Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

 
 
Discussietools
Oud 26 augustus 2005, 12:31   #21
chomsky
Burger
 
chomsky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2005
Berichten: 153
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
is een "pars pro toto", een nogal veel gebruikt stijlmiddel zowel links als rechts!
dan toch een weinig subtiel gebruik -misbruik- van deze stijlfiguur

"Merkwaardig toch, dat net de vertegenwoordigers van de bevolkingsgroep met de hoogste criminaliteitsgraad van Antwerpen per se politieagent moet worden. Wellicht krijgen alle brandstichters binnenkort een uitnodiging om brandweerman te worden? En alle pedofielen een betrekking in het stadsonderwijs?"

nee, uw uitleg volstaat niet; dit is het de facto gelijkstellen van allochtonen met criminelen, niets minder dan dat...
chomsky is offline  
Oud 26 augustus 2005, 12:49   #22
napoleondegrote
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 1.137
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chomsky
je moet het willen lezen natuurlijk (tekstfragment opgenomen in het arrest tegen het vb (drie vzw's), uit antwerpse partijblad):
"Merkwaardig toch, dat net de vertegenwoordigers van de bevolkingsgroep met de hoogste criminaliteitsgraad van Antwerpen per se politieagent moet worden. Wellicht krijgen alle brandstichters binnenkort een uitnodiging om brandweerman te worden? En alle pedofielen een betrekking in het stadsonderwijs?"

maarja, dat was het vlaams blok zeker? heeft niets te maken met het vlaams belang?
Waar staat hier:"allochtoon=crimineel"?Waar?????
napoleondegrote is offline  
Oud 26 augustus 2005, 12:49   #23
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 30 augustus 2002
Berichten: 15.667
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chomsky
je moet het willen lezen natuurlijk (tekstfragment opgenomen in het arrest tegen het vb (drie vzw's), uit antwerpse partijblad):
"Merkwaardig toch, dat net de vertegenwoordigers van de bevolkingsgroep met de hoogste criminaliteitsgraad van Antwerpen per se politieagent moet worden. Wellicht krijgen alle brandstichters binnenkort een uitnodiging om brandweerman te worden? En alle pedofielen een betrekking in het stadsonderwijs?"
maarja, dat was het vlaams blok zeker? heeft niets te maken met het vlaams belang?
Dat is inderdaad een schandalige uitschuiver die mij stoort en die ik niet kende.
Maar beweren dat dit de algemene tendens is in VB-propaganda is totaal onjuist.
Gelijkaardige uitschuivers van politiek correcten tegen het VB is dagelijkse kost, en daar schijnen velen zich helemaal niet aan te storen.
luc broes is offline  
Oud 26 augustus 2005, 12:50   #24
napoleondegrote
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 1.137
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chomsky
dan toch een weinig subtiel gebruik -misbruik- van deze stijlfiguur

"Merkwaardig toch, dat net de vertegenwoordigers van de bevolkingsgroep met de hoogste criminaliteitsgraad van Antwerpen per se politieagent moet worden. Wellicht krijgen alle brandstichters binnenkort een uitnodiging om brandweerman te worden? En alle pedofielen een betrekking in het stadsonderwijs?"

nee, uw uitleg volstaat niet; dit is het de facto gelijkstellen van allochtonen met criminelen, niets minder dan dat...
Nogmaals: waar staat "alle allochtonen zijn criminelen"?Waar staat het gvd???????????????
napoleondegrote is offline  
Oud 26 augustus 2005, 12:57   #25
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 30 augustus 2002
Berichten: 15.667
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door napoleondegrote
Nogmaals: waar staat "alle allochtonen zijn criminelen"?Waar staat het gvd???????????????
Napoleon, geef toch toe dat dit een zeer ongepaste uitschuiver is die mensen kwetst tot in het diepste van hun ziel. Hoe wil je op die manier tot een ernstig gesprek komen?
Iedereen maakt fouten en wij ook!
luc broes is offline  
Oud 26 augustus 2005, 12:57   #26
chomsky
Burger
 
chomsky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2005
Berichten: 153
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes
Dat is inderdaad een schandalige uitschuiver die mij stoort en die ik niet kende.
Maar beweren dat dit de algemene tendens is in VB-propaganda is totaal onjuist.
Gelijkaardige uitschuivers van politiek correcten tegen het VB is dagelijkse kost, en daar schijnen velen zich helemaal niet aan te storen.
het was nochtans een van de vele honderden tekstfragmenten uit het arrest; toegegeven, misschien een van de 'betere'... (nochtans, blijkbaar -zo merk ik in andere posts- zijn er nog mensen die hier geen graten in zien)
chomsky is offline  
Oud 26 augustus 2005, 12:59   #27
napoleondegrote
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 1.137
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes
Dat is inderdaad een schandalige uitschuiver die mij stoort en die ik niet kende.
Maar beweren dat dit de algemene tendens is in VB-propaganda is totaal onjuist.
Gelijkaardige uitschuivers van politiek correcten tegen het VB is dagelijkse kost, en daar schijnen velen zich helemaal niet aan te storen.
Zelfs al zou men er aanstoot aan nemen, er zijn veel ergere 'uitschuivers' bekend van politici van andere partijen hoor, maarja, hen wordt niks ten laste gelegd(bijv. Tobback over de vreemdelingen als 'meeuwen op een stort die te lui zijn om thuis de akkers te bewerken of te vissen...', dat is pas grof me dunkt.
napoleondegrote is offline  
Oud 26 augustus 2005, 13:00   #28
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
jan hyoens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2003
Berichten: 11.300
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chomsky
dan toch een weinig subtiel gebruik -misbruik- van deze stijlfiguur

"Merkwaardig toch, dat net de vertegenwoordigers van de bevolkingsgroep met de hoogste criminaliteitsgraad van Antwerpen per se politieagent moet worden. Wellicht krijgen alle brandstichters binnenkort een uitnodiging om brandweerman te worden? En alle pedofielen een betrekking in het stadsonderwijs?"

nee, uw uitleg volstaat niet; dit is het de facto gelijkstellen van allochtonen met criminelen, niets minder dan dat...
enkel in uw fantasiewereld! Het is net hetzelfde als " niet alle moslims zijn terroristen maar alle terroristen zijn moslims!"
jan hyoens is offline  
Oud 26 augustus 2005, 13:01   #29
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
jan hyoens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2003
Berichten: 11.300
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chomsky
het was nochtans een van de vele honderden tekstfragmenten uit het arrest; toegegeven, misschien een van de 'betere'... (nochtans, blijkbaar -zo merk ik in andere posts- zijn er nog mensen die hier geen graten in zien)
Misschien omdat wij niet vooringenomen zijn en zo'n uitspraken kunnen relativeren? Natuurlijk is het dat!
jan hyoens is offline  
Oud 26 augustus 2005, 13:03   #30
napoleondegrote
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 1.137
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes
Napoleon, geef toch toe dat dit een zeer ongepaste uitschuiver is die mensen kwetst tot in het diepste van hun ziel. Hoe wil je op die manier tot een ernstig gesprek komen?
Iedereen maakt fouten en wij ook!
In Nederland, waar ondertussen al heel wat allochtonen bij de politie werken, kent men ondertussen het fenomeen (vooral bij allochtonen van Marokkaanse afkomst natuurlijk weer) van agenten die dienen als infiltranten van het drugsmilieu bij de politie. Die agenten zijn dus zelf van Marokkaanse afkomst en houden hun drugsdealende soortgenoten op de hoogte van komende razzia's en dergelijke meer. Dus wat u een 'uitschuiver' noemt is weer eens een profetische uitspraak in een VB-tekst.
Voor de rest verwijs ik u naar mijn andere posting hier.
napoleondegrote is offline  
Oud 26 augustus 2005, 13:05   #31
chomsky
Burger
 
chomsky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2005
Berichten: 153
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door napoleondegrote
Nogmaals: waar staat "alle allochtonen zijn criminelen"?Waar staat het gvd???????????????
nogmaals: wat baten kaars en bril, als den uil...

er staat dan niet letterlijk 'alle allochtonen zijn criminelen', maar wat er staat komt toch onbetwistbaar hier op neer: een allochtoon bij de politie, dat kun je niet maken, dat is hetzelfde als een pedofiel op school of een brandstichter bij de brandweer tewerk stellen...

dus GEEN pars pro toto, aangezien 'allochtoon' in de metafoor (niet letterlijk dus)wordt gelijkgesteld aan 'pedofiel' en 'brandstichter'; de conclusie van de metafoor is dan wel degelijk allochtoon=crimineel (hier moet je geen 'tien voor taal' voor hebben gehad, lijkt mij)
chomsky is offline  
Oud 26 augustus 2005, 13:14   #32
chomsky
Burger
 
chomsky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2005
Berichten: 153
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
enkel in uw fantasiewereld! Het is net hetzelfde als " niet alle moslims zijn terroristen maar alle terroristen zijn moslims!"
dus 'niet alle allochtonen zijn criminelen, maar alle criminelen zijn allochtoon'... dan nog klopt het zowel inhoudelijk (net zomin als alle terroristen moslim zijn trouwens) als stilistisch niet...

dus, leg de link met de betreffende metafoor dan eens? uw vb met 'moslims' en 'terroristen' past daar niet in...

zie:
pedofiel = school
brandstichter = brandweer
x = politie

vul 'x' nu eens zelf in, daar hoort 'allochtoon' niet thuis, wel 'crimineel' (nogmaals, hier hoef je geen 'tien voor taal' voor te hebben)
chomsky is offline  
Oud 26 augustus 2005, 13:18   #33
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
jan hyoens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2003
Berichten: 11.300
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chomsky
dus 'niet alle allochtonen zijn criminelen, maar alle criminelen zijn allochtoon'... dan nog klopt het zowel inhoudelijk (net zomin als alle terroristen moslim zijn trouwens) als stilistisch niet...

dus, leg de link met de betreffende metafoor dan eens? uw vb met 'moslims' en 'terroristen' past daar niet in...

zie:
pedofiel = school
brandstichter = brandweer
x = politie

vul 'x' nu eens zelf in, daar hoort 'allochtoon' niet thuis, wel 'crimineel' (nogmaals, hier hoef je geen 'tien voor taal' voor te hebben)
met sofistische taalspelletjes kan je inderdaad alles bewijzen! "Ik kan in mijn kleren, mijn kleren kunnen in mijn tas dus kan ik in mijn tas" zo moeilijk is dat niet hoor!
jan hyoens is offline  
Oud 26 augustus 2005, 13:27   #34
chomsky
Burger
 
chomsky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2005
Berichten: 153
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
met sofistische taalspelletjes kan je inderdaad alles bewijzen! "Ik kan in mijn kleren, mijn kleren kunnen in mijn tas dus kan ik in mijn tas" zo moeilijk is dat niet hoor!
Jan, dat is geen sofisme, geen kromredenering maar in tegendeel je reinste logica...

ik kan aanvaarden dat je wenst te beargumenteren dat dit niet representatief is voor het discours van het vb, maar vind het maar moeilijk te geloven dat je hierin niet de gelijkstelling van allochtonen met criminelen ziet, ongeacht of dat nu bewust of onbewust is gebeurd
chomsky is offline  
Oud 26 augustus 2005, 13:32   #35
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
jan hyoens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2003
Berichten: 11.300
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chomsky
Jan, dat is geen sofisme, geen kromredenering maar in tegendeel je reinste logica...

ik kan aanvaarden dat je wenst te beargumenteren dat dit niet representatief is voor het discours van het vb, maar vind het maar moeilijk te geloven dat je hierin niet de gelijkstelling van allochtonen met criminelen ziet, ongeacht of dat nu bewust of onbewust is gebeurd
Misschien begrijp jij niet dat het Vlaams Belang haar kiezers verstandig genoeg acht om het verschil te kennen tussen waarheid en dichterlijke vrijheid. Ik geef toe dat wij de enige partij zijn die zijn kiezers zo hoog acht en dat dit tot verwarring kan aanleiding geven.
jan hyoens is offline  
Oud 26 augustus 2005, 13:41   #36
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 30 augustus 2002
Berichten: 15.667
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door napoleondegrote
In Nederland, waar ondertussen al heel wat allochtonen bij de politie werken, kent men ondertussen het fenomeen (vooral bij allochtonen van Marokkaanse afkomst natuurlijk weer) van agenten die dienen als infiltranten van het drugsmilieu bij de politie. Die agenten zijn dus zelf van Marokkaanse afkomst en houden hun drugsdealende soortgenoten op de hoogte van komende razzia's en dergelijke meer. Dus wat u een 'uitschuiver' noemt is weer eens een profetische uitspraak in een VB-tekst.
Voor de rest verwijs ik u naar mijn andere posting hier.
Verhofstadt (toen hij nog geen eerste minister was) verklaarde: "politieagenten van vreemde nationaliteit in dienst nemen helpt niet". Dat is een redelijke manier om een standpunt te verduidelijken zonder nodeloos mensen te kwetsen of te demoniseren.
Die andere tekst ivm pedofielen is onnodig kwetsend en doet de deur toe voor elke redelijke discussie. Dat is dus nefast voor iedereen.
luc broes is offline  
Oud 26 augustus 2005, 13:42   #37
chomsky
Burger
 
chomsky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2005
Berichten: 153
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
Misschien begrijp jij niet dat het Vlaams Belang haar kiezers verstandig genoeg acht om het verschil te kennen tussen waarheid en dichterlijke vrijheid. Ik geef toe dat wij de enige partij zijn die zijn kiezers zo hoog acht en dat dit tot verwarring kan aanleiding geven.
nee, het is een discours dat toelaat een rabiaat racistische boodschap te verspreiden voor zij die dat willen horen (een groot deel van het electoraat zeg maar), en toch nog voldoende vluchtwegen bevat om deze manifeste boodschap te ontkennen en te blijven ontkennen wanneer de wind van voor komt (een klassieker is: 'dat was in het heetst van de strijd, kan gebeuren, wie heeft niet eens zoiets gezegd, enz...')

misschien vernuftig, dat geef ik je toe, maar het is en blijft verwerpelijk...
chomsky is offline  
Oud 26 augustus 2005, 13:45   #38
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
jan hyoens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2003
Berichten: 11.300
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chomsky
nee, het is een discours dat toelaat een rabiaat racistische boodschap te verspreiden voor zij die dat willen horen (een groot deel van het electoraat zeg maar), en toch nog voldoende vluchtwegen bevat om deze manifeste boodschap te ontkennen en te blijven ontkennen wanneer de wind van voor komt (een klassieker is: 'dat was in het heetst van de strijd, kan gebeuren, wie heeft niet eens zoiets gezegd, enz...')

misschien vernuftig, dat geef ik je toe, maar het is en blijft verwerpelijk...
ach weet je, tegenwoordig is alles "racisme" wat de klok slaagt en dat moet je ons niet verwijten!
jan hyoens is offline  
Oud 26 augustus 2005, 14:38   #39
napoleondegrote
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 1.137
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chomsky
nogmaals: wat baten kaars en bril, als den uil...

er staat dan niet letterlijk 'alle allochtonen zijn criminelen', maar wat er staat komt toch onbetwistbaar hier op neer: een allochtoon bij de politie, dat kun je niet maken, dat is hetzelfde als een pedofiel op school of een brandstichter bij de brandweer tewerk stellen...

dus GEEN pars pro toto, aangezien 'allochtoon' in de metafoor (niet letterlijk dus)wordt gelijkgesteld aan 'pedofiel' en 'brandstichter'; de conclusie van de metafoor is dan wel degelijk allochtoon=crimineel (hier moet je geen 'tien voor taal' voor hebben gehad, lijkt mij)
Totaal fout, in een metafoor worden geen zaken aan mekaar gelijk gesteld, integendeel. In een metafoor wordt er meestal verwezen naar een concept uit een heel andere context, om duidelijkheid te scheppen in de oorspronkelijke context. Bedoeld wordt dat de kans dat een allochtone agent zelf crimineel wordt(of criminelen uit zijn gemeenschap helpt) groter is dan bij een autochtone. Waarom, wel heel eenvoudig omdat de criminaliteit nu eenmaal hoger ligt, althans bij sommige allochtone groepen. Waarschijnlijk werd hier vooral aan allochtonen van Marokkaanse afkomst gedacht, niet geheel onterecht trouwens...
Tenslotte is het ook zo dat deze VB-tekst uit een klein gratis gazetje komt, daar wordt al wel eens wat meer 'taal van de straat' in geschreven. Andere partijen doen dat ook , hoor. Als je ziet wat er allemaal over VB'ers wordt geschreven en gezegd, welnu dat is ook uiterst kwetsend, maar dat mag blijkbaar. Hypocrisie ten top gevoerd!
napoleondegrote is offline  
Oud 26 augustus 2005, 14:43   #40
napoleondegrote
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 1.137
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes
Verhofstadt (toen hij nog geen eerste minister was) verklaarde: "politieagenten van vreemde nationaliteit in dienst nemen helpt niet". Dat is een redelijke manier om een standpunt te verduidelijken zonder nodeloos mensen te kwetsen of te demoniseren.
Die andere tekst ivm pedofielen is onnodig kwetsend en doet de deur toe voor elke redelijke discussie. Dat is dus nefast voor iedereen.
Mensen die mij onnodig kwetsen mogen voor mijn part ook onnodig gekwetst worden.
napoleondegrote is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:08.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be