Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 mei 2012, 14:54   #1
AnarchoChristophe
Europees Commissaris
 
AnarchoChristophe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 april 2012
Berichten: 7.485
Standaard Een eigen bank met competitief geld

Een andere draad waarin de goudstandaard ter sprake kwam zette mij aan het denken.

Is het legaal een eigen competitieve munteenheid te beginnen?

Stel dat ik over een enorm kapitaal beschikte en een eigen bank opstart. Ik koop een hoop goud of zilver (als reserve) en zeg dat mensen hun goud bij mij mogen deponeren in ruil voor een schuldbewijs (geld). Iedereen die over dat schuldbewijs beschikt (rechtstreeks van mij gekregen of verhandeld) kan het komen inruilen voor een bepaalde hoeveelheid goud (zoals je vroeger met de dollar kon in de VS, en andere munteenheden waarschijnlijk ook in hun landen). Zou dit legaal zijn?

Tis maar hypothetisch, kheb geen verlangen om echt een bank te beginnen, noch het kapitaal ervoor
__________________
Wortelloze bomen vallen

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 7 mei 2012 om 14:55.
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2012, 15:05   #2
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Neen, dat is niet legaal.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2012, 17:27   #3
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Een andere draad waarin de goudstandaard ter sprake kwam zette mij aan het denken. Is het legaal een eigen competitieve munteenheid te beginnen? Stel dat ik over een enorm kapitaal beschikte en een eigen bank opstart. Ik koop een hoop goud of zilver (als reserve) en zeg dat mensen hun goud bij mij mogen deponeren in ruil voor een schuldbewijs (geld). Iedereen die over dat schuldbewijs beschikt (rechtstreeks van mij gekregen of verhandeld) kan het komen inruilen voor een bepaalde hoeveelheid goud (zoals je vroeger met de dollar kon in de VS, en andere munteenheden waarschijnlijk ook in hun landen). Zou dit legaal zijn? Tis maar hypothetisch, kheb geen verlangen om echt een bank te beginnen, noch het kapitaal ervoor
Zolang je niemand buitensluit van je 'nieuwe' geld, is dit legaal. Je zal enkel genoeg mensen moeten vinden die in je systeem willen instappen, een kwestie van vertrouwen. In zekere zin bestaat je systeem al, onder de naam van LETS. Je hebt er zelfs geen kapitaal voor nodig, enkel het papier en een drukpers. Gezien de schaarste aan economisch verstand zullen velen je idee willen bekrachtigen, een aantal enkelingen niet.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2012, 18:31   #4
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Neen, dat is niet legaal.
Ik vraag mij af tegen welke wet het is om pokemon kaartjes uit te delen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2012, 18:49   #5
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik vraag mij af tegen welke wet het is om pokemon kaartjes uit te delen.
Adrianus gaat ons die wet geven, je mag het niet in vraag stellen.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2012, 18:53   #6
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Raven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2004
Locatie: Nabij het Reigersnest
Berichten: 10.447
Standaard

Ze noemen dat in principe aandelen, dus in die zin mag je "schuldbewijzen" uitgeven met een evaluatieve waarde op basis van hoeveel goud je hebt, en wat de waarde daarvan is. Deze aandelen kunnen "getransfereerd" worden, de vorm van uitwisselen van je schuldbewijzen onder de mensen onderling.
__________________
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme!

Laatst gewijzigd door Raven : 7 mei 2012 om 18:55.
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2012, 18:55   #7
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Een andere draad waarin de goudstandaard ter sprake kwam zette mij aan het denken.

Is het legaal een eigen competitieve munteenheid te beginnen?

Stel dat ik over een enorm kapitaal beschikte en een eigen bank opstart. Ik koop een hoop goud of zilver (als reserve) en zeg dat mensen hun goud bij mij mogen deponeren in ruil voor een schuldbewijs (geld). Iedereen die over dat schuldbewijs beschikt (rechtstreeks van mij gekregen of verhandeld) kan het komen inruilen voor een bepaalde hoeveelheid goud (zoals je vroeger met de dollar kon in de VS, en andere munteenheden waarschijnlijk ook in hun landen). Zou dit legaal zijn?

Tis maar hypothetisch, kheb geen verlangen om echt een bank te beginnen, noch het kapitaal ervoor
Volgens mij is dat ergens wettelijk verboden. Van de VS weet ik met absolute zekerheid dat het zo is.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2012, 19:02   #8
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Volgens mij is dat ergens wettelijk verboden. Van de VS weet ik met absolute zekerheid dat het zo is.
In de VS drukken ze gewoon geld bij, en vervolgens zegt men dat er te weinig geld is. We zouden eerst die natuurwet eens nader moeten onderzoeken, het is een heel vreemde.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2012, 19:25   #9
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Maar dat moet helemaal niet door goud gedekt zijn he.

Stel dat ik 100 000 roze briefjes met mijn handtekening op, en de nummertjes van 1 tot 100 000 uitgeef. Ik bied die op de markt aan tegen de hoogste bieder ; elke dag breng ik er 100 in omloop, en doe dat dus gedurende ongeveer 3 jaar. Soms kan het zijn dat ik ze die dag moet slijten aan 1 Eurocent. Soms kan het zijn dat mensen 10 Euro ervoor bieden.

Natuurlijk moet ik ook wel "kopers" hiervoor vinden, maar waarom niet, he.
Nadien zijn die in omloop. Indien de mensen beslissen van dat als een betaalmiddel te aanvaarden, wat is daar mis mee ?

Veel kans dat het niet gaat lukken, maar het kan zijn dat het aanslaat.
De uiteindelijke waarde is de "verzamelwaarde" van die briefjes. Die kunnen dan, zoals elke andere asset, een "geldfunctie" krijgen he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2012, 20:50   #10
AnarchoChristophe
Europees Commissaris
 
AnarchoChristophe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 april 2012
Berichten: 7.485
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Maar dat moet helemaal niet door goud gedekt zijn he.
Neen, maar ik dacht dat dat wel de meeste kans op slagen zou hebben als competitieve munteenheid, ik denk dat de mensen daar wat vertrouwen in kunnen hebben, in de mogelijkheid om hun schuldpapier terug om te ruilen voor goud.
__________________
Wortelloze bomen vallen
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2012, 20:52   #11
AnarchoChristophe
Europees Commissaris
 
AnarchoChristophe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 april 2012
Berichten: 7.485
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Zolang je niemand buitensluit van je 'nieuwe' geld, is dit legaal. Je zal enkel genoeg mensen moeten vinden die in je systeem willen instappen, een kwestie van vertrouwen. In zekere zin bestaat je systeem al, onder de naam van LETS. Je hebt er zelfs geen kapitaal voor nodig, enkel het papier en een drukpers. Gezien de schaarste aan economisch verstand zullen velen je idee willen bekrachtigen, een aantal enkelingen niet.
Ik had nog niet van LETS gehoord. Heb het even opgezocht, interessant concept!
__________________
Wortelloze bomen vallen
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2012, 20:58   #12
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Maar dat moet helemaal niet door goud gedekt zijn he.

Stel dat ik 100 000 roze briefjes met mijn handtekening op, en de nummertjes van 1 tot 100 000 uitgeef. Ik bied die op de markt aan tegen de hoogste bieder ; elke dag breng ik er 100 in omloop, en doe dat dus gedurende ongeveer 3 jaar. Soms kan het zijn dat ik ze die dag moet slijten aan 1 Eurocent. Soms kan het zijn dat mensen 10 Euro ervoor bieden.

Natuurlijk moet ik ook wel "kopers" hiervoor vinden, maar waarom niet, he.
Nadien zijn die in omloop. Indien de mensen beslissen van dat als een betaalmiddel te aanvaarden, wat is daar mis mee ?

Veel kans dat het niet gaat lukken, maar het kan zijn dat het aanslaat.
De uiteindelijke waarde is de "verzamelwaarde" van die briefjes. Die kunnen dan, zoals elke andere asset, een "geldfunctie" krijgen he.
Zolang je er je belastingen niet mee kan betalen ben je met die roze briefjes geen zak...

Laatst gewijzigd door Stingray : 7 mei 2012 om 20:59.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2012, 05:53   #13
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Ik had nog niet van LETS gehoord. Heb het even opgezocht, interessant concept!
Inderdaad, je kan vanaf nu in het zwart werken, je betaalt immers geen BTW of inkomstenbelastingen. Het systeem wordt gepromoot door VDAB overigens, het mag dus om je eigen geld te maken. Na bevraging van de dienst voor discriminatie is ook hier geen probleem, er wordt immers niemand uitgesloten.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2012, 05:58   #14
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Maar dat moet helemaal niet door goud gedekt zijn he. Stel dat ik 100 000 roze briefjes met mijn handtekening op, en de nummertjes van 1 tot 100 000 uitgeef. Ik bied die op de markt aan tegen de hoogste bieder ; elke dag breng ik er 100 in omloop, en doe dat dus gedurende ongeveer 3 jaar. Soms kan het zijn dat ik ze die dag moet slijten aan 1 Eurocent. Soms kan het zijn dat mensen 10 Euro ervoor bieden. Natuurlijk moet ik ook wel "kopers" hiervoor vinden, maar waarom niet, he. Nadien zijn die in omloop. Indien de mensen beslissen van dat als een betaalmiddel te aanvaarden, wat is daar mis mee ? Veel kans dat het niet gaat lukken, maar het kan zijn dat het aanslaat. De uiteindelijke waarde is de "verzamelwaarde" van die briefjes. Die kunnen dan, zoals elke andere asset, een "geldfunctie" krijgen he.
Zo eenvoudig is het. Het zal maar de vraag worden of diegene die de grondstoffen in handen hebben ook meewillen, in theorie kan het zonder probleem. Finaal is die schuldenberg geen economisch probleem, men lijkt dat steeds te verwarren.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2012, 07:52   #15
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Volgens mij is dat ergens wettelijk verboden. Van de VS weet ik met absolute zekerheid dat het zo is.
In de VS is privé bezit van goud een tijd lang verboden geweest, maar voor zover ik weet is dat nu niet het geval. Je kan dus goud bezitten, en je kan goud certificaten bezitten.

In VS gevangenissen is momenteel de makreel de munteenheid...
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2012, 08:57   #16
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
In de VS is privé bezit van goud een tijd lang verboden geweest, maar voor zover ik weet is dat nu niet het geval. Je kan dus goud bezitten, en je kan goud certificaten bezitten.

In VS gevangenissen is momenteel de makreel de munteenheid...
Je mag het bezitten, maar het is wettelijk een verboden betalingsmiddel...(only the dollar is legal tender)

Laatst gewijzigd door Stingray : 8 mei 2012 om 08:57.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2012, 21:28   #17
AnarchoChristophe
Europees Commissaris
 
AnarchoChristophe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 april 2012
Berichten: 7.485
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Inderdaad, je kan vanaf nu in het zwart werken, je betaalt immers geen BTW of inkomstenbelastingen. Het systeem wordt gepromoot door VDAB overigens, het mag dus om je eigen geld te maken. Na bevraging van de dienst voor discriminatie is ook hier geen probleem, er wordt immers niemand uitgesloten.
Dus als die munt zou aanslaan, en werkgevers beginnen erin te betalen, zou de regering eigenlijk een hoop inkomsten verliezen ook?

Dus: Boycott de regering, begin een munt.
__________________
Wortelloze bomen vallen
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2012, 21:33   #18
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Dus als die munt zou aanslaan, en werkgevers beginnen erin te betalen, zou de regering eigenlijk een hoop inkomsten verliezen ook? Dus: Boycott de regering, begin een munt.
Zo is dat, voorlopig is het enkel praktisch voor diensten onder elkaar. We hebben de regering hierover geïnterpelleerd maar men vond het goed zo. Als je bvb officieel kapper bent, ben je wel je klanten kwijt als je er niet mee instapt, je krijgt dan iets anders in de plaats, bvb een boekhouder die met 'pluimpjes' betaald mag/wil worden.

Het is gewoon ruilhandel zonder dat de staat inkomsten ziet, de economie draait verder.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2012, 05:09   #19
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Zolang je er je belastingen niet mee kan betalen ben je met die roze briefjes geen zak...
Kijk, ofwel kent de overheid een waarde toe aan die roze briefjes, en dan zie ik niet in waarom je daar je belastingen niet mee kan betalen, ofwel, als je je inkomen in roze briefjes niet kan omrekenen in een fiat-munt waarde, heb je ook geen inkomsten om belastingen op te betalen he.

Stel dat ik 200 roze briefjes heb bekomen door mijn handelingen. Ik weet dat ik daarmee een auto kan kopen omdat ik garagisten ken die die roze briefjes aanvaarden. Maar gaat de staat mij nu een equivalent aan inkomsten aanrekenen en belasten ? Mijn inkomsten zijn "200 roze briefjes". Als de staat mij 20% belast, wil ik hen daar dus best 40 roze briefjes van opsturen.
Als de staat dat niet als waarde aanvaardt, dan is er dus ook geen waarde (voor de staat) aan mijn 200 briefjes, heb ik geen inkomen, en dus ook geen belasting, he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2012, 05:12   #20
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Je mag het bezitten, maar het is wettelijk een verboden betalingsmiddel...(only the dollar is legal tender)
Wat is een 'betaalmiddel', he. Als ik roze kaartjes ruil tegen een fiets, en die roze kaartjes zijn officieel niet als betaalmiddel erkend, is daar niks mis mee. Dat is zoals ik 3 zakken patatten tegen 1 zak peren ruil.

Legal tender wil enkel zeggen dat je GEDWONGEN bent om het te aanvaarden.

Laatst gewijzigd door patrickve : 9 mei 2012 om 05:12.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:34.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be