Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 juli 2016, 20:27   #21
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.521
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Lees toch maar eens Genesis opnieuw. Daar staat dat dood en pijn hun intrede deden door deze eerste zonde en dat vanaf dan alle leden van het menselijke geslacht hierin zullen delen. In die zin is het woord "erfzonde" in onze taal verkeerdelijke te begrijpen. In het Nederlands zouden we beter over "oerzonde" spreken en de gevolgen die de mensheid daarvan tot op heden ondergaat.
Je bedoelt dat volgens jou de zonde niet wordt geërfd maar wel de dood en pijn?
En de neiging om te zondigen, die hebben alle mensen gemeen als eigenschap, toch?
Hoe noem je dat els alle exemplaren van een soort eebn eigenschap gemeen hebben?
Is dat toeval of IS dat erfelijk bepaald?
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2016, 20:57   #22
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Je bedoelt dat volgens jou de zonde niet wordt geërfd maar wel de dood en pijn?
En de neiging om te zondigen, die hebben alle mensen gemeen als eigenschap, toch?
Hoe noem je dat els alle exemplaren van een soort eebn eigenschap gemeen hebben?
Is dat toeval of IS dat erfelijk bepaald?
Door Adams fout is de mens inderdaad tot de zonde geneigd. Door genade en wil kan de mens dit evenwel overwinnen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2016, 05:09   #23
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik heb dan ook nergens gesteld dat het woord "erfzonde" in het Genesisverhaal staat. U vecht weer eens tegen windmolens.
Bij de Jezuïeten op school gezeten ?
Citaat:
Sla trouwens eens Paulus' brief aan de Romeinen open.
Waarom zou ik ? Heeft niks te maken met Genesis en is zelfs niet door Paulus geschreven.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2016, 05:10   #24
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat maakt u zichzelf graag wijs.
Dat is geen weerlegging van mijn stelling.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2016, 07:52   #25
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.521
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Door Adams fout is de mens inderdaad tot de zonde geneigd. Door genade en wil kan de mens dit evenwel overwinnen.
Hoe zit dat dan precies? Is dat biologisch verklaarbaar?
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2016, 08:12   #26
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Dat is geen weerlegging van mijn stelling.
Natuurlijk bestaat er geen erfzonde. Die is later bedacht door de christenen. De Oude Joden kenden trouwens geen 'erfzonde'. En Jezus dus maar evenmin. Nergens in de uitspraken van Jezus vinden we iets over de erfzonde.

Of het waar is hetgeen Genesis overigens beweert over wat de eerste mensen betreft, is maar zeer te vraag. Bijvoorbeeld dat de eerste mensen na de zondeval beseften 'dat ze naakt waren'. Heel wat natuurvolkeren schamen zich helemaal niet dat ze naakt zijn (kijk naar het vroegere Congo of naar de Amazone-indianen of inboorlingen in Borneo). En als deze volkeren dan eens een lendendoek dragen dan is dat helemaal niet uit schaamte, maar om hygiënische rede of culturele reden. Deze volkeren zijn helemaal niet beschaamd om hun naakte lichaam te tonen. 'Naakt zijn' vormt voor hen geen probleem.

Maar we weten het al lang: "alleen bloot, slaat de katholieken dood!"

Vroeger (en niet eens zo lang geleden...) werden bij de katholieken films afgekeurd omdat er toevallig en heel vluchtig een blote vrouwenborst te zien was. Met geweld had diezelfde katholieke filmkeuring bijna nooit een probleem (in de Westerns werden de indianen vaak afgeknald alsof het konijnen waren...). Er werd zelden een film afgekeurd wegens geweld, maar een ontblote vrouwenborst... o jee! D�*t kon toch niet.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 31 juli 2016 om 08:41.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2016, 08:30   #27
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Heel de schepping draagt de gevolgen en heeft deel aan de vergankelijkheid.
Dit vind ik toch een zeer zware straf. Dat de mensen gestraft worden kan ik nog begrijpen, maar wat hebben de dieren zoals katten, honden, olifanten, giraffen en zelfs dieren waarvan men niet eens wist dat ze bestonden als de bijbel schreven zoals de koala's en de kangoeroes daarmee te maken?

Dit lijkt me een zeer onlogische verhaal, mss het verhaal dat me voor het eerst ging doen twijfelen aan mijn geloof toen ik nog een kind was.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2016, 09:14   #28
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Natuurlijk bestaat er geen erfzonde. Die is later bedacht door de christenen. De Oude Joden kenden trouwens geen 'erfzonde'. En Jezus dus maar evenmin. Nergens in de uitspraken van Jezus vinden we iets over de erfzonde.

Of het waar is hetgeen Genesis overigens beweert over wat de eerste mensen betreft, is maar zeer te vraag. Bijvoorbeeld dat de eerste mensen na de zondeval beseften 'dat ze naakt waren'. Heel wat natuurvolkeren schamen zich helemaal niet dat ze naakt zijn (kijk naar het vroegere Congo of naar de Amazone-indianen of inboorlingen in Borneo). En als deze volkeren dan eens een lendendoek dragen dan is dat helemaal niet uit schaamte, maar om hygiënische rede of culturele reden. Deze volkeren zijn helemaal niet beschaamd om hun naakte lichaam te tonen. 'Naakt zijn' vormt voor hen geen probleem.

Maar we weten het al lang: "alleen bloot, slaat de katholieken dood!"

Vroeger (en niet eens zo lang geleden...) werden bij de katholieken films afgekeurd omdat er toevallig en heel vluchtig een blote vrouwenborst te zien was. Met geweld had diezelfde katholieke filmkeuring bijna nooit een probleem (in de Westerns werden de indianen vaak afgeknald alsof het konijnen waren...). Er werd zelden een film afgekeurd wegens geweld, maar een ontblote vrouwenborst... o jee! D�*t kon toch niet.
Volkomen mee eens. Maar troost je, de moslims doen er nog een schepje bovenop ( zowel het ene als het andere )
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2016, 09:15   #29
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Dit vind ik toch een zeer zware straf. Dat de mensen gestraft worden kan ik nog begrijpen, maar wat hebben de dieren zoals katten, honden, olifanten, giraffen en zelfs dieren waarvan men niet eens wist dat ze bestonden als de bijbel schreven zoals de koala's en de kangoeroes daarmee te maken?

Dit lijkt me een zeer onlogische verhaal, mss het verhaal dat me voor het eerst ging doen twijfelen aan mijn geloof toen ik nog een kind was.
Niet enkel onlogisch maar zeer ziek verhaal.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2016, 09:31   #30
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Volkomen mee eens. Maar troost je, de moslims doen er nog een schepje bovenop ( zowel het ene als het andere )
Bij de moslims werd de islam gekaapt door de oelama's (lees ook : de islamitische rechtsscholen). Met alle gevolgen van dien. Iedere kritiek werd in de kiem gesmoord. Afwijkende meningen werden niet geduld. En zo bleef de islam steken in de Middeleeuwen van toen (behalve bij een paar sjiitische sekten zoals de Ismaili's die met hun tijd proberen mee te gaan).

Bij de christenen was eigenlijk hetzelfde gebeurd. Het christendom werd gekaapt door de kerkvaders. Kerkvaders die gingen uitmaken wat de leer was. Dat is ook de redenen waarom de christenen nog altijd blijven zitten met absurde constructies. En één ervan is het begrip 'erfzonde'. Vooral Augustinus had hier een grote inbreng.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 31 juli 2016 om 09:34.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2016, 10:09   #31
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.750
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Lees toch maar eens Genesis opnieuw. Daar staat dat dood en pijn hun intrede deden door deze eerste zonde en dat vanaf dan alle leden van het menselijke geslacht hierin zullen delen. In die zin is het woord "erfzonde" in onze taal verkeerdelijke te begrijpen. In het Nederlands zouden we beter over "oerzonde" spreken en de gevolgen die de mensheid daarvan tot op heden ondergaat.
Er staat ook dat de mens van het goede bewust werd en niet alleen maar van zonde.

En bovendien is het niet allemaal waar wat daar in genesis staat geschreven, het is een mythologisch sprookje, een verzinsel om iets duidelijk te maken wat in werkelijkheid heel anders is gegaan.

Dood en pijn en zonde zijn eeuwig en hebben ook altijd naast het eeuwige leven en het genot en het goede bestaan.
Het ene kan niet zonder het andere bestaan.
Maar wel zijn de mensen dat tijdens hun lange evolutie dat meer en meer bewust geworden tot aan vandaag de dag waarin je mijn nieuwe bijbel zou kunnen lezen om bewust te worden hoe het leven werkelijk in elkaar zit.

__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2016, 10:11   #32
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.521
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Dit vind ik toch een zeer zware straf. Dat de mensen gestraft worden kan ik nog begrijpen, maar wat hebben de dieren zoals katten, honden, olifanten, giraffen en zelfs dieren waarvan men niet eens wist dat ze bestonden als de bijbel schreven zoals de koala's en de kangoeroes daarmee te maken?

Dit lijkt me een zeer onlogische verhaal, mss het verhaal dat me voor het eerst ging doen twijfelen aan mijn geloof toen ik nog een kind was.
Stel je voor, ratten en muizen, vlooien, vissen, slakken, garnalen, muggen en de bacteriën in je darmen hadden het eeuwige leven. Alle dieren waren herbivoren. De voortplanting zou stoppen als de aarde gevuld was. De wolf en het lam liepen naast elkaar te grazen. Wat zal die wolf een buikpijn gehad hebben!
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2016, 20:44   #33
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Stel je voor, ratten en muizen, vlooien, vissen, slakken, garnalen, muggen en de bacteriën in je darmen hadden het eeuwige leven. Alle dieren waren herbivoren. De voortplanting zou stoppen als de aarde gevuld was. De wolf en het lam liepen naast elkaar te grazen. Wat zal die wolf een buikpijn gehad hebben!
Wat je zegt is dat hij eigenlijk iets anders kon dan de cyclus van leven en sterven te scheppen. Dit geval met de appel was eigenlijk gewoon een uitvlucht.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2016, 21:54   #34
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Wat je zegt is dat hij eigenlijk iets anders kon dan de cyclus van leven en sterven te scheppen. Dit geval met de appel was eigenlijk gewoon een uitvlucht.
Een appel ? welke appel ?
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2016, 22:36   #35
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Een appel ? welke appel ?
Een Jonagold?
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2016, 03:11   #36
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Een Jonagold?
Welke Jonagold ?
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2016, 07:26   #37
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.750
Standaard

De zonde is niet ontstaan met het eten van het fruit: de pruim en de banaan, die immers het goede van de seksuele wellust hebben gebracht, maar pas met het eten van vlees, toen Kaïn lust kreeg in het lichaam van Abel en hem doodde en opvrat: de eerste kannibalistisch daad.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2016, 07:50   #38
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
De zonde is niet ontstaan met het eten van het fruit: de pruim en de banaan, die immers het goede van de seksuele wellust hebben gebracht, maar pas met het eten van vlees, toen Kaïn lust kreeg in het lichaam van Abel en hem doodde en opvrat: de eerste kannibalistisch daad.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2016, 08:15   #39
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Welke Jonagold ?
Waar Eva in beet?
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2016, 11:03   #40
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.750
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Eerst aten Adam en Eva slechts gras, dus als de koeien, wat God de Vader hen elke morgen had voorgedaan.
En Hij had hen strikt verboden iets anders te eten.

Nochtans wist zijne vrouw: Moeder Sofia iets veel beters te staan: heerlijk fruit op een geheime plaats.
En Adam at van het pruimpje van Eva en zij at smakelijk van zijn banaan.
En aldus is voor het eerst de lust ontstaan en van pure vrolijkheid begonnen zij te dansen en te springen en te zoenen en ook nog te wippen....

Pas met het eten van vlees is de zonde ontstaan.....
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:28.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be