanstippen dat er volgens jou geen verschil is tussen B-plus en.... B-plus.

En dat de reden dat de N-VA dus niet met de BUB wil in debat gaan, NIET aan het feit ligt dat er gerechtekijke klachten tegen haar werden neergelegd.

Wie van welke partij wil trouwens wél met een clubje lijkenpikkers in debat gaan?
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline  
Oud 17 februari 2005, 21:46   #9
Matthias Storme
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 62
Standaard

Misschien ligt het ook aan het feit dat men de N-VA acties met nazipraktijken vergeleken . Die idiote reductio ad Hitlerum die elk debat vergiftigt. Voor wie het niet weet, de uitdrukking komt van Leo Strauss, joodse filosoof die in 1933 naar de VS is gevlucht, maar niet te beroerd was om het misbruik van de nazitirannie door anderen aan te klagen.
Matthias Storme is offline  
Oud 19 februari 2005, 20:38   #10
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
driewerf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2004
Locatie: mechelen
Berichten: 11.969
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac
Bij een serieus debat wordt er van enig fatsoen en objectiviteit uitgegaan. We weten al langer dan nu dat de debatcultuur in Vlaanderen op een laag pitje staat. Maar vooral BUB is het toppunt op dat vlak.
dieptepunt, mon cher, het allerdiepste dieptepunt.
driewerf is offline  
Oud 21 februari 2005, 20:50   #11
zorroaster
Europees Commissaris
 
zorroaster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 november 2002
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!

Even aanstippen dat NVA ná de klacht van BPlus, die werd afgewezen, nog meerdere debatten van BPlus heeft meegedaan.
Dat bewijst dus maar dat wij zo'n verdraagzame jongens zijn dat we een eerste provocatie hebben laten passeren. Tweemaal is er daarentegen over.
zorroaster is offline  
Oud 21 februari 2005, 21:14   #12
de mestkever
Partijlid
 
de mestkever's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juli 2004
Locatie: Vlaanderen, Geraardsbergen
Berichten: 258
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac
Bij een serieus debat wordt er van enig fatsoen en objectiviteit uitgegaan. We weten al langer dan nu dat de debatcultuur in Vlaanderen op een laag pitje staat. Maar vooral BUB is het toppunt op dat vlak. Debateren met belgicisten moet zeker kunnen, maar als ik jullie zever op dit forum lees begrijp ik maar al te goed de reactie van N-VA. Ik begrijp het vooral als ik zie dat jij voorzitter bent van B-plus Leuven, ik begrijp het nog meer gezien die belachelijke racismeklachten die niets met racisme van doen hebben.
Hoe hypocriet kan je eigenlijk zijn. N-VA verwijten dat ze niet willen praten na die aanklachten, terwijl jullie zelf zo'n aanklachten indienen. Waarom racismeklachten indienen om een partij kapot te maken i.p.v. te discussiëren met de "vijand"? Hebben jullie nu al zo weinig zelfvertrouwen dat jullie de rechtbank nodig hebben om in te gaan tegen N-VA? Waarom dienen jullie trouwens die aanklacht bij CGKR in i.p.v. een Waalse organisatie?
Om Uw uitspraak te bewijzen en te bekrachtigen refereer ik naar een artikel op mijn site waar de bub-top (jawel, ik spreek over enkele leden van de partijtop!!!) fel reageert en totaal de discussie ontwijkt.

http://belgiebarst.web-log.nl/log/1587381

Stel je voor dat een kopstuk van een grote regeringspartij of een andere politieke partij zoiets zou doen.

De b.u.b. moet niet verbaasd staan kijken wanneer haar verkiezingsuitslag nog lager zal zijn dan de vorige.

Laatst gewijzigd door de mestkever : 21 februari 2005 om 21:14.
de mestkever is offline  
Oud 21 februari 2005, 21:41   #13
instromaniac
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 23 maart 2004
Berichten: 2.703
Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf
dieptepunt, mon cher, het allerdiepste dieptepunt.
Ja, ik deed hen iets te veel eer aan
instromaniac is offline  
Oud 22 februari 2005, 10:32   #14
Kim
Secretaris-Generaal VN
 
Kim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2003
Locatie: België
Berichten: 21.892
Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Dat bewijst dus maar dat wij zo'n verdraagzame jongens zijn dat we een eerste provocatie hebben laten passeren. Tweemaal is er daarentegen over.
De laatste klacht kwam van BUB, niet van B-Plus. B-Plus heeft niets met die klacht te maken.

Laatst gewijzigd door Kim : 22 februari 2005 om 10:33.
Kim is offline  
Oud 22 februari 2005, 10:34   #15
Kim
Secretaris-Generaal VN
 
Kim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2003
Locatie: België
Berichten: 21.892
Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Maar goed, wie maakt er zich belachelijk door debatten te weigeren? De N-Va, zij zien blijkbaar liever dat het vlaams-nationalisme enkel vertegenwoordigd wordt door het VB.

Mij niet gelaten hoor!
Kim is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:56.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be