Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 augustus 2009, 19:50   #1
Mountain Dew
Banneling
 
 
Geregistreerd: 20 juli 2009
Locatie: NE1 3UG, Newcastle(UK)
Berichten: 205
Standaard Waarom dient het metrieke stelsel de norm te zijn in Europa???

Een vraag waar tegenwoordig niet veel mensen van wakker liggen maar eigen wel een beetje aandacht verdient in deze alsmaar groter wordende Europese "Reichsstaat". Geef toe, Miles per hour klinkt toch veel stoerder en directer dan kilo-meter-per-uur waar mij spontaan de vraag bespringt, "is dat nu met frieten of met kroketten"???? Het metrieke systeem, tot nader order nog steeds een uitvinding van het Franskiljonse imperialistische rijk is blijkbaar zonder enige vraagstelling tot het standaardmeetsysteem van vele Europese landen ingevoerd. Wat is er mis met de Fluid ounce, de amsterdamse pond, de hollandse Once of de Belgische drachmen?? Wordt het niet eens tijd om deze verderfelijke vormen van eenheidsworst en andere grijze "space assimilation" eens een halt toe te roepen???
Mountain Dew is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2009, 20:07   #2
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard Waarom dient het metrieke stelsel de norm te zijn in Europa???

waarom niet: véél practischer dan oz, ounces troy, lbs, stones, inches, quarts, pints, US galons, Imperial gallons, feet, yards, miles, knots, verges, werst, ea overblijfsels uit 't verleden. Reken jij nog in sestercies?

Laatst gewijzigd door filosoof : 8 augustus 2009 om 20:08.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2009, 20:08   #3
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Mountain Jew is een construct.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2009, 20:09   #4
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

O ja, filosoof, bedankt voor de morele steun
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2009, 20:19   #5
Mountain Dew
Banneling
 
 
Geregistreerd: 20 juli 2009
Locatie: NE1 3UG, Newcastle(UK)
Berichten: 205
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Mountain Jew is een construct.
....Zat jouw moeder aan de Crack of zo??? .....
Mountain Dew is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2009, 20:20   #6
Mountain Dew
Banneling
 
 
Geregistreerd: 20 juli 2009
Locatie: NE1 3UG, Newcastle(UK)
Berichten: 205
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
waarom niet: véél practischer dan oz, ounces troy, lbs, stones, inches, quarts, pints, US galons, Imperial gallons, feet, yards, miles, knots, verges, werst, ea overblijfsels uit 't verleden. Reken jij nog in sestercies?
Miles klinkt toch veel cooler. Zeg naar het schijnt kun je imperiale maten steeds vermenigvuldigen met 3 dus dat kan ook al wel eens praktisch zijn of bent u een hersenloze slaaf indienst van de NEW WORLD ORDER???

Laatst gewijzigd door Mountain Dew : 8 augustus 2009 om 20:21.
Mountain Dew is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2009, 20:23   #7
Gorkum
Burger
 
Geregistreerd: 30 november 2008
Locatie: Vierlandenpunt
Berichten: 127
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mountain Dew Bekijk bericht
....Zat jouw moeder aan de Crack of zo??? .....
I prefer http://www.tullamoredew.com/

Weet je waarom ?
Gorkum is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2009, 20:24   #8
Mountain Dew
Banneling
 
 
Geregistreerd: 20 juli 2009
Locatie: NE1 3UG, Newcastle(UK)
Berichten: 205
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gorkum Bekijk bericht
I prefer http://www.tullamoredew.com/

Weet je waarom ?
Nee, zeg het dan eens.
Mountain Dew is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2009, 20:42   #9
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mountain Dew Bekijk bericht
Miles klinkt toch veel cooler. Zeg naar het schijnt kun je imperiale maten steeds vermenigvuldigen met 3 dus dat kan ook al wel eens praktisch zijn of bent u een hersenloze slaaf indienst van de NEW WORLD ORDER???
Dus het metrieke stelsel vind u (Frans) imperialistisch, maar de Britse imperiale maten vind u niet (Brits) imperialistisch? Het gaat erom dat men om praktische redenen een standaard heeft, zodat iedereen weet waar men aan toe is. Over welke standaard kan men naar mijn optiek nog wel twisten, maar volgens mij niet het feit dat het praktisch het handigst is. Trouwens het was vaak zo dat men in het verleden, qua naam dezelfde maat had, maar dat verder verschilde; trouwens in VS heeft men ook een aantal maten etc. die qua gewicht/inhoud etc. verschillen van de Britse variant. Allemaal heel 'romantisch (in de zin van De Romantiek)' maar achterhaald en niet praktisch.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck

Laatst gewijzigd door Adam Smith : 8 augustus 2009 om 20:44.
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2009, 20:59   #10
Gorkum
Burger
 
Geregistreerd: 30 november 2008
Locatie: Vierlandenpunt
Berichten: 127
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mountain Dew Bekijk bericht
Nee, zeg het dan eens.
Beter te z**pen dan jouw nick.

Reken jij nog in het twaalftallig stelsel ? Lijkt me wel gaaf imho
Gorkum is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2009, 21:02   #11
Mountain Dew
Banneling
 
 
Geregistreerd: 20 juli 2009
Locatie: NE1 3UG, Newcastle(UK)
Berichten: 205
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gorkum Bekijk bericht
Beter te z**pen dan jouw nick.

Reken jij nog in het twaalftallig stelsel ? Lijkt me wel gaaf imho
Mountain Dew is Vetttttttttt. Smaakt als limonade met het caffeinegehalte van Red Bull. Inderdaad mijn klok begint op 12.00am en stopt op 12.00pm
En nu een een Pint, een echte, maestro....
Mountain Dew is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2009, 21:27   #12
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mountain Dew Bekijk bericht
Miles klinkt toch veel cooler. Zeg naar het schijnt kun je imperiale maten steeds vermenigvuldigen met 3 dus dat kan ook al wel eens praktisch zijn of bent u een hersenloze slaaf indienst van de NEW WORLD ORDER???
Een yard is drie voet, dat klopt. En daarmee is het overzichtje van 3-verhoudingen ten einde.
Verder is een voet 12 inches, is een mijl 1760 yard, is een stone 14 pond, een ons 1/16e van een pond, etc...

Enkel Liberia, Birma en een paar achtergebleven regio's, gebruiken dit absurd systeem nog.
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2009, 21:31   #13
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mountain Dew Bekijk bericht
Miles klinkt toch veel cooler. Zeg naar het schijnt kun je imperiale maten steeds vermenigvuldigen met 3 dus dat kan ook al wel eens praktisch zijn of bent u een hersenloze slaaf indienst van de NEW WORLD ORDER???
Weet je wat nog veel cooler is? Bepaalde aboriginalstammen gebruiken liedjes om afstanden te bepalen, aangezien ze geen cijfers kennen. De afstand wordt dan gewoon vastgelegd door de duur van het liedje aan normale wandelsnelheid. Kijk, dát is pas cool!
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2009, 00:42   #14
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Berichten: 14.274
Standaard

Britse units zijn een ramp voor ieder bestaanbaar getallenstelsel.

Dat wil niet zeggen dat ons huidig 10-tallig stelsel (gebaseerd op het meest gebruikelijk voorkomend aantal vingers of tenen aan mensen) "logisch" zou zijn want logisch of efficiënt zijn slechts stelsels gebaseerd op een macht van 2, dus

2-tallig (binair)
4-tallig
8-tallig (octaal)
16-tallig (hexadecimaal)
enzovoort.

Octaal zou het basis-onderwijs iets gemakkelijker maken, want 2 cijfers minder onthouden scheelt tamelijk veel in benodigde denk-capaciteit en de op te schrijven getallen worden er niet erg veel breder door.

Terugstappen uit het eenmaal aangeleerd 10-tallig stelsel naar 8-tallig is wel wat puzzelig: cijfers 8 en 9 bestaan niet meer, getal 10 betekent voortaan 8 en 100 (10²) heeft dan de waarde 64 (8²) 1000 8x8x8 (8³) =512 .... enzovoort. Hier stopt ongeveer mijn inzicht want "andersom", dus zeg maar de octale schrijfwijze voor onze huidige waarden kan ik niet in een redelijk tempo opspuien; beginnetje: 8 schrijft als 10; 9 schrijft als 11; 10 schrijft als 12; 11 schrijft als 13; 12 als 14; 13 als 15, 14 als 16; 15 als 17; 16 als 20(!); 17 als 21 ..... ik hoop dat ik het nog niet fout zeg want eraan wennen kan ik niet.

Grappig eigenlijk dat oude stelsels, zoals het Engelse, vaak met delingen/breuken nog wel neig(d)en tot hantering van iets wat daarop lijkt: half, kwart, achtste, zestiende .....

Ook hadden ooit oude munten als Oortje en Duit met zoiets te maken.



http://nl.wikipedia.org/wiki/Octaal
__________________
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2009, 00:53   #15
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Britse units zijn een ramp voor ieder bestaanbaar getallenstelsel.

Dat wil niet zeggen dat ons huidig 10-tallig stelsel (gebaseerd op het meest gebruikelijk voorkomend aantal vingers of tenen aan mensen) "logisch" zou zijn want logisch of efficiënt zijn slechts stelsels gebaseerd op een macht van 2, dus

2-tallig (binair)
4-tallig
8-tallig (octaal)
16-tallig (hexadecimaal)
enzovoort.

Octaal zou het basis-onderwijs iets gemakkelijker maken, want 2 cijfers minder onthouden scheelt tamelijk veel in benodigde denk-capaciteit en de op te schrijven getallen worden er niet erg veel breder door.

Terugstappen uit het eenmaal aangeleerd 10-tallig stelsel naar 8-tallig is wel wat puzzelig: cijfers 8 en 9 bestaan niet meer, getal 10 betekent voortaan 8 en 100 (10²) heeft dan de waarde 64 (8²) 1000 8x8x8 (8³) =512 .... enzovoort. Hier stopt ongeveer mijn inzicht want "andersom", dus zeg maar de octale schrijfwijze voor onze huidige waarden kan ik niet in een redelijk tempo opspuien; beginnetje: 8 schrijft als 10; 9 schrijft als 11; 10 schrijft als 12; 11 schrijft als 13; 12 als 14; 13 als 15, 14 als 16; 15 als 17; 16 als 20(!); 17 als 21 ..... ik hoop dat ik het nog niet fout zeg want eraan wennen kan ik niet.

Grappig eigenlijk dat oude stelsels, zoals het Engelse, vaak met delingen/breuken nog wel neig(d)en tot hantering van iets wat daarop lijkt: half, kwart, achtste, zestiende .....

Ook hadden ooit oude munten als Oortje en Duit met zoiets te maken.



http://nl.wikipedia.org/wiki/Octaal
Als je de snelheid van werken wil bevorderen, ga je beter in omgekeerde richting: bijvoorbeeld het hexadecimaal stelsel. Je getallen worden een stuk korter. Het vraagt wel iets meer tijd om de extra symbolen aan te leren.

Maar het gaat hier uiteindelijk niet over het getallenstelsel, maar over de keuze tussen het metrisch systeem en het imperiaal systeem. Het eerste neemt het grondgetal 10 over van het getallenstelsel, en het tweede kent in het geheel geen achterliggende logica.
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2009, 01:06   #16
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Berichten: 14.274
Standaard

Ja, wij moesten vroeger voor het vak handelsrekenen tamelijk veel van de Engelse en USA-units uit het hoofd kennen en leren omrekenen naar Metrisch, inclusief met koersen naar andere valuta; sommige weet ik nog:

Een Pond was 20 shillings en 1 shilling was 12 pennies (máár een Guinea was 21 shillings ....).

Een Ton was 20 hundredweights(cwt); hundredweight=4 quarters ... en als ik me niet vergis, 128 pounds in een quarter .... ?

Gekmakend mengsel.

__________________
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2009, 01:26   #17
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Ja, wij moesten vroeger voor het vak handelsrekenen tamelijk veel van de Engelse en USA-units uit het hoofd kennen en leren omrekenen naar Metrisch, inclusief met koersen naar andere valuta; sommige weet ik nog:

Een Pond was 20 shillings en 1 shilling was 12 pennies (máár een Guinea was 21 shillings ....).

Een Ton was 20 hundredweights(cwt); hundredweight=4 quarters ... en als ik me niet vergis, 128 pounds in een quarter .... ?

Gekmakend mengsel.

Het onbegrijpelijke is dat het absurde imperiale stelsel pas ingevoerd is, meer dan 30 jaar ná het logische metrische systeem.
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2009, 06:38   #18
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mountain Dew Bekijk bericht
Het metrieke systeem, tot nader order nog steeds een uitvinding van het Franskiljonse imperialistische rijk is blijkbaar zonder enige vraagstelling tot het standaardmeetsysteem van vele Europese landen ingevoerd.
De reden is niet een ode te zingen aan Napoleon, maar gewoon omdat het veel praktischer en logischer in elkaar steekt (wat trouwens de bedoeling was van Napoleon destijds). Als je er culturele voorkeuren op na houdt, dan zouden we ook in Romeinse cijfers moeten werken, cultureel veel Europeser dan die vieze Arabische cijfers...
Al eens een vermenigvuldiging (of zelfs maar een som) gemaakt met Romeinse cijfers ? Geen wonder dat dat rijk is ineengestort

Laatst gewijzigd door patrickve : 9 augustus 2009 om 06:39.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2009, 08:03   #19
cheverrant
Partijlid
 
Geregistreerd: 9 juli 2008
Locatie: filipijnen
Berichten: 207
Standaard Waarom dient het metrieke stelsel de norm te zijn in Europa???

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Dus het metrieke stelsel vind u (Frans) imperialistisch, maar de Britse imperiale maten vind u niet (Brits) imperialistisch? Het gaat erom dat men om praktische redenen een standaard heeft, zodat iedereen weet waar men aan toe is. Over welke standaard kan men naar mijn optiek nog wel twisten, maar volgens mij niet het feit dat het praktisch het handigst is. Trouwens het was vaak zo dat men in het verleden, qua naam dezelfde maat had, maar dat verder verschilde; trouwens in VS heeft men ook een aantal maten etc. die qua gewicht/inhoud etc. verschillen van de Britse variant. Allemaal heel 'romantisch (in de zin van De Romantiek)' maar achterhaald en niet praktisch.

Kompleet eens met uw commentaar.
Wat zo "cool" is in de USA is dat niet noodzakelijk hier. En waarom zouden we ook dingen van de USA imiteren ? De samenleving lijkt me daar niet zo direkt ideaal. In Europa evenmin, maar als het ideaal alleen bestaat uit dingen imiteren is het ideaal pover, waar dan ook.
cheverrant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2009, 12:42   #20
the_dude
Eur. Commissievoorzitter
 
the_dude's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 augustus 2005
Locatie: Ekeren
Berichten: 8.149
Standaard

en leer hen ondertussen ook eens dat football voetbal is.
__________________
"Het is de gelovige die, niet het geloof dat bescherming
nodig heeft. Mensen hebben mensenrechten, religies, geloven en ideeën
hebben die niet.''
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:03.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be