Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met academici en ideologen (2005) > Matthias Storme - 14 feb. t.e.m. 20 feb.
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Matthias Storme - 14 feb. t.e.m. 20 feb. Onlangs won Storme de Prijs voor de Vrijheid en werd daarmee door menig academicus gelauwerd voor zijn strijd voor de individuele (private) rechten. Die strijd kwam vooral tot uiting bij het aanvechten van de antidiscriminatiewet. Vorige week in het nieuws, nu in uw forum.

 
 
Discussietools
Oud 17 februari 2005, 15:35   #1
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
jan hyoens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2003
Berichten: 11.300
Standaard "Vlaming"

Geachte heer Professor,

Een vraag die nogal veel gesteld wordt door bepaalde mensen is wat een Vlaming tot Vlaming maakt, wat het Vlaming-zijn nu werkelijk inhoudt en waarom een Vlaming dient fier te zijn dat hij/zij een Vlaming is.
Nu kan men hierover een boek over schrijven. Daarom vraag ik u of u hierop een bondig antwoord op hebt.
Dank bij voorbaat
jan hyoens is offline  
Oud 17 februari 2005, 22:16   #2
Matthias Storme
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 62
Standaard

Die vraag kan natuurlijk op verschillende manieren begrepen worden. Wat de Vlamingen tot Vlamingen heeft gemaakt is de loop der geschiedenis - die heeft gemaakt dat een bepaalde groep mensen zich Vlamingen noemt, voldoende gemeenschappelijkheid, aanverwantschap en interactie beleeft om zich als tot hetzelfde volk behorend te beschouwen.
Die kenmerken zijn voor een deel relationeel en dus niet noodzakelijk echt verschillend van andere volkeren. maar toch structureren ze een gemeenschap tot die gemeenschap die verschilt van andere volkeren of gemeenschappen.
Matthias Storme is offline  
Oud 17 februari 2005, 22:23   #3
Der Wanderer
Europees Commissaris
 
Der Wanderer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.745
Standaard

Een Vlaming bestaat niet. Het is de definiëring van een Vlaming die aan het zogenaamde "Vlaming-zijn" voorafgaat. In wezen leven mensen in een oneindig netwerk van relaties die dynamisch zijn en geen grenzen verdragen (ook niet de schijnbare grens van de individualiteit). Het komt er dus op aan, om steeds vanuit een nulpunt te denken (de schijnbare identiteiten te verwerpen) en vanuit de onmogelijkheid van dat nulpunt te streven naar structuren die minimale grenzen in stand houden. Dat verklaart waarom de globalisering an sich moet bevorderd worden, en waarom lokale waarden en normen steeds minder als leidinggevend voor het transnationale subject kunnen worden beschouwd. Enkel zo kan een structuur zich nog enigszins legitimeren, omdat ze zichzelf steeds verontschuldigt, en dus besef heeft van haar onuitwisbare intrinsieke schuld.
Der Wanderer is offline  
Oud 17 februari 2005, 22:45   #4
Matthias Storme
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 62
Standaard

Vermoedelijk is het bovenstaande ook vanuit een nulpunt gedacht. Het resultaat van 1 op oneindig is inderdaad nul. Aldus is wetenschappelijk bewezen dat de auteur van het bovenstaande niet bestaat. Nu moet hij zich nog verontschuldige voor het feit dat hij valselijk de indruk heeft gegevene wel te bestaan. Maar ik her-denk, dus ik besta, en daarvoor moet ik me niet verontschuldigen.
Matthias Storme is offline  
Oud 17 februari 2005, 22:50   #5
Der Wanderer
Europees Commissaris
 
Der Wanderer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.745
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Storme
Vermoedelijk is het bovenstaande ook vanuit een nulpunt gedacht. Het resultaat van 1 op oneindig is inderdaad nul. Aldus is wetenschappelijk bewezen dat de auteur van het bovenstaande niet bestaat. Nu moet hij zich nog verontschuldige voor het feit dat hij valselijk de indruk heeft gegevene wel te bestaan. Maar ik her-denk, dus ik besta, en daarvoor moet ik me niet verontschuldigen.
1. Het is het denken dat denkt, en niet het ik. De fout van Descartes.

2. Ik besta als psychologisch verschijnsel in die zin dat ik mijn belevingen als een coherent geheel ervaar. Maar ik besta niet als autonoom subject met rede, vrijheid en tralala, evenmin als de paus.

3. We blijven toch goedgezind niet? Het leven is de moeite waard, weet u wel. Een beetje "storm op zee" af en toe, maar dat mag ons niet beletten.
Der Wanderer is offline  
Oud 17 februari 2005, 22:51   #6
Der Wanderer
Europees Commissaris
 
Der Wanderer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.745
Standaard

PS: Met grappen en grollen afkomen is leuk, tenzij het een dekmantel is.
Der Wanderer is offline  
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:29.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be