Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 maart 2020, 14:32   #41
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Ik zie niet in waarom er hongersnood zou zijn. De landbouwers kunnen gewoon blijven produceren. Alle vitale onderdelen van de economie kunnen blijven draaien.
Wat zijn "vitale onderdelen" ? Alles hangt aan elkaar. Ja, ik geef toe dat horeca en zo "dicht" kunnen. Dat alles wat cultureel is, dicht kan. Maar de fabrieken gaan ook dicht. Renault en Michelin sluiten hun fabrieken, bijvoorbeeld. Er zullen VOORLOPIG wel banden genoeg in voorraad zijn. Neem ik aan. Het is een dom voorbeeld, maar stel dat er geen banden meer zijn. Dan kunnen er geen electronische onderdelen meer getransporteerd worden. En dan kan de bandenfabriek, die een kapotte machine heeft, niet heropstarten. Het lijkt belachelijk, maar het "weefsel" van productie hangt helemaal aan elkaar met zulke links. Je kan een tijdje op je voorraden leven. Maar hoe lang ? Het is soms onwaarschijnlijk welke kleine dingen andere zaken blokkeren. Het culturele en de horeca zijn inderdaad gewoon maar "eindpunten", die kunnen dus grotendeels voorgoed afgeschaft worden. Dat is "luxe". Maar de fabriek van vijzen niet. En de fabriek van soldeerlood ook niet. En de mijnen van speciale grondstoffen niet. En zus, en zo.

Als de landbouwer zijn tractor in panne is, en de elektronische kaarten die moeten vervangen worden, zijn niet meer te verkrijgen, wat doe je dan ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 17 maart 2020 om 14:33.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2020, 14:35   #42
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Wat zijn "vitale onderdelen" ?
Dat weet je maar pas als je er een trap tegen krijgt.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2020, 14:45   #43
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Wat zijn "vitale onderdelen" ? Alles hangt aan elkaar. Ja, ik geef toe dat horeca en zo "dicht" kunnen. Dat alles wat cultureel is, dicht kan. Maar de fabrieken gaan ook dicht. Renault en Michelin sluiten hun fabrieken, bijvoorbeeld. Er zullen VOORLOPIG wel banden genoeg in voorraad zijn. Neem ik aan. Het is een dom voorbeeld, maar stel dat er geen banden meer zijn. Dan kunnen er geen electronische onderdelen meer getransporteerd worden. En dan kan de bandenfabriek, die een kapotte machine heeft, niet heropstarten. Het lijkt belachelijk, maar het "weefsel" van productie hangt helemaal aan elkaar met zulke links. Je kan een tijdje op je voorraden leven. Maar hoe lang ? Het is soms onwaarschijnlijk welke kleine dingen andere zaken blokkeren. Het culturele en de horeca zijn inderdaad gewoon maar "eindpunten", die kunnen dus grotendeels voorgoed afgeschaft worden. Dat is "luxe". Maar de fabriek van vijzen niet. En de fabriek van soldeerlood ook niet. En de mijnen van speciale grondstoffen niet. En zus, en zo.

Als de landbouwer zijn tractor in panne is, en de elektronische kaarten die moeten vervangen worden, zijn niet meer te verkrijgen, wat doe je dan ?
De oude tractor terug van stal halen die hem niet meer mocht gebruiken van de groenen.

Wat je beschrijft is eigenlijk al bezig, VW en Ford sluiten om twee redenen, eerst vermijden dat er besmettingen zijn op de werkvloer en twee omdat ze zonder onderdelen uit China aan het vallen waren.

Dat zal bij Renault niet anders zijn. Ford Valencia is ook dicht en die leveren aan Ford in Roemenie, dus ook daar gaan ze ondanks het feit dat er momenteel geen Coronavirus probleem is stil vallen.
Ze hebben daar ook nog een andere delicaat probleem, de arbeidersbewegingen willen niet dat alleen de bedienden gaan thuiswerken…. en de arbeiders niet.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2020, 14:56   #44
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Zie onderaan pagina 2, de vergelijking tussen Philadelphia en St Louis.
St Louis heeft mee geprofiteerd van de "immuniteit" van Philadephia, en van de rest van de wereld. Je kan altijd "een beetje meer beschermen dan de buitenwereld", en dan reken je op het ziek worden van de buitenwereld om uzelf te beschermen.

Maar vooral: op een maand was Philadelphia ervan af. St Louis heeft 3 maanden afgezien. En ik weet niet of de integraal tussen de twee zo erg verschillend is. Als het gewoon gaat om een factor van 2 of 3 keer minder doden, dan is dat toch helemaal geen "reden" om een streek zwaar te downlocken en economisch achter te stellen he.

De Spaanse griep is gestopt omdat het gros van de wereld resistent is geworden en in het gros van de wereld, men GEEN maatregelen heeft genomen. Ja, zij die zich een eilandje "bescherming" gaven, en zo op de anderen rekenden voor het beeindigen van de epidemie, hebben voordeel gedaan, dat wel. Zoals ik al stelde de Spaanse griep heeft waarschijnlijk tussen 25% en 75% van de wereldbevolking geinfecteerd.

Dus kan je die cijfers niet vergelijken, omdat je kijkt naar kleinere gebieden die profiteren van het feit dat het gros van de gebieden immuniteit opbouwen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2020, 14:57   #45
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Dat weet je maar pas als je er een trap tegen krijgt.
Inderdaad
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2020, 15:21   #46
Voltian
Minister
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 3.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
ach, totdat ge een appendicit krijgt en ge dringend acute zorgen nodig hebt, maar niet kan krijgen omdat hospitalen overspoeld zijn door coronapatienten en alle bedden daarvoor opgeëist zijn, en een deel van het hospitaalpersoneel zelf ziek zijn.

strak plan
Inderdaad...

De gok op herd immunity gaat redelijk hard voorbij aan het feit dat de CFR afhangt van de specifieke omstandigheden (i.e. druk op het gezondheidzorgsysteem) en ook dat de kans op sterven aan aandoeningen waar je normaal niet aan sterft serieus toeneemt, opnieuw o.w.v. de druk op het gezondheidzorgsysteem. Dat laatste zie je niet in de corona sterfte-cijfers.
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2020, 15:31   #47
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.040
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Hewel Merkel had toch al gezegd dat minstens 60% van de bevolking moest besmet geraken om het virus te overwinnen...
En al wat jij hier vertelt lijkt mij logisch en in den beginne reageerde ik ook in die zin... Stel jezelf (wegens ouderdom en ziekte) veilig; mijn kinderen zijn nog jong en zelfs besmet overleven die normaal gezien wel...
Laat de boel woekeren en we zullen er inderdaad het vlugst vanaf zijn...
Een ander antwoord zag ik in het vinden van de juiste remedie zodat het gewoon een ziekte als een andere zou worden... en ik dacht dat heel dat gezeur over de corornavirus met zijn opsluiting van de mensen enkel op het schema van een remedie vinden speelde... Maar wetenschappers zeggen dat het wel eens twee jaar kan duren voor er een remedie gevonden wordt...

Maar kom mij niet wijsmaken dat jij alleen dat zo zou zien zoals je zegt...
Dus de vraag... Wat zijn de achterliggende gedachten van de mondiale elite om nu zo volkomen dwaas te reageren???

Allemaal de fout van de grote francofonie & de anti-Vlaamse Vlaamse regimepers hun desinformatie.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2020, 15:31   #48
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Indien NL voor herd immunity gaat kunnen we best de grenzen toesmijten met NL.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2020, 15:32   #49
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Inderdaad...

De gok op herd immunity gaat redelijk hard voorbij aan het feit dat de CFR afhangt van de specifieke omstandigheden (i.e. druk op het gezondheidzorgsysteem) en ook dat de kans op sterven aan aandoeningen waar je normaal niet aan sterft serieus toeneemt, opnieuw o.w.v. de druk op het gezondheidzorgsysteem. Dat laatste zie je niet in de corona sterfte-cijfers.
Ja, dat is waar, maar mijn punt is: als je het rekt in de tijd, heb je niet alleen VEEL LANGER een hoge druk op het gezondheidssysteem, maar je krijgt er ook nog eens vele extra problemen bij van supply chains die ineenstorten. Terwijl dat, als je gaat voor het kortstondige overstelpen van het systeem, je inderdaad een hogere CFR krijgt (niet ZOVEEL hoger, want de geneeskunde HELPT NIET VEEL, ten hoogste een factor 2 of 3), maar je er ook veel sneller vanaf bent.

Of er nu, zeg maar, 200 000 doden, of 600 000 doden vallen, dat is vergelijkbaar he. Voor individuele gevallen is het "erg als het raak is, en kan het U niet schelen als ge eraan ontsnapt zijt". We gaan geen grotere problemen hebben, nadien, als 3% van de bevolking dood is, dan als 1% dood is. Daarentegen, als het economische weefsel eraan is, dan gaan veel meer dan 3% er last van hebben.

Wat ook zeer positief is bij covid-19, in vergelijking met de spaanse griep bijvoorbeeld, is dat er een HEEL GROOT PERCENTAGE milde symptomen heeft. Wat wil zeggen dat de economie maar weinig geparalyseerd wordt, zelfs al hebben we een heel hoge piek van zieken. Als 80% van de mensen op een zeker ogenblik milde symptomen hebben, kunnen die na een week weer aan 't werk. Dus is er, in het ergste geval, maar een "dip" van 10-20% ziekteverzuim gedurende een paar weken (de piek van de epidemie).

Bovendien, ook groot voordeel van covid-19 over de spaanse griep, er zijn relatief weinig "langdurige gevolgen". Als je het overleefd hebt, dan kom je er in heel veel gevallen "heelhuids" vanaf. Dat was veel en veel minder het geval bij de Spaanse griep. Goed, heel zeker weet men dat nog niet. Maar het gros van het volk zal het zonder veel kleerscheuren overleven, en op een maand of zo zijn we ervan af. We kunnen blijven pinten pakken, blijven werken, blijven normaal doen, behalve die paar procenten die dood gaan.

Zoals met de Spaanse griep, maar dan "minder erg".

Er gaan geen families "gedecimeerd" worden. Hier en daar een dooie, meer niet. We gaan daarom treuren, onze tranen drogen, en voortleven. Zonder veel economische schade, zonder veel geleuter.

De bedoeling is NIET van "wat minder doden" te hebben he. De bedoeling is dat het gros van de mensen een zo aangenaam mogelijk leven kunnen leiden.

Die confinement riskeert van dat voor decennia omzeep te helpen voor het gros van de Europese bevolking.

Laatst gewijzigd door patrickve : 17 maart 2020 om 15:35.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2020, 15:34   #50
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Nee, dat is mijn punt. Dat zal niet gebeuren. Dat is politiek niet haalbaar.

Wie neemt de beslissing om miljoenen mensen de dood in te jagen door een maatregel op te heffen die ze "zogezegd" tot dan toe beschermd heeft ? Dat doe je pas als er miljoenen doden van honger zijn. Want, net zoals met deze "crisis", ga je als politicus eerst in denial, zeg je dat alles in orde komt en zo. Wil je niet geloven dat mensen honger hebben.

En er is geen "snelle maatregel" om, eens mensen met bosjes van honger omkomen, het ding terug op te starten, want het economische weefsel zal verscheurd zijn. Mocht het zo simpel zijn om, daar waar er hongersnood is, met een paar snelle maatregelen "terug voedsel te hebben", dan zouden er nooit hongersnoden zijn he.

Wij zijn onszelf onbewust naar Ethiopische toestanden aan het werken met die maatregelen. Nu nog niet. Binnen een jaar, wel. En binnen een jaar zal men nog altijd niet geweten hebben hoe die lockdown weg te halen. Want iedereen weet dat de epidemie dan weer als een pijl omhoog schiet, 3 of 4 weken later. 1 zieke volstaat immers.

Maar in tegenstelling tot nu, waar alle voorraden vol zijn, de mensen het nog goed hebben en zo voort, zit je dan met een uitgemergelde bevolking die aan 't sterven is van honger, en waar alle onderdelen van de economie opgeblazen zijn.

Dan laat je de epidemie waaien over een uitgehongerde en verzwakte bevolking, waar zelfs de meest elementaire "welvaart" vakkundig naar de vaantjes werd geholpen.
Hey patrickve...leuk () je weer terug te zien.

Eerste opmerking
Denkt ge nu echt dat gij de enige bent die die bedenkingen heeft gemaakt ?
Ik kan me voorstellen dat een viroloog zich enkel met de corebusiness van het medische heeft beziggehouden maar 6 jaar (?) dan zou die zijn/haar wenkbrauwen toch ook eens gefronst hebben wat betreft de andere consequenties die hier komt opsommen ?
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2020, 15:36   #51
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.040
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Zodat we moeten emigreren naar ... Afrika. Gedobber in de omgekeerde richting.

Ik zie de headlines al ... duizenden Europeanen gestrand in Djerba. Tunesie vraagt de Afrikaanse Unie om meer steun bij de opvang. In Nigeria houdt Boko Haram protestmarsen tegen het toenemend aantal illegalen vanuit Europa. Europese vluchtelingen eisen haraam voedsel en houden zich niet aan hoofddoekengebod.
De Libische kustwacht onderschept honderden westerse dobberwitmenschen die in gammele bootjes naar Afrika wilden vluchten en dropt hen op het eiland lesbos. Erdogan stuurt het leger naar de grens om de invasie van tienduizenden haveloze europeaanse crimigranten vanuit Griekenland een halt toe te roepen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2020, 15:38   #52
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Indien NL voor herd immunity gaat kunnen we best de grenzen toesmijten met NL.
Wel, binnen een maand of zo zijn de Nederlanders die nog leven (en dat riskeren meer dan 97% te zijn), niet bang meer voor covid-19, terwijl Frankrijk, Italie en alle anderen die in hun opgesloten huizen zitten te bibberen, nog maar aan het begin van hun aftakeling zijn, en *al die moeite voor niks zal zijn* wanneer ze, 6 maanden later, gedwongen zijn om die maatregelen op te heffen, en er komt een enkel geval weer binnen.

Dan moeten de grenzen met Nederland niet dicht, want in Nederland plant de ziekte zich niet meer voort. Maar is men gewoon, na 6 maanden economische ruïne, terug naar af.

Laatst gewijzigd door patrickve : 17 maart 2020 om 15:38.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2020, 15:39   #53
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Nee, ik kan rekenen, met rekenkunde uit de lagere school.

60% van de bevolking moet geïmmuniseerd zijn om de maatregelen kunnen op te heffen - zoniet propageert het virus gewoon opnieuw. En zijn we opnieuw vertrokken.

Dat volgt uit het simpele S-I-R model. Ge kunt dat draaien en keren zoals ge wilt.

De enige andere oplossing is dat de laatste corona patient gestorven of genezen is, en dat er NERGENS OP DE WERELD nog een rondloopt. Dat gaat niet meer gebeuren, er zijn er al teveel. Ergens zal altijd iemand nog dat virusken aan iemand anders doorgeven, waarvan veel kans is trouwens dat hij het niet eens merkt: vele patienten hebben gewoon wat "griepachtige" symptomen zonder meer, of zelfs niks.

Ik denk bijvoorbeeld dat ik het gehad heb. Maar natuurlijk, gezien ik niet naar Italie geweest was, heeft men mij volgehouden van niet. 3 van mijn collega's en ik zijn tegelijktertijd ziek gevallen. Ik heb het doorgegeven aan mijn zoon, die het zelf doorgegeven heeft aan anderen. Het was zogezegd "griep". Maar ik ben tegen de griep gevaccineerd, net als mijn collega's. Dan heeft men mij gezegd dat het vaccin niet bij iedereen werkt. Bon, het was dus alles behalve corona. Hoge koorts, hoesten, helemaal suf, bloeddruk gedaald tot 9 - 6,... en enkele dagen later was 't voorbij, behalve de grote moeiheid. Die is nog een week gebleven, mijn bloeddruk is heel heel langzaam terug gaan stijgen. Maar nee hoor. Ik heb er een tweede bronchitis aan overgehouden. Ik was trouwens al onder anti-biotica voor een bronchitis. Maar in mijn stad, Grenoble, waren er geen officiele gevallen. (de week nadien waren er 23 gehospitaliseerden).
Misschien was het een ander virus. Maar het komt veel te goed overeen vind ik.

Soit: zoiets wordt zo gemakkelijk doorgegeven, en zo gemakkelijk verward met andere aandoeningen, dat het ONMOGELIJK is om nu nog te garanderen dat de laatste corona patient genezen of dood is. Je kan onmogelijk de wereld testen.

En zolang die virus dus ERGENS aanwezig is, gaat elke bevolking die niet voor 60% immuun is, er een vorm van epidemie ondergaan. Natuurlijk, hoe dichter men bij die 60% is, hoe MILDER die propagatie zal zijn. Dat is trouwens wat er met griep gebeurt. Wij hebben allemaal ondertussen een zekere resistentie tegen griep, die sterk verhoogd kan worden met een vaccin. Griep is vergelijkbaar besmettelijk met corona. Moest 70% zich laten vaccineren, dan zou de griep niet meer voortgezet worden.

En om 60% van de bevolking resistentie laten te hebben, of, zeg maar, 40%, moet dus, in Belgie, 4 miljoen mensen ziek worden (of besmet worden zonder symptomen). Daarvan gaat dus een zekere fractie (5% - 15%) zware gevolgen ontwikkelen, en de ziekenhuizen kunnen er maar 2000 van tegelijk behandelen.

De curve vlakken vraagt dan dus 200 000 gevallen te spreiden in shifts van 2000. Dat zijn er 100. 100 keer 2 weken. 200 weken, 4 jaar. Naargelang de schattingen is het meerdere jaren.
Komaan hé...ik wil je berekening nu niet gaan checken of in twijfel trekken maar ge zijt geen unicum hé
ALS dat klopt dan zit ge hier in feite te vertellen dat er een groot complot aan de gang is en/of experts gewoonweg te hoopvol zijn weldra een vaccin te ontwikkelen ( -> wat ze net betwijfelen) en/of gewoon niet verder dan hunnen neus zien.
ALS dat waar is dan zouden virologen en experts niet alleen ijveren voor maatregelen om die curve te vlakken maar tevens ijveren om nu reeds volwaardige extra capaciteit uit te bouwen met de idee het wat losser te kunnen laten
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2020, 15:45   #54
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
De Libische kustwacht onderschept honderden westerse dobberwitmenschen die in gammele bootjes naar Afrika wilden vluchten en dropt hen op het eiland lesbos. Erdogan stuurt het leger naar de grens om de invasie van tienduizenden haveloze europeaanse crimigranten vanuit Griekenland een halt toe te roepen.
Tjonge, helemaal het omgekeerde van wat die nu aan het doen zijn.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2020, 15:52   #55
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Wel, binnen een maand of zo zijn de Nederlanders die nog leven (en dat riskeren meer dan 97% te zijn), niet bang meer voor covid-19, terwijl Frankrijk, Italie en alle anderen die in hun opgesloten huizen zitten te bibberen, nog maar aan het begin van hun aftakeling zijn, en *al die moeite voor niks zal zijn* wanneer ze, 6 maanden later, gedwongen zijn om die maatregelen op te heffen, en er komt een enkel geval weer binnen.

Dan moeten de grenzen met Nederland niet dicht, want in Nederland plant de ziekte zich niet meer voort. Maar is men gewoon, na 6 maanden economische ruïne, terug naar af.
Gesteld dat dat waar is dan denk ik niet dat het vermeende lakse beleid daar iets mee te maken zal hebben.
Of zouden ze achter de schermen dat scenario uitgetekend hebben maar niet vertellen vanwege de paniek ?
Paniek, opstand, plunderingen, burgeroorlog, etc...wat doet dat met een economische weefsel ?
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2020, 16:00   #56
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Komaan hé...ik wil je berekening nu niet gaan checken of in twijfel trekken maar ge zijt geen unicum hé
ALS dat klopt dan zit ge hier in feite te vertellen dat er een groot complot aan de gang is en/of experts gewoonweg te hoopvol zijn weldra een vaccin te ontwikkelen ( -> wat ze net betwijfelen) en/of gewoon niet verder dan hunnen neus zien.
Goed, ik heb grotendeels naar de Franse debatten gekeken op TV. Die zijn helemaal omgedraaid, vorige week. Vorige week maandag had Macron nog een fotootje gestuurd van hemzelf en zijn Brigitte, die naar de opera gegaan waren, en waar hij tweette dat "het leven zijn gang moest gaan", terwijl de Italianen zichzelf opsloten.

Donderdag heeft hij een "wetenschappelijke raad" verzameld op het Elysee, en hoewel de minister van onderwijs die morgen nog gezegd had dat men in Frankrijk nooit de scholen zou sluiten, is dat wat Macron diezelfde avond op TV aankondigde.

Ik heb op vele TV plateaus vele dokters gezien die absoluut pleitten voor een beperking van de epidemie, met allerlei maatregelen. Vele grote professoren en dergelijke, spoeddienst dokters en zo voort. Die mensen hebben, *vanuit medisch standpunt*, natuurlijk allemaal gelijk.

Maar dan kondigt men aan dat het "waarschijnlijk 3 weken zal zijn" dat de scholen dicht gaan. De "lock down" is voor 2 weken afgekondigd.

Komaan. GEEN KAT GELOOFT DAT. Binnen 2 weken zitten we aan de piek van de epidemie, en zijn de ziekenhuizen - zoals overal trouwens - overbelast. Dan sterven mensen in de gangen. Voor een geneesheer is dat het "te vermijden scenario", en ik begrijp ze.

Maar ze hebben GEEN OPLOSSING voor het einde van de lockdown. China wordt naar voren geschoven als het grote voorbeeld, maar China heeft OOK GEEN OPLOSSING voor het einde van hun lockdown.

Ik heb NERGENS iets gehoord op TV plateaus en dergelijke van wat ik hier kom zeggen. Ik heb dat zelf bedacht ook al denk ik dat velen dat ook kunnen doen, het is poep-simpele modelisatie.

En ja, kettingreacties, daar ken ik iets van. Ik weet dat, als je een staaf boor in een kritische massa steekt, je de kettingreactie kan stoppen, maar dat je de staaf er nooit meer kan uit halen, tenzij je het fissie materiaal verwijdert.

Dus, ja, mijn redenering is "elementair", maar ik heb ze nergens gehoord op Franse TV plateaus, en ik denk dat Macron die ook niet gehoord heeft. Ik heb geen enkele epidemioloog het horen vertellen.

Nochtans, zonder cijfers, is dat wat ze zeggen: de "piek platstrijken" zodat we de "tijd geven" aan de ziekenhuizen om "hun job te doen". Maar zonder getallen. Wat geeft dat MET getallen ? Dat is wat ik gedaan heb. Iedereen zegt "we gaan die epidemie niet tegenhouden, ze gewoon maar vertragen". Juist. En met getallen geeft dat, dat je de piek moet uitsmeren over enkele jaren.

Waarom zeggen ze dan "14 dagen" ? Je kan denken "om paniek te vermijden". Maar de Franse staat zal al zijn financiele beloftes niet kunnen nakomen als dat "enkele jaren" duurt. De Franse staat neemt alle kosten van de horeca op zich, neemt alle lonen van stelgestelde bedrijven op zich, int geen belastingen meer van bedrijven die problemen hebben door de maatregelen, en zo voort. Ja, voor 14 dagen kan die dat. Voor een maand ook. Voor een jaar wordt dat bijna een gans BNP als staatsuitgaven.

Dat kan je OOK NIET terugschroeven. De man (Macron) die enkele maanden geleden nog een paar procentjes op de pensioenen wilde krabben om de Maastricht normen min of meer te halen, gaat nu 100% BNP staatsschuld verkwanselen, en het economische weefsel ontwrichten.

Die denkt dus ECHT dat het een paar weken is, of die is helemaal zot.

Citaat:
ALS dat waar is dan zouden virologen en experts niet alleen ijveren voor maatregelen om die curve te vlakken maar tevens ijveren om nu reeds volwaardige extra capaciteit uit te bouwen met de idee het wat losser te kunnen laten
Virologen willen gewoon de propagatie vertragen. Maar hoeveel en over hoelang ? Ik heb GEEN ENKELE MODELISATIE gezien die de beslissingen verschoont. Dit is niks anders dan paniek voor een exponentiele curve, meer niet. Dit is politieke paniek met ongelofelijk zware gevolgen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2020, 16:07   #57
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Paniek, opstand, plunderingen, burgeroorlog, etc...wat doet dat met een economische weefsel ?
Dat krijg je op het einde van een lockdown, als men honger krijgt.

Ik heb nooit gezien dat er tijdens een epidemie van een paar weken "plunderingen en burgeroorlog" van komt, meestal krijgen de mensen schrik.

Het punt is dat als je niks zegt, de epidemie al ongeveer haar job gedaan heeft als de schrik toeslaat, dus is die schrik niet erg: als je schrik krijgt, is het na een paar weken voorbij, want is iedereen ziek geworden en dus oftewel aan het sterven, oftewel aan het genezen.

Een exponentiele curve gaat heel snel. Deze verdubbelt om de drie dagen. Dat wil zeggen dat je op een maand maal duizend doet. Je ziet dat niet komen. Tegen dat het zo erg wordt dat je schrik krijgt, is het al bijna voorbij. Niemand heeft schrik als 2% van de bevolking ziek is. En je moet maar 6 verdubbelingen (18 dagen dus) hebben om naar 100% te gaan. Geen tijd voor opstand of burgeroorlog, 't is gedaan voor je het beseft.

Ik denk dat die onnozelaars dat denken: "binnen 18 dagen is het voorbij, dus als we nu downlocken, moeten we 18 dagen wachten". Maar zo is het niet. Als je nu downlocked, dan bevries je de toestand van nu. Voor zolang je eigenlijk wil. Ontlock je, dan gaat de teller weer aan de gang. Als de epidemie ondertussen is afgenomen, dan heb je weer, na opheffen van de lockdown, na een paar weken hetzelfde.

Laatst gewijzigd door patrickve : 17 maart 2020 om 16:10.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2020, 16:15   #58
Voltian
Minister
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 3.624
Standaard

Some science, wel voor UK & US, maar is overal van toepassing:

https://www.imperial.ac.uk/media/imp...16-03-2020.pdf

Verder, uw bezorgdheid over de supply-chain is tot op zekere hoogte terecht, maar ook overdreven. Het is nogal evident dat overheden gecontroleerd sectoren/productie sneller terug kunnen activeren. Er is een evident verschil in het belang van de voedsel supply chain en entertainment/sportwedstrijden bvb.

Goed, willen we een weddenschap placeren? Ik gok dat elementaire goederen (zoals WC-papier bvb. hahaha) binnen 6 maanden en binnen een jaar nog steeds courant beschikbaar zullen zijn. Gij niet P.?
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2020, 16:18   #59
Voltian
Minister
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 3.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Some science, wel voor UK & US, maar is overal van toepassing:

https://www.imperial.ac.uk/media/imp...16-03-2020.pdf

Verder, uw bezorgdheid over de supply-chain is tot op zekere hoogte terecht, maar ook overdreven. Het is nogal evident dat overheden gecontroleerd sectoren/productie sneller terug kunnen activeren. Er is een evident verschil in het belang van de voedsel supply chain en entertainment/sportwedstrijden bvb.

Goed, willen we een weddenschap placeren? Ik gok dat elementaire goederen (zoals WC-papier bvb. hahaha) binnen 6 maanden en binnen een jaar nog steeds courant beschikbaar zullen zijn. Gij niet P.?
Meer nog, ik denk dat we er binnen 6maanden van gaan verschieten hoe groot het aandeel is van "non-essential" productie in onze economie...
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2020, 16:59   #60
morte-vivante
Eur. Commissievoorzitter
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 9.714
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat krijg je op het einde van een lockdown, als men honger krijgt.

Ik heb nooit gezien dat er tijdens een epidemie van een paar weken "plunderingen en burgeroorlog" van komt, meestal krijgen de mensen schrik.

Het punt is dat als je niks zegt, de epidemie al ongeveer haar job gedaan heeft als de schrik toeslaat, dus is die schrik niet erg: als je schrik krijgt, is het na een paar weken voorbij, want is iedereen ziek geworden en dus oftewel aan het sterven, oftewel aan het genezen.

Een exponentiele curve gaat heel snel. Deze verdubbelt om de drie dagen. Dat wil zeggen dat je op een maand maal duizend doet. Je ziet dat niet komen. Tegen dat het zo erg wordt dat je schrik krijgt, is het al bijna voorbij. Niemand heeft schrik als 2% van de bevolking ziek is. En je moet maar 6 verdubbelingen (18 dagen dus) hebben om naar 100% te gaan. Geen tijd voor opstand of burgeroorlog, 't is gedaan voor je het beseft.

Ik denk dat die onnozelaars dat denken: "binnen 18 dagen is het voorbij, dus als we nu downlocken, moeten we 18 dagen wachten". Maar zo is het niet. Als je nu downlocked, dan bevries je de toestand van nu. Voor zolang je eigenlijk wil. Ontlock je, dan gaat de teller weer aan de gang. Als de epidemie ondertussen is afgenomen, dan heb je weer, na opheffen van de lockdown, na een paar weken hetzelfde.
in China was er gisteren 1 nieuw geval die lokaal besmet is geworden, de andere 20 kwamen uit het buitenland. En die komen van duizende nieuwe besmettingen per dag, zelfs tijdens een lockdown.

Als dat een indicatie is, dan zullen de nationale grenzen wel langer op slot zitten dan 1 maand, dat klopt. En internationaal reizen serieus restricties kennen over een hele lange termijn. Maar eens de piek achter de rug is, tijdens een lock down, wordt het wel gemakkelijker om lokaal en gradueel sectoren selectief herop te starten, en kunnen we normale monitoring en quarantainemaatregelen nemen omdat de nummers beter beheersbaar zijn.
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
"When you're accustomed to privilege equality feels like oppression."

Laatst gewijzigd door morte-vivante : 17 maart 2020 om 17:00.
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:28.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be