Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 maart 2021, 14:39   #61
Aenigma
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 21 maart 2013
Berichten: 363
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Als je enkel om goedkoper te wonen ergens anders wil (of moet) gaan wonen dan is Limburg wel een optie. Wij zijn geboren en getogen
in Vlaams Brabant en het verschil is enorm. Hier koop je een goede vrijstaande woning voor de prijs van een bouwgrond in Vlaams Brabant.
ik heb hetzelfde gedaan van Gent naar zuid Limburg en het verschil is enorm.
hier kan ik alleen een ruime alleenstaande woning betalen in Gent kon ik met moeite een kleine rijwoning kopen.
als men bereid bent om van onder de kerktoren te vertrekken vind je wel iets, maar de meeste mensen durven of willen zoiets niet.
Aenigma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2021, 11:43   #62
N-Vb
Minister-President
 
N-Vb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Locatie: Vlaanderen, België, Europa
Berichten: 4.344
Standaard

De Vlaamse woningmarkt staat flink onder stroom, maar het is niets vergeleken met de oververhitting ervan in Nederland. Zowel het kopen als het huren van een woning of appartement wordt stilaan onbetaalbaar. Een half miljoen euro voor een appartement van 60 vierkante meter in Amsterdam is geen uitzondering. Het gevolg van te weinig investeringen in sociale woningen en speculatie.
N-Vb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2021, 10:01   #63
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.876
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-Vb Bekijk bericht
De Vlaamse woningmarkt staat flink onder stroom, maar het is niets vergeleken met de oververhitting ervan in Nederland. Zowel het kopen als het huren van een woning of appartement wordt stilaan onbetaalbaar. Een half miljoen euro voor een appartement van 60 vierkante meter in Amsterdam is geen uitzondering. Het gevolg van te weinig investeringen in sociale woningen en speculatie.
Dat liedje wordt al 50 jaar gezongen.
Het is een blijver.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2021, 12:08   #64
N-Vb
Minister-President
 
N-Vb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Locatie: Vlaanderen, België, Europa
Berichten: 4.344
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-Vb Bekijk bericht
De Vlaamse woningmarkt staat flink onder stroom, maar het is niets vergeleken met de oververhitting ervan in Nederland. Zowel het kopen als het huren van een woning of appartement wordt stilaan onbetaalbaar. Een half miljoen euro voor een appartement van 60 vierkante meter in Amsterdam is geen uitzondering. Het gevolg van te weinig investeringen in sociale woningen en speculatie.

de prijzen worden kunstmatig omhoog geduwd, door:
- weinig grond beschikbaar, betonstop
- te weinig concurrentie bij architecten, projectontwikkelaars
- te grote winsten van den bauw
- de lage rente die het vastgoed omhoog jagen = zeepbelvastgoed
- speculatie, rush naar vastgoed

de oplossing:
vermogensbelasting
1 gezin = 1 huis
leegstand extra belasten
leegstaande kantoren omvormen tot woonruimte
kleiner gaan wonen, meer m² => hogere belasting
N-Vb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2021, 20:20   #65
N-Vb
Minister-President
 
N-Vb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Locatie: Vlaanderen, België, Europa
Berichten: 4.344
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-Vb Bekijk bericht
de prijzen worden kunstmatig omhoog geduwd, door:
- weinig grond beschikbaar, betonstop
- te weinig concurrentie bij architecten, projectontwikkelaars
- te grote winsten van den bauw
- de lage rente die het vastgoed omhoog jagen = zeepbelvastgoed
- speculatie, rush naar vastgoed

de oplossing:
vermogensbelasting
1 gezin = 1 huis
leegstand extra belasten
leegstaande kantoren omvormen tot woonruimte
kleiner gaan wonen, meer m² => hogere belasting


ze beginnen toch gezond verstand te gebruiken

Het verkooprecht bij de aankoop van een eerste woning zou halveren van 6 naar 3 procent. Daar valt iets voor te zeggen, omdat er meer en meer berichten zijn dat woningen onbetaalbaar zijn geworden voor jonge gezinnen. De leeftijd waarop Vlamingen hun eerste woning aankopen, is de voorbije tien jaar sterk gestegen. Het advieskantoor Immotheker Finotheker trok deze zomer nog aan de alarmbel. "Het aandeel van de jongere starters tot 35 jaar die via Immotheker Finotheker leenden voor hun woning bedroeg nog 61 procent in 2011. Tien jaar later is hun aandeel verwaterd naar 41 procent", klonk het in een persbericht.

De vraag is natuurlijk of de jonge kopers het budget dat ze 'winnen' bij een verlaging van de registratierechten niet meteen zullen uitgeven aan een hoger bod op hun droomwoning. Sommige makelaars en notarissen hebben al gewaarschuwd voor "zotte" prijzen en "oververhitting" op de vastgoedmarkt. Omdat veel mensen thuiswerken ontdekt hebben en ook in hun vrije tijd de voorbije 2,5 jaar meer tijd thuis hebben doorgebracht, is het belang van ruimte en comfort meer naar boven gekomen. Ook de mogelijkheid om online te bieden op een woning maakt dat er nog weinig rationaliteit komt kijken bij de prijsbepaling op de vastgoedmarkt.

In zo'n klimaat is het voor kopers moeilijk het hoofd koel te houden en enkel te bieden wat een woning waard is. Vanaf 1 januari 2022 is de bank overigens verplicht een waardeschatting van de woning te maken, vooraleer ze een woonkrediet toekent. Daardoor dreigen de kopers hardhandig met de voeten op de grond gezet te worden. Vaak nemen kopers vandaag niet de moeite om een voorwaardelijk bod op een woning te doen, met als voorwaarde dat ze voldoende krediet kunnen krijgen bij de bank (zie kader onderaan).

Meeneembaarheid registratierechten wordt afgeschaft
Een ander voordeel van een lagere belasting op de aankoop van een woning zou kunnen zijn dat mensen minder gehinderd worden om te verhuizen, om dichter bij het werk te gaan wonen bijvoorbeeld. De hoge belastingen remmen namelijk transacties op de vastgoedmarkt af. Alleen maakte de Vlaamse regering bekend dat ze ook de meeneembaarheid van de registratierechten geleidelijk wil afschaffen. Wie vandaag zijn oude woning verkoopt en een nieuwe woning koopt, kan onder bepaalde voorwaarden tot 13.000 euro van de eerder betaalde registratierechten recupereren.

Tegelijkertijd met de belastingverlaging voor de aankoop van de eerste, enige woning zou het verkooprecht bij de aankoop van een tweede, derde of... woning stijgen van 10 naar 12 procent. Vastgoedbeleggers treden vandaag vaak in concurrentie met gezinnen die een woning willen kopen om er zelf in te wonen. Door de beleggers zwaarder te belasten bij de aankoop krijgen de gezinnen een kleine voorsprong. Daar rijst wel het gevaar dat mensen die vastgoed kopen als opbrengsteigendom, die hogere belastingen zullen proberen door te rekenen in de huurprijs die ze aanrekenen aan de huurders. Bij elke wijziging aan de verhuurfiscaliteit wordt daarvoor gewaarschuwd. Het is ook het argument bij uitstek dat lobbyisten gebruiken om te verdedigen waarom de reële huuropbrengsten nog steeds niet belast worden in ons land.



De fiscale voordelen voor de tweede woning zijn trouwens een van de meest bizarre kronkels in onze fiscale wetgeving. In 2020 ging de Vlaamse geïntegreerde woonbonus eraan, in ruil voor een verlaging van de registratierechten van 7 naar 6 procent bij de aankoop van de enige gezinswoning. Dat tarief van 7 procent was er gekomen na de afschaffing van het klein beschrijf - het verlaagde tarief van 5 procent voor bescheiden woningen - op 1 juni 2018. De fiscale voordelen voor de tweede woning zijn echter een federale bevoegdheid, en die bleven gewoon bestaan. Daardoor krijgen mensen die zich een tweede woning kunnen veroorloven, wél nog een extra financiële duw in de rug.


1 gezin = 1 woning
speculatie met woningen moet EXTRA belast worden
N-Vb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2021, 19:56   #66
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.595
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
bof. Hangt altijd af van de eigen keuzes en prioriteiten.

Ik ben 36 en virtueel schuldenvrij. Ik laat uiteraard om fiscale redenen mijn lening verder lopen. Ik ben dan reeel schuldenvrij op mijn 40ste. Tegen dan kan ik rentenieren als ik dat wil, weliswaar niet als rijke stinker, maar eenvoudig leven zonder strikt genomen nog te moeten werken. Ik ga wel nog werken, ik doe te graag wat ik doe, maar ik zal heel gemakkelijk opdrachten kunnen weigeren en enkel doen wat ik 100% wil doen.

Eigen keuze eigen wet hé. Veel mensen geven op jonge leeftijd veel te veel geld uit, en werken véél te weinig. Op latere leeftijd trouwens ook.
Zoals Warren Buffet al veel gezegd heeft: compound interest is het achtste wereldwonder. Iedereen mag uiteraard in zijn leven doen met zijn geld wat ie wil, maar er zijn zeer veel domme mensen die, wanneer ze 1000 euro gespaard hebben, er 1000 uitgeven. En de laatste tijd zelfs eerder 1200. Diezelfden kijken dan zeer afgunstig naar mensen die dat niet doen, maar na een paar jaar op hun gemak zijn. En dan komt natuurlijk het geroep naar extra belastingen...
Maar als men dan "spaart" moet men wel oppassen of de banken gaan met het meeste lopen. Die weten uiteraard wel wat de betekenis van compound intrerest is, maar ze kennen nog veel beter de kunst van compound onkosten om zo over compound inkomsten te beschikken. Ze zijn dan ook niet verlegen om hun "Fund of Funds" op de voorgrond te schuiven.
Trouwens Warren Buffet heeft in zijn testament ingeschreven dat 90% moest geinvesteerd worden in een etf die de sp500 volgt, en de resterende 10% in staatsobligaties.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2021, 18:39   #67
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 10 december 2003
Berichten: 8.043
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-Vb Bekijk bericht
de prijzen worden kunstmatig omhoog geduwd, door:
- weinig grond beschikbaar, betonstop
- te weinig concurrentie bij architecten, projectontwikkelaars
- te grote winsten van den bauw
- de lage rente die het vastgoed omhoog jagen = zeepbelvastgoed
- speculatie, rush naar vastgoed

de oplossing:
vermogensbelasting
1 gezin = 1 huis
leegstand extra belasten
leegstaande kantoren omvormen tot woonruimte
kleiner gaan wonen, meer m² => hogere belasting
Ik denk dat u de factor banken enorm onderschat, u raakt het enigszins aan met de lage intrestvoeten maar dat is maar het topje van de ijsberg.

In Nederland is de aflossingsvrije hypotheek erg populair. I.e. dit is een hypotheek waar je enkel interesten betaald tijdens de duur en geen kapitaal afbetaald. Op het einde van de hypotheek moet je dan ofwel een nieuwe hypotheek afsluiten of het hele kapitaal ophoesten.

Nu het is duidelijk dat zolang je enkel interesten betaald, dan nog eens gecombineerd met lage rentevoeten de sky zowat de limit is mbt hoeveel je kan lenen.

Bvb stel dat je 100.000 eur leent aan 1pct interest.. Dat zijn aflossingen van 1000 eur / jaar.. Quasi niks dus.

Zelfs 1.000.000 eur lenen onder die voorwaarden kost je maar 10.000 eur / jaar. Een stevig bedrag maar nog steeds erg haalbaar voor veel mensen.

(en ja wanneer die hypotheek afloopt hoop je natuurlijk dat je die gewoon kan verlengen)

Nu wat die natuurlijk betekend is dat:

1. Veel 'huiseigenaars' eigenlijk niet de eigenaar zijn, de bank is de eigenaar
2. Dat mechanisme de prijzen enorm opdrijft want lenen is/lijkt spotgoedkoop
3. De grote winnaar in dit verhaal natuurlijk de banken zijn.

Ik denk dat je het quasi alleen daar moet zoeken en dat als je echt iets wil veranderen je in de eerste plaats naar het financiele systeem moet kijken.
__________________
Roman soldiers were paid a silver denarius per day. About the size of a silver dime. Job description: brutal hand to hand combat against barbarian hordes.

Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 2 oktober 2021 om 18:40.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2021, 23:16   #68
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Diego Raga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2005
Berichten: 15.895
Standaard

Wie wil nu nog een bakstenen nieuwbouw of een oud huis renoveren ?
Containerwoningen daarentegen, zijn nog betaalbaar met kleinere budgetten:

https://www.homify.nl/ideabooks/5187...n-paradijs-van
__________________
Vrije meningsuiting bestaat niet, aangezien de Waarheid niet getoond mag worden, omdat de Grote Leugen regeert.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:47.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be