Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 juli 2019, 22:04   #5341
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Ik heb een deel van de potentiële winst aan de onderzijde tijdelijk opgegeven om het risico te verlagen aan de bovenzijde.

Ik heb dit weekend met hun vorige kwartaalcijfers een model gemaakt in een spreadsheet. Door de toegenomen waarde van Finished Goods (aangepast voor de gerapporteerde inventory write-downs) in Q1 te vergelijken met Q4'18, kon ik vrij precies inschatten hoeveel de kost is voor de model 3 en de S/X.
De gemiddelde kost bedraagt $39k voor de model 3 en $80k voor de S en X.

Deze waarden kloppen zeer goed voor de toename in Finished Goods in Q1'19, met de Cost of Automotive sales in Q4'18, Q3'18 en zelfs voor Q2'18 klopt het binnen een marge van $16m op het totaal.
Q1'19 klopt ook, mits aanpassing van de cijfers door rekening te houden met wat ze in de voetnoten rapporteren (increase reserve for returns).

Tesla heeft ongeveer $1.4b nodig voor gross profit om in de zwarte cijfers te komen.
Met de delivery cijfers in combinatie met de cijfers die ik berekende, kunnen ze zonder credits tot op $100m naderen.
Met credits kunnen ze er dus wel degelijk in de zwarte cijfers komen.

Door de liquidatie van inventory is het operational cash flow ook flink positief (ik schat rond $1b).

De koers zal in aanloop van het bekendmaken van de cijfers en net erna ook nog stijgen. Daarna zal het terug naar beneden gaan (sell the news) en het besef komt dat om hun record te vestigen, ze heel wat demand van Q3 naar voren hebben moeten trekken.
Inventory moet ook terug aangevuld worden, wat het operational cash flow voor Q3 ook sterk zal doen dalen.

Ik ben dus héél even minder bearish, maar Q3 zal al terug minder worden.
Zo is het altijd he.

Er moet opgeschaald worden. Het kan niet snel genoeg gebeuren. En dan krijg je een bijzonder volatiel aandeel omdat het bedrijf steeds op het randje bengelt.

Die kost/wagen moet omlaag. Ze moeten er dus meer van produceren en liefst in goedkopere landen. (China, kuch).
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2019, 22:04   #5342
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Aandeel nu naar $253,50 of +3,44% vandaag.

laatste 5 beursdagen steeg het aandeel +10%.

...nog 9 dagen en we weten hoeveel verlies Tesla maakt in het 2e kwartaal.
Ik schat een klein verlies.

Maar wel een fors gezonde cash flow.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2019, 14:28   #5343
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

De standaard kleur is pearl white geworden, dus geen camionette wit.

Standaard autopilot functionaliteit en P AWD modelleke voor 55k dollar maakt dit zowat de beste auto die je kan kopen in die prijscategorie.

Ze proberen echt Audi/BMW/Mercedes aan te vallen op deze manier. 55k voor een razendsnel en goed uitgeruste wagen in mooi parelmoer wit....sorry...no brainer als ge in de markt zijt voor een luxewagen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2019, 14:35   #5344
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Als de Model Y ook deze pricing en configuratie hanteert gaat deze potten breken.

Supercarspecs tegen 55k dollar. lol.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2019, 14:35   #5345
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Tesla heeft zich herpakt.

Jammer dat ik er niet meer inzit, maarbon...ik ga nu op iets electrisch rondrijden met het geld
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2019, 15:14   #5346
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De standaard kleur is pearl white geworden, dus geen camionette wit.

Standaard autopilot functionaliteit en P AWD modelleke voor 55k dollar maakt dit zowat de beste auto die je kan kopen in die prijscategorie.
Of pearl white met wit interieur voor 56k$ P-versie



of LR-AWD versie voor 50,5k $... verschil zie je niet...

In Belgie 62k €
Citaat:
Model 3 Long Range Dual Motor All-Wheel Drive
560km Bereik (WLTP)
233km/u Topsnelheid
4,6s 0-100 km/u
Lakkleur Pearl White
19'' Sportvelgen
Zwart en wit premium interieur
Autopilot
Contant Aanschafprijs
€ 61.930
Citaat:
Ze proberen echt Audi/BMW/Mercedes aan te vallen op deze manier. 55k voor een razendsnel en goed uitgeruste wagen in mooi parelmoer wit....sorry...no brainer als ge in de markt zijt voor een luxewagen.
Men hoeft maar naar de verkoopcijfers van Nederland te kijken, de AWD model 3 verkochten meer dan alle Audi A4/BMW-3/Mercedes-C tesamen... de eerste 6 maanden 2019.
Citaat:
Source: RAI Vereniging
https://raivereniging.nl/artikel/mar...opcijfers.html

Tesla Model 3 & the ICE competition
Pl Model 2019 Sales
1 Tesla Model 3 6,063
2 BMW 3-Series 2,770
3 Volvo S/V60 2,733
4 Mercedes C-Class 1,656
5 Audi A4 949

Laatst gewijzigd door Micele : 16 juli 2019 om 15:33.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2019, 15:31   #5347
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Ik heb recent dus veel van deze modellen mogen inspecteren.

Met de panel gaps is niks mis. De bouwkwaliteit is echt goed.

Het enigste wat tegensteekt IMHO is de kleur van de achterlichten als ze uitstaan. Ik vind dat niet mooi. Te donker en grauw. Er zouden wat reflectoren in mogen zitten.

Maar daar ga je geen wagen voor laten staan....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2019, 16:20   #5348
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik heb recent dus veel van deze modellen mogen inspecteren.

Met de panel gaps is niks mis. De bouwkwaliteit is echt goed.

Het enigste wat tegensteekt IMHO is de kleur van de achterlichten als ze uitstaan. Ik vind dat niet mooi. Te donker en grauw. Er zouden wat reflectoren in mogen zitten.

Maar daar ga je geen wagen voor laten staan....
Dat ze nu pearl white standaardkleur maken kan een bepaalde reden hebben, wie weet meer winst. Wie weet heeft de paint shop nog teveel wit in voorraad, grapje

In Noorwegen is standaardzwart de overwegende kleur, pearl-wit de minst verkochte:

- wie nu nog standaard-zwart wil zal 800 € moeten opleggen... en wie weet wordt daardoor midnight grey metallic meer verkocht dus +1050 €, voor de meer zwart-liefhebbers.

- ook de andere metallic kleuren kunnen wat beter verkopen, want wit is zeker niet algemeen populair. Volgens de stats verkoopt zelfs het +1k duurdere red metallic beter. (is wel een mooi rood)

- en vooral: pearl wit staat ook veel minder of helemaal niet met de standaard 18" aero velg (donkergrijs), maar zeker wel met de +1600 € 19" zilvermetallic velgen. Wie tevreden is met pearlwit zal zeker veel eerder geneigd zijn 1,6k op te leggen voor de 19" als dit vroeger bij zwart het geval was.

Soit ergens zal het een reden hebben, Tesla zal al die "kleursmaakdata met velgcombinatie" wel geanalyseerd hebben. lol.

Citaat:
Model 3 - Total: 10726
Color Count
Black : 4495 was standaard nu +800 €
Grey : 2552 +1050 €
Blue : 1511 +1050 €
Red : 1114 +2100 €
White: 1053 was +1050 € nu standaard.
Silver: 1 enkel op aanvraag wslk +2100 €?

Model Count
LR 9557
P 1047
LRRWD 120
MR 2

https://teslastats.no/

Laatst gewijzigd door Micele : 16 juli 2019 om 16:39.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2019, 17:03   #5349
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

vervolg, ... de standaard range bij model S en X wordt nu toch definitief geschrapt? (3 weken kon men de 75 kWh versie nog krijgen)

Citaat:
https://electrek.co/2019/07/15/tesla...s-model-s-x-3/

The automaker has also been frantically adding and removing different variants of its Model 3, Model S and Model X vehicles.

For example, Tesla dropped its newly introduced ‘Standard Range’ Model S after just 3 weeks before reintroducing it again.

In a new lineup update today, Tesla killed the ‘Standard Range’ versions of Model S and Model X again.

The California-based electric automaker is now only offering ‘Long Range’ and ‘Performance’ versions of Model S and Model X:
Reden productievereenvoudiging (enkel 100 kWh accupacks) en terug veel meer prijsverschil tussen model 3 en model S?

In elk geval kan men die standaardrange niet meer bestellen, het is enkel S/X Long Range (100D vanaf ~90/95k) of Performance (+15k extra).

Er zit terug ca. 25k verschil tussen een vet model 3 AWD en model S LR

Tussen goedkoopste basisrange-plus model 3 (48,8 k ) en goedkoopste model S LR (88,8 k) zelfs exact 40k €

Laatst gewijzigd door Micele : 16 juli 2019 om 17:17.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2019, 19:07   #5350
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

aandeel houdt goed stand boven $250, nu $252 met licht verlies -0,5% ca. gelijkopgaand met de Nasdaq, ook -0,4%.

aja, tikfout in vorige post pearlwit was vroeger een $1.500 dure optie, niet $1.050.

maar ik blijf bij mijn punt dat de donkergrijze standaardvelgen 18" bij die standaard pearl-wit mijn smaak zeker niet is. Dan gaat men toch veel sneller die $1600 uitgeven voor 19" zilverwitte velgen.


Laatst gewijzigd door Micele : 16 juli 2019 om 19:29.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2019, 20:01   #5351
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Als ge die aero caps er af haalt zitten daar nog best OK velgen onder hoor.

Ik zou daar voor opteren. Als ge optics wilt, caps er af. Als ge performance wilt, caps er op.

Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2019, 20:20   #5352
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Als ge die aero caps er af haalt zitten daar nog best OK velgen onder hoor.
Weet ik, maar ik vind de 19" toch veel mooier staan bij (nu) standaardkleur parelwit. En die aeros krijg je sowieso bij de winterbandenset. (+ € 2050)

Mijn punt was:

1a. standaardkleur zwart, vele namen zwart en aeros 18" en betaalden er niets extra voor.

1b. relatief zeer weinige namen parelwit (+1,5k) en 19" zilveren velgen (1,6k) (totaal 3,1k), wie weet maar 10% of minder, referte stats Noorwegen.

1a+b = pakweg gemiddeld 300 € in Teslas optiekas voor die 2 kleuren.


Situatie nu, parelwit lost zwart af als standaardkleur, zwart kost wel 800 €.

2a. wie nog zwart wil (geen metallic) betaalt sowieso nu 800 €, dan kun je evenzo direct voor het duurzamere midnight grijsmetallic gaan 1050 €.
De aeros-grijsjes passen daar optisch het beste bij. (en de kappen kunnen er nog af), wie weet goed voor 25% (stats Noorwegen)

2b. parelwit is 0€ maar de meeste nemen dan toch de 19" voor 1,6k ipv de standaard aeros, Tesla kasseert toch 100 € meer. 2b is meestal 1,6k, nemen we 50%.

2a+b = pakweg gemiddeld 700 € in Teslas optiekas voor die 2 kleuren.


Citaat:
Ik zou daar voor opteren. Als ge optics wilt, caps er af. Als ge performance wilt, caps er op.

Moest ik een Tesla kopen neem ik sowieso een winterset banden. (en de originele zijn die aero 18")
Voor de slechte Belgische wegen rijdt men dan toch ~5 maand op 18" en 7 maand op 19".

Laatst gewijzigd door Micele : 16 juli 2019 om 20:37.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2019, 21:05   #5353
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Aandeel blijft boven $252 (-0,44% met zwak 72% avg-volume, verlies idem Nasdaq)
(+9,7% laatste 5 dagen)

Ondertussen is 35% van de float aan het shorten.

Stel dat Tesla toch verrast met lichte winst...

Laatst gewijzigd door Micele : 16 juli 2019 om 21:08.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2019, 21:14   #5354
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Weet ik, maar ik vind de 19" toch veel mooier staan bij (nu) standaardkleur parelwit. En die aeros krijg je sowieso bij de winterbandenset. (+ € 2050)

Mijn punt was:

1a. standaardkleur zwart, vele namen zwart en aeros 18" en betaalden er niets extra voor.

1b. relatief zeer weinige namen parelwit (+1,5k) en 19" zilveren velgen (1,6k) (totaal 3,1k), wie weet maar 10% of minder, referte stats Noorwegen.

1a+b = pakweg gemiddeld 300 € in Teslas optiekas voor die 2 kleuren.


Situatie nu, parelwit lost zwart af als standaardkleur, zwart kost wel 800 €.

2a. wie nog zwart wil (geen metallic) betaalt sowieso nu 800 €, dan kun je evenzo direct voor het duurzamere midnight grijsmetallic gaan 1050 €.
De aeros-grijsjes passen daar optisch het beste bij. (en de kappen kunnen er nog af), wie weet goed voor 25% (stats Noorwegen)

2b. parelwit is 0€ maar de meeste nemen dan toch de 19" voor 1,6k ipv de standaard aeros, Tesla kasseert toch 100 € meer. 2b is meestal 1,6k, nemen we 50%.

2a+b = pakweg gemiddeld 700 € in Teslas optiekas voor die 2 kleuren.



Moest ik een Tesla kopen neem ik sowieso een winterset banden. (en de originele zijn die aero 18")
Voor de slechte Belgische wegen rijdt men dan toch ~5 maand op 18" en 7 maand op 19".
Wat houdt u trouwens tegen Micele ? Ik heb een goei hypotheek lopen en die auto is me te duur opt moment. Maar als ik me niet vergis zijt gij de fase van hypotheek-kinderen-verbouwingen reeds voorbij ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2019, 21:34   #5355
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Wat houdt u trouwens tegen Micele ? Ik heb een goei hypotheek lopen en die auto is me te duur opt moment. Maar als ik me niet vergis zijt gij de fase van hypotheek-kinderen-verbouwingen reeds voorbij ?
idd alles achter de rug. Ook geen extra kosten voor het huis in zicht.

Probleem is die 30-jarige BMW Z1 roadster die ik dan toch moet verkopen voor pakweg 35-40k, daar zie ik wat tegenop omdat die (kleine) wagen ideaal is om weinig mee te rijden en in de garage weinig plaats weg te nemen (geen verkeerstaks, classic-verzekering, onderhoud valt best mee, endlife-kosten zijn achter de rug). 10 dagen Dolomiten-test ook glansrijk doorstaan en ook nog plezant rijden is... (voor ons beide)

De tweede (kleine) benzinewagen hebben we ook nog, in september 7 jaar.
We zijn thuis zo gewend geraakt aan 2 wagens... elk zijn auto als de andere eens een paar dagen weg is...
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2019, 22:21   #5356
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
idd alles achter de rug. Ook geen extra kosten voor het huis in zicht.

Probleem is die 30-jarige BMW Z1 roadster die ik dan toch moet verkopen voor pakweg 35-40k, daar zie ik wat tegenop omdat die (kleine) wagen ideaal is om weinig mee te rijden en in de garage weinig plaats weg te nemen (geen verkeerstaks, classic-verzekering, onderhoud valt best mee, endlife-kosten zijn achter de rug). 10 dagen Dolomiten-test ook glansrijk doorstaan en ook nog plezant rijden is... (voor ons beide)

De tweede (kleine) benzinewagen hebben we ook nog, in september 7 jaar.
We zijn thuis zo gewend geraakt aan 2 wagens... elk zijn auto als de andere eens een paar dagen weg is...
Verkoop die BMW, ge kunt die toch niet mee in uw graf nemen he.

Ge hebt hem mogen ervaren, er mee mogen leven, op naar ander nu.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2019, 23:16   #5357
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Verkoop die BMW, ge kunt die toch niet mee in uw graf nemen he.

Ge hebt hem mogen ervaren, er mee mogen leven, op naar ander nu.
Daar heb je natuurlijk gelijk.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2019, 13:53   #5358
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Aandeel stijgt in premarkt +1,5%.

Gematig stijgende tendens duurt nu reeds 8 beursdagen van $230 naar ~$256, incl die +1,5%.

Aandeel lijkt weer een safe buy te zijn na de verrassend hoge >95k deliveries.

De zogezegde Tesla-concurrentie deed een poging maar de techniek en zeer slappe productie kunnen Tesla helemaal niet verontrusten, alles staat of valt met performante batterijtechniek in zeer grote hoeveelheden aan de laagste prijzen.

Dat kan pas veranderen ten vroegste einde 2020 of eerder 2021 denk ik. Maar dan heeft Tesla het model Y klaarstaan en het Chinese model 3-productie loopt dan ook nog extra voor de Chinese markt.

Optimisme voor Tsla lijkt te overheersen, ook wat het financieel rapport de 24 juli nog kan brengen... veel veranderen aan de stijgende tendens zal het niet.

Citaat:
http://www.baystreet.ca/articles/tec...=mw_quote_news

Tesla a Solid Buy After Stock Bottomed

Doubt over Tesla’s (NASDAQ:TSLA) is came to an end in the last few weeks. When the company previously reported falling unit sales due to an end in tax credits, the stock fell below $200. But strong second-quarter delivery numbers changed the narrative. Tesla could continue its rebound for the next few months.

Q2 Delivery Numbers Impress Markets

Tesla reported 95,200 deliveries in the second quarter, led by 77,550 Model 3. The market expected Model 3 deliveries of 74,100. CEO Elon Musk delightedly reported the strong numbers, much against the chagrin of bears. Debt levels and costs form the basis of a bear call but Tesla continues to fight against the current. As long as unit sales grow, Tesla’s revenues will eventually exceed costs.

Liquidity is not an issue at all for Tesla. Whenever it needs to, the company has the debt market and equities market available to raise funds.

Premium automobile companies continue to develop EVs but cannot compete on price and feature. Even when GM released the Volt at prices far-below the average Tesla EV, GM still failed to grow market share fast enough.

Your Takeaway

Bears have a big bet against the company with a 31% short float on shares and may feel some pain next. The bear phase is over for Tesla stock and leaves room for bulls to take the stock back up to the $250 - $300 level

Laatst gewijzigd door Micele : 17 juli 2019 om 14:05.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2019, 22:02   #5359
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

.

Laatst gewijzigd door Tavek : 17 juli 2019 om 22:04.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2019, 07:42   #5360
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
maar ik blijf bij mijn punt dat de donkergrijze standaardvelgen 18" bij die standaard pearl-wit mijn smaak zeker niet is. Dan gaat men toch veel sneller die $1600 uitgeven voor 19" zilverwitte velgen.
De bandenboer zal u dankbaar zijn. Zoals velen ook een SUV kopen of direct 19" of 20" velgen in optie erbij nemen vallen ze achterover als ze de banden moeten laten vervangen. Setje nieuwe banden is dan snel 800 euro en meer.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Verkoop die BMW, ge kunt die toch niet mee in uw graf nemen he.

Ge hebt hem mogen ervaren, er mee mogen leven, op naar ander nu.
BMW Z1 en zeker op O-platen is zeker nooit te vergelijken met een gewone wagen. Ben je maar met zijn tweeën, heb je dan zelfs nog een tweede wagen en maak je graag uitstappen met een cabrio dan zou ik ook opteren om die Z1 bij te houden.
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:38.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be