Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Hollanderhaat?
Nederlanders zijn onze broeders en zusters! 54 54,00%
Nederlanders zijn buren net als Duitsers en Fransen 41 41,00%
Kaaskoppen zijn arrogant en neerbuigend, ik mag ze niet 3 3,00%
Ik heb echt een diepgewortelde schijthekel aan dat tuig in het Noorden 2 2,00%
Aantal stemmers: 100. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 mei 2020, 17:59   #441
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Buiten een korte tijd onder Frans bestuur heeft Oost-Friesland toch geen historische banden met de Nederlanden...
Denk het wel, de voorloper van bijna alle calvinistische kerken vinden hun oorsprong in Emden. Ook hebben Oost Friezen meegeholpen aan het schrijven van de Statenbijbel.

De voertaal was in eerste instantie het Fries en naderhand Nederlands en Nederduits...

Verder zijn de Graven van Holland/Friesland ook de heersers geweest over Oost Friesland. En dat was echt niet een paar jaar of zo.

Op het eiland Borkum stond toen ik er was, op een oud graf ook : "hier ligt begraven ( in het Nederlands )..."
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 24 mei 2020 om 18:14.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2020, 19:45   #442
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.422
Standaard

Ik kom van het joviale Walenland en ga morgen naar het calvinistische Noorden (nu ja, de Westhoek van Noord-Brabant is net zo calvinistisch). Kleuterachtige regelzucht en maar één stukje nemen. Doe enkel je eigen werk, anders profiteert men van je en kweek je slechte gewoonten. Haha. Gekke mensen, want uit ervaring weet ik dat dat niet zo is.

Laatst gewijzigd door Weyland : 24 mei 2020 om 19:47.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2020, 20:59   #443
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Denk het wel, de voorloper van bijna alle calvinistische kerken vinden hun oorsprong in Emden. Ook hebben Oost Friezen meegeholpen aan het schrijven van de Statenbijbel.

De voertaal was in eerste instantie het Fries en naderhand Nederlands en Nederduits...

Verder zijn de Graven van Holland/Friesland ook de heersers geweest over Oost Friesland. En dat was echt niet een paar jaar of zo.

Op het eiland Borkum stond toen ik er was, op een oud graf ook : "hier ligt begraven ( in het Nederlands )..."
Dat alles lijkt me echt wel vederlicht te zijn om als basis te dienen voor een ruil met de zuidelijke Nederlanden. Dan hebben die toch wel betere adelbrieven, hoor.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2020, 16:47   #444
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat alles lijkt me echt wel vederlicht te zijn om als basis te dienen voor een ruil met de zuidelijke Nederlanden. Dan hebben die toch wel betere adelbrieven, hoor.
Denk dat Willem I tevoren beter had kunnen weten met het onbetrouwbare en ondankbare zuiden. Alles is daar moeilijk en ingewikkeld en de Franse terreur is dan ook fataal gebleken.

Dat België nu dacht ik de zevende staatshervorming ingaat en tig parlementen heeft zegt iets over de complexiteit van de Belgique. Moet je gewoon niet aan beginnen om denken dit the regeren. Heb ook bewondering voor het Belgieke Koningshuis..

Het huidige Nederlandse koningshuis stamt af van de Friese Nassaus, Oost Friesland past heel mooi in het Nederlands kleurenpalet.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 25 mei 2020 om 16:54.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2020, 17:06   #445
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Denk dat Willem I tevoren beter had kunnen weten met het onbetrouwbare en ondankbare zuiden. Alles is daar moeilijk en ingewikkeld en de Franse terreur is dan ook fataal gebleken.

Dat België nu dacht ik de zevende staatshervorming ingaat en tig parlementen heeft zegt iets over de complexiteit van de Belgique. Moet je gewoon niet aan beginnen om denken dit the regeren. Heb ook bewondering voor het Belgieke Koningshuis..

Het huidige Nederlandse koningshuis stamt af van de Friese Nassaus, Oost Friesland past heel mooi in het Nederlands kleurenpalet.
Tgoh ja, Zwitserland heeft er een dertigtal.

Een federale staat kan perfect functioneren. Het grote probleem in België is dat men twee grote blokken heeft. De deelstaten zijn 'te groot' (deelstaat Vlaanderen heeft 60% van de bevolking) in vergelijking met de volledige staat.

Om een federale staat te doen functioneren, moet er een voldoende groot schaalverschil zijn. tussen de deelstaat en de totale staat.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2020, 17:37   #446
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Tgoh ja, Zwitserland heeft er een dertigtal.

Een federale staat kan perfect functioneren. Het grote probleem in België is dat men twee grote blokken heeft. De deelstaten zijn 'te groot' (deelstaat Vlaanderen heeft 60% van de bevolking) in vergelijking met de volledige staat.

Om een federale staat te doen functioneren, moet er een voldoende groot schaalverschil zijn. tussen de deelstaat en de totale staat.
Denk dat Hitler Zwitserland links heeft laten liggen vanwege de complexiteit van het land en het feit dat Zwitserland één grote vesting is. Vergelijkbaar met het "militante" België dus. Alleen heeft hij België wel aangevallen. De Duitsers waren alleen niet zo aardig tegenover de Belgen als de Nederlanders waren in 1815-1830. Ja, de Nederlanders hadden het beste voor vanaf het begin....
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 25 mei 2020 om 17:42.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2020, 21:02   #447
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Tgoh ja, Zwitserland heeft er een dertigtal.

Een federale staat kan perfect functioneren. Het grote probleem in België is dat men twee grote blokken heeft. De deelstaten zijn 'te groot' (deelstaat Vlaanderen heeft 60% van de bevolking) in vergelijking met de volledige staat.

Om een federale staat te doen functioneren, moet er een voldoende groot schaalverschil zijn. tussen de deelstaat en de totale staat.
Dat lijkt me een belgicistische strohalm. Mijn inziens werkt het Belgisch federalisme niet en het Zwitserse wel, omdat het in Zwitserland van het laagste naar het hoogste niveau is gegroeid. Men is ooit begonnen als een eedverbond: streken die elkaar vonden en samen streden tegen de vijand, de Oostenrijkse keizer. Op basis van die gezochte en gewilde samenwerking heeft zich een staatsapparaat geënt.

In België zijn we vertrokken we een unitaire staat naar Frans model. Daar zijn we dan stap voor stap aan beginnen beitelen, kerven, verven, plamuren... Ook vanuit de optiek dat men een compromis moest bereiken tussen allerlei, soms heel uiteenlopende politieke visies. Kortom, het werd een geheel dat geacht werd iedereen tevreden te stellen maar op het einde slechts onvolkomenheden en frustraties creëerde.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2020, 22:20   #448
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Denk het wel, de voorloper van bijna alle calvinistische kerken vinden hun oorsprong in Emden. Ook hebben Oost Friezen meegeholpen aan het schrijven van de Statenbijbel.
De Synode van Emden werd gevormd door vluchtelingen, lees Zuid-Nederlanders...
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 25 mei 2020 om 22:35.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2020, 22:32   #449
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Denk dat Willem I tevoren beter had kunnen weten met het onbetrouwbare en ondankbare zuiden.
Hij had beter kunnen weten indien hij kennis genomen had van de geschiedenis van de opstanden der Zuid-Nederlanders tegen hun vorsten.
Vooral van de recente opstand tegen de Oostenrijkse 'keizer-koster", en ook de opstand van de Boerenkrijgers had hij lering moeten trekken en beseffen hoe gevoelig het religieuze lag.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 25 mei 2020 om 22:35.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2020, 22:57   #450
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
De Synode van Emden werd gevormd door vluchtelingen, lees Zuid-Nederlanders...
Dat klopt en vormde de tweede synode van de calvinisten uit de zuidelijke Nederlanden. De eerste ging waarschijnlijk door in Antwerpen, maar de akten - als die er al waren - zijn onbekend. Emden was een soort hergroepering, maar een die een bijzonder grote invloed heeft gehad op de kerkorde in het Noorden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2020, 08:49   #451
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.797
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Denk het wel, de voorloper van bijna alle calvinistische kerken vinden hun oorsprong in Emden. Ook hebben Oost Friezen meegeholpen aan het schrijven van de Statenbijbel.

De voertaal was in eerste instantie het Fries en naderhand Nederlands en Nederduits...

Verder zijn de Graven van Holland/Friesland ook de heersers geweest over Oost Friesland. En dat was echt niet een paar jaar of zo.

Op het eiland Borkum stond toen ik er was, op een oud graf ook : "hier ligt begraven ( in het Nederlands )..."
Als u zo doorgaat, heeft binnenkort heel Europa meegeschreven aan de Statenbijbel.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2020, 09:44   #452
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.101
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Als u zo doorgaat, heeft binnenkort heel Europa meegeschreven aan de Statenbijbel.
Wees eindelijk een blij met deze bijbel.
Het was de eerste bijbel in de landstaal en nog wel in de Nederlandse taal
en daar mogen we trots op zijn.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2020, 10:02   #453
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.797
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Wees eindelijk een blij met deze bijbel.
Het was de eerste bijbel in de landstaal en nog wel in de Nederlandse taal
en daar mogen we trots op zijn.
Ik vind het historisch wel interessant deze bijbel, zeker met betrekking tot het Nederlands. Maar blij? In het Zuiden werd die niet eens gelezen. Waarom zou ik overigens nu blij moeten zijn met een protestantse bijbel? Of met een bijbel 'tout court'? Een geschrift dat uiteindelijk meer kwaad deed dan goed in de wereld. Zeker in uw kolonies.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2020, 10:15   #454
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat lijkt me een belgicistische strohalm. Mijn inziens werkt het Belgisch federalisme niet en het Zwitserse wel, omdat het in Zwitserland van het laagste naar het hoogste niveau is gegroeid. Men is ooit begonnen als een eedverbond: streken die elkaar vonden en samen streden tegen de vijand, de Oostenrijkse keizer. Op basis van die gezochte en gewilde samenwerking heeft zich een staatsapparaat geënt.

In België zijn we vertrokken we een unitaire staat naar Frans model. Daar zijn we dan stap voor stap aan beginnen beitelen, kerven, verven, plamuren... Ook vanuit de optiek dat men een compromis moest bereiken tussen allerlei, soms heel uiteenlopende politieke visies. Kortom, het werd een geheel dat geacht werd iedereen tevreden te stellen maar op het einde slechts onvolkomenheden en frustraties creëerde.
Er zijn in België vele oorzaken.

Ik ben er nochtans van overtuigd dat het Zwitserse systeem niet meer zou werken indien men het aantal kantons zou reduceren tot 1 Duitstalig kanton, 1 Franstalig kanton, 1 Italiaans kanton en 1 Reto-romaans kanton.

Idem voor Duitsland indien men er zou voor kiezen om 1 deelstaat te hebben die het voormalige West-Duitsland omvat, 1 deelstaat die Oost-Duitsland omvat en 1 deelstaat Berlijn. Problemen verzekerd.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 26 mei 2020 om 10:16.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2020, 10:37   #455
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.095
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik vind het historisch wel interessant deze bijbel, zeker met betrekking tot het Nederlands. Maar blij? In het Zuiden werd die niet eens gelezen. Waarom zou ik overigens nu blij moeten zijn met een protestantse bijbel? Of met een bijbel 'tout court'? Een geschrift dat uiteindelijk meer kwaad deed dan goed in de wereld. Zeker in uw kolonies.
Er is toch niemand hier die van u verwacht “blij” te zijn met een protestantse Bijbel? Ik heb er zelf een gekocht enkele jaren geleden en heb met opzet voor de traditionele tekst gekozen (uitgeverij Jongbloed uit Heerenveen). Net zoals ik ook edities heb van de Hebreeuwse Bijbel en van de King James Bible.
Waarom toch altijd die gemelijke uithalen op het einde van uw boodschappen? Het stinkt naar intolerantie.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2020, 10:54   #456
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Wees eindelijk een blij met deze bijbel.
Het was de eerste bijbel in de landstaal en nog wel in de Nederlandse taal
en daar mogen we trots op zijn.
Dat klopt niet, hoor. De Statenvertaling is heus niet de eerste bijbel in de Nederlandse taal. Dit misverstand leeft onder veel protestanten, maar dat staat ver verwijderd van de historische waarheid.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2020, 10:55   #457
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik vind het historisch wel interessant deze bijbel, zeker met betrekking tot het Nederlands. Maar blij? In het Zuiden werd die niet eens gelezen. Waarom zou ik overigens nu blij moeten zijn met een protestantse bijbel? Of met een bijbel 'tout court'? Een geschrift dat uiteindelijk meer kwaad deed dan goed in de wereld. Zeker in uw kolonies.
Waarom die afkeer voor een protestantse bijbel? Wat bevalt u er niet aan? Houdt u dan meer van katholieke bijbels, u die toch voortdurend kritiek hebt op de katholieke Kerk?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2020, 11:00   #458
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Er zijn in België vele oorzaken.

Ik ben er nochtans van overtuigd dat het Zwitserse systeem niet meer zou werken indien men het aantal kantons zou reduceren tot 1 Duitstalig kanton, 1 Franstalig kanton, 1 Italiaans kanton en 1 Reto-romaans kanton.

Idem voor Duitsland indien men er zou voor kiezen om 1 deelstaat te hebben die het voormalige West-Duitsland omvat, 1 deelstaat die Oost-Duitsland omvat en 1 deelstaat Berlijn. Problemen verzekerd.
Dat één op één bestaat eigenlijk ook in Zwitserland, nl. in de Nationalrat. Hier komt het numeriek overgewicht van de Duitstaligen heel duidelijk tot uiting. Wat nu verbazend is (net als bij volksraadplegingen) is dat het soms tot taaltegenstellingen komt. Niet omwille van de taal, maar de facto zit men een breuklijn langs de taalgrens. Duitstaligen stemmen bij volksraadplegingen en in het parlement vaak veel conservatiever dan Romaanstaligen. Dat wordt wat gecompenseerd door de Ständenrat, waar de kantons vertegenwoordigd zijn. Al zijn er natuurlijk nu weer meer Duitstalige kantons dan Romaanstalige of twee/drietalige.

De grote breuklijn die in Duitsland voor problemen zorgt en te vergelijken is met België, is de oost-westverhouding. Ook een zaak van economie, net als bij ons. Dat zorgt voor de nodige spanningen, ondanks de vele Länder.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2020, 11:03   #459
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Er is toch niemand hier die van u verwacht “blij” te zijn met een protestantse Bijbel? Ik heb er zelf een gekocht enkele jaren geleden en heb met opzet voor de traditionele tekst gekozen (uitgeverij Jongbloed uit Heerenveen). Net zoals ik ook edities heb van de Hebreeuwse Bijbel en van de King James Bible.
Waarom toch altijd die gemelijke uithalen op het einde van uw boodschappen? Het stinkt naar intolerantie.
Tip: de uitgave van de GBS is beter. Tenminste als je iets dichter wil blijven bij de broneditie van de Statenvertaling.

Wist u dat de originele Statenbijbel volledig gedigitaliseerd werd en vrij online raadpleegbaar is?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2020, 11:14   #460
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.797
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarom die afkeer voor een protestantse bijbel? Wat bevalt u er niet aan? Houdt u dan meer van katholieke bijbels, u die toch voortdurend kritiek hebt op de katholieke Kerk?
Daarover gaat het niet. Ik heb niets met de bijbel. Tenzij louter historisch. De bijbel is een geschrift van de aard van de Bhagavâd Gîta, of de Koran of de boeken van Mormon. Ik heb daar geen echte binding mee. Historisch kan ik daar wel iets mee en over de inhoud wil ik wel discussiëren, maar dat is het dan.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:06.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be