Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 december 2019, 20:53   #21
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Jij beweert dat ik er een slag naar sla, maar aantonen waarom kun je dus niet, genoteerd
Al bedacht dat sommigen via hun werk er meer zicht op hebben? En dus een schatting maken op basis van feiten?
Mocht Hoeyberghs verklaren dat 90% van de vrouwen met de benen ... om hogerop te geraken, moet hij dat dan ook niet onderbouwen?

Of mag hij gewoon reageren op wie naar een bron vraagt zoals u doet?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2019, 13:59   #22
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Mocht Hoeyberghs verklaren dat 90% van de vrouwen met de benen ... om hogerop te geraken, moet hij dat dan ook niet onderbouwen?

Of mag hij gewoon reageren op wie naar een bron vraagt zoals u doet?
Is het uw stijl om seksisme te vergelijken met een schatting over sociale fraude binnen sociale huisvesting?
En je moet het wel met een schatting doen wanneer er geen bronnen zijn met cijfers.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2019, 14:45   #23
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Wat niet betekent dat de regelgeving niet telt, je mag geen eigendom hebben, punt.
Is een vette bankrekening wat aandelen en beleggingen en wat old timers dan geen eigendom ? Is een Rolex en wat goudstaven ook geen eigendom ?
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2019, 14:45   #24
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Wat niet betekent dat de regelgeving niet telt, je mag geen eigendom hebben, punt.
Is een vette bankrekening wat aandelen en beleggingen en wat old timers dan geen eigendom ? Is een Rolex en wat goudstaven ook geen eigendom ?

Maar goed ik begrijp wel wat je bedoelt.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2019, 15:00   #25
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Is een vette bankrekening wat aandelen en beleggingen en wat old timers dan geen eigendom ? Is een Rolex en wat goudstaven ook geen eigendom ?
Geen idee, nergens staat daar iets over betreffende wel/ niet een sociale woning toegewezen krijgen. Misschien gebeurt dit uitzonderlijk, je inkomsten worden immers nagekeken.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2019, 15:09   #26
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Geen idee, nergens staat daar iets over betreffende wel/ niet een sociale woning toegewezen krijgen. Misschien gebeurt dit uitzonderlijk, je inkomsten worden immers nagekeken.
Inkomsten is iets maar vermogen iets heel anders (daar weet ik alles van). Of denkt U dat een notaris verplicht is uw erfenis te melden aan de huisvestingsmaatschappij ?
Dacht U dat een huisvestingsmaatschappij het bankgeheim mag doorbreken ?

Sociale woningen zijn gewoon niet meer van deze tijd. De bedoeling waarvoor ze bijna een eeuw geleden zijn voor gebouwd bestaan niet meer.
Ik volg daarbij de redenering van Duikboot in post # 10.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 12 december 2019 om 15:15.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2019, 15:41   #27
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Inkomsten is iets maar vermogen iets heel anders (daar weet ik alles van). Of denkt U dat een notaris verplicht is uw erfenis te melden aan de huisvestingsmaatschappij ?
Dacht U dat een huisvestingsmaatschappij het bankgeheim mag doorbreken ?

Sociale woningen zijn gewoon niet meer van deze tijd. De bedoeling waarvoor ze bijna een eeuw geleden zijn voor gebouwd bestaan niet meer.
Ik volg daarbij de redenering van Duikboot in post # 10.
Ik weet niet hoe dat werkt, vermoedelijk via het beamsystheem met toegang gegevens sociale zekerheid, maar weten doen ze het wel wanneer je eigendom erft.
Wanneer je een bescheiden inkomen had, de laatste 10 jaar geen eigendom, denk ik eerlijk gezegd niet dat er kapitalen op je rekening staan, ze zien trouwens ook je belastingaangifte en berekenen de huur op basis van jouw inkomsten. Zij hebben dus toegang tot je gegevens, denk dat er echt niet zoveel zijn in de situatie die u schetst of waarom denk jij van wel?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2019, 15:57   #28
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Ik weet niet hoe dat werkt, vermoedelijk via het beamsystheem met toegang gegevens sociale zekerheid, maar weten doen ze het wel wanneer je eigendom erft.
Wanneer je een bescheiden inkomen had, de laatste 10 jaar geen eigendom, denk ik eerlijk gezegd niet dat er kapitalen op je rekening staan, ze zien trouwens ook je belastingaangifte en berekenen de huur op basis van jouw inkomsten. Zij hebben dus toegang tot je gegevens, denk dat er echt niet zoveel zijn in de situatie die u schetst of waarom denk jij van wel?
Opdat er blijkbaar ,althans volgens velen hier, veel zijn met riante eigendommen in het buitenland ?
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2019, 16:01   #29
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Ik weet niet hoe dat werkt, vermoedelijk via het beamsystheem met toegang gegevens sociale zekerheid, maar weten doen ze het wel wanneer je eigendom erft.
Wanneer je een bescheiden inkomen had, de laatste 10 jaar geen eigendom, denk ik eerlijk gezegd niet dat er kapitalen op je rekening staan, ze zien trouwens ook je belastingaangifte en berekenen de huur op basis van jouw inkomsten. Zij hebben dus toegang tot je gegevens, denk dat er echt niet zoveel zijn in de situatie die u schetst of waarom denk jij van wel?
Opdat er blijkbaar ,althans volgens velen hier, veel zijn met riante eigendommen in het buitenland ?
En aangaande erfenissen....mij heeft de notaris nooit iets gevraagd of ik als dan niet in een sociale woning zou wonen ? Dat geld komt op je rekening en daarmee is de kous af. Het enige wat de notaris moet checken en melden is of je nog ergens schulden hebt lopen.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2019, 16:10   #30
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Opdat er blijkbaar ,althans volgens velen hier, veel zijn met riante eigendommen in het buitenland ?
En aangaande erfenissen....mij heeft de notaris nooit iets gevraagd of ik als dan niet in een sociale woning zou wonen ? Dat geld komt op je rekening en daarmee is de kous af. Het enige wat de notaris moet checken en melden is of je nog ergens schulden hebt lopen.
Dat is iets anders, dat mag niet maar wordt hier niet geregistreerd, vandaar dat het nu bekeken wordt en terecht.
Nee je notaris moet die vraag niet stellen, maar het kadaster registreert nieuwe eigenaren wel en daar heeft de sociale woningbouw toegang toe. Het gaat ook niet om geld maar eigendom.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2019, 16:24   #31
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Dat is iets anders, dat mag niet maar wordt hier niet geregistreerd, vandaar dat het nu bekeken wordt en terecht.
Nee je notaris moet die vraag niet stellen, maar het kadaster registreert nieuwe eigenaren wel en daar heeft de sociale woningbouw toegang toe. Het gaat ook niet om geld maar eigendom.
Sowieso zal men nooit weten wie een bankrekening heeft buiten de EU of een woning in Oeganda Pakistan of Libanon.

Mijn conclusie is dat een beetje lepe snuggere sociale huurder al die regeltjes makkelijk kan omzeilen.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 12 december 2019 om 16:27.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2019, 16:30   #32
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.243
Standaard

Dat is al deels vrij simpel op te lossen. Geen Belgische nationaliteit of meerdere nationaliteiten? => geen sociale woning.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2019, 16:52   #33
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Dat is al deels vrij simpel op te lossen. Geen Belgische nationaliteit of meerdere nationaliteiten? => geen sociale woning.
Kan een autochtone Belg dan geen buitenlandse rekening hebben ? Of een eigendom op de Filipijnen ? Of het moet zijn dat jij denkt dat daar geen sjoemelaars tussen zitten

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 12 december 2019 om 16:55.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2019, 20:47   #34
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Inkomsten is iets maar vermogen iets heel anders (daar weet ik alles van). Of denkt U dat een notaris verplicht is uw erfenis te melden aan de huisvestingsmaatschappij ?
Dacht U dat een huisvestingsmaatschappij het bankgeheim mag doorbreken ?

Sociale woningen zijn gewoon niet meer van deze tijd. De bedoeling waarvoor ze bijna een eeuw geleden zijn voor gebouwd bestaan niet meer.
Ik volg daarbij de redenering van Duikboot in post # 10.
Wat wil u zeggen? Dat er geen armen of mensen met een bescheiden inkomen meer bestaan? Of doen die er niet meer toe omdat een significant deel van vreemde origine is?
Volgens mij bestaat de bedoeling nog wel, alleen willen rechtse beleidsmakers niet meer meewerken.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2019, 20:51   #35
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Kan een autochtone Belg dan geen buitenlandse rekening hebben ? Of een eigendom op de Filipijnen ? Of het moet zijn dat jij denkt dat daar geen sjoemelaars tussen zitten
En wat met het gesjoemel bij sociale huisvestings maatschappijen zelf? Er zijn er onlangs al in opspraak gekomen in Gent en Antwerpen (ABC).
Het past misschien allemaal in de trend van rechtsere zelfbedieningspolitiek ? Terwijl er meer nood is aan betaalbare woningen wordt er nu nog amper aandacht aan besteed. Dure nieuwbouw, da's wat we volop krijgen. En het heeft allemaal met beleidskeuzes te maken.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2019, 20:53   #36
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.243
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Kan een autochtone Belg dan geen buitenlandse rekening hebben ? Of een eigendom op de Filipijnen ? Of het moet zijn dat jij denkt dat daar geen sjoemelaars tussen zitten
Je bent, als autochtone Belg, verplicht van buitenlandse rekeningen te melden Fred.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2019, 08:11   #37
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Wat wil u zeggen? Dat er geen armen of mensen met een bescheiden inkomen meer bestaan? Of doen die er niet meer toe omdat een significant deel van vreemde origine is?
Volgens mij bestaat de bedoeling nog wel, alleen willen rechtse beleidsmakers niet meer meewerken.
Toch wel. Maar de vraag is of de samenleving zo nodig moet bijpassen in de huur van mensen met een 'bescheiden' inkomen ?

Echte hongerige armen zijn er volgens mijn mening toch een pak minder dan toen men een eeuw geleden is begonnen met sociale woningbouw en er pure armoede heerste ...het was niet zelden kiezen tussen eten en of buiten slapen.

In die sociale wijken zie ik vooral dat het veel heeft te maken met prioriteiten leggen. Ik zie dat daar toch ook iedereen zijn (recente) auto en zelfs 2 heeft en nog niet zelden eens een moto .....daar is blijkbaar wel geld voor. Ik zie er alleszins niet meer mensen te voet of met een oude fiets naar het werk gaan (als ze al werken) dan in eender welke andere wijk. Ik zie dat daar ook iedereen internet en smartphone heeft en als eens met dure Nike rondloopt ik zie er zelfs heel modieuze sexy opgemaakte dametjes.

Kortom die mensen beschikken blijkbaar over zowat dezelfde middelen als de woonwijk verder waar iedereen zijn huishuur puur uit eigen zak moet ophoesten behalve als het gaat om wonen en de woning onderhouden daar moeten jij en ik dan maar voor opdraaien ?

Kan je nog afvragen als iemand met een bescheiden inkomen een pak minder huur moet betalen dan diezelfde arbeider die zijn best doet om wat vooruit te gaan maar in een niet sociale woning moet huren het normaal is dat die mens die wat beter zijn best doet uiteindelijk minder over houdt op het einde van de rit ??

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 13 december 2019 om 08:31.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2019, 08:12   #38
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Je bent, als autochtone Belg, verplicht van buitenlandse rekeningen te melden Fred.
Ja dacht het ook. Zal me eens informeren bij de Rode Duivels
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2019, 08:31   #39
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.800
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Je bent, als autochtone Belg, verplicht van buitenlandse rekeningen te melden Fred.
Ook buitenlandse eigendommen... Dat velen het gevoeglijk vergeten, of het effectief niet weten* dat ze dat moeten doen, is een ander verhaal.


*Alhoewel dat dat geen excuus is, je bent verplicht als Belg alle wetten te kennen. Elke ochtend de nieuwe toevoegingen van het staatsblad even van buiten leren. Maar je zou dat toch niet kunnen verlangen van een nieuwe Belg nietwaar.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2019, 08:38   #40
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ook buitenlandse eigendommen... Dat velen het gevoeglijk vergeten, of het effectief niet weten* dat ze dat moeten doen, is een ander verhaal.


*Alhoewel dat dat geen excuus is, je bent verplicht als Belg alle wetten te kennen. Elke ochtend de nieuwe toevoegingen van het staatsblad even van buiten leren. Maar je zou dat toch niet kunnen verlangen van een nieuwe Belg nietwaar.
Als de bank haar werk doet dan weet de overheid dat ge een rekening in het buitenland (Europa) bezit.
Ze wisten het in elk geval van mijn rekening in Duitsland en zelfs hoeveel intrest er bijgekomen was omdat mijn bank een deel ervan afroomde voor de Belgische fiskus en ik vermoed dat dit ook in de andere richting zo doorgegeven zal worden.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:27.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be